Nekromanti Gothcon 2008

Helmgast
Ett trevligt Gothcon är avklarat. En massa rollspel, lite mindre brädspel och en dutt kortspel. En hel drös med kompisar från förr dök upp och allt var trevligt. Jag inhandlade Neotech 1 spelledarskärm, en T30 och DoD Trudvang. Det finns en del bilder här.

Svarte Faraonen

ром и смерть
Tack för ett trevligt Gothcon!

Som vanligt hade jag enormt trevligt under konventet, tack vare såväl gamla som nya bekantskaper. Jag fick spelat allt från DoD '84 till (krank-)immersionistisk friform, demade Berättelser från Staden, snackade spelidéer och köte en massa Fading Suns-grejer. Jag inväntar med stort intresse fler bilder.

Olle Linge

Snigel
Yay!

Jag tycker att det här konventet blev lyckat, kanske det mest lyckade för mig någonsin. Det var otroligt roligt att sälja spel tillsammans med övriga Kaleidoskop. Det var också, som vanligt, mycket trevligt att träffa er alla igen. Det är därför jag åker på konvent och det är därför jag tänker fortsätta att göra det. Jag har skrivit lite mer om det hela här.

Dimfrost

Special Circumstances
GothCon var kul. Några höjdpunkter:

- Att sälja en massa spel. Till exempel att Gamer's Vault köpte in en bunt.
- Att vi lärde oss en hel del om hur man bör organisera det här med konventsförsäljning, till stora delar på grund av snack med de som har bättre koll på sådant än vi.
- Puben. Mycket trevligt.
- Att träffa en massa nytt folk som jag hade lyckats missa tidigare, samt alla bekanta ansikten också.
- Att vinna frågesporten, men det var väl ganska väntat. Linköpingsmaffian äger alltid Marco, liksom. :gremwink: :gremgrin:
- Att spela Condottiere (om det nu är så det stavas), åtminstone innan vi kom på att dess endgame var trasigt.
- Och säkerligen en massa grejer jag har glömt nu.

Snart ska det dock bli väldigt trevligt att få sova en natt utan att höra Fogges snarkningar.

/Dimfrost

Svarte Faraonen

ром и смерть
"- Att sälja en massa spel. Till exempel att Gamer's Vault köpte in en bunt."

Stort grattis till att det gick så väl! Jag antar att konventsförsäljning är den främsta chansen för en liten aktör att exponeras för marknaden.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Stort grattis till att det gick så väl! Jag antar att konventsförsäljning är den främsta chansen för en liten aktör att exponeras för marknaden.
Jag tror att det verkligen hjälper. Det hjälper nog ännu mer på andra konvent än Gothcon, där butikena ligger relativt undanskymt. Sedan skadar det nog inte att arrangera ett scenario så att folk får möjlighet att testa spelet -- något som vi inte gjorde.

Det intressantaste vore egentligen att fråga alla som köpte ett spel varför de gjorde det. Hade du hört talas om det tidigare? I sådana fall: var? Köpte du det bara på ren impuls utan att någonsin ha sett det tidigare? Hade du läst recensionen i Fenix? Är du bara en slö wrnu:are som inte hade fått tummen ur och beställt det tidigare? :gremwink: Och så vidare.

/tobias

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det var ett kul Gothcon även om jag bara gjorde tre saker: Sålde spel, spelade en Magic-turnering och spelade Condottiere (ja, det stavas så, jag tittade på lådan).

Spelsäljandet gick fantastiskt bra.

Magicspelandet gick bra.

Condottierespelandet gick sådär.

Ja, sedan pratade jag med en massa människor också, och det gick visst också hyggligt bra.

/tobias

Man Mountainman

Storsvagåret
Foton!

Jag har lagt upp en massa foton på mitt facebookkonto (Karl Gustav Bergman), så ni som har facebook kan ju gå dit och kolla och ni andra skiter jag i.

- Kalle

Foggmock

Myrmidon
Re: Foton!

Jag hatar dig för att du fick mig att logga in på Ansiktsboken. :gremmad:

Tjejen till vänster på andra bilden var sjukt snygg. Introducera mig någon gång.

Foggmock

Myrmidon
Är du bara en slö wrnu:are som inte hade fått tummen ur och beställt det tidigare?

Well, inte egentligen. Du sålde ju slut på SSK och jag sa faktiskt att jag hade tänkt köpa ett av dig så Gothcon var ju första bästa. :gremgrin:

Foggmock

Myrmidon
Jag fick tyvärr inte ihop några egna foton som är värda att visa upp. Efter ett litet debakel så kom jag till slut hem (jag var lite konfys gällande min tågavgång och lagom i Växjö visade det sig att min bokning gällde den tjugofjärde mars, inte den tjugotredje). Som tur är bytte även en tågvärd som jag tidigare delat arbetsplats med tåg samtidigt, så det "löste sig", och till Växjö åkte jag på en biljett som Zaphods vän övergivit.

