Vlad Tepes Draculea;n72460 said:
Krank:
Detta var mycket intressant. Berätta mer. Hur gör du det? Berätta hur du gör det i din undervisning eller hur du gör det med barn eller tonåringar.
Generellt ser jag ett värde i att människor ges möjlighet att utvecklas och lära sig saker.
Om fler än jag får möjlighet att utvecklas och lära sig saker, så kommer vi gemensamt att nå längre, och utvecklas ännu mer och lära oss ännu mer.
All forskning, all kreativitet, handlar i grunden om att bygga på varandras arbete. All samhällsförbättring kräver samarbete. Samarbete har visat sig vara en stark evolutionär fördel överlag.
Ett mord innebär att en person som hade kunnat utvecklas och lära sig, och hjälpt oss andra att utveckla oss och lära oss, försvinner.
Dessutom tycker jag om att leva i ett samhälle där jag inte ständigt riskerar att bli mördad. Det rationella är då att bygga ett samhälle där mord är så ovanligt som möjligt. Den kortsiktiga lösningen kanske hade varit att själv skaffa sig ett vapen och stänga in sig i en bunker, men det är kortsiktigt och dumt -- framför allt om målet är att maximera utveckling och att man lär sig saker. Man kan inte uppnå speciellt många mål instängd i en bunker. Alltså finns det god anledning att bygga ett samhälle där mord betraktas som icke önskvärt, och där vi gör vårt bästa för att minimera antalet mord.
"Det är fel för att det är ont" är en cirkelargumentation, och det är att ge upp allt hopp om en rationell moral. Det är att ge efter för magkänslan och den egna oförmågan.
Jag är lärare för tonåringar, men vi kommer ganska sällan in på den här sortens diskussioner. De gånger vi gör det, är jag ganska nöjd med att kunna ge fullgoda svar byggda på konsekvens och rationalitet istället för magkänsla och moralisk positionering.
Onda människor är farliga.
Jag hävdar att det finns massvis med goda människor som är farliga också; möjligen på andra sätt. Och om farlighet räcker för att en människa ska räknas som "ond" så har vi redan ett ord för det: "farlig". Vi kan rentav bygga förstärkningar av ordet: "jättefarlig".
En person som inte tror på godhet eller ondska, kommer denne att agera och ingripa om denne ser en våldtäckt äga rum till exempel? Kommer en sådan person vara beredd att kämpa mot förtryck och övergrepp?
Bevisligen, ja. Eftersom jag vet människor som ingripit mot våldtäkt utan att ha en absolut moralsyn, och jag tycker absolut att jag kämpar mot förtryck, övergrepp och orättvisor.
Det där argumentet är väldigt, väldigt likt de där stolliga högerkristna i USA som tror att ateister är amoraliska för att de "inte har någon moral". Det finns en skillnad mellan att förkasta den endimensionella "gott-ont"-skalan och att vara nihilist.
Eller så kan man vända på det hela: hut förklarar man det goda handlandet, om man förnekar ondska. Finns det ena måste även det andra finnas. Ondska är frånvaron av godhet.
"Godhet" har jag heller ingen användning för, som begrepp. Allt jag skulle kunna vilja säga med "godhet" kan jag lika gärna säga med "önskvärt" eller "konstruktivt". På samma sätt som jag generellt föredrar "icke konstruktivt" eller "icke önskvärt" eller "otaktiskt" för saker jag anser destruktiva eller moraliskt förkastliga. "Moraliskt förkastliga" är för den delen också ett mycket bättre begrepp än "onda", återigen för att man slipper den religiösa eller absoluta aspekten; fokus hamnar lite mer på den som har moralen, inte personen hen applicerar sin subjektiva moral på. Det är inte perfekt dock, eftersom det fortfarande antyder en "objektiv" moral.
Däremot är "godhet" inte lika destruktivt för det rationella tänkande. Jag förnekar med andra ord behovet av både "ondska" och "godhet". Samma handlingar är i allra högsta grad möjliga även utan dessa religiöst färgade, moraliskt absoluta och extremt subjektiva begrepp. Jag skulle rentav vilja säga att fler önskvärda handlingar blir möjliga utan dem, eftersom de har en tendens att förhindra diskussion -- och det är genom diskussion och idéutbyte vi utvecklas och lär oss saker.
Jag tror absolut inte att du är något udda undantag. Vår kultur ÄR väldigt influerad av kristendomen, vilket bland annat syns i att vår kultur är hemskt upptagen med att just prata om "ondska" och "godhet". Mitt argument handlar inte om att vi som håller med mig är många; att ha många med sig är ju givetvis ingen garant för att man innehar den vettigare positionen.