Nekromanti Gondica, DoD eller nåt annat?

Marcus_UBBT

Warrior
Jag har bestämt mig för att lämna halvtimmesstridernas Eon och gå vidare till nåt mycket mycket simplare när det kommer till stridsregler. Samtidigt vill jag ha en någorlunda välbeskrivd värld att spela i (även om jag förstått så mycket som att inget av de andra fantasy-spelen har lika detaljerade världar som Mundana, men va fan, jag är beredd att åtminstone delvis offra den biten), och så får det gärna vara svenskt och fantasy också. Dessutom ska spelet gärna funka med lite yngre nybörjare (ska börja spela med syskonen i sommar, tänkte jag). Min fråga är då naturligtvis: vilket rollspel bör jag välja? Jag lutar åt Gondica över DoD, men jag har inte lyckats få så superbra begrepp om något av spelen...

(jag postade tidigare en liknande fråga på Gondicas forum men då det verkar vara ganska dött där passar jag på här också)

Storuggla

Champion
Skulle rekommendera Västmark. Finns gratis att hämta på Krilles sida. Enkla regler och bra värld.
Annars finns ju en uppsjö spel från andra sidan Atlanten, men då blir det ju omedelbart dyrare ^_-

Storuggla, ej skrynklig

DanielSchenström

Swashbuckler
Eftersom du bar helst ville ha ett svenskt spel, men du inte krävde det så får jag slå ett slag för Dungeons & Dragons. Det är lätt och snabbt, även om man kan tro annat av tre grundregelböcker. Framförallt har det välutvecklade världar, speciellt Forgotten Realms som utgivits sen 87 om jag minns rätt.

Hatar du grader/levels/nivåer så skulle jag rekommendera Hârnmaster och Hârnworld då det också har en väldigt välutvecklad värld, och som är lite i linje med Mundana.

Balderk

Swashbuckler
kanske inte vad du vill höra.... men ska du spela ett simpelt fantasy rollspel med bra och varierande värld är det bästa spelet, enligt mitt tycke, dungeons & dragons. Jag har inte spelat gondica men det verkar rätt konstigt. Ska du spela drakar och demoner ska du inte spela chronopia utan ereb-altor... det är mycket bättre. D&D är ett väldigt enkelt spel med många valmöjligheter och är bra om du ska spela med dina yngre syskon, enda nackdelen om du ska spela med syskon som inte är så gammla är att det är på engelska.

Marcus_UBBT

Warrior
ok, vi säger att jag kräver ett svenskt då /images/icons/smile.gif.

allvarligt talat, jag orkar verkligen inte med ett engelskt. fan, jag läser International Baccaleurate, ska flytta till London i höst, det räcker liksom. nu blev det ju så att ingen rekommenderade varken DoD eller Gondica, utan bara flummade ut i amerikanska saker, plus Västmark förstås... men jag vet inte, Västmark verkar lite torrt, tycker jag? nåväl, det är ju gratis, får väl ladda hem det och ta en titt.

appropå levels så vet jag inte ens vad det är. vad är det?

DanielSchenström

Swashbuckler
Levels är vad AD&D och dess likar alltid kört med och som DoD har i senaste utgåvan. Det innebär att man blir bättre i snäpp. Exakt vad en level gör är olika från spel till spel. I en del får man mer livspäng, blir bättre på att slåss och får nya egenskaper. I andra kanske man bara får poäng att fördela på färdigheter.

Om jag måste rekommnedera nåt svenskt med lätt strid blir det Drakar och Demoner från 91.

Marcus_UBBT

Warrior
mycket riktigt så var det inte riktigt vad jag ville höra /images/icons/smile.gif.

Både DoD Ereb och DoD Chronopia har jag stiftat bekantskap med, och är dessvärre inte särskilt beredd att återvända till någon av dem. Det DoD jag undrar över är v6.

Dungeons & Dragons, alltså, nej, jag vill och kräver att det ska vara svenskt (se svar till Schenström(?)).

Marcus_UBBT

Warrior
Dod 91 har jag, men eftersom den enda kampanjbok till det jag har är Nidland, och eftersom jag inte orkar hitta på en ny värld själv (usch och fy), och eftersom Ereb Altor måste vara världens mest otillgängliga bok, så tack, men nej tack. Är striderna i DoD 6 och i Gondica krångliga, med andra ord?

Zaphod_UBBT

Swordsman
dod6-strider kan bli torra om man endast kör efter regler. tycker jag. men vi modifierar, improviserar och (här skulle man ha ett verb till, fast jag kommer inte på något) i våra strider.

ehm.
ja. onödigt inlägg i och med att jag bara har provat CoC och dodv6

Marcus_UBBT

Warrior
hehe

ärligt: för få raser

barnsligt kanske, jaja, men vafan. jag _ska_ ladda ner det och bilda mig en ordentlig uppfattning av det innan vidare nedvärderande kommentarer fälles. /images/icons/smile.gif

Eksem

Champion
Torrt? Västmark är i alla högsta grad fuktigt(NT)!

Nu väntade du dig en liten NT-bonus. Men nej, det får du inte.

Honken

Hero
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

kanske inte vad du vill höra.... men ska du spela ett simpelt fantasy rollspel med bra och varierande värld är det bästa spelet, enligt mitt tycke, dungeons & dragons. Jag har inte spelat gondica men det verkar rätt konstigt. Ska du spela drakar och demoner ska du inte spela chronopia utan ereb-altor... det är mycket bättre. D&D är ett väldigt enkelt spel med många valmöjligheter och är bra om du ska spela med dina yngre syskon, enda nackdelen om du ska spela med syskon som inte är så gammla är att det är på engelska.

<hr></blockquote>

Jag kan hålla med om att Dungeon & Dragons är enkelt, men däremot kan jag inte hålla med om att det har många valmöjligheter. D&D är ett bra nybörjar spel, sedan är det inte så mycket mer.

/Honken

Baldyr

Hero
raser och standard-fantasy

Jo, det stämmer i och för sig att Västmark inte är standard-fantasy med dussinet olika spelarraser. Men inte heller Gondica är vad man skulle kunna beteckna som standard-fantasy, även om där återfinns ett-par-tre spelarraser.

Fast om du nu ska introducera nya (?) spelare till hobbyn så kanske det vore en god idé att överhuvudtaget försöka utgå från deras förväntningar och smak. Är det exempelvis sannolikt att syskonen är fantasy-skadade och förväntar sig att få spela exempelvis alv eller dvärg? (I så fall är varken Västmark eller Gondica givetvis att tänka på!) I annat fall kanske mängden eller bristen på "spelarraser" ens behöver vara en faktor som behöver beaktas.

Alltså: Fundera över om du specifikt söker efter ett standard-fantasy-spel eller inte. Om det ska vara standard-fantasy och du vägrar spela Eon så finns det egentligen bara ett alternativ, nämligen DoD6 (som innehåller både standard-alver och -dvärgar). Annars är alternativen Västmark eller Gondica, helt enkelt. (Om man räknar bort utländska spel och spel som inte längre finns i tryck.)

/Baldyr

Nightowl

Champion
*Gondica är välbeskrivet redan i regelboken - det finns i princip en komplett stads- och en komplett vildmarkskampanj med där, liksom en bra genomgång av världen. Det som saknas är tyvärr lite mer kartor över saker och ting, om man gillar sådant, men områdena för nämnda exempelkampanjer är välbeskrivna.
*Gondica är lättspelat - man slår XT6 på i princip ett enda sätt när man spelar. Högt är Bra. Det finns EN grej som är på tok för krånglig i Gondica, och det är skaffa färdigheter åt rollpersonen. Om det tycker jag Inte, och jag är officiell Gondicafreak och numera officiellt insyltad i produktionen av nytt material (som pågår för fullt, lugn...). Vill man 'göra gubbar' på en kort stund skall man INTE spela Gondica, eller ändra reglerna.
*Gondica refererar till enkla myter och arketyper - pirater, Zorro, de Tre Musketörerna, Röda Nejlikan - som man kan bygga äventyr kring. Även om det är en ganska detaljerad värld är det ganska lätt att beskriva spelet - 'det är som Cutthroat Island, du vet' - utifrån exempel. (Detsamma gäller för övrigt DoD också, men folk har ibland påstått att de inte vet vad de skall GÖRA i Gondica. Herreje...) Samtidigt är det en annorlunda plats än rent historiskt fäkt-röjande om man nu vill betona det.
*Gondica är heroiskt på så sätt att det betonar upptäckter och uppfinningar. Magiker förväntas skapa sin egen magi, och äventyrare kan vara de första (eller snarare bland de första) att upptäcka nya länder, nya varelser och kulturer, och nya vetenskapliga/tekniska/magiska grunkor ( de tre senaste är i princip detsamma i Gondica).

Gondica är - skall öppet erkännas - ett minoritetsspel. Även om ett mäkta försenat Bestiarium är i piplinjen så kommer det inte alls att komma lika mycket material till det som jag antar att det kommer att komma till DoD, och man har alls inte samma support från massan av fans som finns för DoD. Å andra sidan finns minst lika mycket gratis officiellt material från spelskaparna av minst lika hög kvalitet.

Slutligen: Gondica är annorlunda fantasy (precis som för övrigt Västmark; jag instämmer i prisandet av detta spel helt och fullt). En massa fantasy-arketyper man kan vara van vid och tycka om saknas, från dvärgar till trollkarlar i struthatt. Det kan ses (det gör ju jag) som fräscht och nytt, men det kan lika väl ses som att det saknas något bekant som är lätt att relatera till. Min främsta inspiration till Gondica är historiska äventyrsromaner och -filmer, inte fantasy, även om det finns dylik som passar. Detta kan vara värt att tänka på.

Nightowl

Rosen

Myrmidon
Är striderna i DoD 6 och i Gondica krångliga, med andra ord?

Strider i Gondica är väldigt snabba och enkla tycker jag (som iofs är subjektiv). Som Nightowl skrev på Gondica-forumet måste man läsa skadetabellen ett par gånger innan man fattar hur den är upplagd - men efter det är den också rätt enkel.
Dess lilla egenhet - som också nämndes - är initiativsystemet som gör att man får fler handlingar per runda ju bättre man är. Det gör att det blir väldigt svårt att vinna mot en bättre motståndare, men om det är en för- eller nackdel är en fråga om tycke och smak. Glada fäktare som leker med sina fiender är iaf klart troget swashbuckler-genren.

--
Åke

Marcus_UBBT

Warrior
"rashygien" inbillade jag mig nästan att det stod

tja, de flesta syskonen spelade väl DoD när de var två äpplen höga, sen efter några äpplens avbrott, Eon, men hursomhelst, nuförtiden är det x antal äpplen sen rollspel var på tal. "Utgå från deras förväntningar och smak"? Asså, det är la jag som är SL eller /images/icons/wink.gif? Nä, men de klarar sig nog med det som blir över... men JAG vill ju ha fler raser. Standard-fantasy behöver det verkligen inte vara, vill bara att det ska vara lite utöver realism, det där magiska. Typ ankor och sånt /images/icons/wink.gif. Egentligen skulle jag väl vilja spela i Ereb Altor om möjligheten fanns (eventuellt med lite andra regler), men då jag såg på din sida (hobbyspel.com) att boxen i riktigt kasst skick kostar 600 spänn så får det nog vara. Men var inte du eller i varje fall din flickvän Daniella inblandad i det därna Altoria, "Ereb Altor efter den sjätte konfluxen"? Vad hände med det då? Helt nedlagt?

Bjorn

Hero
Palladium FRPG

Palladium fantasy har en av de bästa världar jag har spelat och spellett i. Har dessutom ett mycket enkelt och bra spelsystem även om det är levelbaserat. (Även om det "känns" mindre levligt än t.ex. D&D)

Kan helt klart rekomenderas!

/Bjorn