Golfkräl

Gerkub

Gelékub
En dum idé som jag undrar om forumet kan hjälpa mig med. Hur skulle en golfbanedungeon se ut? Vi behöver 18 hål, och jag tänker att varje inlägg är ett hål där varje hål har sina unika hinder och svårigheter. Det behöver inte vara någon speciell genre, utan det kan vara fantasy, sci-fi, samtid, osv, ett anakronistiskt surrealistiskt lapptäcke typ.

Det har utlysts en tävling: den som lyckas flytta ett Heligt Ägg utan att vidröra det med sina kläder eller sin kropp genom 18 olika förbestämda miljöer (som kan vara utomhus, inomhus, vildmark, stad, hav, rymd, vad du än kan föreställa dig) med minst antal slag vinner innehållet i det Heliga Ägget när det kläcks.

Så här tänker jag mig att varje hål kan vara:
1. <— Hålet har en siffra som visar vilket det är i ordningen, och ett namn om man vill.
Par X <— antal slag som man kan klara hålet på utan påslag på slutpoängen
Kort miljöbeskrivning - väder, vind, fågelkvitter, etc
Beskrivningar av utmaningar - Antal utmaningar är minst lika med Par, men kan vara fler och ge olika val vilken väg på banan man vill ta. Kan vara vad som helst som hindrar från en att komma vidare med Det Heliga Ägget på banan.

Till exempel så innebär ”par 3” minst tre utmaningar man måste klara för att komma vidare tills nästa hål. De kan vara Tee-slaget (där man slår ut Ägget), Fairway (typ mitt på banan) och Greenen (när man ska putta Ägget i hålet). Att misslyckas med en utmaning betyder att man kan försöka igen tills man klarar det och lägger på slagen över par på slutpoängen. Minst antal slag vinner.

Om man misslyckas katastrofalt med något så kan man hamna i Roughen eller i Vattnet eller nåt annat hemskt ställe. Om man har fastnat kan man böta tre slag och gå vidare tills nästa utmaning. Lyckas man exceptionellt bra med något kan man bli belönad med att hoppa över en utmaning och på så vis få färre slag än par, eller kanske till och med få till en hole-in-one om det är från utslagsplatsen.

(Obs kan inget om golf mer än sånt jag har spelat på datorn. Microsoft Fuji Golf 1991 💚)

Last edited:

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Jag vet inget om golf så kan nog tyvärr inte vara till mycket hjälp, men ville peppa och säga att jag tycker att det är en fantastiskt rolig idé! 😊

Gerkub

Gelékub
Jag har börjat med första hålet! Men jag skulle vilja ha hjälp med vad det är för oheliga profetior en Rotfruktsjätte kan mumla? Och vad händer på greenen?

1. MÖRK GOLF

Par 3

Miljö och väder
: svarta tjocka moln täcker en blek himmel över brända vidder så långt ögat kan se. Det är kvalmigt, vindstilla och det luktar död från de som stupat på slagfältet intill. Kråkfåglar hörs kraxa, flugor hörs surra. Avlägset hörs oklara vrål.

Tee: Ni står vid teen med varsitt Heligt Ägg. (Heliga Ägg kan inte skadas, och kläcks bara när de kommit igenom det 18:e hålet) Råkor cirkulerar över er, och ni vet att detta är Heliga Väktare av De Heliga Äggen, som kommer att observera och värpa nya Ägg ifall ett går förlorat.

Några hundra meter bort ser ni en INTENSIVT GUL VIMPEL som sticker i ögonen. Den signalerar DET HELIGA HÅLET som Ägget ska ner i.

Halvvägs till HÅLET sitter det en skuggig gestalt som mest påminner om en jättelik rutten rotfrukt.

Beroende på vad De Frivilliga Golfarna tar sig till kan det krävas ett slag mot en lämplig egenskap med en lämplig svårighetsgrad. Ett lyckat egenskapsslag skickar Ägget fram halvvägs till greenen där Rotfruktsjätten sitter. Ett misslyckat slag skickar det bara en liten bit och spelaren måste göra ett nytt försök (med lättare svårighetsgrad för att komma till jätten). STRIKT PROTOKOLL ÖVER ANTAL SLAG SKALL FÖRAS.

20 på tärningsslaget skickar Ägget direkt till Green.

1 på tärningsslaget skickar Ägget utanför banan, till tjock lervälling utspädd med blod från nyligen stupade soldater. En ranglig skelettriddare som stapplar runt och letar efter överlevande vill ta Ägget och stoppa det i sin tomma ögonhåla. Han är hyperfixerad vid ägget och kommer inte skada Golfaren så länge den inte står i vägen för Ägget. När han har fått tag på två Ägg som nya ögon blir han nöjd och älgar han iväg över de brända fälten och försvinner. Råkorna kan värpa nya Ägg till spelarna som förlorat sina. Riddaren kan bara skadas av magi.

