Nekromanti GoT/Conan/Ronjarövardotter/postapo-Sandlåda

Tomatalven

Hero
Jag skriver/sätter ihop min första sandlådekampanj nu och skulle vara tacksam för tips och idéer som kan fylla i luckor. Detta är min vision och vad jag skissat i nuläget: •Jag vill att berättelsen oftast ska vara centrerad kring karaktärernas och spelarnas egna mål snarare än att de får en massa uppdrag serverade för sig. Samtidigt vill jag göra det episkt. •Genren är fantasy, men världen ska inte vara för tolkien med alver och dvärgar och så utan snarare ska den vara inspirerad av världarna i GoT, Conan the barbarian och Ronja Rövardotter. Alltså människor ska vara enda spelbara ras och magi är ovanligt. Men jag vill också ha en postapotouch. •Vill testa DnD5e så det blir nog systemet. Tänkte också att det passar för fantasy+postapo Berättelsens bakgrund om ni orkar :) jag har snott från rätt mycket, men så här lyder det: För länge sedan styrdes den kända världen, av fem mäktiga magiker med var sitt rike. Med hjälp av magi utvecklade de avancerad teknologi - magiskt drivna zeppelinare och spårvagnar var inte ovanliga färdmedel och magikernas hantlangare var inte sällan golems. Magikerkejsarna låg alltid i terrorbalans med varandra och var därför tvugna att ständigt accelerera utvecklingen av magisk teknologi för att inte gå under. I den här världen fungerar arcane magic så att man manipulerar verkligheten genom att släppa in andra verkligheter i den egna. Magi på hög nivå är mycket riskfyllt eftersom man då gör så stora hål i verkligheten att mäktiga utomvärdsliga ting kan följa med. En dag efter århundraden av magisk terrorbalans gick det därför väldigt snett för alla härskarmagikerna samtidigt och den stora Katastrofen inträffade. Jag har ännu inte specifierat vad det var som hände men det var förfärligt, utomvärdsligt, något surrealistiskt och hatat av folket som förstod att deras härskare låg bakom det med sina farliga magiska experiment. Genom Katastrofen förlorade magikerna också kontrollen över sina golems och sin magiska teknologi vilket ledde till att den arga pöbeln i alla de fem rikena enkelt kunde göra uppror och störta sina härskare. Efter de korta upproren förändrades samhällsstrukturerna radikalt i de fem rikena. I det östra riket hade religion och divine magic varit strängt förbjudet, efter statskuppen blev det en teokrati. Det västra riket hade varit styrt med järnhand av sin magikerdiktator och blev efter revolutionen nästan en demokrati. Södern gick från planekonomi till handelshusstyre. Den svagaste magikerhärskarens land som låg i mitten av kontinenten blev splittrat i flera mindre feodala riken och stadsstater. Det största riket, i norr, försvann under Katastrofen. Kvar blev en stor, farlig ödemark. Ingen som efteråt utforskat området har kommit tillbaka. Det sägs att Ödemarken i Norr numera bebos av utomvärldsliga vidunder. Eller var det människoätande alver? En sak som Katastrofen ledde till var ännu större rädsla för magi. Arcane magic (vad är det på svenska tro?) är det dödsstraff på så gott som överallt. Den största nackdelen med upproren var att ingen utom de störtade trollkarlarna visste hur man använde den magiska teknologin. Flygplatser, tågstationer och liknande förföll och världen återgick till medeltida teknologi. Istället för med magisk energi drivs produktion med kroppsarbete, eller om man har råd, med slavarbete. Och där kommer spelarkaraktärerna in... De är slavar som håller på att transporteras i en handelskaravan genom ett feodalt furstendöme i det mittersta landet för att säljas till en biskop i teokratin.

anth

Vetefan
Du kan få vissa problem om du tänker köra det där med DnD5, då DnD inte är känt för low-magic. :)

Ska du köra DnD5 tycker jag att det låter som en korsning mellan Eberron och Dark Sun.
Eberron är en värld där man använder magi istället för teknologi. Det finna alltså järnväga och luftskepp som drivs av magi.
Dark Sun är en postapokalyptisk värld där det just är magin som förstört världen så det är dödsstraff på att använda magi.
Det kan dock vara svårt att få tag på kampanjregler för de två världarna på en gång då det tar ett par månader för fans att göra regler (eventuella kapanjböcker från WotC lär dröja ett par år)

Tomatalven

Hero
Jo men det problemet läser jag genom att ta allt som är high magic och placera i norr :) Lite som inte kom med: området de börjar i gör jag till en hexcrawl där jag antagligen kommer lägga in två konverterade och grovt modifierade DoD-moduler jag kommit över: Kandra och Döda Skogen, samt Desth Frost Doom och.egenskrivna grejer. Men vill gärna få det episkt på nåt sätt, förstår bara inte hur...

