Ett uttryck som jag kommer börja använda i alla möjliga sammanhang!God45;n334346 said:... det här känns som en väldigt bra häst i en värld av bilar.
Ett uttryck som jag kommer börja använda i alla möjliga sammanhang!God45;n334346 said:... det här känns som en väldigt bra häst i en värld av bilar.
Bra forumtitel!Henke;n334374 said:Ett uttryck som jag kommer börja använda i alla möjliga sammanhang!
Disclaimer: Jeg har ikke læst scenariet, så det er ikke en holdning specifikt til Act V.God45;n334419 said:Scenario: Act V
Av: Signe Løndahl Hertel
Till: Friform
När: 2017
Endnu en lille fodnote: Fastaval har efterhånden en del udenlandske gæster, så som en service til forfattere og deltagere, tilbyder kongressen en "rough and ready" oversættelse. Oversættelserne udføres af en frivillig "Translator Task Force", ofte med meget kort deadline. Målet er klart tilgængelighed frem for et formfuldent engelsk.God45;n333705 said:Scenario: A-Listen/The A-List
Av: Martin Andreas Dahl Sinding
Till: Eget system
När: 2018
Det här scenariot finns på både engelska och danska vilket är riktigt trevligt! Den engelska översättningen är ganska dålig och danska ord har smugit sig in… Men vem fan bryr sig?! Jag läste scenariot på båda och jag tycker att båda versionerna fungerar.
Det här är riktigt coolt och det visste jag inte! Då ska jag inte kritisera översättningarna något mer.Munkholt;n334476 said:Endnu en lille fodnote: Fastaval har efterhånden udenlandske gæster, så som en service til forfattere og deltagere, tilbyder kongressen en "rough and ready" oversættelse. Oversættelserne udføres af en frivillig "Translator Task Force", ofte med meget kort deadline. Målet er klart tilgængelighed frem for et formfuldent engelsk.
Men avant garde =/= ospelbart. Jag upplever inte att God45 kritiserar formen i allmänhet utan endast det aktuella exemplet. Smak är såklart en faktor, och jag läser den här tråden med God45:s övriga ställningstaganden på forumet i åtanke, men bland så många scenarion är det närmast omöjligt att undvika att några av dem är riktigt dåligaMunkholt;n334475 said:Disclaimer: Jeg har ikke læst scenariet, så det er ikke en holdning specifikt til Act V.
Men jeg snubler alligevel lidt over ospelbar/uspillelig-vurderingen. Du bruger selv benævnelsen "avant garde", og mange scenarier fra Fastaval-kongressen er klart noget andet end hvad vi forstår ved "klassisk" rollespil. Men spil-ledere og spillere er "vokset" i takt med udviklingen, og det er meget ofte sådan på Fastaval, at de mest "out there" scenarier også er dem der giver de største oplevelser. Ikke en kritik af din holdning, blot en konstatering af "actual play". (Om det gælder Act V ved jeg som sagt ikke).
Enig! Og det er fint. Det er uanset hvad fantastisk at han gider og giver os sit personlige perspektiv.RasmusL;n334478 said:Men avant garde =/= ospelbart. Jag upplever inte att God45 kritiserar formen i allmänhet utan endast det aktuella exemplet. Smak är såklart en faktor, och jag läser den här tråden med God45:s övriga ställningstaganden på forumet i åtanke, men bland så många scenarion är det närmast omöjligt att undvika att några av dem är riktigt dåliga
Haha den här typen av kommentarer gör fan min dag...God45;n334480 said:Scenariona känns skitiga och som om någon bott i dem.
Ooooo, just det här äventyret låter superintressant.God45;n334507 said:Scenario: Bag lukkede døre
Av: Martin Svendsen
Till: Vampire the Masquerade
När: 2004
Det här scenariot är super komplext på väldigt få sidor och lyckas med det konststycket genom att fördela ansvaret för scenariot väldigt jämt över spelarna och spelledaren. En viktig vampyr har blivit mördad och spelarkaraktärerna har under kaoset förhörts i anslutning till detta. Nu kommer den nya makthavaren och försöker reda ut vad som hände och vad den förra utredningen visade.
Här är det briljanta. Minnen i Vampire är inte helt pålitliga på grund av vampyrers magiska krafter. Så karaktärerna har riktigt minnen som inte stämmer, falska minnen som stämmer, riktiga minnen som stämmer och helt konstgjorda minnen. De vet inte skillnaderna. Sedan spelas scenariot både i nutid och dåtid med flera versioner av dåtiden i full Rashomon stil.
Så spelarna har alla luckor (två stora luckor är överlappande för alla karaktärerna) och måste försöka navigera vad de tror de vet och vad de de faktiskt tror är sant. Fångade mellan någon som kan vara vem som helst och någon som kan ändra deras minnen så att de inte kan avgöra vad som är sant eller har hänt. Vad som faktiskt har hänt är öppet men kommer kristalliseras ut beroende på vad spelarna väljer att göra och tro är sant.
Det här är briljant användande av Vampire.
5 av 5
På ovanstående begäran lade jag ut en förfrågan kring scenariot som fångades upp av ingen mindre än Morten Greis själv som letade rätt på scenariot och som nu Peter "Alexandria" Brodersen gjort tillgängligt nedan. At your service God45!God45;n334480 said:Scenario: Aliens: Kold sol och Morgenglorie
Av: Morten Greis Petersen Fakkelskov
Till: BRP
När: 2008 och 2009
Jag finner det lite synd att sista delen av kampanjen, Ild og Vand, inte finns uppladdad. Mest för att jag vill läsa den och inte så mycket för att jag tror att jag har så mycket att säga om den. Det här är solida, traditionella, traditionellt nördiga och nästan gammaldags scenarion. De är nästan OSR.
Utan att ha sett sista delen är jag beredd att rekommendera det här som en riktigt bra mini-kampanj.