Nya spel testade: Inga. Dock friformade jag stenhårt och det har jag nog inte gjort regelrätt innan.

Nya forumiter spottade: Genesis och antagligen nån mer. Hälsade inte på någon jag inte redan kände. Orkar inte hålla reda på alla nya konventsfarare!

Nya spel köpta: Pyntade för halva mitt inköp av Tribe 8 eftersom det är vad mina väskor kunde svälja. Investerade även i ett Supergänget.

Årets konventsgrejer: Massvis med folk som såg normala ut. Massor med fina flickor. Massor med rollspelsförsäljare som hade booth babes i varierande grad av uppiffning. Massor med forumiter/andra hållna vakna av mina snarkningar - blev dock inte väckt och/eller straffad i Månens namn en enda gång vilket signalerar medtycke och/eller öronproppar.

Årets svåraste: Att hålla lågkaloridiet när man flänger så mycket som man gör på konvent. Åt ungefär hälften av specialmaten jag släpat med mig, i övrigt någon baguett och en bunte gotarkorvar, samt ett stort, mättande, flottigt meal på Burger King med säkert en miljard kalorier innan tåget gick idag.

Årets konventsnervarvning: World of Warcraft, träffa hondjur, 45 minuters promenad runt ett vintervackert Kalmar istället för att gå raka vägen hem från hondjuret samt att skriva lite korta, fina inlägg på forumet. Och sen, förhoppningsvis om en liten stund, tjugo timmars sammanhängande sömn för att ladda upp inför morgondagens repris på dagens hondjursträff.

tröt hest

Johan K

Gammal & dryg
Ett skoj GothCon !!

Yepps, det var ämlans trevligt på det GothCon åxå.
En massa rollspel blev det, otroligt nog. 5 pass rollspel blev det tillslut. Alltid kul att hoppa in i grupper bara sådär. Även en drös med brädspel blev det åxå. Vilket även det var skoj.Dock så var det skoj, mycket skoj, att träffa nya forumiter sim man inte sett innan IRL. Självkart var ddet åxå trevligt at träffa de gammla vanliga forumiter som man stöter på under konvent..
Det blev lite inhandlat åxå, ett spelpaket till Noir, Sub Rosa till Götter samt sl-skärmen & grundboken till Kult. :gremlaugh:
Foton kommer under dagen, hoppas jag på.

/ Johan K, som fortfarande är SEG !

Hade ett väldigt kul Gothcon. Det blev en hel del rollspelade (dock inte så mycket som vi hade hoppats) och även en massa brädspelande.

Rollspelsarrangemang spelade: "Den femte kolonnen", "Afrikas mörka hjärta" och "Dä va bättre förr!". Det skulle ha blivit "En byråkrats bortgång" också, men eftersom en av de personerna som vi skulle ha spelat med inte kom så fick vi inte spela. Men det var ok ändå^^.

Nya bräd-/kortspel provade: With sword and shield, Scoop, Vampire dark influences, Once upon a time, The hollywood cardgame, A game of thrones och ett spel där man skulle bygga ett träd av träpinnar och trälöv som jag inte kommer ihåg vad det hette.

Antal Gothkorvar uppätna: Ca 7 stycken.

Saker inhandlade: Spelet "With sword and shield" och två stycken metall-T10:or. Var lite besviken att det inte blev mer faktiskt :gremblush:

Marcus J

Hero
Trevligt och roligt Gothcon!

Jag besökte en styck forumspub och träffade en massa trevligt folk, glömde dock kvar min väska som på något mystiskt vis sedan försvunnit.

På fredagen spellede jag två grupper i dogs in the vineyard (indierummet) för att sedan spela Bläck. Bläck var väldigt kul (Abegh'aila FTW!) och rekommenderas varmt.

På lördagen så inleddes allting med Blodshämd med Krille som spelledare. Roligt spelpass som verkligen lyfte efter en påtvingad paus (man ska inte elda upp rollformulär inne i byggnader med automatiskt brandlarm). Tackar så mycket för det. Inom spelgruppen råder också en viss kontrovers om vilket av våra två lag som egentligen vann det stora påskägget.

Sedan så spelade jag A Game of Thrones brädspelet, ett roligt spel som verkligen rekommenderas. Till min stora sorg så verkar det dock vara svårt att få tag på.

Efter det så skulle vi spelat Noir, men pga spelledarbrist så verkade det inte gå. Jag hittade dock en grupp som fick spela som hade en plats över, något som jag på sätt och vis dock ångrar eftersom min och deras spelstil inte alls passade ihop. Bra scenario dock!