God45

#PrayersForBahakan
Badass! :D

Jag hade inte berättat vad katastrofen var mer än du gjorde just nu. Det är ett grymt mysterium någon kan börja undersöka som spelare eller som folk har märkliga teorier runt. Så håll det som att en eller flera av trollkarlarna gjorde ett misstag och civilisationen gick under.

Gudarna, vad har du tänkt där? En approach är att ha gudarna som några av de utomvärdsliga varelserna, en annan är att ha dem som mäktiga artificiella intelligenser som klarat sig eftersom de finns på sateliter som svävar runt planeten (inte för att någon vet det, de tror att det är gudar. Hell, A.I:erna kanske tror att de är gudar). Vill du hålla det mer isolerat kosmologiskt skulle du kunna ha att clerics är folk som är besatta av demoner, änglar eller märkligare saker och att de "ber" till grejen i sina egna huvud. Eller så skulle du kunna gå cthulianskt med gudarna.

Du måste ha med laserpistoler och steam-punk tech som loot! Även om det bara finns i övergivna ruiner (dungeons) och inte är tillgängligt att köpa.

Mutanter hade varit coolt. Du har ju en massa magisk strålning som löpt amok. Det kan du göra med random mutantion listor eller genom att ha mutanterna som tex tieflings.

Ska du ha en hex karta? Vill du att vi skriver upp några hex:es till dig? :)
Cybot said:
Jag tycker väl att "artefakter" inte ska vara särskilt lättigenkänneliga. Är "Spear of Odin" ett magiskt vapen eller är den en elektrolaser med inbyggd bajonett? Eller är det någon skillnad överhuvudtaget på de båda? Det är ganska coolt när det är svårt att se någon skillnad.
God45 said:
Det är coolt med många föremål. Men jag vill också ha en raygun från en 1950-tals pulp novell i en hand och ett svärd i den andra handen. :D
Tomatalven said:
Om jag inte specifierar katastrofen, blir det inte som att inte specifiera andra världskriget?
Gudarna vet jag inte riktigt, tror de ska vara riktiga och mystiska...
Tieflings är från o med nu mutanter!
Ja gör gärna hexar, gärna med äventyrskrokar! Inte helt säker på hexstorlek dock, helst ska det nog inte vara mer en 1-2 uppenbara höjdpunkter per hex. Typ den ena hexen har en by + kloster, den andra en ruin av ett tv-torn, den tredje ett övergivet jaktslott bebott av stråtrövare t. ex.

God45

#PrayersForBahakan
Jag hade nog gjort det episkt såhär: Magiska skydds och bindnings formler varar bara en viss tid. Efter att trollkarlarna gick bort har ingen kunnat förnya dessa och de har börjat brytas. Men de mäktigaste bryts bara efter X år (X är så många år sedan katastrofen). Så i år kommer alla magikernas mörkaste hemligheter bryta sig loss. Drakarna kommer stiga från sina fängelsen redo att hämnas på mänskligheten eller söka upp sin rättmätiga mästare. Is-zombierna som en av magikerna låste in bakom en magisk mur kommer börja resa sig och marscheras mot civilisationen. Skattkamrarna gömda i vad som nu är öken kommer stå öppna och vaktade bara av fällor och monster som kallar dem för sitt hem. Magiska vapen kommer dyka upp och börja tala med sina ägare. Eldguden som blivit förvisad från den här verkligheten har återvänt och börjar söka ut nya präster...

