Tomatalven
Hero
Jag skriver/sätter ihop min första sandlådekampanj nu och skulle vara tacksam för tips och idéer som kan fylla i luckor. Detta är min vision och vad jag skissat i nuläget: •Jag vill att berättelsen oftast ska vara centrerad kring karaktärernas och spelarnas egna mål snarare än att de får en massa uppdrag serverade för sig. Samtidigt vill jag göra det episkt. •Genren är fantasy, men världen ska inte vara för tolkien med alver och dvärgar och så utan snarare ska den vara inspirerad av världarna i GoT, Conan the barbarian och Ronja Rövardotter. Alltså människor ska vara enda spelbara ras och magi är ovanligt. Men jag vill också ha en postapotouch. •Vill testa DnD5e så det blir nog systemet. Tänkte också att det passar för fantasy+postapo Berättelsens bakgrund om ni orkar jag har snott från rätt mycket, men så här lyder det: För länge sedan styrdes den kända världen, av fem mäktiga magiker med var sitt rike. Med hjälp av magi utvecklade de avancerad teknologi - magiskt drivna zeppelinare och spårvagnar var inte ovanliga färdmedel och magikernas hantlangare var inte sällan golems. Magikerkejsarna låg alltid i terrorbalans med varandra och var därför tvugna att ständigt accelerera utvecklingen av magisk teknologi för att inte gå under. I den här världen fungerar arcane magic så att man manipulerar verkligheten genom att släppa in andra verkligheter i den egna. Magi på hög nivå är mycket riskfyllt eftersom man då gör så stora hål i verkligheten att mäktiga utomvärdsliga ting kan följa med. En dag efter århundraden av magisk terrorbalans gick det därför väldigt snett för alla härskarmagikerna samtidigt och den stora Katastrofen inträffade. Jag har ännu inte specifierat vad det var som hände men det var förfärligt, utomvärdsligt, något surrealistiskt och hatat av folket som förstod att deras härskare låg bakom det med sina farliga magiska experiment. Genom Katastrofen förlorade magikerna också kontrollen över sina golems och sin magiska teknologi vilket ledde till att den arga pöbeln i alla de fem rikena enkelt kunde göra uppror och störta sina härskare. Efter de korta upproren förändrades samhällsstrukturerna radikalt i de fem rikena. I det östra riket hade religion och divine magic varit strängt förbjudet, efter statskuppen blev det en teokrati. Det västra riket hade varit styrt med järnhand av sin magikerdiktator och blev efter revolutionen nästan en demokrati. Södern gick från planekonomi till handelshusstyre. Den svagaste magikerhärskarens land som låg i mitten av kontinenten blev splittrat i flera mindre feodala riken och stadsstater. Det största riket, i norr, försvann under Katastrofen. Kvar blev en stor, farlig ödemark. Ingen som efteråt utforskat området har kommit tillbaka. Det sägs att Ödemarken i Norr numera bebos av utomvärldsliga vidunder. Eller var det människoätande alver? En sak som Katastrofen ledde till var ännu större rädsla för magi. Arcane magic (vad är det på svenska tro?) är det dödsstraff på så gott som överallt. Den största nackdelen med upproren var att ingen utom de störtade trollkarlarna visste hur man använde den magiska teknologin. Flygplatser, tågstationer och liknande förföll och världen återgick till medeltida teknologi. Istället för med magisk energi drivs produktion med kroppsarbete, eller om man har råd, med slavarbete. Och där kommer spelarkaraktärerna in... De är slavar som håller på att transporteras i en handelskaravan genom ett feodalt furstendöme i det mittersta landet för att säljas till en biskop i teokratin.