Scenario: Berlin 1936
Av: Björn Hellqvist
Till: Call of Cthulhu
När: 1998
Det här är ett historiebaserat pulp-Cthulhu scenario som utspelar sig runt OS 1936. Jag har ju precis skrikit lite om att det är en CoC-synd att fokuserat på historia i sina scenarion. Och det är det, jag står för det! Det här scenariot är dock öppet med vad det är och det är ett mysterielösande, två-nävat, nazispöande äventyr där man får göra grejer. Tänk Indiana Jones. Men här är grejen som gör scenariot intressant: det är samtidigt extremt komplext. Man måste ha koll på exakta tider, historiska bakgrunder, djupa karaktärsmotivationer och de litterära greppen i Lovecrafts författarskap för att spelleda det!
Det är en KONSTIG men ELEKTRISK mix. Jag vet inte om jag skulle spelleda det någonsin. Men det är ett konstverk. Alla bitarna är bekanta men de är ihopsatta väldigt snyggt. Det balanserar på kanten till att inte fungera alls men faller aldrig över. Det hjälper att allt det tunga ligger hos spelledaren och spelarna mest kan löpa amok genom scenariot om de vill.
Det är ganska 90-tal elitistiskt dock. Jag tänker att det mest är ett resultat av tiden och det på delar inget egentligen.
3 av 5. Spännande, värt att läsa men kanske inte värt att lära sig att spelleda.