Slemmo (leon) använder revben och små ben ,från de skelett som besegrades för inte så länge sedan, till att bygga en bur till den arga älvan som fångades uppe vid Bjärrbäck. Tillsammans med starka knopar, härdat snigelslem och ett rep som handtag stoppar Slemmo in älvan som ligger utslagen på botten “frisk luft! äntligen frisk luft, trodde jag skulle dö av goblin fisar inne i bakfickan!” Musen Radamantius tittar surt på älvan, han tycker att Slemmo luktar gott.
Uggo (cybot) lämnar över gåvorna till tant Guther som blir överlycklig, hon knyter fast monokeln i halsbandet, tittar förtjust på framsidan av den romantiska boken och börjar genast att tyst läsa för sig själv. Kväkerta lyfter upp den stora tunga boken, svetten rinner i pannan när hon försöker öppna bokens framsida. Det verkar inte gå så bra, så hon suckar och lägger ned den. “Hmmm, något fattas lille Uggo. Märkligt, om jag bara kunde komma tillbaka till mitt träsk.”
Tistels (arrikir) landning är verkligen perfekt, lite tråkigt att öronskydden skulle förstöra den, men landningen var ändå perfekt. Väl hemma i hålan pratar Tistel om allt som skedde i tornet, Tant Guther nickar och jakar bakom boken men Kväkerta lyssnar på varje ord från Tistel samt bjuder på bär dricka.
Roderick (god45) vandrar bort till Krumpers tält efter att ha fått riktmärken att gå efter från Kväkerta. Nere vid vattnet står det ett stort rött tält, det är dekorerat med pälsar, nät och flätade rep. Nere vid floden står det en kort liten gnome i gummistövlar, fiske hatt och lappade byxor. “Välkommen till mitt tält!” utropar han och visar upp en mängd med udda saker. Roderick hittar ett par snygga röda läder skor med svarta knappar på, super sköna att springa runt i. Krumper tittar på guldmynten som Roderick erbjuder och tar motvilligt emot ett av dem. “De dära guldmynten borde du gå uppströms med och handla med dvärgarna, de däringa surkartarna älskar guld.”
Spindeln Tuss lappar revarn i kåpan medan
Kvask (rymdhamster) vandrar hemmåt, älvan Pyret slänger lite glitter på den klibbiga tråden så det skiner. Väl hemma i hålan plockar Kvask fram boken, men Tant Guther verkar så fast i boken hon fick av Slemmo att hon inte har tid. Kvask börjar bläddra i boken, ser en massa runor, symboler och ingredienser. Kvask lyckas tyda en trollformel, även om det tar honom hela dagen: Torkels Härdning, som behöver snigelslem, torkade mört rötter samt bendam. Tillsammans kan denna formel förstärka ett vapen, sköld eller rustning till att tåla med skada eller klara av att ta sig igenom starkare skydd.
RoLo (majk) säger ömt farväl av sombreron och skapar en hjälm med läder från de gamla rustningarna, benbitar samt ett ordentligt vävt rep så att den sitter bra. Ostkniven används av Tant Guther när hon äter lite ost medan hon läser. Även ett par grillade möss blir spetsade av hennes nya favorit bestick.
Iste (sömniga isaac) sitter med sin nya skära, småpratar med RoLo medan han river sönder lite läder runt handtaget av skäran för bättre grepp. Tuss, Gorm och Bengo små pratar också, mest om vad som hände i tornet. Gorm bannar Bengo för vad han gjorde med den döda goblin kroppen medan Tuss är glad att själarna som var fast där fick flyga vidare.
Stump (mogger) vandrar in i hålan, suckar och drar handen över sin mage utan sex packet av muskler, fingrarna över huvudet efter han tar av sig hjälmen och saknar det vågiga håret. Han hittar sin lilla säng, drar filten över sig och sover hela dagen. Tänk om man bara kunde hitta en sådan där dryck igen!
Tissla (lupus) och Fladderfax (rollspelspiraten) vilar inne i hålan, det verkar som om Fladderfax har lärt sig att väva mattor som gör jordgolvet lite skönare att gå på. Tissla njuter av att ta det lugnt, tiden i tornet var lite mycket och hantera. Honungsburken står på mat hyllan och lyser nästan lite som guld, om det bara hade funnits mer av den goda kycklingen!
Vad gör ni hemma i byn:
- Lyssnar på Tant Gunther,(automatiskt val om man inget aktivt val görs, detta val läker också eventuella skador).
- Utforskar Mhurr skogen (chans till både erfarenhet (ökar level) och prylar, men innebär också en risk för monster och skada).
- Samlar mat (jagar eller plockar bär/svamp).
- Skapar: (tex utrustning, mojänger eller fällor för byn)
- Utforskar område X (tex: Bjärrbäck).