Nekromanti Golems 1.03 (finale?)

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,320
Location
Helsingborg
Kommentarer

Citat ur dokumentet.. De understrukningar som finns har jag gjort..

"Dock måste <U>mal lera</U> dem alla färdigheter"
Det tog ett tag innan jag fattade att "mal lera" var "man lära".. :gremsmile:

"...kan man också binda besvärjelser i dem /../ De kan också beläggas med laddning."
Laddning är ju en besvärjelse, så varför ens nämna den?

"För varje <U>ytterliag</U> 20 STO <U>aderar</U> man ett ABS."
"ytterligare" respektive "adderar".. Annars är det en smart regel du har där.. Fast den känns lite konstig.. Om man skapar en golem med 2 i STO eller en med 18, så varför har de då samma abs? Det kan bli rätt absurbt.. Det vore kanske bättre med en ständig ökning av abs beroende på STO.. Kanske +2 på abs för var 5:e STO en guldgolem har och +3 för en stengolem?

"Mthrill"
Du har glömt i:et i mithrill..

"<U>hanter</U> lätt kniviga situationer."
Som dolkstrider? :gremwink: släng på ett 'a' på hantera..

"hadlar"
handlar..

"Förövrigt krävs extra effektgrader beroende av <U>materiealet</U>."
materialet. Du har en mängd ytterligare typos i din text.. Jag orkar inte kommentera de i fortsättningen..

"golemens"
Böjs "golem" till "golemen" när man pratar om en specifik golem? Det känns konstigt.. "en golem" låter bättre än "golemen"..

"F=2L"
Kan du inte istället "En golems förflyttning i luften är halva den som denne har på land" istället för att använda en matematisk formel som kräver att man fattar att F = Flyga och L = Land när det gäller förflyttning..

Du förkortar vissa termer ibland och ibland inte.. E och Effektgrad.. STO och Storlek.. Håll dig till en variant..

Nu har jag inte läst de tidigare versionerna men till vilken version av DoD är detta skrivet till? Ange gärna det.. Om inte 6:an, vilka magiskolor tillhör besvärjelserna? Jag själv skulle nog säga antingen Elementarmagi eller Symbolism..

När jag ser ABS-värdena så antar jag att det är 6:an det gäller.. Å andra sidan så ser jag inte GE:n SPI..

FYS och STY står det en multipel på.. Utgår du från någon annan besvärjelse eller? Hur ska man veta vad en golems STY är? Ange gärna källan var man ska kolla.. Dessutom så tycker jag att det är lite konstigt att en golem har FYS.. Om en golem är "En golem är en animerad kropp av dött material" så borde den väl utgå från samma regler som en odöd?

Nu när jag tänker efter så kanske STY och FYS baseras på STO? Det vore rätt logiskt.. Ange helst det i så fall.. Fast vad baseras då PSY på? Vad används PSY till för en golem?

Varför har sten lägre SMI än trä, eller brons och guld för den delen.. Trä är väl lika osmidigt som sten, om än sten är tyngre.. Guld å sin sida är ju rätt lätt att böja, så den borde ha en hög SMI..

Varför är "Trä" längst ner i tabellen? Nog för att den särskiljer sig men varför inte sätta den längst upp? Som det är nu så har du rangordnat listan i "braighet" där den sämsta varianten börjar (lägst E) och sedan går du uppåt i kostnad för att slita med en billig variant..

"Ritualen animerar 20 STO per effektgrad."
Innebär detta att man kan skapa 20 smågolem med STO 1 eller 1 golem med STO 20 i en och samma ritual? Vore ballt, men det blir helt snedvridet om man tänker på din abs-regel som du har..

"Ritualen kräver att man har tillgång till en carat var av de 8 ädelstenar som är knutna till elementen. "
Och de 8 ädelstenarna är...? Ta gärna med det..

"ha en effektgrad för varje på börjad 200 kg som golemen väger."
Hur mycket väger en golem då?