Det är nu det händer, kommer världen överleva den kommande stormen kommer det vara på grund av mäktiga hjältar. Är karaktärerna nog?
Tomatalven said:
Det blir utmärkt!
Kom på två factions: Kulten som vill återuppliva Magikerkejsarna för att förhindra Stormen och kulten som inte vill återuppliva dem men försöker förstå sig på den gamla civilisationens teknologi, något som de skulle bli brända på bål för om kyrkan fick reda på det! Har någon av dem lösningen på problemet och vilken ska spelarna stödja? Finns det en annan väg att förhindra Stormen? Kan rollpersonerna själva bli tillräckligt mäktiga för att kontrollera Teknologi?
Mannen i skogen said:
Eller X kanske är ett antal dagar efter att rollfigurerna upptäcker det här sambandet?

Cybot

Mest spelbar
Alltså, det låter inte rätt. Skulle magikerna ha besegrat drakarna, fängslat is-zombierna och förvisat eldguden samma år?
För en magiker tar inte och förnyar sin besvärjelse willy-nilly. "Ja, nu är det bara 150 år kvar på min besvärjelse, det är väl bäst att jag förnyar den nu så att den räcker 152 år istället".

Om det nödvändigtvis ska vara så att besvärjelser bryts så tycker jag att det bör vara någon slags konflux/konvergens istället.
Typ "Om två år är det den stora konvergensen då Jorden, Mars och Jupiter hamnar i syzygy och världen påbörjar en ny magisk cykel. Första gången på 4900 år. Alla gamla besvärjelser och förbannelser bryts och allt startar om på nytt. Vanligtvis hade det inte varit något problem. Magikerna hade samlats, utfört riterna, förnyat de stora besvärjelserna som man bryr sig om och spenderat en månad eller så på att fixa de andra problemen som uppstått. Vi har bara ett problem, Biblioteken är brända, magikergillet är dött och Den Evige Historikern visade sig inte vara så evig i alla fall. Inte en jävel minns längre vad alla de där stora besvärjelserna var för några..."
Tomatalven said:
Jo det är sant, konflux är bättre, men kanske inte med flera tusen års intervall, då skulle ingen levande veta om det.
Nu kom jag på ett äventyr. En eremit vill att spelarna ska ta sig in i ruinen av ett uråldrigt observatorie med en enorm stjärnkikare och se efter hur planeterna står för att han ska få bekräftat ifall Konfluxen är påväg vilket han misstänker.
Hur ska spelarna kunna stoppa konfluxen? Med en särskild artefakt vars bitar är splittrade och gömda i olika dungeons på kontinenten?
Cybot said:
Troligtvis inte stoppa konfluxen, utan dels jaga ner information om vilka de stora besvärjelserna var, och samtidigt jaga upp någon slags magiskt batteri som kan förnya dem. Självklart så måste batteriet placeras på platsen för en av de stora besvärjelserna så att slutfajten blir att de måste rigga upp en magisk artefakt i tunnlarna på en glaciär, samtidigt som de slåss mot iszombies som bryter sig ur glaciären allt eftersom besvärjelsen försvagas.

:..eller något sådant.
Tomatalven said:
Detta låter ju bra och borde funka oavsett om jag kör med Storm eller Konflux.

Angående det episka:
Hade vi inte en tråd om hur ett rollspel blir episkt för ett tag sen? Någon som orkar leta och länka?
Som jag minns det så blir det episkt om det är stora och personliga saker som står på spel. Det räcker inte att världen går under, rollfigurernas mamma kommer dessutom att bli vräkt pga det.
Och rollfigurerna är de enda som kan lösa detta – antingen för att de är de enda som vet om (och tror på) vad som pågår, och/eller för att de är de enda som har rätt förmågor eller utvaldhet eller vad det kan vara.

Så... anta att rollfigurerna rymmer från slavkaravanen, hexkravlar ett tag, ramlar över en gammal ruin som innehåller ledtrådar om vad som kommer hända.
Observera att katastrofen måste hota rollfigurernas mamma (eller annan fraktion av stort affektionsvärde).

A propå rollfigurernas utvaldhet. Jag hörde talas om ett annat spel som lekte med dold teknologi i en fantasyvärld. Där var en av rollfigurerna "av blodet", och kunde öppna vissa dörrar i ett trollkarlstorn bara genom att vidröra dem. Han var ättling till en av ledarna i det gamla riket, och dörrarna hade DNA-läsare som godkände rollfiguren som tillräckligt lik ledaren.
Inspiration?

