Nekromanti God Work

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Foton kontra illustrationer

Måste hålla med Krille här... Vill man ha illustrationer som ser ut "som i verkligheten" så är det ju lika bra att fotografera sakerna.

Detta leder osökt till en följdfråga, varför är det så ont om foton i rollspel. Det verkar som man nästan alltid hellre väljer att ha en "ritad" gubbe hellre än ett foto. Visst kan vissa saker (spec. inom fantasy och/eller SF) vara ett problem, det finns ju inte så många drakar som poserar för fotografen men vanliga soldater, handelsmän, gycklare etc borde man ju kunna fixa. På medeltidsveckan i visby borde man t.ex. kunna kirra en hel hög med bra bilder till t.ex. EON, sen finns det ju ett otal live och andra evenemang. Dessutom så kan man säkert köpa rättigheterna till bilder från diverse filmer, tv-serier etc etc.

Måste säga att för egen del så skulle jag gärna se fler sådana foton i rollspel.


/Bjorn
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Re: Foton kontra illustrationer

men det ville inte konsumenterna ha.. Iaf verkade det inte så efter n2 släpptes, fotomontagen där blev ganska hårt kritiserade... JAg tycker dock om dem...

chrull
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,332
Location
Enköping
Re: Illustratörer

Naj, jag vill inte ha en kamera, vampyrer syns inte på dem, inte heller allt som inte finns idag. Låt mig nämna några illustratörer som illustrerar vad jag gillar: Paul Bonner, Bernie Wrightson, Charles Vess, Michel Gullbrandsen, Alex Ross. Klara linjer och/eller realistiskt.

Dessutom kan fotografer vara illustratörer. En illustratörs uppgift är att illustrera något. Fotografier är i vissa fall utmärkt till detta.

Nog sagt.

Daniel Schenström
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,332
Location
Enköping
Re: Foton kontra illustrationer

Om man nu prompt ska ha foton i sina produkter så blir kravet större från konsumenten då allt måste se verkligt ut. Det som sticker ut från fotografiet blir för uppenbart som t.ex. datorrendrerade bakgrunder, eller andra fantasifoster. Eller så får bolaget i fråga betala väldigt mycket pengar för att få det att se äkta ut. De produkter som idag använder sig av foton gör det på grund av det visuella källmaterialet som är fallet med film- och tvlicenser som rollspel.

Så förutom såna rollspel sällar jag mig till dem som föredrar teckningar och målningar i rollspel eftersom de ofta är konstanta inom sin egen grafik.

Daniel Schenström
 

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
SLÄNGER MIG I DEBATTEN

Vill bara påpeka lite sent så här att en nackdel med Codex ur illustrationssynpunkt är att de inte har särskilt många "specade" bilder som har samband med artiklarna de är avsedda att illustrera.

Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,332
Location
Enköping
Re: SLÄNGER MIG I DEBATTEN

Det stämmer bra det och anledning är uppenbar. Codex försöker hålla en viss klass rent grafiskt. Nu förekommer vissa *host* i bägge alstren men det är snarare undantag än regel. Och Mojos bilder är klart bättre specsmässigt än mina egna till Runans artiklar i senaste numret av anledningar som jag tänker ta privat.

Daniel Schenström
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Illustratörer

<I>Låt mig nämna några illustratörer som illustrerar vad jag gillar: Paul Bonner, Bernie Wrightson, Charles Vess, Michel Gullbrandsen, Alex Ross. Klara linjer och/eller realistiskt.</I>

Smakfråga, som vanligt.  Jag är inte riktigt säker på vad du menar med "klara linjer" i det här sammanhanget - men noterar att åtminstone två av de du räknar upp är <I>målare</I>, inte tecknare...
Min egen stil har fö ändrats under 90-talet; jag var mer intresserad av en "fotografisk" look på mina bilder förr i tiden. Den stil jag använder idag till Western går dessutom fasen så mycket fortare. (-:

--
Åke
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Foton kontra illustrationer

<I>Detta leder osökt till en följdfråga, varför är det så ont om foton i rollspel. Det verkar</I>

Jag tror det är för att det inte är helt lätt att få fram foton som ser <I>bra</I> ut; man får ta i ganska ordentligt innan det ser ut som nåt annat än spelkonstruktörens kompisar som har spökat ut sig. (-:
Men NeoTech brukar väl använda foton?