På söndagen så testade jag Puerto Rico för första gången, spelet verkade vara mycket bra och med många taktiska möjligheter. Dock så var motståndet mycket mer konventstrött än vad jag var så det blev en enkel match.

Forumiter träffade: En massa, det hela kompliceras av att jag är väldigt dålig på att introducera mig som forumit.

Spel införskaffade: Inga, vem la påsken två dagar innan löning? Jag lyckades dock tappa bort mitt Dogs så jag är en av få som faktiskt gick back i spel på konventet. Dock så lades både A game of thrones och Peurto Rico till på min mentala att-köpa-lista.

/Marcus som gillar konvent där man kan åka hem och sova.

Johan K

Gammal & dryg
Re: Foton!

Trevligt med lite foton !
Håller åxå på att ladda upp lite. Hojtar till när jag är klar.

Rickard

Urverk speldesign
En spelledares rapport

Torsdagen förflöt... ja, den förflöt mest. Släppte av tjejen på tågstationen efter att ha vistats med henne hos mor min i två dagar och fick skjuts av nämnda förälder till GothCon där jag direkt träffade på ett par forumiter där jag bland annat träffade #rpgonlinekändisen Xhakhal för första gången. Gled vidare till gothconpuben och träffade några forumiter, bland annat kraggenOgg och flurtis, där flurtis förvånade mig genom att se "normal" ut. Inget direkt ovanligt att rapportera, förutom att absinthen hade en annan färg än vad jag var van vid samt att jag helt plötsligt omringades av torn... i form av bland annat Gastono, Arvidos och Marco Behrmann (som jag också såg för första gången IRL). Jag känner mig alltid så kort på GothCon. :gremsmile:

Ja, en sak till att rapportera. Jag låste in min stora träningsväska i Dimfrosts bil, men han drog tidigare från puben och jag kunde inte få tag på någon från (forna?) Linköpingsmaffian. Det resulterade i att jag fick sova på ett träbord i sex timmar. Då längtade jag faktiskt hem riktigt mycket till en skön säng och någon att hålla om. Jag roade mig med att tänka på att jag sov på detta sätt när jag var runt 16 eller 19 år (är nu såpass gamla att det är en och samma sak) och att den gamle mannen (alltså jag) fortfarande kunde späka mig på detta sätt.

Morgondagen flöt på, där jag fick tag på mina saker och lade mig för att sova. Lade märke till att Ymir och Bearnie faktiskt sov i samma sovsal som mig. Bearnie sov först på ett litet liggunderlag, så han istället fick dela min stora tvåmansluftmadrass med mig. Andra gången som jag ordnar med madrass till Bearnie (bokstavligt talat, era snuskhumrar). Jag undrar om någon trodde att vi var ett par, men det gör inget, för Bearnie är snygg och det drar i så fall upp mitt anseende. Nåväl, jag spelledde mina två spelpass och det flöt väl på väl, mycket tack vare att jag dränkte min trötthet i kaffe. Arvidos var med i en konstellation och spelade ut läkaren mycket väl. Kaffet avtog dock mot slutet av spelmötet, så jag råkade sabba till scenariot lite genom att ha noll improvisationsförmåga, men alla skrattade och hade kul under hela spelmötet så jag får vara nöjd.

Lördagen flöt på den också. Jag minns inte riktigt vad som hände, men den bara försvann. Jag hade velat spela Bläck men gjorde tydligen annat istället. Käkade bland annat ruskigt god grillad souvlaki på en grekisk restaurang med brorsan och lilla mamma (båda med sina respektive). Efter att ha spellett det lyckade nattpasset så träffade jag några forumiter i restaurangen och en skön Umekille vid namn André. Jag satt uppe hela natten, mest för att vara säker på att inte missa frukosten som jag missat alla andra dagar (jag var urfattig och behövde mat), och under söndagen så inföll sig den väntade konventskoman, trots att jag sov mellan 12 och 15. Jag har inte haft konventskoma på flera år, så jag kände lite nostalgi. Jag och haltagetens bror väntade på att Seinet skulle komma tillbaka från sin påskmiddag med hans föräldrar. Vi lyckades fördriva fem timmar, där Vicotnik fick bland annat göra en gubbe till EDoD.

Scenariot
Jag var medarrangör till walium till Götterdämmerungscenariot som var förlagt i Frankrike. Jag kan varken franska eller Götter-systemet, men lyckades upprättahålla någon sorts illusion ändå om att jag var kunnig. Scenariot gick i kort ut på att rollpersonerna var i sällskap med (hustru till...hans betjänt... med mera) en greve. Alla hatade greven och någon skulle döda greven, han skulle återuppstå och alla skulle förvandlas till zombies om inte rollpersonerna gjorde något för att stoppa detta. Ett väldigt bra scenariot med ett fritt slut och de spelare som hade spelat Götter förra året (walium hade skrivit det med) tyckte att detta scenario var bättre (någon antydde att det berodde på spelledaren också :gremsmirk:).

Jag själv tog och experimenterade lite. Bland annat gjorde jag om scenariot lite så att alla, förutom en person, redan hade dödat greven. Personen som inte dödat greven - läkaren - var istället drivande på att ta reda på varför greven dött. Det fick det roliga resultatet under ett speltillfälle att de tog kol på läkaren med motiveringen att han säkert var den skyldiga. Jag testade även att ha tidshopp i scener med andra spelgrupper än min egen, vilket föll ut väl. Sedan använde jag en del planteringar, där något som etablerades tidigt "vid sidan av" dök upp igen senare i scenariot. Det var inte bara personer som gjorde detta, utan även hur jag formulerade vissa saker. "Det är tyst och dött" användes för att beskriva en kyrka och senare även en zombiehord som stod utanför kyrkan. Jag vet inte om det märktes riktigt, även om någon reflekterade över hur de hade sett en ko dö tidigare när kon sedan återvände zom en zombie.

Något jag ångrar lite var att jag snabbspolade för mycket under första speltillfället, så de fick spela i 2,5 timmar. Under det andra speltillfälllet så drog jag inte lika hårt i tyglarna och under de första två timmarna satt spelarna mest och snackade in game, innan jag började gå vidare i scenariot.

Insiktsfulla saker(?)
× Inga snygga tjejer på konventet. Är det för att jag inte är singel? Det blir dock mer och mer tjejer för varje år, verkar det som.

× Jag spelledde (och sov) så jag fick knappt någon tid till att testa saker. InSpectre och Bang (typ Maffia/varulvsspel, fast med kort och mindre social interaktion) var två undantag, vilket jag är väldigt tacksam för.

× Två spel inköpta: Hammaren och Trollspöt samt ... något Cheapass Games-spel. Tänkte läsa den förstnämnda under resan upp men vi åkte när det var mörkt, så tji fick jag.

× Jag har kommit fram till att det nördar kan indelas i en begränsad mängd arketyper, för jag såg en mängd MrG, Debracy, wilper och Dnalor utan att det faktiskt var de personerna. Jag får forska närmare i detta, men kan åtminstone konstatera att arketyperna är unisex.

× En forumit fick till det på GothCon.

× GothCon-maten bestod för min del mest av mackor. Kycklingmackor. Ingen rörde till synes seafood-mackorna (jag avstod på grund av allergi).

× Jag kan inte spelleda skräck. Alla mina spelgrupper skrattar. Dock blev jag riktigt underhållen under alla tre spelmötena och om jag ska vara kritisk så blev två av tre spelmöten lyckade, vilket jag tycker är ett godkänt betyg.

× Nya forumiter träffade: Xhakhal, Marcus J och flurtis, Marco Behrmann, Pilzerman, Vicotnik, Genesis och tvåinläggsArchin.

× Man träffar folk man känner typ hela tiden på konvent nu för tiden. Flera känner även igenom mig för att de har sett en bild på mig. En kille kom fram till mig och frågade vad jag hette i efternamn och det visade sig sedan vara min speltestare till EDoD. Det var skitkul att få träffa honom på riktigt. :gremsmile:

× Mina SMS till flickvännen måste ha gett en konstig helhetsbild av GothCon. "Jag har druckit absinth", "Har sovit 6 timmar på ett träbord", "Har varit vaken i 22 timmar nu och spelat sagokortspel".

/Han som nu har sovit tolv timmar

Dimfrost

Special Circumstances
Re: En spelledares rapport

Jag har kommit fram till att det nördar kan indelas i en begränsad mängd arketyper, för jag såg en mängd MrG, Debracy, wilper och Dnalor utan att det faktiskt var de personerna. Jag får forska närmare i detta
Ja. Du är ju till exempel en Rising (eller möjligtvis tvärtom).

/Dimfrost

Krille

Super Moderator
Roligt spelpass som verkligen lyfte efter en påtvingad paus (man ska inte elda upp rollformulär inne i byggnader med automatiskt brandlarm).
Tvärtom, skulle jag vilja säga: det lyfter ju spelmötet. :gremgrin:

Tack själva för en kul upplevelse.

Inom spelgruppen råder också en viss kontrovers om vilket av våra två lag som egentligen vann det stora påskägget.
Det var faktiskt det andra laget, men marginalen var så liten att kontroversen ändå är befogad. :gremgrin: