Nekromanti God Work

just do it

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
97
Location
Upplands Väsby, Sthlm
Re: MM

Har du jobbat med projektledning med absoluta krav på kvalitet eller kravspecifikationer kring kvalitet?

Jag sade i mitt första inlägg att Codex och Runan skiljer sig åt. Runan har inte för avsikt att på Codex´ sätt utöka sidantalet, bredda läsekretsen etc - eftersom just detta gör att man tvingas göra avkall på kvaliteten.

Det här är inte ens konstigt, det är enkel fakta.

Jag skriver inte dessa inlägg för att klanka ner på Codex, utan snarare för att påvisa skillnaden mellan de olika tidningarna.

/niklas

Jag säger alltid vad jag tycker, men skilj på åsikt och fakta - det gör jag.
 

just do it

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
97
Location
Upplands Väsby, Sthlm
Re: MM

Man behöver inte ha läst många av dina inlägg för att inse att du alltid vill ha sista ordet. Ej heller är det svårt att ana vad du anser om rollspelstidningen Runan.

Jag har redan förklarat, men du vägrar en aning teatraliskt att förstå.

/niklas

Jag säger alltid vad jag tycker, men skilj på åsikt och fakta - det gör jag.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: MM

"Man behöver inte ha läst många av dina inlägg för att inse att du alltid vill ha sista ordet."

Tänk, jag skulle precis säga detsamma.

"Ej heller är det svårt att ana vad du anser om rollspelstidningen Runan. Jag har redan förklarat, men du vägrar en aning teatraliskt att förstå."

Mina åsikter om Runan eller dess redaktion ingenting med saken att göra. Det enda jag vill veta är varför förhållandet "pengar måste ge kvalitet" gäller i Codex fall, men inte i Runans.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

just do it

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
97
Location
Upplands Väsby, Sthlm
Re: MM

Vi pratar om ett moment22 här.

Det är en ständig balansgång mellan visioner och realism. Annonser och semiannonser ger en högre budget, men minskar samtidigt skaparens valmöjligheter.

Så mina klagomål på Codex kanske inte är helt och hållet rättvisa, men det är min åsikt i alla fall att man kunnat göra betydligt mer.
Runan är för all del inte världen bästa publikation den heller, men väljer en mindre budget till fördel för större handlingsfrihet.

Vad hela saken började med var att en debattör inte ansåg Runan vara en tidning över huvudtaget. Jag har försökt att förklara de fundamentala skillnaderna, och hoppas att du i alla fall nu förstår.

/Niklas

Jag säger alltid vad jag tycker, men skilj på åsikt och fakta - det gör jag.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,332
Location
Enköping
Re: MM

"Har du jobbat med projektledning med absoluta krav på kvalitet eller kravspecifikationer kring kvalitet?"

Ja, ISO2000 och andra standarder.

"Jag sade i mitt första inlägg att Codex och Runan skiljer sig åt. Runan har inte för avsikt att på Codex´ sätt utöka sidantalet, bredda läsekretsen etc - eftersom just detta gör att man tvingas göra avkall på kvaliteten."

Har ni för avsikt att på något annat sätt utöka sidantalet eller bredda läsekretsen eller menar du att detta automatiskt sänker kvalitén? Varken utökning av sidantalet eller läsekretsen behöver innebära sänkning av kvalitén så länge skribenternaa håller hög, eller samma standard. Jag vet att många faktorer påverkar tidningars utgivning, inte minst pengar vilket jag antar är vad Runan i alla fall saknar mest av alla produktionsfaktorer.

"Jag skriver inte dessa inlägg för att klanka ner på Codex, utan snarare för att påvisa skillnaden mellan de olika tidningarna."

Det antog jag inte heller även om vissa grejer dock framstår som klagomål som det att tidningen skulle kunna vara bättre med tanke på pengarna.

Jag vet inte om du är intresserad av vad jag tycker är skillnaden men så här ser jag på skillnaden. Runan är mest koncentrerad på äventyr och har tillgång till sämre illustratörer än Codex. Den innehåller färre sidor för mer pengar. Codex har en större bredd på sina artiklar och kompletterar dessa med bra illustrationer för det mesta coh har en bonus i och med färgtryck. Den är dessutom billigare.
Kvalitén hos skribenterna är jämbördig.

Jag kan också villigt erkänna att medans jag skulle köpa Codex skulle jag aldrig betala för Runan.

Daniel Schenström
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: MM

"Det är en ständig balansgång mellan visioner och realism. Annonser och semiannonser ger en högre budget, men minskar samtidigt skaparens valmöjligheter."

Då förstår jag vad du menar, men jag håller inte med. Publiken begränsar valmöjligheten bra mycket mer än annonsörerna.

"Vad hela saken började med var att en debattör inte ansåg Runan vara en tidning över huvudtaget."

Den biten är väl den enklaste. Är Runan registrerad som tidning hos PRV?

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Re: MM

Nu har du missuppfattat mig. Det blev för krångligt att förklara så jag skiter i det. Jag ser dock en skillnad mellan rollspelstidning och fansin. Codex är den enda tidning som har den spridningen som den nu har.

/Linus - som tycker det blev krångligt

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beuty is in the eye of the beholder"
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: MM

<I>Ja, och hur mycket har du tecknat i den då? Va? Va? ;)</I>

Tjaå, förutom Khelataarartiklar i de två senaste numren, har du fluktat på det där 'Tema:Western'-numret? (-:
Nä, visst, det är bara strömaterial där jag ramlar in emellanåt, men ändå.

Och eventuellt är jag med på ett hörn i nästa Codex också. Eller nästnästa, eller nåt.

--
Åke
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Storhetsvansinne?!?

Altså, att ingen har komenterat det här tidigare...


Jag kan förstå att man möjligtvis kan tycka att Codex-gänget (och främst då Ola antar jag) gör "Good work" men "GOD work" är väl ändå att ta i.


/Bjorn
 

just do it

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
97
Location
Upplands Väsby, Sthlm
Re: MM

*skrattar* you got me... Det är sant...Runan är inte reggad.

Men det är väl framtida målet gissar jag. Nu är jag ju själv inte längre delaktig i tidningen, (projektet: tidningen :gremwink: ), så jag vet inte riktigt vad som stundar.
Men av det jag hört hittills verkar det mycket lovande.


MVH
Niklas

Jag säger alltid vad jag tycker, men skilj på åsikt och fakta - det gör jag.
 

just do it

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
97
Location
Upplands Väsby, Sthlm
Re: MM

Där ser man. Tråkigt att du inte skulle vilja köpa Runan...

Skillnaderna är klara, som du mycket väl påvisat. En annan faktor är trycket, många gånger får bilderna inte den reella chans de borde pga av tabbar från tryckeriets sida... men detta är ju trots allt bara undanflykter ;)Illustrationerna har alltid varit Runans stora svaghet, men även här sker förändringar inför kommande nummer.

MVH
Niklas

Jag säger alltid vad jag tycker, men skilj på åsikt och fakta - det gör jag.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Storhetsvansinne?!?

Trots att det finns så många nitpicks så tyckte väl folk helt enkelt att det var intressantare att diskutera innebörden av inlägget istf felstavningen i rubriken.

Men den var väldigt snygg. =]

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,332
Location
Enköping
Re: MM

Ja, nu har jag till slut fått ett ex jag också av senaste numret och sett vad du presterat iaf. Är själv med på ett par hörn i tidningen. Jag hävdar dock fortfarande att vi bägge är sämre än sveriges bästa rollspelsillustratörer.

De säger också att imitation är den bästa formen av uppskattning och jag kan erkänna att i mitt eget fanzin så hade vi en stripserie som hette Lokes Överlevnadsguide ;)

Daniel Schenström
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,332
Location
Enköping
Re: MM

Trevligt, färgtrycket bör förbättras det också. Såg vad som hände med mina egna bilder så jag får även tänka om linjetjocklek och så för att ge Runan bättre bilder.

Daniel Schenström
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Re: MM

Känner att vi nog faktiskt vill blanda oss in i debatten... För nog tusan rankar vi Åke Rosenius som en av de absolut bästa rollspelsillustratörerna i Sverige, inte minst för att han klarar av att arbeta på beställning, och göra bilder till olika typer av genrer och stämningar.

Åke har illustrerat en hel del till senare nummer av Runan, och försett dem med illustrationer specialgjorda för fansinet/tidningen. Tyvärr har trycket inte gjort dem någon rättvisa, men det är ändå rätt tungt:) Codex har flera bra bilder, men mängden illustrationer gjorda just för tidningen är inte alltför vanliga... Det är mycket som lyfts dit ur redan publicerade verk av olika slag. Av övriga illustrationer måste vi säga att Åke Rosenius står sig tämligen väl i konkurrensen ;-)

Och för att inte missuppfattas på någon punkt: Vi tycker att både Runan och Codex är bra produkter som främjar spelhobbyn. Däremot har de olika profil, inriktning, ambitionsnivå och budget vilket givetvis märks. Vi skaffar båda.

/a & t

<A HREF="http://www.rollspel.com" target="_new">http://www.rollspel.com</A>
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,332
Location
Enköping
Re: MM

Beror på vad man anser en bra illustration. Gillar själv realism och klara linjer. Vad som Åkes bilder saknar, enligt mig är realismen, och inget tryck i värden kan ändra det.

Daniel S.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Illustratörer

Beror på vad man anser en bra illustration. Gillar själv realism och klara linjer. Vad som Åkes bilder saknar, enligt mig är realismen, och inget tryck i värden kan ändra det."

Du vill ha en kamera, inte en illustratör. /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Top