Kommentarer
Citat ur dokumentet.. De understrukningar som finns har jag gjort..
"
Dock måste <U>mal lera</U> dem alla färdigheter"
Det tog ett tag innan jag fattade att "mal lera" var "man lära"..
"
...kan man också binda besvärjelser i dem /../ De kan också beläggas med laddning."
Laddning är ju en besvärjelse, så varför ens nämna den?
"
För varje <U>ytterliag</U> 20 STO <U>aderar</U> man ett ABS."
"ytterligare" respektive "adderar".. Annars är det en smart regel du har där.. Fast den känns lite konstig.. Om man skapar en golem med 2 i STO eller en med 18, så varför har de då samma abs? Det kan bli rätt absurbt.. Det vore kanske bättre med en ständig ökning av abs beroende på STO.. Kanske +2 på abs för var 5:e STO en guldgolem har och +3 för en stengolem?
"
Mthrill"
Du har glömt i:et i mithrill..
"
<U>hanter</U> lätt kniviga situationer."
Som dolkstrider?
släng på ett 'a' på hantera..
"hadlar"
handlar..
"
Förövrigt krävs extra effektgrader beroende av <U>materiealet</U>."
materialet. Du har en mängd ytterligare typos i din text.. Jag orkar inte kommentera de i fortsättningen..
"
golemens"
Böjs "golem" till "golemen" när man pratar om en specifik golem? Det känns konstigt.. "en golem" låter bättre än "golemen"..
"
F=2L"
Kan du inte istället "En golems förflyttning i luften är halva den som denne har på land" istället för att använda en matematisk formel som kräver att man fattar att F = Flyga och L = Land när det gäller förflyttning..
Du förkortar vissa termer ibland och ibland inte.. E och Effektgrad.. STO och Storlek.. Håll dig till en variant..
Nu har jag inte läst de tidigare versionerna men till vilken version av DoD är detta skrivet till? Ange gärna det.. Om inte 6:an, vilka magiskolor tillhör besvärjelserna? Jag själv skulle nog säga antingen Elementarmagi eller Symbolism..
När jag ser ABS-värdena så antar jag att det är 6:an det gäller.. Å andra sidan så ser jag inte GE:n SPI..
FYS och STY står det en multipel på.. Utgår du från någon annan besvärjelse eller? Hur ska man veta vad en golems STY är? Ange gärna källan var man ska kolla.. Dessutom så tycker jag att det är lite konstigt att en golem har FYS.. Om en golem är "En golem är en animerad kropp av dött material" så borde den väl utgå från samma regler som en odöd?
Nu när jag tänker efter så kanske STY och FYS baseras på STO? Det vore rätt logiskt.. Ange helst det i så fall.. Fast vad baseras då PSY på? Vad används PSY till för en golem?
Varför har sten lägre SMI än trä, eller brons och guld för den delen.. Trä är väl lika osmidigt som sten, om än sten är tyngre.. Guld å sin sida är ju rätt lätt att böja, så den borde ha en hög SMI..
Varför är "Trä" längst ner i tabellen? Nog för att den särskiljer sig men varför inte sätta den längst upp? Som det är nu så har du rangordnat listan i "braighet" där den sämsta varianten börjar (lägst E) och sedan går du uppåt i kostnad för att slita med en billig variant..
"
Ritualen animerar 20 STO per effektgrad."
Innebär detta att man kan skapa 20 smågolem med STO 1
eller 1 golem med STO 20 i en och samma ritual? Vore ballt, men det blir helt snedvridet om man tänker på din abs-regel som du har..
"
Ritualen kräver att man har tillgång till en carat var av de 8 ädelstenar som är knutna till elementen. "
Och de 8 ädelstenarna är...? Ta gärna med det..
"
ha en effektgrad för varje på börjad 200 kg som golemen väger."
Hur mycket väger en golem då?
"
Runorna måste etsas in i golemen."
Händer det något om man slår på runan? Kan man förstöra den på detta sätt?
Smart att du kräver en högre E ju bättre en golem ska vara.. Det är så besvärjelser ska fungera, enligt mig.. Dock så låter E15 rätt högt för en mithrillgolem.. Man ska ju lyckas hitta materialet också och skapa något utav det..
Behövs det någon sorts färdighet för att skapa en golem, som träsnideri, gjutning, skulptering eller dylikt eller kan vem som helst bara kladda ihop något som ser ut som en humanoid? Måste det vara en humanoid förresten? Kan man göra en pallgolem? Vore ballt med ett litet "husdjur" som ser ut som en pall.. Särskilt om man slänger "flyga" på den..
Jag vet inte om jag gillar att kalla det som man animerar för "golem".. Det känns så.... judiskt.. Kommer dock inte på något annat förslag.. "Elementarvarelse" är för långt och dessutom kan de blandas ihop med de som man skapar.. *skuggläser igenom första kapitlet i Shannaras Druid* "Elementid" är en term som används i boken.. Låter rätt fräckt faktiskt.. Ska nog använda det själv.. Det blir dessutom lättare med böjningen av ordet.. Det är inte första gången jag snor något från Shannaraböckerna.. Jag gillar den vackert poetiska skapandet av den golem som finns i Shannaraböckerna.. Gargoyle irriterar jag mig också på men eftersom det är en jämförelse från vår värld så är den väl ok..
