Nekromanti GoT = Game of Ten (Game Designers)

luddwig

Lawful evil
Hämtat ur en annan tråd.

Sapient;n201087 said:
...en annorlunda utmaning - tio utvalda spelskapare får skriva varsin sida av reglerna, utan att veta vad de andra skriver. (De får ett tydligt "ämne", tex "karaktärsskapande", men inte veta något mer.) Och sen fogas slutresultatet ihop. Ett plus om det öht blir spelbart...
Kanske beror det bara på att jag är svårt uttråkad av att sitta hemma och snörvla men jag tycker att det verkar som en kul idé. Ett rollspel med tio kapitel om vardera en sida, skrivna av tio olika personer. Frågan är, skulle det gå att genomföra i praktiken? Om det ska vara mödan värt måste det enligt min mening bli åtminstone något så när spelbart. För att komma dit tänker jag att man behöver ett visst ramverk. Hur skulle det kunna se ut?

luddwig

Lawful evil
Dazumal;n201101 said:
Vore det inte roligare ju friare från premisser det var? ;)
Resultatet skulle säkert kunna bli oändligt skruvat men jag tänker att det är roligt om det faktiskt blir spelbart också.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Två rollspel alltså!

?Ett med syfte att faktiskt bli spelbart medan det andra kan bli hur bisarrt som helst men ALLA MÅSTE ÄNDÅ SPELA DET SÅ SOM DET ÄR SKRIVET!!! Minst en gång i alla fall...

.113

Swashbuckler
Vore det inte bättre/roligare med ett äventyr? Så någon skriver ett intro, sen får nästa skriva nästa del osv

Mer.. Hanterbart kanske.

luddwig

Lawful evil
.113;n201117 said:
Vore det inte bättre/roligare med ett äventyr?
Sakta i backarna! Vi måste ju skriva spelet innan vi kan göra äventyr till det. :wink:

.113

Swashbuckler
Men... Tio kapitel med tio sidor? Blir Det inte många kapitel? Å vem bestämmer vad som kommer? :) men ja låter ju kul iaf

HerrBjörk

Veteran
Det krävs ju att man i förväg vet vilket kapitel man skriver (tråkigt 4 kapitel utrustningslistor, 3 kapitel Yrken och färdigheter och 3 kapitel stridsregler för helt olika system)...

luddwig

Lawful evil
Jo, det krävs någon slags plan om man vill att det ska bli ett något så när komplett och spelbart rollspel. Som utgångspunkt: Det ska vara ett traditionellt bordsrollspel. Begränsningen på tio sidor innebär att det inte kan vara särskilt detaljerat. Det bör också finnas en lista på vilka delar som ska vara med, t.ex. världen, rollfiguren, grundläggande regler och särskilda fenomen (eventuell magi, högteknologi och dylikt). Att det ska vara just tio kapitel är inte så noga. Sedan har vi själva skrivandet. Kanske stafettskrivande? Någon börjar med ett avsnitt, skriver en sida, sedan tar någon annan över och får då läsa det som är skrivet hittills. Det var inte det Sapient föreslog men, som sagt, jag är inne på att skapa något spelbart.

HerrBjörk

Veteran
En tanke:
Man kunde utse en redaktör som håller i hela projektet. Som samlar in de som är intresserade av att skriva och organiserar alltihop, kanske att redaktören också skriver kapitel 1.
Sedan skickar hen en kopia på kapitel 1 till skribent 2 som skriver kapitel 2 så att det funkar med kap. 1. Efter det skickar nr 2 in sitt kapitel till redaktören.
Redaktören skickar en kopia av kap 2 (men inte kap1) till skribent 3, som skriver sitt kapitel så att det funkar med kap2.
Osv

luddwig

Lawful evil
Jag tänker att skribent 3 även måste veta vad som står i kapitel 1 för att del 1 och 3 ska kunna fungera ihop. Då blir det inte alls som den ursprungliga tanken, att författarna skriver i blindo. Istället får man inspireras av och bygga vidare på det som tidigare författare gjort. Jag skulle kunna försöka skriva en inledning som presenterar en spelvärld, jag tänker att det är det bästa stället att börja på, få se om någon sedan har lust att spinna vidare.

