Nekromanti God45 recenserar saker folk skickat till honom

talgboll

Rollspelskollektivet
Joined
24 Apr 2014
Messages
242
God45;n317049 said:
Det här spelet är inte skickat till mig men blev postat på forumet och jag är på ett recensionshumör.
Det finns en anledning att spelet inte är skickat till dig. Du är ingen recensent. Du saknar till och med den basala kompetensen att se att spelet parodiserar människor som dig och det är så otroligt kul att du tror att du recenserar ett seriöst spel och du anstränger dig för att vara seriös och raljerande och KRITISK haha

Men till saken. Tråden har den tydliga rubriken: "God45 recenserar saker folk skickat till honom". Det här spelet är inte skickat till dig, så du får radera och starta ny tråd med nytt namn.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,769
Location
Stockholm
talgboll;n317069 said:
Det finns en anledning att spelet inte är skickat till dig. Du är ingen recensent. Du saknar till och med den basala kompetensen att se att spelet parodiserar människor som dig och det är så otroligt kul att du tror att du recenserar ett seriöst spel och du anstränger dig för att vara seriös och raljerande och KRITISK haha

Men till saken. Tråden har den tydliga rubriken: "God45 recenserar saker folk skickat till honom". Det här spelet är inte skickat till dig, så du får radera och starta ny tråd med nytt namn.
Var kom det här ifrån? Är det något slags skämtsamt svar på recensionen?

Tyvärr läser jag det som ett direkt angrepp på en annan medlem och hobbymoderering. Lägg av med det.

Vänliga hälsningar

/Magnus
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
talgboll;n317069 said:
Det finns en anledning att spelet inte är skickat till dig. Du är ingen recensent. Du saknar till och med den basala kompetensen att se att spelet parodiserar människor som dig och det är så otroligt kul att du tror att du recenserar ett seriöst spel och du anstränger dig för att vara seriös och raljerande och KRITISK haha

Men till saken. Tråden har den tydliga rubriken: "God45 recenserar saker folk skickat till honom". Det här spelet är inte skickat till dig, så du får radera och starta ny tråd med nytt namn.
Jag tyckte nog själva premissen var rätt kul (du bygger upp en övre medelklassvärld som sedan raseras i en socialistisk revolution). Men jag håller med om att utförandet saknar finess, nyans och djup. Jag får lite intrycket av ett det är ihopskrivet på en kafferast. Men! Nog skulle det vara lite kul att spela det här som det är tänkt och verkligen vara jättejätteonda borgare som straffas i revolutionen (RÄTT ÅT DOM!!!1). Jag kan se att det skulle ha något form av ostigt underhållningsvärde.

2 av 5
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,769
Location
Stockholm
Jag vill påpeka att recensioner som är raljanta riskerar att lätt dra åt att recensera personen och inte produkten. God45, jag vill att du tänker på detta när du skriver så att du inte sätter dig till doms över personen bakom produkten.

Detta gäller särskilt när det gäller produkter skapade av andra medlemmar. Respektera andra användare, så hjälper du till att hålla ett gott klimat på rollspel.nu.

MVH

/Magnus
 

joth1006

bibliotekarie och yog-sothothist
Joined
14 Mar 2017
Messages
22
God45;n317045 said:
Rollspelskrokarna är allting från stulit kyrksilver till att en drake dyker upp. Så… är det här fantasy? Introtexten pratar om medeltiden men ger ingen övrig plats eller tid. Ska vi tolka det som att draken bara är metaforisk?
Detta är min första ansats till ett rollspel, så då ville jag ha en drake med, hehe.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,532
joth1006;n317157 said:
Detta var min första ansats till ett rollspel, så då ville jag ha en drake med, hehe.
Det är den bästa möjliga anledningen! :D
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,532
Rollspelet: Shipmates
Av: Björn Wärmedal
År: 2019

Det är Traveller fast du kan faktiskt spela det för regelsystemet är inte en mardröm!

4 av 5. (En poäng högre än Traveller!)


Okej, okej, jag ska ge er en riktigt recension. Shipmates är fokuserat på att ge dig den där känslan av att rymden är öppen men vild och att så länge ni kan skrapa ihop nog med pengar för att fortsätta flyga. Det känns som Firefly eller Solo. Systemet är snabbt och enkelt men har ändå kvar saker som karriärer och annat kul från Taveller.

Skeppet är, som spelet berättar för oss, nästan en till gruppmedlem. Det har egna stats och så, men spelet är också upplagt för att du ska älska din rosthög med vingar och vilja ta hand om den.

Det finns lite Jedi/psi krafter (Aether heter det här) man kan ha också. Det är på en lagom nivå där de verkligen kan påverka saker men där allting inte handlar om rymdtrollkarlarna som i Star Wars.

Strider är enkla, kul och farliga men inte omöjliga att vinna. De gör det lätt för dig att känna dig som en rymd western gunslinger om du är en stridsfokuserad karaktär.

Bilderna är superroliga i sin enkelhet. De påminner mig om saker ritade på väggarna på rätt typ av bartoaletter. Combat kapitlets bild är på en snubbe i en trasig rymddräkt med en laser mini-gun och imponerande sideburns under hjälmen.

Det här är ju verkligen inte originellt, men det är en produkt som vi har haft ett behov av väldigt länge. Traveller är så bra förutom att jag inte vill spela det. Shipmates? Det vill jag spela!

4 av 5.
 

carrot

Veteran
Joined
25 Sep 2013
Messages
184
Vad sägs om att bifoga en snabb och smidig länk till produkten någonstans i recensionen?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,532
Rollspelet: Gudasaga - Ett Asbehändigt rollspel
Av: Kristoffer Warnberg och Lucas Falk
År: 2019

Det här rollspelet har den bästa undertiteln på ett rollspel jag någon sett.

Det här är ett spel om att skapa sina egna asagudar och sedan spela ut sagor med dem i stil med de gamla fornnordiska gudasagorna. Det här spelet får en faktiskt att känna sig som en mytologisk gud och inte en som en extra mäktig actionhjälte. Det är första gången ett spel jag läst lyckats med det! När man ska angripa prövningar med diverse vansinniga lösningar, magiska föremål eller gudomliga ämbeten och de andra häcklar en är det max ”Motherfucker! Jag ska knyta fast mina testiklar i den här getens skägg, det kommer visa dem!” eller ”Ha! Jag är Åskguden! Jag tar ett ankare och ska fiska upp den här jätteormen bara. Hur svårt kan det vara?” eller ”Dude! Jag kan fixa det där åt dig. Jag är guden över lögner. Sääääääkert att du kan ta den här jätten själv?”.

Spelledarexemplen, slumpgeneratorerna och de andra hjälpmedlen till spelledaren är i absolut toppklass. Det här är state of the art, Powered by the Apocalypse och Storygames tech ingjutet i spelstrukturen som om den vore en rollspelens Ironman rustning. Jag vet inte varför ingen annan har gjort den här typen av struktur innan. Men Kristoffer och Lucas gjorde det! I en grotta! Men en hög spelteori! Men det blir aldrig högfärdigt eller snobbigt. Det är bara att jag strömlinjeformat vet att jag har en gris som kan ändra storlek och med den ska jag ut och lösa problemen som den här överbeskyddande lindormen skapar. Let’s rock and roll.

Jag har ofta sagt att jag hatar rollspel om vikingar och nordisk mytologi även fast jag själv gillar den mytologin. Det är för att det alltid brukar bli så fruktansvärt fetischistiskt och nationalromantiskt på sätt som gör mig vagt obekväm och aggressiv uttråkad. Men Gudasaga rullar inte på det sättet, vilket undertiteln redan borde avslöjat för dig. Här fokuserar vi på de vilda sagorna, den coola miljön, de feta gudarna och allt det roliga med mytologin! En jättestor del av boken (verkligen majoriteten) är bakgrund eftersom själva mekaniken är så enkel och alltihop var kul att läsa. Samma sak gäller för epokerna man kan välja att spela i. Istället för för en generisk ”mytologisk tid” finns tips och trix för att spela ut till exempel Ragnarök. Det finns också ett par färdiga äventyr längst bak och de är inte bara väldigt coola men också olika nog från varandra för att visa hur olika händelserna i spelet kan vara från varandra.

Bilderna är supersnygga i sin stilistiska enkelhet. Hel är min favorit illustration i hela boken i att hon är delad på mitten utan att det blir konstigt sexualiserat eller går för äckelvärde. För mer bombast finns det bilder på Thor som slåss mot ormen och Oden med sina korpar.

Jag är lite förvånad över att det inte finns ett utarbetat sätt att spela det här spelledarlöst (vilket man väldigt lätt kan göra). Men det är också det enda jag saknar. Medan det verkligen märks att författarna brinner för nordisk mytologi så är det här också superlätt att konvertera till andra mytologier. Säljer det här bra blir jag inte förvånad om en expansionbok baserad på grekisk eller aztekisk mytologi kommer. Jag funderar själv på att hacka det här för att göra ett spel där man spelar hjältar och profeter från Bibeln.