Elementaratack (som förövrigt är felstavat då det saknas ett 't' i attack) verkar lite konstig.. Om man skapar en guldgolem så kan denne massproducera otroliga mängder guld.. Vore det inte bättre om det vore en energistråle som
ser ut som det material som en golem och som försvinner efter den används (precis som besvärjelsen Energistråle)..
Jag vill ha mer information om hur en golem fungerar och tolkar saker.. Säger man "gräv här", slutar då aldrig en golem att gräva? Jag skulle gärna se en regel som säger att man kan ge en golem en befallning som är lika lång i ord som denne har INT.. Det är en regel som jag snor från
Tomas HV Mörkrids dogmaspel Barbar..
Vilka sinnen uppfattar en golem världen med? Hugger man av huvudet på en golem, blir den blind då? Kan man hindra detta genom att inte skapa ett huvud, utan endast ett par ögon på själva kroppen? Kan man få 360° synvinkel på en golem genom att sätta ögon runt hela kroppen.. Det vore lite lustigt om man kunde sätta den i en golems hand.. Då kan denne kika runt hört..
Utgå gärna från hur odöda tänker och uppfattar världen.. Inte för att det är likadant i grund men ändå.. Använder en golem dörrar eller går den rakt mot ett mål?
Två besvärjelser jag gärna skulle vilja se är:
Kontrollera golem: Gör så att man kan ta över någon annans skapelse..
Sammanfoga: Kan sammanfoga mer material av samma material som en golem har till denne.. Praktiskt om exempelvis en arm har gått av..
Förslag på runor.. Jag har inte tänkt över de så noga.. Kanske kan de ge lite uppslag till nya idéer..
Stärkt.. Höjer en GE.. Kanske +1 per E.. Jag vet inte hur dina magikers PSY-mängd ligger på..
Elementförening.. En golem kan sjunka in i material som denne är gjord utav och helt försvinna.. Hmm.. Detta kan ju innebära att exempelvis en trägolem kan passera genom trädörrar..
Explodera.. En golem kan självförstöras och ger STO i skada..
Elementbunden.. En golem kan bindas till ett element och få en förmåga från det elementet.. Värme kan göra att golemen blir glödhet, Ljus att den kan lysa, Mörker att skuggor träder fram mer i denne golems närhet och så vidare.. (lustigt med ett element som heter värme --> värmeelement
) Spelaren får komma med förslag och sedan diskutera det med spelledaren..
Nod.. En bit av en golem plockas från denne.. Denne kan ständigt lokalisera denne bit och röra sig mot denne.. Behändligt om man vill att en golem ska följa efter någon eller för att få en golem att alltid kunna hitta hem.. Kan även användas för att få en golem att gå kurirtjänster..
Delat sinne.. Magikern dela ett sinne med en golem.. För ytterligare E så kan ett till sinne användas.. En magiker kan exempelvis se det en golem ser eller höra det den hör.. Perfekt för spioneri.. Ställ en staty (golem) någonstans och hör via dess sinnen.. Skicka iväg små statyer till dina fiender och lyss till deras ränker..
Varsko.. När något, av magikern angett, händer i en golems närhet så får magikern en uppfattning om det.. Det kan vara när en levande varelse kommer i närheten av en golem (den fungerar då som vakt) eller när en golem har gjort klart den uppgift den blivit ålagd att göra (som leverera ett meddelande eller gräva till ett visst djup)..
Telepatisk order.. Magikern behöver inte vara inom hör- eller synhåll från den golem magikern önskar att aktivera..
Avbild.. Denna golem får samma utseende som något i magikerns närhet när denne skapas.. Denna runa gör att magikern inte behöver ha någon färdighet för att skapa själva kroppen, utan kan göra en generalisering över hur den ska se ut i stora drag.. Denna runa kan bara användas en gång och är permanent..
Antimagi.. Denna golem får ett permanent motstånd mot magi..
Elementarresistant.. Får ett fullständigt skydd mot något element..
Tala.. Denne kan återupprepa lika många ord som dess INT..
Skräckslå.. Denne golem får Skräckslå till ett värde av sin STO.. Alla känner sig illa till mods när denne är i närheten av denna varelse..
Omdirigerad smärta: All skada som görs mot magikern får denna golem istället.. Det abs som den utsatte golem har får inte tillgodoses men väl magikerns abs..
Gud, vad jag vill vara en golemmagiker nu..
Har massor av häftiga upplägg.. Den rollperssonen skulle kunna ersätta mina planer på nekromantikern som bor i ett slott och använder odöda som tjänare och arbetskraft.. Man kan ju göra så mycket mer med en golem.. Kombinera en golem med Symbolism och du har en rätt kraftig armé..
Ta bara Grymkäfts fälla där man skapat en flintgolem som man ställer på en kådrik träbro som leder över något hemskt.. När rollpersonerna börjar slåss med stålvapen mot golemen på bron så bildas det gnistor som antänder bron..
Tips.. Spara dokumentet i .rtf istället.. Då kan man läsa det på Mac också.. Dessutom så slipper man risken för macrovirus som kan finnas i .doc-filer..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tycker fler borde köra stavningskontrollen i Word innan de ger ut ett dokument till andra att läsa
<CENTER>Ooorkar.... iiiinte.... korrlääääsa.....</CENTER>