Scenario: Frygtens tid
Av: Ole Frej Christiansen, Svend Jensen och Thomas Bregnegaard Knudsen
Till: MERP/WFRP
När: 1992
”Wow det är två konstiga system som man kan köra samma scenario i!” var tanken som fick mig att recensera Frygtens tid. Warhammer är ju Blackadder, mörk komedi, low fantasy och äckliga critical hits. Det är inte som Sagan om ringen alls! Men sedan tänkte jag att systemen ändå är väldigt lika i allting utom just stämning. Det är low fantasy, en miljon critical hits med specifika resultat och generellt jävligt hårt att vara en spelarkaraktär.
Sedan läste jag scenariot. Och jag har INGEN aning hur fan det här fungerar i Sagan om Ringen världen. Det här är Doom metal och Warhammer as fuck.
Scenariot utspelar sig mitt i vintern i en snöig by mellan Kislev (fantasy ryssland) och Kejsardömet (fantasy tyskland). Orker är påväg för att döda alla, mörka förkämpar för Tzeentch (guden av kaos och ödet) lurar, magiker kidnappas och en galning löper amok i byn. Det är typen av scenario där spelledaren uppmanas använda att det snöar för att spelarkaraktärerna ska förfrysa sig, bli hungriga och bli smutsiga. Och sedan få en klubba i ansiktet som slår ut alla deras tänder.
Jag vet inte om jag förmedlar hur fucked gruppen är här. Dag ett öppnar med ett Mao Zedong citat. Det värsta Mao Zedong citatet: ”Der hersker stor forvirring pa? jord, og situationen er under kontrol.”. Det böjae med att man kommer till en av karaktärernas brors hus, finner honom fruktansvärt mördad och hans butler död och halvt sönderkokt i en gryta han verkar ha kollapsat ner i. Undersöker man bevisen blir man fruktansvärt förgiftad. Sedan springer en helt orelaterad galning omkring och skapar oreda när man försöker utreda. Det är helt perfekt.
Oh, men ni tror att ni är badass äventyrare ute för att lösa det här? HA! Ni är en snygg skogshuggare, en kåt alv, en superful jägare, en kass magiker som mest är en diplomat och en världstrött halfling.
Scenariot har fantastiska NPC:er, en kul utredning, väldigt bra stämning, är fullt med svart humor och popkulturella referenser och låter äventyrarna vältra sig i misär utan att begränsa vad de kan göra. Informationen är dåligt organiserad och det hela är uppdelat i olika dagar där vissa platser bara beskrivs på vissa dagar vilket blir skumt, men det är inte några stora fel.
5 av 5, det är ett genuint fantastiskt litet scenario gömt i arkivet.