Tsianphiel

Swordsman
Gör det som dadaisterna. De skapade helt ospelbara spel som är oerhört kul att spela därför att de är så ospelbara :). Kör på första idén. Tio kapitel, tio sidor. Ingen ser något av det som skrevs tidigare, alla som deltar får ett kapitel var, utdelat av en redaktör.

.113

Swashbuckler
Tsianphiel;n201173 said:
Gör det som dadaisterna. De skapade helt ospelbara spel som är oerhört kul att spela därför att de är så ospelbara :). Kör på första idén. Tio kapitel, tio sidor. Ingen ser något av det som skrevs tidigare, alla som deltar får ett kapitel var, utdelat av en redaktör.
Man kanske kan ha lite vägledning, typ kapitel tre: världen. Alla skriver en sida om ett område eller en plats. Då får man lite lagom knäpp värld oxå.. Kapitel fyra: yrken. Alla skriver ett yrke.

Eller?

Sapient

Swashbuckler
Jag var mer inne på den rent dadistiska "övningen", för att det var en kul idé i sig självt. :)

Om kravet är att resultatet ska bli "spelbart", tror jag det går att lösa genom att ge lite lösa direktiv. Jag minns från lågstadiet att det ibland gjordes den här typen av projekt i syfte att få oss små telningar att börja förstå idén om samarbete - tex att rita en orm där var och en ritade ett segment av kroppen på var sitt papper. Då hade klassfröken ritat ut i varje ände av pappret var kroppen skulle ansluta till segmenten före och efter - så det var styrt, men väldigt diskret så att säga.

Det blir tex väldigt annorlunda projekt av att säga "tänk brp", som ingångsvärde - då har alla som deltar ett hum om regelstruktur, rollperson etc. men får tolka fritt och komma på lösningar själva. Vi riskerar inte att få en blandning med allt från friform till detaljistisk mekanik. :)

Det går också att tex ge varje deltagare nån mening/något ord till styrning om just hens område - "grundegenskaper" till den som ska skriva om rollpersonen tex. (Men då får redaktören en väldigt styrande funktion, förstås...)

Men även utan styrande direktiv av den sorten, så skulle det nog iofs gå att lösa genom att bara ge tydliga förutsättningar till skribenterna att försöka tänka i banor som gör projektet spelbart i slutänden. Det är kanske inte rätt ställe att testa sina allra mest fantasifulla regelklur som inte liknar något som gjorts förr. (Men utesluter för all del inte nytänkande...)

På så sätt vore det intressant på ett annat plan också - nämligen att om vi bad tio spelskapare tänka i banor av "vad är troligast att de andra väljer för lösningar?" eller "vad är kärnan av rollspel?", "vilken sorts mekaniker/lösningar/system-bitar fungerar mest modulärt?" etc så säger det något (kanske oväntat?) om hur vi tänker om rollspel.

luddwig

Lawful evil
Jag förstår poängen med den dadaistiska övningen men det är inte vad jag är sugen på, åtminstone inte just nu. Jag vill ha ett mer strukturerat kaos.

.113

Swashbuckler
Men så här då: man skriver en sida och sammanfattar den med en grym one-liner, så får nästa fortsätta på det? Då får man ju en röd tråd iaf

Rickard

Urverk speldesign
Påminner lite om tankarna kring #threeforged, även om tanken där var att få folk som normalt aldrig skulle få arbeta med varandra att skapa något tillsammans.

In the first stage you submit a 700-1100 word RPG by midnight on Tuesday, August 11th, 2015. Maybe it's playable, but likely it's not. What you're trying to do with your 700-1100 word submission is give the next designer a core they can take forward. In the second stage I randomly reassign the submissions back to everyone, and you have roughly twelve days to increase them by 1000-1200 words. You can change or delete whatever you want, as long as you keep what you believe are the important conceits of the game, and end up with an increased wordcount in the target range. These are due by midnight Sunday, August 23.

Then in the third stage I randomly reassign the stage two games, again making sure no one gets one they submitted in stage one or worked on in stage two, and you work the one you get up by an additional 2000 words. You have another fifteen days for this stage. And like before you can keep, change, delete whatever you want. Your goal is a playable game in the target wordcount range.
Resultatet av den utmaningen blev 103 nya spel. Har dock inte kikat på dem själv.

jensofsweden

Stjärnmagiker
Dela varje "kapitel" på X (beroende på hur många som skriver) så får varje kapitel en dos randomness! (Y)

EDIT: ser att .113 redan skrev typ detta. Oh well!