*Gondica är välbeskrivet redan i regelboken - det finns i princip en komplett stads- och en komplett vildmarkskampanj med där, liksom en bra genomgång av världen. Det som saknas är tyvärr lite mer kartor över saker och ting, om man gillar sådant, men områdena för nämnda exempelkampanjer är välbeskrivna.
*Gondica är lättspelat - man slår XT6 på i princip ett enda sätt när man spelar. Högt är Bra. Det finns EN grej som är på tok för krånglig i Gondica, och det är skaffa färdigheter åt rollpersonen. Om det tycker jag Inte, och jag är officiell Gondicafreak och numera officiellt insyltad i produktionen av nytt material (som pågår för fullt, lugn...). Vill man 'göra gubbar' på en kort stund skall man INTE spela Gondica, eller ändra reglerna.
*Gondica refererar till enkla myter och arketyper - pirater, Zorro, de Tre Musketörerna, Röda Nejlikan - som man kan bygga äventyr kring. Även om det är en ganska detaljerad värld är det ganska lätt att beskriva spelet - 'det är som Cutthroat Island, du vet' - utifrån exempel. (Detsamma gäller för övrigt DoD också, men folk har ibland påstått att de inte vet vad de skall GÖRA i Gondica. Herreje...) Samtidigt är det en annorlunda plats än rent historiskt fäkt-röjande om man nu vill betona det.
*Gondica är heroiskt på så sätt att det betonar upptäckter och uppfinningar. Magiker förväntas skapa sin egen magi, och äventyrare kan vara de första (eller snarare bland de första) att upptäcka nya länder, nya varelser och kulturer, och nya vetenskapliga/tekniska/magiska grunkor ( de tre senaste är i princip detsamma i Gondica).
Gondica är - skall öppet erkännas - ett minoritetsspel. Även om ett mäkta försenat Bestiarium är i piplinjen så kommer det inte alls att komma lika mycket material till det som jag antar att det kommer att komma till DoD, och man har alls inte samma support från massan av fans som finns för DoD. Å andra sidan finns minst lika mycket gratis officiellt material från spelskaparna av minst lika hög kvalitet.
Slutligen: Gondica är annorlunda fantasy (precis som för övrigt Västmark; jag instämmer i prisandet av detta spel helt och fullt). En massa fantasy-arketyper man kan vara van vid och tycka om saknas, från dvärgar till trollkarlar i struthatt. Det kan ses (det gör ju jag) som fräscht och nytt, men det kan lika väl ses som att det saknas något bekant som är lätt att relatera till. Min främsta inspiration till Gondica är historiska äventyrsromaner och -filmer, inte fantasy, även om det finns dylik som passar. Detta kan vara värt att tänka på.
Nightowl