"Runorna måste etsas in i golemen."
Händer det något om man slår på runan? Kan man förstöra den på detta sätt?

Smart att du kräver en högre E ju bättre en golem ska vara.. Det är så besvärjelser ska fungera, enligt mig.. Dock så låter E15 rätt högt för en mithrillgolem.. Man ska ju lyckas hitta materialet också och skapa något utav det..

Behövs det någon sorts färdighet för att skapa en golem, som träsnideri, gjutning, skulptering eller dylikt eller kan vem som helst bara kladda ihop något som ser ut som en humanoid? Måste det vara en humanoid förresten? Kan man göra en pallgolem? Vore ballt med ett litet "husdjur" som ser ut som en pall.. Särskilt om man slänger "flyga" på den.. :gremsmile:

Jag vet inte om jag gillar att kalla det som man animerar för "golem".. Det känns så.... judiskt.. Kommer dock inte på något annat förslag.. "Elementarvarelse" är för långt och dessutom kan de blandas ihop med de som man skapar.. *skuggläser igenom första kapitlet i Shannaras Druid* "Elementid" är en term som används i boken.. Låter rätt fräckt faktiskt.. Ska nog använda det själv.. Det blir dessutom lättare med böjningen av ordet.. Det är inte första gången jag snor något från Shannaraböckerna.. Jag gillar den vackert poetiska skapandet av den golem som finns i Shannaraböckerna.. Gargoyle irriterar jag mig också på men eftersom det är en jämförelse från vår värld så är den väl ok..

Elementaratack (som förövrigt är felstavat då det saknas ett 't' i attack) verkar lite konstig.. Om man skapar en guldgolem så kan denne massproducera otroliga mängder guld.. Vore det inte bättre om det vore en energistråle som ser ut som det material som en golem och som försvinner efter den används (precis som besvärjelsen Energistråle)..

Jag vill ha mer information om hur en golem fungerar och tolkar saker.. Säger man "gräv här", slutar då aldrig en golem att gräva? Jag skulle gärna se en regel som säger att man kan ge en golem en befallning som är lika lång i ord som denne har INT.. Det är en regel som jag snor från Tomas HV Mörkrids dogmaspel Barbar.. :gremsmile:

Vilka sinnen uppfattar en golem världen med? Hugger man av huvudet på en golem, blir den blind då? Kan man hindra detta genom att inte skapa ett huvud, utan endast ett par ögon på själva kroppen? Kan man få 360° synvinkel på en golem genom att sätta ögon runt hela kroppen.. Det vore lite lustigt om man kunde sätta den i en golems hand.. Då kan denne kika runt hört.. :gremsmile: Utgå gärna från hur odöda tänker och uppfattar världen.. Inte för att det är likadant i grund men ändå.. Använder en golem dörrar eller går den rakt mot ett mål?

Två besvärjelser jag gärna skulle vilja se är:
Kontrollera golem: Gör så att man kan ta över någon annans skapelse..
Sammanfoga: Kan sammanfoga mer material av samma material som en golem har till denne.. Praktiskt om exempelvis en arm har gått av..