Slut på tankar för nu...
Tomatalven said:
Ja det här med att det ska beröra dem personligt är svårt, osäker på hur jag ska få till det...
God45 said:
Det är en hex-crawl så karaktärernas bakgrunder är oviktiga och mot det episka är det personliga oviktigt.

Stormen kommer. Stormen struntar i om du är ond eller god. Stormen struntar i dina planer. Stormen kommer förinta allt, gör något eller dö. Stormen vet inte ditt namn och den bryr sig inte. Stormen vet inte namnet på ditt hemland och den bryr sig inte. Det är stormens värld och du bara bor på den, tills det att du grepar den runt halsen och betvingar den.

Tomatalven

Hero
Så spelarna kan alltså rädda världen genom att... A) hjälpa en grupp nekromantiker att återuppliva Magikerkejsarna så att de kan återta makten över världen och förnya alla skyddsförtrollningar innan Konfluxen B) Hjälpa en grupp som försöker förstå den gamla civilisationens Teknologi för attpå så sätt kanske kunna förnya förtrollningarma i tid. C) Stoppa Konfluxen! Hur nu det ska gå till... Inte ens Magikerkejsarna själva klarade det, spelarna måste på något sätt bli typ gudar. Kanske en profetia berättar om några som kan få kraften att ändra planeternas gång genom ett farligt uppdrag! Episkt eller? :)

God45

#PrayersForBahakan
Tomatalven;n32404 said:
Så spelarna kan alltså rädda världen genom att... A) hjälpa en grupp nekromantiker att återuppliva Magikerkejsarna så att de kan återta makten över världen och förnya alla skyddsförtrollningar innan Konfluxen B) Hjälpa en grupp som försöker förstå den gamla civilisationens Teknologi för attpå så sätt kanske kunna förnya förtrollningarma i tid. C) Stoppa Konfluxen! Hur nu det ska gå till... Inte ens Magikerkejsarna själva klarade det, spelarna måste på något sätt bli typ gudar. Kanske en profetia berättar om några som kan få kraften att ändra planeternas gång genom ett farligt uppdrag! Episkt eller? :)
NEJ!!!

Sorry, men nej. Inget i den här posten är bra. Stanna och tänk efter nu. Det är en hex-crawl, spelarna ska vara fria att göra vad de vill, stormen är att en massa olika saker kommer loss. De kanske bara kommer hantera is-zombierna eller så tar de sig an mycket, men inte allt.

Faktioner är inte bra om de är lösningar som ger fasta quests för att lösa problemet. Ha inga fasta lösningar! Lösningen är vad spelarna kommer på, inte något förplanerat. Rälsa dem inte nu efter du haft ett så bra upplägg till att börja med!

Profetior är ännu värre! Fuck profetior i rollspel! Om den ska "stämma" måste du tramsamed en massa bullshit och rälsa dem och även om du gör det suger det att vara den utvalda. Kung som Conan, inte bitch som får allt på solverfat Harry Potter!

Slutligen men viktigast! Använd inte ordet konflux! Gud det suger! Alla som skrivit ett äventyr med det ordet suger! Allting med det ordet i suger! ANVÄND DET INTE!!! (Kataklysmen är fan inte bättre heller). Hitta på ett coolt namn eller använd "Katastrofen" eller "Stormen". Och "Vart tusende år grejen" är bullshit. Nästan lika mycket som profetior. Vad känns bäst? "Vart tusende år... magical mucky muck" eller "Någon fuckade up eftersom de i sin hybris trodde sig osårbara. Nu kommer alla betala." Trollkarlarna kastade om sina skyddsmagier med jämna mellanrum, det är dags igen och de är väck. Shit will go down.
Tomatalven said:
Det blir rälsat med profetior det har du rätt i.
Jag tycker iaf att en faction som vill få Kejsarna att återvända för att skapa harmoni och diktatur i världen är en bra idé och borde vara ett sätt att stoppa Stormen eller vad det ska heta (Katastrofen inträffade ju för hundratals år sen).
Och jag vill ju visa för spelarna att allt som släpps loss har samband med Kejsarna. Stjärnkikare kan vara det, kanske ger alla förtrollningar avtryck på himlavalvet, som förändras när de går mot sitt slut.

Cybot

Mest spelbar
"Alla skyddsmagier håller på att nå sitt bäst före datum" är en så jävla fet wallbanger att jag inte skulle acceptera det utan någon slags logiskt förklaring på varför (en BÄTTRE förklaring än "därför").
Konflux, även om man inte behöver kalla det en konflux så är det fortfarande en, är en förklaring som funkar.
En annan skulle vara att det är just skyddsmagierna som uppehölls av Ubermagelorden Merlin (eller vem nu Ubermagelorden är i vårt fall) som håller på att gå ut, inte alla andra. Men eftersom det är en ubermagelord så är det dåligt nog. ALLT dåligt kommer inte att hända om äventyrarna inte gör något, men det är ungefär som att säga "tja, inte HELA världens kärnvapenarsenal är på väg att detonera. Bara tillräckligt för att förinta allt mänskligt liv".

God45

#PrayersForBahakan
Cybot;n32421 said:
"Alla skyddsmagier håller på att nå sitt bäst före datum" är en så jävla fet wallbanger att jag inte skulle acceptera det utan någon slags logiskt förklaring på varför (en BÄTTRE förklaring än "därför").
Konflux, även om man inte behöver kalla det en konflux så är det fortfarande en, är en förklaring som funkar.
En annan skulle vara att det är just skyddsmagierna som uppehölls av Ubermagelorden Merlin (eller vem nu Ubermagelorden är i vårt fall) som håller på att gå ut, inte alla andra. Men eftersom det är en ubermagelord så är det dåligt nog. ALLT dåligt kommer inte att hända om äventyrarna inte gör något, men det är ungefär som att säga "tja, inte HELA världens kärnvapenarsenal är på väg att detonera. Bara tillräckligt för att förinta allt mänskligt liv".
Alltså, även om en av deras magier ryker först så betyder det att de andra kommer ryka inom de kommande 10 åren. Och det är om vad som sliter sig loss från den vars magier kraschar inte ger sig av för att slå hål på de andra försvaren. Kan en drake befriad från en magikers hålor slå sig in och rädda en drake från en av de andra magikernas fängelsen om ingen magiker står emot den? Det kanske tar en månad, men det ger bara spelarna tid att dyka upp och interagera med saker och ting.
Tomatalven said:
Förstod inte riktigt den här men det verkar bra. Menar du att en grej släpps lös för att en förtrollning går ut, och då orsakar den frisläppta en annan förtrollning att gå ut i förväg?
God45 said:
Precis :) Om du har ett lich inlåst som blir lös, kommer inte då han försöka råna de andra ställena? Eller så kan det vara att när drakarna kommer loss ökar de nivån av magin i världen så mycket, så snabbt att resten av förtrollningarna spricker.

Tomatalven

Hero
Cybot;n32421 said:
"Alla skyddsmagier håller på att nå sitt bäst före datum" är en så jävla fet wallbanger att jag inte skulle acceptera det utan någon slags logiskt förklaring på varför (en BÄTTRE förklaring än "därför"). Konflux, även om man inte behöver kalla det en konflux så är det fortfarande en, är en förklaring som funkar. En annan skulle vara att det är just skyddsmagierna som uppehölls av Ubermagelorden Merlin (eller vem nu Ubermagelorden är i vårt fall) som håller på att gå ut, inte alla andra. Men eftersom det är en ubermagelord så är det dåligt nog. ALLT dåligt kommer inte att hända om äventyrarna inte gör något, men det är ungefär som att säga "tja, inte HELA världens kärnvapenarsenal är på väg att detonera. Bara tillräckligt för att förinta allt mänskligt liv".
Det där med Ubermagelorden passar ju bra, i detta fall är det 5 olika. Kanske kommer 5 Stormar! Storm vs Konflux Det är nog roligare och mer trovärdigt om alla skyddsförtrollningar inte löses upp samtidigt utan en i taget, som de kastades. Då kan t. ex iszombies komma först, sen eldguden och sen drakarna. Men spelarna måste på nåt sätt se sambandet. Självklart finns det andra questlines! T.ex Döda Skogen och Death Frost Doom :)
God45 said:
Låter grymt. Och Death frost doom är ju en storm i sig :D