5 av 5. Man får verkligen känna sig som en asagud. Snabba och enkla regler med enormt djup och en fantastisk bearbetning av bakgrundsmaterialet.
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
775
God45;n317202 said:
Rollspelet: Gudasaga - Ett Asbehändigt rollspel
Av: Kristoffer Warnberg och Lucas Falk
År: 2019

5 av 5. Man får verkligen känna sig som en asagud. Snabba och enkla regler med enormt djup och en fantastisk bearbetning av bakgrundsmaterialet.
Vi tackar ödmjukast för de fina orden! Jättekul att se att så många av våra designmål kom fram så tydligt. Idén uppstod ju när jag lyssnade på Neil Gaimans Norse Mythology och jag ville skapa ett litet spel för att emulera klassiska nordiska gudasagor, så att vi lyckades fånga den känslan till slut känns helt fantastiskt!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,532
Rollspelet: Ruinen 2.0
Av: Dr. Acula
År: 2017

Reglerna finns här: https://docs.google.com/a/student.l...GAVdpzBfENGUSl4dyI4OIiG2LOTV7b_uI/mobilebasic

Äventyret finns här: https://docs.google.com/a/student.l...JtbPcVkNuKEldKL1ubgfqZlvlbzfyEHWw/mobilebasic

Karaktärsbladet finns här: https://docs.google.com/a/student.l...0fIyHldQv2n2zplWMlT_A6EpjxShNG5Tk/mobilebasic


Det här är ett rollspel som jag finner lite extra spännande att recensera eftersom det inte är publicerat traditionellt, otraditionellt eller på något annat sätt. Det bara finns på Google docs just nu och jag har inte ens namnet på författaren, bara ett online handle. Jag ska inte sticka under stol med att det är så här jag helst konsumerar rollspel. 100% idéer och 0% yta.

Ruinen som regelsystem är det enklaste systemet för att köra äventyrs fantasy som jag sett som inte skulle tvinga mig att ändra min spelstil alls. Man kan köra det precis som D&D men med det absoluta minimumet av regler. Det är enligt författaren till för att spelas med helt färska nybörjare. Jag hade kunnat spelleda det med ögonen förbundna efter att ha läst det en gång och jag är ganska säker på att typ mina föräldrar hade förstått det här på en kvart. Det är bra och användbart för sitt syfte. Men det finns inget spännande här för någon som redan spelar rollspel. Höjden av snitsighet är att man rullar 1d12.

Äventyret är absolut standard första äventyret någonsin. Du behöver inte egentligen läsa det om du spelar rollspel. Men det är fundamentalt pedagogiskt upplagt. Är du helt ny håller det här din hand hela vägen. Diagrammen som karta över grottan är särskilt inspirerat.

Jag har svårt att recensera det här för egen användning. Det är fundamentalt inte till för mig utan för alldeles nya rollspelare och spelledare. I den kontexten är det här extremt välgjort. Det är lite som att recensera stödhjul eller en krycka. Behöver du dem inte så behöver du dem inte. Men om du behöver dem blir de inte bättre än i Ruinen 2.0.

Ett pedagogiskt, vänligt, smart och genomarbetat rollspel för nybörjare. Jag ser en framtid med en version med snygga bilder på Lulu eller Drivethrurpg.

4 av 5.
 

Dr. Acula

Veteran
Joined
19 Mar 2002
Messages
176
Tack för en väldigt bra recension!
Mitt gillande av den påverkas inte alls av att den var så pass positiv ;)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,532
Äventyr: Skuggstaten
Av: Robert Jonsson
År: 2014
Till: Bortom/Levithan


Det här är en kort kampanj (ungefär lika stor som en av böckerna i The Transylvania Chronicles eller The enemy within kampanjerna). Det är en kampanj om övergången från Bortoms vagt nutida kampanjvärld och Levithans framtida dystopi. Bakgrunden till den här kampanjen är en riktigt saftig och tjock metaplot som väver in tidigare äventyr till Bortom, konflikter sedan 200-talet mellan olika grupper av monsterjägare och metafysiska krafter. Det finns få spel under 2010-talet som har en liknande metaplot, det här jämförs närmast med Vampire the Masquerade eller kanske Warhammer 40k. Det kan vara avtändande för vissa (och jag har själva klagat över metaplot mer än en gång) men det finns en stor skillnad här i det att det är en enda person som suttit bakom spakarna hela tiden. Metaploten fungerar och det är särskilt viktigt i det här det mest metaplot tunga scenariot jag sett till spelen.

Jag kommer inte spoila de exakta detaljerna i kampanjen för det hade på många sätt varit att spoila kampanjen och metaploten. Men kampanjen är relativt massiv och utspelar sig mot bakgrunden av väldiga och världsomskakande händelser som karaktärerna inte kan påverka direkt. Det är den där känslan där man springer så snabbt man kan och jobbar så hårt man kan för att nå det verkliga hotet som så ofta finns i spion berättelser. Det är inte att man vore okapabel att konfrontera det som händer, det är att man är på fel ställe och vet för lite. Det är en väldigt rak berättelse och jag tänker till och med kalla den rälsad. Det här är inte så öppet som jag vill ha mina kampanjer, men om du tycker om kampanjer så som den tidigare nämnda The enemy within eller Tatters of the King till CoC så är det här din grej. Det finns en färdig större historia som man reser med i, men stopp på vägen som är mer fria.

Så, saker är häftiga och man får göra viktiga saker och vara viktigt. Det finns en väl utbyggd och fascinerande mytologi och metaplot. Det är en väldigt bra länk mellan Bortom och Levithan och den knyter ihop många trådar innan man går över från ett spel till nästa. Kampanjen är bra skriven och jag tycker den är bättre organiserad är Levithan grundboken, du kan lätt hitta vad du behöver vid bordet.

Nackdelarna med kampanjen är att den kan kännas lite “inside baseball”, det är tydligt att Robert älskar sin värld och ser till att allt hänger ihop men har du inte koll kan det vara överväldigande. Det är lite som om du skulle börja läsa Stephen King med the Dark Tower istället för typ Lida eller The Stand. Du behöver grunden i universumet innan du kan ta in det här på bästa sätt. Jag hade rekommenderar att man spelar det här efter man spelat några av de viktigaste scenariona till Bortom först så att man är med på banan och bryr sig om världen och karaktärerna. Mindre viktigt att man spelar Levithan först och att spela Levithan efter kommer vara ganska häftigt tror jag.

Kampanjen är också mer rälsad än jag hade föredragit, men jag är en extremist när det kommer till sådant och jag vet inte hur man skulle kunna spela något med den här skalan utan lite räls som bär upp det.

Den här kampanjen är en apokalyptisk käftsmäll som har saker att säga om samhället och religion och väljer att vråla dem grejerna i ditt ansikte med blod på sin andedräkt. Känslan är att världen går under nu och även om spelarkaraktärerna lyckas stoppa det så är världen aldrig igen vad den brukade vara. Är ni erfarna Bortom spelare är det här scenariot något jag klart rekommenderar att du börjar spela precis nu. Är ni inte det hade jag spelar några andra Bortom scenarion först och sedan låtit spelledaren blåsa bort en med den här världsomskakande kampanjen.

4 av 5.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,532
Äventyr: Anakronismer
Av: Robert Jonsson
År: 2012
Till: Bortom

Anakronismer är en 98 sidor lång bok och apendixarna (vet inte om jag böjde det ordet rätt) börjar på sidan 40. Detta är för att det är ett hardcore tidsrese scenario samtidigt som det är ett hardcore socialt scenario innefattande en hel by. Scenariot består mestadels av tidslinjer, beskrivningar av karaktärer, beskrivningar av vad karaktärer tycker/vet om andra karaktärer, hur tidsresor fungerar och hur förändringar tidigare i tidslinjen kan ändra den senare punkten i tidslinjen. Ovanpå detta finns det också ett annat övernaturligt mysterium som är det primära problemet spelarkaraktärerna har att lösa.

Hela scenario är vansinnigt imponerande och om det körs rätt kommer allting koppla in i allt annat som om det här vore en avancerad maskin fylld med kugghjul. Det är inte rälsat heller, men det kräver så lite improviserande som jag någonsin sett hos ett scenario. Oavsett vad spelarna gör har det naturliga följder eller direkt utskrivna konsekvenser.

Det här är alltså en historia som får spelarna att känna att de är i en komplex tidsresehistoria (som Primer) samtidigt som det inte kräver att du gör galen matte på tidslinjer eller 1920-talet eftersom det redan finns i scenariot. Robert har gjort det nästan omöjliga jobbet till oss redan och resultatet är ett av de där scenariona som jag känner att jag aldrig skulle kunna ha skrivit själv. Tidsresan har bara två punkter, nutid och 1920-talet och det är komplext nog.

Finns det några problem eller negativa aspekter av scenariot? Du bör spela med de färdiggjorda karaktärerna, scenariot säger att du inte behöver göra det men jag håller inte med. Spelar du inte med de karaktärerna blir saker omedelbart jobbigare. Sak två är att det här är ett scenario du lär dig utantill, tar anteckningar på och sedan kör perfekt för att avvika från boken kommer omedelbart göra att saker hänger ihop sämre och blir sämre vid bordet.

4 av 5, ett riktigt bra och genuint komplext äventyr som också etablerar tidsresereglerna i kampanjvärlden till spelare av Bortom.
 
Top