--
Åke
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Re: MM

Jag vet inte, men jag tror att du pratar om kvantitet, 80 sidor, visst är det mycket, men om det nu var 80 med tomt tjafs, var finns då kvaliten?

/King Kromm
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Re: MM

Men varför bredda läsekretsen? är det inte bättre att se till att hålla de redan läasande konsumenterna kvar/nöjda?
Jag tycker att rollspel/figurspel och liknande hör hemma i codex, vilket inte dataspel gör, vill jag läsa om något dataspel så köper jag pc gamer eller pc player eller dylikt, inte codex

/King Kromm
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,332
Location
Enköping
Re: Illustratörer

Alla de jag tog upp har presterat teckningar, och det är dem jag gillar, ingen av dem sysslar enbart med målning.

DS
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Re: Foton kontra illustrationer

Men NeoTech brukar väl använda foton?

Ja. Hälften av bilderna som finns i N2 kommer från en bok om SWAT-teams i USA (ofta modifierade). Dessutom är det ett snyggt foto på Emilio Ingrosso (det måste vara han) med en Mp5 på omslaget.

Willie

"Never judge a book by its movie."
J.W. Eagan
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Re: MM

Jag tycker att rollspel/figurspel och liknande hör hemma i codex, vilket inte dataspel gör, vill jag läsa om något dataspel så köper jag pc gamer eller pc player eller dylikt, inte codex

Ja smaken är som baken...
Jag tycker personligen att varken figurspel eller kortspel hör hemma i codex då den utger (eller utgav) sig för att vara en rollspelstidning. Men det är inget jag hänger upp mig på. Vad gäller dataspel så ser jag hellre det än figur- och kortspel.

Willie

"Never judge a book by its movie."
J.W. Eagan
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
jo

De har ju slängt in en hel del foton i N2...
De flesta av dem är rätt bra, även om det finns ett par magplask oxå. (Spec. i avsnitet om cybertech, men å andra sidan hur får man egentligen ett "öga i pannan" att se bra ut?)

Sen har man oxå använt nån slaggs rastrade bilder på stads eller landskapsmiljöer som inledning till varje land i Mundana modulen och de ser fetbra ut tycker jag.

Rent allmänt så känns det som att foton skulle ge en bättre känsla för "vardagsdetaljer" emedans teckningar mer förmedlar en känsla för spelvärlden. Därför tycker jag att det vore bra med bägge för att få en mer fullständig bild. (Pun intended)


/Bjorn
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Jag citerar

Från tomtefar himself, uncle Joe

"Hög kvantitet är också en kvalitet"
- Josef Stalin


/Bjorn
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,332
Location
Enköping
Re: MM

Jag lät bli att sätta ett värde på själva artiklarna av en anledning. Kvalité till trots så är en artikel bara nyttig för den som är intresserad av dem och eftesrom artiklar varierar från nummer till nummer....

Daniel Schenström
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Foton kontra illustrationer

Nej, det gör de inte. De kommer från Corel. Däremot kan det vara samma foton som används på båda ställena. Och jag tvivlar av samma anledning på att det är Emilio ;-).

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Re: Foton kontra illustrationer

Nej, det gör de inte. De kommer från Corel. Däremot kan det vara samma foton som används på båda ställena. Och jag tvivlar av samma anledning på att det är Emilio ;-).

Ja det är möjligt. Men i så fall har nog de som gjorde boken sålt bilderna till Corel.
Exempel från N2:
Bruden som står och skjuter med en MP5:a (var i N2 minns jag inte) heter Linda Shephard och är med i Renos SWAT-team. Prickskytten som står på ett ben lutandes mot en vägg heter Brad Norman och är också med i Renos SWAT-team. Killen på Offensivs omslag som ligger och siktar med ett pumphagelgevär är Officer Lingerfelt. Bilden på en massa prylar på en filt (lite vapen och annat) är också från boken. Vapnen tillhör prickskytten Dave Kanter. När jag kollade i N2 kände jag igen nästan hälften av bilderna från min SWAT-bok.

Willie - som fortfarande tror att det är Emilio Ingrosso på omslöaget /images/icons/smile.gif

"Never judge a book by its movie."
J.W. Eagan
 
Top