Förslag på runor.. Jag har inte tänkt över de så noga.. Kanske kan de ge lite uppslag till nya idéer..
Stärkt.. Höjer en GE.. Kanske +1 per E.. Jag vet inte hur dina magikers PSY-mängd ligger på..
Elementförening.. En golem kan sjunka in i material som denne är gjord utav och helt försvinna.. Hmm.. Detta kan ju innebära att exempelvis en trägolem kan passera genom trädörrar..
Explodera.. En golem kan självförstöras och ger STO i skada..
Elementbunden.. En golem kan bindas till ett element och få en förmåga från det elementet.. Värme kan göra att golemen blir glödhet, Ljus att den kan lysa, Mörker att skuggor träder fram mer i denne golems närhet och så vidare.. (lustigt med ett element som heter värme --> värmeelement :gremsmile:) Spelaren får komma med förslag och sedan diskutera det med spelledaren..
Nod.. En bit av en golem plockas från denne.. Denne kan ständigt lokalisera denne bit och röra sig mot denne.. Behändligt om man vill att en golem ska följa efter någon eller för att få en golem att alltid kunna hitta hem.. Kan även användas för att få en golem att gå kurirtjänster..
Delat sinne.. Magikern dela ett sinne med en golem.. För ytterligare E så kan ett till sinne användas.. En magiker kan exempelvis se det en golem ser eller höra det den hör.. Perfekt för spioneri.. Ställ en staty (golem) någonstans och hör via dess sinnen.. Skicka iväg små statyer till dina fiender och lyss till deras ränker..
Varsko.. När något, av magikern angett, händer i en golems närhet så får magikern en uppfattning om det.. Det kan vara när en levande varelse kommer i närheten av en golem (den fungerar då som vakt) eller när en golem har gjort klart den uppgift den blivit ålagd att göra (som leverera ett meddelande eller gräva till ett visst djup)..
Telepatisk order.. Magikern behöver inte vara inom hör- eller synhåll från den golem magikern önskar att aktivera..
Avbild.. Denna golem får samma utseende som något i magikerns närhet när denne skapas.. Denna runa gör att magikern inte behöver ha någon färdighet för att skapa själva kroppen, utan kan göra en generalisering över hur den ska se ut i stora drag.. Denna runa kan bara användas en gång och är permanent..
Antimagi.. Denna golem får ett permanent motstånd mot magi..
Elementarresistant.. Får ett fullständigt skydd mot något element..
Tala.. Denne kan återupprepa lika många ord som dess INT..
Skräckslå.. Denne golem får Skräckslå till ett värde av sin STO.. Alla känner sig illa till mods när denne är i närheten av denna varelse..
Omdirigerad smärta: All skada som görs mot magikern får denna golem istället.. Det abs som den utsatte golem har får inte tillgodoses men väl magikerns abs..

Gud, vad jag vill vara en golemmagiker nu.. :gremsmile: Har massor av häftiga upplägg.. Den rollperssonen skulle kunna ersätta mina planer på nekromantikern som bor i ett slott och använder odöda som tjänare och arbetskraft.. Man kan ju göra så mycket mer med en golem.. Kombinera en golem med Symbolism och du har en rätt kraftig armé..

Ta bara Grymkäfts fälla där man skapat en flintgolem som man ställer på en kådrik träbro som leder över något hemskt.. När rollpersonerna börjar slåss med stålvapen mot golemen på bron så bildas det gnistor som antänder bron..

Tips.. Spara dokumentet i .rtf istället.. Då kan man läsa det på Mac också.. Dessutom så slipper man risken för macrovirus som kan finnas i .doc-filer..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tycker fler borde köra stavningskontrollen i Word innan de ger ut ett dokument till andra att läsa

<CENTER>Ooorkar.... iiiinte.... korrlääääsa.....</CENTER>
 

Ceetan

Warrior
Joined
9 Jan 2004
Messages
246
Location
Stockholm, Bromma
Re: Kommentarer

hehe......Mycket bra indata ........kommer dock ta en del tid att revidera.....en sak hade vi hade tänkt lika på är ellementarattacken......jag hade bara gjort en sju helvetes slarvig beskrivining.....alla typos beror på att jag lider av censorisk afasi, att jag ofta trycker fel på tangebordet, samt att stavningskontrollen på min comp inte funkar, det gör inte heller rtf......och jag hade inte tillgång till en korekturläsare...............andra kryphål i mitt dokument beror på att jag beserar dem på magiboxen och mosterboxen- Kaos där det står endel om golems. Glömde för ett ögonblick att alla inte har tillgång till den. Ritualen hör till Ellementarmagin (som betecknas med E i magiboxen) med reservation för trä som är animism och exclusiv för trädmästare (monsterboxen). Tillhörigheten är ett litet arv från golem-skaparprocessen i magiboxen. Jag skall piffa upp dokumenten, dels enligt dina förslag, dels enligt andra.