Last edited:

Gerkub

Gelékub
Halvvägs till greenen är Rotfruktsjätten. Det är en 3-4 meter hög och bred rutten rotfrukt med extremt långa och smala armar och ben som sitter ned i en obekväm ställning och mumlar profetia med en orimligt bred mun. Alla Golfare som vistas i närheten blir påverkade av de oheliga orden.

De enda sätten att stoppa den är att a) be den vara tyst (gäller endast för Golfare som ber den) och B) att mata den med ett Ägg, då den direkt blir tyst för evigt och ur dens mun växer ett träd med svarta fjädrar istället för blad.

Slå t6 för profetia:
  1. ”Ägg ur skägg ur skamligt drägg” - Golfaren kräks upp ett Falskt Oheligt Ägg som är identiskt med det riktiga Ägget. Ett slag mot det Falska Ägget räknas som ett vanligt slag i protokollet. För att ta reda på om det var ett riktigt eller falskt ägg som man slagit mot slås en t3, vid 1 är det riktigt. Vid slag mot ett falskt ägg kräks Golfaren upp ett till, tills den lyckas träffa det riktiga Ägget.

2. Fyll på med fler profetior!

Last edited:

Gerkub

Gelékub
Greenen

En rund yta som buktar uppåt vagt och verkar vätskefylld, som om marken fått en blåsa. Vid hålet står den stygga INTENSIVT GULA VIMPELN. Här är det varmare och kvavare. Ur det HELIGA HÅLET kommer stötvisa, varma vindpustar som om det andades.

Den INTENSIVT GULA VIMPELN är så stygg och retlig att Golfare måste slå mot NÄRVARO för att inte bli distraherade och få svårare svårighetsgrad på sin första putt.

Vid greenen har det samlats en skara små taniga varelser som applåderar artigt åt de som gör bra ifrån sig och skakar på huvudena och ”tsss”:ar och mumlar nedlåtande om någon missar. Om någon angriper dom försvarar dom sig och den dom ger sig på får goblin-förbannelsen (från MÖRK BORG) på sig.

Last edited:

Gerkub

Gelékub
Slå t6 för profetia:
  1. ”Ägg ur skägg ur skamligt drägg” - Golfaren kräks upp ett Falskt Oheligt Ägg som är identiskt med det riktiga Ägget. Ett slag mot det Falska Ägget räknas som ett vanligt slag i protokollet. För att ta reda på om det var ett riktigt eller falskt ägg som man slagit mot slås en t3, vid 1 är det riktigt. Vid slag mot ett falskt ägg kräks Golfaren upp ett till, tills den lyckas träffa det riktiga Ägget.

2. Fyll på med fler profetior!
Profetia 2:

”Skrangelben med ögon söta åter skall få köttet blötat”. Golfaren byter kropp i fem riktiga minuter med skelettriddaren (ta tiden). Riddaren blir genast förtjust i sin nya kropp men försöker fortfarande byta ut dennes ögon mot Ägg om ingen stoppar honom. Om Golfarens kropp dör (om inget annat så av skadan av att slita ut sina egna ögon) behåller Golfaren riddarens skelettkropp (eller slår fram en ny rollperson om hen vill). I så fall stryks den här profetian.

Profetia 3:

”Kropp skall förgås, golf skall bestå”: Golfaren får förmågan att offra en kroppsdel i utbyte mot att få ett slag mindre på slutpoängen. T6 skada per kroppsdel.

Gerkub

Gelékub
Profetia 4: ”Gladdy brände kladdigt öga kände” I golfarens perifera synfält dyker en fläck upp som skiftar i mörka färger. Den går aldrig att titta rakt på, utan håller sig alltid där man knappt ser den. Det här är Golfarens nya caddie. Den kommer hjälpa Golfaren i utbyte mot nyckfulla och absurda tjänster. Ju mer hjälp Golfaren vill ha, desto värre tjänst vill caddien ha tillbaka. Slå 1t6 för att se vad den vill ha: 1. Pengar 2. Mat 3. Våld 4. Kärlek 5. Kunskap 6. Tid.

Profetia 5: “Raska braska snaska plaska”
Golfaren fattar eld och förvandlas till aska. Askan formas tillbaka till Golfarens ursprungliga utseende. Golfaren äger nu förmågan att lösa upp och återskapa sig själv. Det kräver koncentration i en runda för båda.

Profetia 6: ”Hata prata klappa skratta gråta tråka” Golfaren får kontroll över publikens känslor. Det går inte att kontrollera hur de agerar, men spelaren kan närsomhelst ta kontroll över hur de känner sig.

IMG_9311.jpeg
Golf?
IMG_9312.jpeg
Golf!

Last edited: