Scenario: Imperiet 40k - Novelantologi
Av: Se nedan
Till: Systemlöst/Egna system
När: 2010
Det här är alltså en antologi med 9 små äventyr knutna av att de alla utspelar sig i Warhammer 40k universumet. Jag kommer göra en kort beskrivning av varje äventyr och sedan ge en bedömning av hela antologin. Alla scenariona följer tre regler som var uppsatta för antologin. De handlar primärt om mänskligheten (så inga scenarion där man spelar Orkerna och blir snabbare av röda kläder är jag rädd), de är dystopier och de har ikoniska 40k element med. I övrigt är de fantastiskt spretiga.
Antologin innehåller en kort introduktion till 40k universumet. Så det är nog faktiskt möjligt att ha det här som sin startpunkt med 40k. Talang för att måla små rymdnazister av plast är verkligen inte nödvändigt.
Jag tänker redan nu tala om att medan Warhammer 40k är menat att vara en parodi av krafter såsom fascismen (den största orkbossen i universum är döpt efter Margaret Thatcher FFA) så är det väldigt lätt för vissa att glida in på att skriva material som inte är så parodiskt alls. Inget av den skiten i den här antologin dock! Här suger rymdregimen så mycket som den ska göra.
Nu, till äventyren!
Forhøret" av René Toft:
Ett briljant litet indie scenario där spelarna tar rollen av fyra soldater som var och en har fallit till dyrkan av en av de fyra kaosgudarna. De har avgivit en rapport om händelsen där de föll (på den fantastiskt döpta planeten Croatoan IV) men den är full med lögner. Spelledaren är en inkvisitor som ställer ledande frågor och försöker få dem att avslöja sig själva, narrativ kontroll ligger nästan helt hos spelarna.
Använder universumet bra, har en perfekt stämning och gör att berätta en historia tillsammans nytt och fräscht.
5 av 5
"Fyrtårnsbrigaden - den tynde blå linje" av Kristian Bach Petersen
Det här scenariot är baserat på Lord Tenyssons dikt ”The charge of the light brigade”. Man spelar space marine scouts (nästan helt färdiga supersoldater ute på sina första uppdrag) från Ultramarine chaptert (Ultramarines är de mest nobla och by the book space marinesen i universumet. Någon kommer kommentera att de är fuckers här nedan. Antagligen Cybot) som lämnats kvar att dö i ett hopplöst krig utan att ens veta varför. Man spelar ut kampen mellan att nobelt offra sig själva eller fly, ett val färdiga Space Marines aldrig skulle ha eftersom de skulle offra sig själva.
Det här är riktigt jävla bra. Det använder styrkorna från 40k och friform perfekt blandat. Det här är ett av de bättre Space Marine scenarion jag läst.
5 av 5
”Kommissær" av Uffe Thorsen
Det här scenariot vidare arbetades senare till ett fullängds scenario. Jag förstår det efter att ha läst den här versionen. Det är spelledarlöst och man turas om/hjälps åt att spela en Kommissarie, alltså en politiskt officerare vars jobb det är att hålla moralen uppe och ordning i leden. Mest genom att skjuta folk som försöker desertera. Man spelar ut hur det allt mer pressade uppdraget sliter sönder kommissariens mänsklighet.
Inte lika skarpt som de tidigare scenariona. Men jävligt skarpt. Och jag tror att med mer sidor blev det här ännu bättre. Ser fram emot att titta på den längre versionen av scenariot
4 av 5
"Malleus" av Mads L. Brynnum och Kristoffer Rudkjær
Nobody suspects the Inquisition! Förutom i 40k rollspel där de är den vanligaste gruppen. De är som superhårda hemliga polisen i framtiden som slåss mot demoner, kättare och aliens. Varje inkvisitor har befogenheten att förinta planeter, starta korståg och avrätta nästan alla i universum. De brukar sätta ihop personliga arbetsgrupper för att axla den bördan. Ni är medlemmar av en sådan grupp och en av er har genom fegt förräderi fått er inkvisitor mördad. Inkvisitionen har mottot ”Oskuld bevisar ingenting alls” så det här är dåligt för er allihopa. Dags att försöka hitta vem av de andra som är den skyldige!
Det här är ett intrigspel där det inte från början är klart vem som är den skyldige utan detta kommer fram under spel. Känslan av panik och paranoia underbygger alla delar av scenariot i en perfekt dialog mellan system, genre och fiktion. Det är lite tunt, men med det givna utrymmet är det oförvånande.
4 av 5
"Space Hulk: Hendes mørke skønhed" av Morten Greis Petersen
Vad händer om man gör en Apocalypse World/indiespel inspirerad hyllning till Space Hulk miniatyr spelet? Awesome händer! Det här är faktiskt intensivt mekanisk och känns både genomarbetat och roligt. Man spelar Space Marines från Salamander chaptert (de är de enda humanisterna i rymden. Fast med eldkastare!) klädda i badass Terminator-Power armor på väg genom en Space Hulk (flera uråldriga rymdskepp ihoppressade till en skrotplanet). Det är riktigt, bra! Nästan lika bra som brädspelet och ganska annorlunda.
4 av 5.
"Under My Hive" av Elias Helfer
Det här är en rysk roulette simulator! Man spelar gängmedlemmar från Necromunda som istället för gängkrig bestämt sig för att göra upp genom just ryskroulett. Detta tas som en hub-mekanik för att utforska minnen om livet i slummen. Det hela är så jävla coolt och originellt att jag bara är glad av att läsa det! Fan vilket nytänk! Du bör omedelbart spela det här.
5 av 5
"Ne Cede Malis" av Martin Svendsen
Man spelar Stormtroopers i The Imperial Guard, alltså helt vanliga människor i armen, som verkligen sitter i skiten på en planet under invasion från mänsklighetens fiender. Det är det minst nyskapande scenariot i samlingen men wow vilken kärlek det är gjort med. Det handlar inte om kriget, utan människorna i det. Karaktärer har älsklings historier att berätta och broderskapet i skyttegraven är i fokus här 100%. Det är ett riktigt bra scenario med förvånande mycket hjärta trots att ingen del är särskilt nyskapande.
4 av 5.
"Remembering the Fall" av Peter Fallesen
Det här scenariot är det som kräver mest 40k lore kunskap för att den känslomässiga träffen ska komma. Men fuck me om det inte är ett bra slag. Fyra medlemmar av Dark Angels legionen ska snart möta varandra på slagfältet. Två av dem har fallit från Kejsarens ljus och två av dem är lojala. Man hoppar genom deras upplevelser av att växa upp, slåss, vara vänner och dö. Det är max friform och väldigt bra på sakerna bara friform kan göra. Det är inte så utvecklat bortom kärnan och lutar sig hårt på 40k loren. Men är man 40k nördar spelar inte det någon roll.
4 av 5.
"The Civilians" av Simon James Pettitt
Det här är ett hack av Mouse Guard där man spelar en familj helt normala civila människor som blir påverkade av ett av imperiets krig. Det är ett intressant perspektiv, långt från universumets vanliga fokus. Det är lite för rälsat och lite för otydligt här och där, men det är verkligen inga stora problem. Trots detta är det ett starkt scenario. Det kräver dock en spelledare som kan Mouse Guard för att fungera.
3 av 5
Hela paketet:
Är superbra! Det här är en bred bild av 40k universumet och alltihop får den tyngd som det förtjänar. Bra scenarion och bra 40k scenarion!
5 av 5