Mitt ställningstagande angående grundegenskaperna skall jag redogöra kort för: I de Officiella golemreglerna styrs en golems
STY, FYS, och PSY av dess STO. STY och FYS=STO, PSY=STO+3t6. Jag valde att behålla detta i en modifierad form.

När vi har beräknat grundegeskaperna har vi inte bara tagit hänsyn till materialens fysikaliska egenskaper utan även nåt som vi kallar för "magisk gnista", antyds i magikernas handbok och har husmoddats lite med åren. Starkare magisk gnista ger bättre golems. Exakt hur beror lite på materialets egenskaper på "micro-nivå". Tyngden har spelat in vad gäller smdigheten.

En sak......vad är problemet med att Animera låter judiskt? Det är ju faktiskt därifrån golemmyten kommer.

Gör jag rätt om jag tolkar de sista raderna i ditt svar som entusiasm? I så fall kan jag glädja dig med att jag kanske kommer att göra en ritual som tillåter skapande av ett större antal golems.
en analogi kan göras med Zombiehär (magikerns handbok).

kan också tillägga att det hos oss finns en magokrati som baserar sin militär på golem-krigare.
Angående INT-ordregeln hade jag tänkt mig något sådant, fast INT+1 ord.....minns inte riktigt varför. Om elementarädelstenarna står att läsa i magiboxen samt i Golem1,01 i ett svar från mig till zimmerman.

Det kommer förhoppningsvis mera och bättre
Ha det bra
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,320
Location
Helsingborg
Re: Kommentarer

"alla typos beror på att jag lider av censorisk afasi, att jag ofta trycker fel på tangebordet, samt att stavningskontrollen på min comp inte funkar,"
Hehe.. Dålig kombo.. Kan du inte sitta i skolan och pilla med det?

"det gör inte heller rtf...."
rtf kan ju till och med Word 97 göra, så varför skulle inte det funka?

"Ritualen hör till Ellementarmagin (som betecknas med E i magiboxen)"
Tja, när jag tittade igenom magiboxen så fann jag besvärjelsen Stenstaty (Skolvärde 19, har jag för mig) i Symbolism.. Själv vet jag inte riktigt var jag ska placera den.. Antagligen i Symbolism just för alla runor som man kan rista in i golemen..

"Starkare magisk gnista ger bättre golems."
Jo, så kör jag också.. För en närmare förklaring kan du titta här..

"vad är problemet med att Animera låter judiskt? Det är ju faktiskt därifrån golemmyten kommer."
Det är snarare "golem" jag stör mig på.. Mest för att det blir så kajko att böja.. Elementid låter bättre helt enkelt..

"Gör jag rätt om jag tolkar de sista raderna i ditt svar som entusiasm?"
Får jag spinna loss på något så triggas alltid min fantasi.. Jag vill alltid skapa gubbs och spela dem i DoD.. Synd bara att ingen spelar med mina regler i DoD.. :gremfrown:

När jag läste igenom besvärjelserna/runorna igen så kom jag på en sak.. Kontrollera Golem borde kunna användas till mer än bara ta över kontrollen.. Kanske ge mer specifika order till en golem?

Skräckslå och Omdirigerad Smärta var två förslag jag mest kom på när fantasin tröt.. Jag är inte så jättenöjd över dem..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som fick en idé om en ny tråd
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Vikt

[color:\\"green\\"]Han[/color] kommenterade att du inte har någon information om hur mycket en golem väger. Den informationen behövs ju för att använda kraftrunor. Eftersom jag inte hade något bättre för mig så knåpade jag ihop lite regler kring detta. De är fritt fram att använda om du skulle vilja.

Brons; grundvikt * 8,5
Granit; grundvikt * 2,5
Järn; grundvikt * 8
Lera; grundvikt * 1,5 (varierar beroende på lertypen)
Silver; grundvikt * 10,5
Guld; grundvikt * 19,5
Trä; grundvikt * 0,5 (varierar beroende på träslag)
Mithril; grundvikt * 4 (väger hälften så mycket som järn)
Lirium; Ingen aning, men det beror på hur mycket det väger i förhållande till någon annan metall.

Grundvikten är den vikt som en golem skulle haft om denne vore en människa. T.ex. en järngolem som är lika stor som en människa som väger 65 kg, väger i själva verket 520 kg (65*8). Det är lätt att lägga till multiplar för andra ämnen. Multiplen är nämligen lika med densiteten för ämnet i g/cm3.

Tyr - som först inte kunde svara på inlägget eftersom enter-tangenten spontant buggade ur.
 

Ceetan

Warrior
Joined
9 Jan 2004
Messages
246
Location
Stockholm, Bromma
Golem 1.04 - update!

Hello!

Nu har jag uppdaterat mitt golemdokument och rättat till alla tidigare småfel. Det saknas fortfarande vettig information om olika träslag, även om jag hittat ett par sidor som finns länkade i dokumentet.

I dokumentet går att finna ett litet avsnitt om hur egenskaperna för trägolems kan modifieras med hjälp av strålning. Detta kommer av att en kamrat fick besök från ett universitet där man visade att trästavar som bestrålats fick en högre elastisitet, till den grad att de faktiskt gick att studsa någon decimeter över marken. Han fick känna på en trästav och har sedan berättat om upplevelsen för mig. Det är hans utsaga jag baserar tillägget på.

Ett par frågetecken kvarstår att räta ut. Borde glas läggas till som matereal? Jag funderar på att göra så att man med en extra E kan ge Elementarattacken "blastradius". Verkar det vara en bra idé? Hur stort ska man göra systemet för trä? Ska jag ta hänsyn till fuktinnehåll eller bara göra regler för bearbetning av torrt trä?
Ska jag ha kvar kravet om vingar under "flyga"?

Jag menar inte på något sätt att det här är en slutgiltig version. Två saker som kommer att uppdateras är de olika effektena avolika element i elementarattacken, samt eventuellt göra något av "Elementbunden". Den sistnämnda funderar jag på att konstruera på ett sådant sätt att golems får en Elementarhand av samma E som runans, borsätt från de E som krävs för vikten.
Jag har också tänkt sätta runorna i symbolismen och skaparbesvärjelserna i elementarmagin.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Vikt

Grundvikten är den vikt som en golem skulle haft om denne vore en människa.
Detta då under förutsättning att man har lika mycket material. En golem av stål som är massiv och har samma dimensioner som en människa är näst intill oförstörbar, men frågan är om de verkligen är massiva?
 

Ceetan

Warrior
Joined
9 Jan 2004
Messages
246
Location
Stockholm, Bromma
Vilka har laddat ner? Sen glömde jag att tacka

Skulle gärna vilja vet vilka 2 som har laddat ner dolumentent och vad som tycktes?
Sen glömde jag att tacka Han och tyr för all hjälp
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,320
Location
Helsingborg
Re: Golem 1.04 - kommentering!

Det som är citerat kommer från dokumentet och det understrukna har jag gjort.. Jag har mest läst texten i besvärjelserna/runorna lite övergripande så jag kan ha missat vissa felstavnignar.. Värden och så har jag inte direkt brytt mig om då jag inte använder exakt samma regler..

Tabellen
"VIKT"
Du får förklara det lite närmare.. Som det är nu så kan man tro att golemen väger multipeln i kg.. Alltså att en lergolem väger 1,5 kg och en stengolem 2,5.. Nog för att man ska vara förbannat korkad för att tro det, men ändå.. :gremwink:

Tyr förklarar det ju så bra i hans inlägg.. Sno det: "Grundvikten är den vikt som en golem skulle haft om denne vore en människa. T.ex. en järngolem som är lika stor som en människa som väger 65 kg, väger i själva verket 520 kg (65*8)."

"De kan också ta emot flera komplicerade order, INT +1."
Du får nog utveckla det lite mer än så.. :gremsmile: Typ "En golem kan ta emot en ordet som består av högst INT+1 ord"..

"Trä"
Borde inte alla träslagen vara markerade med rut-tecknet eller endast göra fotnoten vid rubriken "Träslag"..

"...som kan <U>adders[/u] i samband..."
adderas.. Du glömde ett 'a'..

"...som <U>represnterar[/u] elementet."
representerar..

"Elementförening" har du med två gånger efter varandra.. Annars tycker jag om runorna.. Du tog verkligen med de som var bra och inte mina sämre förslag.. Bra urval!

"Censor"
Stavas sensor.. En censor är en sådan som censurerar.. Skulle förvisso vara rätt kul.. :gremsmile:
E1 - tal (golemen håller för munnen på den som ska cencuerars)
E2 - hörsel (håller för öronen)
E3 - lukt!?

"...<U>intellegens[/u] kan den utföra sina order på olika sätt. En <U>intellegent[/u]..."
intelligens respektive intelligent..

"...mycket stor tollerans mot..."
tolerans..

Det var en spännande text om golems att läsa.. Det är en mängd bra saker du tagit med, som hur högt B-värde man måste ha i hantverksfärdigheten för att få skapa en golem.. Det känns mer genomarbetat och genomtänkt när det finns lite mer material om det man läser utöver speltekniska saker..

Jag fick direkt några idéer på hur golems kan användas och att ha lyckats skrivit en text som kan ge inspiration till någon annan är riktigt bra gjort.. Det är nästan det som är viktigast med en text, även om läsaren gör ändringar på det skrivna.. Då har man ju i alla fall lagt grunden och sedan triggat den skapande ådran hos den andre..

När jag läste om trägolems så tänke jag mig direkt (afrikanska) masker som man skulle kunna ha på väggen.. Kombinera detta med runan Varsko och då har man fått en omärkbar vakt.. :gremsmile: Dock "förstördes" detta med de lysande ögonen.. Alltid ska spelmakaren sätta käppar i hjulet för en.. :gremwink: Det är inget negativt utan bara positivt.. Det är en skön grej med de lysande ögonen.. Det ger lite karaktär åt en annars stel figur..

Kom ihåg att ha med vilka som hjälpt till och bidragit.. Det brukar alltid uppskattas av de som kommer med på listan.. :gremwink: Dessutom kan det fungera som en morot för att hjälpa till nästa gång..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som såg att han gjort ett typo på felstavningar under korrläsningen men som tyckte det var så passande att han lät det vara kvar

<FONT SIZE=1>[edit] Lade dit "censor"</font>[color:"green"]
 

Ceetan

Warrior
Joined
9 Jan 2004
Messages
246
Location
Stockholm, Bromma
Re: Golem 1.04 - kommentering!

jo....kom på att jag glömt tacken är jag vanade imorse.........är ju inte jag som typat denna gång....har bara dikterat för att minska stavfelen....min assistent skrev....sen orkade jag int korrläsa.......men tack för all hjälp iaf.....kan ju alltids skriva ett tack in lägg i anslutning till det,,,,,,,,,sorry
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Golem 1.04 - kommentering!

En första tanke är att jag inte är så förtjust i idén med att en golem kan ta en order som består av INT antal ord. Det känns konstigt att en varelse ska kunna ha INT 18 och då kunna förstå ett kommando på 18 ord medan en annan har samma sak och är ett geni som kan föreställa sig en otrolig massa saker. Då föredrar jag att man har något annat som avgör vad en golem förstår så inte samma värde betyder helt olika saker på olika varelser. :gremsmile:
 
Top