Nekromanti God Work

William_Besario

Warrior
Joined
20 Jun 2000
Messages
261
Location
Borlänge , SWEDEN
Jag måste säga att jag vewrkligen gillar codex! finns det någon bättre rollspels tidining? jag menar ni hadde ju t.o.m. en artikell om världens bästa MMORPG Ultima Online!

Keep up the Goodwork

För mig i tiden!
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
MM

Det är iallafall den bästa Svenska rollspelstidning eftersom det inte finns någon annan svensk rollspels tidning (om man inte räknar med Runan som jag tycker är ett fansin)

/Linus

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beuty is in the eye of the beholder"
 
G

Guest

Guest
Re: MM

Att det är ett magasin gjort av fans enligt ordboken

Daniel Scenström
 

just do it

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
97
Location
Upplands Väsby, Sthlm
Re: MM

En korrekt beskrivning.

Jag har slutat som ansvarig utgivare för rollspelstidningen Runan, (en förklaring finns i Zinescene-listan), varvid jag känner att jag på ett friare sätt kan säga vad jag tycker på olika listor här på rollspel.nu.

Vad jag med mitt inlägg ville visa var att skillnaden mellan Codex och Runan är visioner och de pengar som är inblandade.

Runan-gänget jobbar, och har så alltid gjort, i motvind. Det är svårt att finansiera en tidning utan att göra avkall på innehållet.

Jag tycker att Codex är en helt ok tidning om man rent objektivt bläddrar i den. När man gör en kalkylering av de pengar som rullat in genom annonser och semiannonser är jag inte lika övertygad om att man gjort ett bra jobb.
Som sagt beror detta främst på att Codex och Runan har vitt skilda visioner.

Sedan kanske mina känslor spelar mig ett spratt efter att jag lagt ner fyra år av mitt liv på att göra Runan till vad den är idag. Men att förkasta Runan i jämförelse med Codex är inte bara fel idag, utan kommer även vara så i morgon...

MVH
Niklas Hallgren
numera bara en i mängden

--- som sagt är detta individen Niklas åsikter ---
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: MM

"Runan-gänget jobbar, och har så alltid gjort, i motvind. Det är svårt att finansiera en tidning utan att göra avkall på innehållet. [snippeti När man gör en kalkylering av de pengar som rullat in genom annonser och semiannonser är jag inte lika övertygad om att man gjort ett bra jobb."

Ursäkta men...

...jag tycker detta låter lite som en självmotsägelse. Å ena sidan är det svårt att finansiera tidningen utan att innehållet drabbas (ergo: sämre innehåll beror på att man jobbar mer med att finansiera tidningen), å andra sidan säger du att innehållet i Codex är dåligt om man tar hänsyn till att Codex jobbar en massa med att finansiera sig, men bra annars.

...jag får faktiskt inte det att gå ihop.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

just do it

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
97
Location
Upplands Väsby, Sthlm
Re: MM

en felaktig tolkning.

Vad jag syftade på var kvalitet, och ökad budget borde innebära bättre chans att höja kvaliteten.

MVH
Niklas Hallgren

--- som sagt är detta individen Niklas åsikter ---
 

just do it

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
97
Location
Upplands Väsby, Sthlm
Re: MM

En sak till. Ditt klippta citaterande gjorde att man lätt kunde missuppfatta vad det hela handlade om från början.

Så jag förtydligar:
"Runan-gänget jobbar, och har så alltid gjort, i motvind. Det är svårt att finansiera en tidning utan att göra avkall på innehållet.
(här slutar beskrivningen av rollspelstidningen Runan)

[snippeti] (...och här börjar texten angående Codex)
När man gör en kalkylering av de pengar som rullat in genom annonser och semiannonser är jag inte lika övertygad om att man gjort ett bra jobb."

/niklas

Jag säger alltid vad jag tycker, men skilj på åsikt och fakta - det gör jag.
 
G

Guest

Guest
Re: MM

Min lilla fråga blir då: Vad är det för fel på kvalitén i Codex? Är inte en 80+ sidor tjock tidning med stor del färg kvalité? Högglansigt papper? Mig som skribent? (Nåja det sista tar ni givet med en nypa salt.)

Daniel Schenström
 

just do it

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
97
Location
Upplands Väsby, Sthlm
Re: MM

*skrattar*

Det var inte heller så jag menade. ;)

Jag är inte ensam om att tycka att med den budget Ola har till förfogande kan man skapa mer och bättre.

MVH
Niklas

Jag säger alltid vad jag tycker, men skilj på åsikt och fakta - det gör jag.
 
G

Guest

Guest
Re: MM

Återigen. Hur kan man skapa bättre? Och mer? Den kostar ju 19 spänn och går precis runt? Personligen tycker jag att det blir mer och mer i varje nummer, sidantalet har ju ökat. Sidor med färg har ökat. Antalet artiklar har ökat. Runan däremot har minskat sitt sidantal och är ständigt svartvit om man inte räknar det mysko färgomslaget.

Och jag arbetar för båda så det är ingen större partiskhet här inte. Om Runan nu är lika bra hur kommer det sig att den inte raggat fler annonsörer och utökat sidorna?

Daniel Schenström
 

Helgonet

Veteran
Joined
25 Dec 2000
Messages
175
Location
Uppsala
Re: MM

För mig är kvalitet bra och läsvärda artiklar, om dessa sedan är tryckta på glansigt papper med bilder i färg så är det givetvis trevligt. Hur snygg en tidning än är så köper ingen den om innehållet inte är intressant.
Problemet med en tidning som CODEX är nog att det inte vimlar av folk som skriver artiklar (gissning) och finns det inga artiklar att betala för så hjälper det inte hur mycket pengar man än förfogar över.

Jag tycker CODEX är mycket prisvärd, eloge till er som jobbar med den.

Ex nihilo nihil fit
 
G

Guest

Guest
Re: MM

Själv undviker jag allt vad svartvitt fanmaterial utgör, är det inte officiellt material så hoppar jag över det. Det är så avvisande för mig att oavsett kvalitén kommer jag inte att läsa det. Så är jag.

Daniel Schenström
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: MM

<I>Min lilla fråga blir då: Vad är det för fel på kvalitén i Codex?</I>

Tja, varje gång det kommer ett nytt nummer så brukar det dråsa in en bunt inlägg här som klagar på att det är så mycket sidor om dataspel...

--
Åke
 

Helgonet

Veteran
Joined
25 Dec 2000
Messages
175
Location
Uppsala
Re: MM

Visst, det är alltid lättare att läsa en snygg artikel. Jag läser också hellre en snygg och välskriven artikel än en iof oerhört intressant men svartvit/felstavad/osv skriven artikel.

Ex nihilo nihil fit
 
G

Guest

Guest
Re: MM

Som de sansade människor vi är vet vi ju dock att det är skillnad på artikel och kvalité. Vad sen artikeln handlar om är ju en annan sak. En superb artikel är alltid kvalité oavsett dess innehåll.

Daniel Schenström
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: MM

<I>Som de sansade människor vi är vet vi ju dock att det är skillnad på artikel och kvalité. Vad sen artikeln handlar om är ju en annan sak. En superb artikel är alltid kvalité oavsett dess innehåll.</I>

Håller inte med; begreppet "kvalitet" har också en kvalitet (pun intended) av att tillgodose mottagarens önskemål; om läsarna vill ha rollspelsartiklar och redaktionen fyller tidningen med artiklar om... tja, heminredningstips, så må de vara aldrig så bra och välskrivna, de gör den ändå inte till en bra rollspelstidning.

I just det här fallet antar jag att redaktionens avsikt är att <I>bredda</I> läsekretsen, och även få in andra än just de som vill ha rollspelsartiklar, men att det brukar komma klagomål (och sidinnehålls-summeringar, och procentekvationer av dessa) hit till forumet är ett faktum ändå.

--
Åke
 
G

Guest

Guest
Re: MM

"Håller inte med; begreppet "kvalitet" har också en kvalitet (pun intended) av att tillgodose mottagarens önskemål;"

Inte enligt min ordbok. Önskemål är just det, önskemål och påverkar inte kvalitén.

Daniel Schenström
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Robert M Pirsig

Läs gärna lite ur "Zen och konsten att sköta en motorcykel" av Robert M Pirsig. Massa prat om definitionen på kvalitet! (Och sen är den ju rätt bra också..)



/Jag är en jägare.
Och jägare vilar aldrig.

Omvänd.. Omvänd nu kättare!
 
Top