En spelledares rapport
Torsdagen förflöt... ja, den förflöt mest. Släppte av tjejen på tågstationen efter att ha vistats med henne hos mor min i två dagar och fick skjuts av nämnda förälder till GothCon där jag direkt träffade på ett par forumiter där jag bland annat träffade #rpgonlinekändisen
Xhakhal för första gången. Gled vidare till gothconpuben och träffade några forumiter, bland annat
kraggenOgg och
flurtis, där flurtis förvånade mig genom att se "normal" ut. Inget direkt ovanligt att rapportera, förutom att absinthen hade en annan färg än vad jag var van vid samt att jag helt plötsligt omringades av torn... i form av bland annat
Gastono,
Arvidos och
Marco Behrmann (som jag också såg för första gången IRL). Jag känner mig alltid så kort på GothCon.
Ja, en sak till att rapportera. Jag låste in min stora träningsväska i
Dimfrosts bil, men han drog tidigare från puben och jag kunde inte få tag på någon från (forna?) Linköpingsmaffian. Det resulterade i att jag fick sova på ett träbord i sex timmar. Då längtade jag faktiskt hem riktigt mycket till en skön säng och någon att hålla om. Jag roade mig med att tänka på att jag sov på detta sätt när jag var runt 16 eller 19 år (är nu såpass gamla att det är en och samma sak) och att den gamle mannen (alltså jag) fortfarande kunde späka mig på detta sätt.
Morgondagen flöt på, där jag fick tag på mina saker och lade mig för att sova. Lade märke till att
Ymir och
Bearnie faktiskt sov i samma sovsal som mig. Bearnie sov först på ett litet liggunderlag, så han istället fick dela min stora tvåmansluftmadrass med mig. Andra gången som jag ordnar med madrass till Bearnie (bokstavligt talat, era snuskhumrar). Jag undrar om någon trodde att vi var ett par, men det gör inget, för Bearnie är snygg och det drar i så fall upp mitt anseende. Nåväl, jag spelledde mina två spelpass och det flöt väl på väl, mycket tack vare att jag dränkte min trötthet i kaffe.
Arvidos var med i en konstellation och spelade ut läkaren mycket väl. Kaffet avtog dock mot slutet av spelmötet, så jag råkade sabba till scenariot lite genom att ha noll improvisationsförmåga, men alla skrattade och hade kul under hela spelmötet så jag får vara nöjd.
Lördagen flöt på den också. Jag minns inte riktigt vad som hände, men den bara försvann. Jag hade velat spela Bläck men gjorde tydligen annat istället. Käkade bland annat ruskigt god grillad souvlaki på en grekisk restaurang med brorsan och lilla mamma (båda med sina respektive). Efter att ha spellett det lyckade nattpasset så träffade jag några forumiter i restaurangen och en skön Umekille vid namn André. Jag satt uppe hela natten, mest för att vara säker på att inte missa frukosten som jag missat alla andra dagar (jag var urfattig och behövde mat), och under söndagen så inföll sig den väntade konventskoman, trots att jag sov mellan 12 och 15. Jag har inte haft konventskoma på flera år, så jag kände lite nostalgi. Jag och
haltagetens bror väntade på att
Seinet skulle komma tillbaka från sin påskmiddag med hans föräldrar. Vi lyckades fördriva fem timmar, där Vicotnik fick bland annat göra en gubbe till EDoD.
Scenariot
Jag var medarrangör till
walium till Götterdämmerungscenariot som var förlagt i Frankrike. Jag kan varken franska eller Götter-systemet, men lyckades upprättahålla någon sorts illusion ändå om att jag var kunnig. Scenariot gick i kort ut på att rollpersonerna var i sällskap med (hustru till...hans betjänt... med mera) en greve. Alla hatade greven och någon skulle döda greven, han skulle återuppstå och alla skulle förvandlas till zombies om inte rollpersonerna gjorde något för att stoppa detta. Ett väldigt bra scenariot med ett fritt slut och de spelare som hade spelat Götter förra året (
walium hade skrivit det med) tyckte att detta scenario var bättre (någon antydde att det berodde på spelledaren också
).
Jag själv tog och experimenterade lite. Bland annat gjorde jag om scenariot lite så att alla, förutom en person, redan hade dödat greven. Personen som inte dödat greven - läkaren - var istället drivande på att ta reda på varför greven dött. Det fick det roliga resultatet under ett speltillfälle att de tog kol på läkaren med motiveringen att han säkert var den skyldiga. Jag testade även att ha tidshopp i scener med andra spelgrupper än min egen, vilket föll ut väl. Sedan använde jag en del planteringar, där något som etablerades tidigt "vid sidan av" dök upp igen senare i scenariot. Det var inte bara personer som gjorde detta, utan även hur jag formulerade vissa saker. "Det är tyst och dött" användes för att beskriva en kyrka och senare även en zombiehord som stod utanför kyrkan. Jag vet inte om det märktes riktigt, även om någon reflekterade över hur de hade sett en ko dö tidigare när kon sedan återvände zom en zombie.
Något jag ångrar lite var att jag snabbspolade för mycket under första speltillfället, så de fick spela i 2,5 timmar. Under det andra speltillfälllet så drog jag inte lika hårt i tyglarna och under de första två timmarna satt spelarna mest och snackade in game, innan jag började gå vidare i scenariot.
Insiktsfulla saker(?)
× Inga snygga tjejer på konventet. Är det för att jag inte är singel? Det blir dock mer och mer tjejer för varje år, verkar det som.
× Jag spelledde (och sov) så jag fick knappt någon tid till att testa saker. InSpectre och Bang (typ Maffia/varulvsspel, fast med kort och mindre social interaktion) var två undantag, vilket jag är väldigt tacksam för.
× Två spel inköpta: Hammaren och Trollspöt samt ... något Cheapass Games-spel. Tänkte läsa den förstnämnda under resan upp men vi åkte när det var mörkt, så tji fick jag.
× Jag har kommit fram till att det nördar kan indelas i en begränsad mängd arketyper, för jag såg en mängd
MrG,
Debracy,
wilper och
Dnalor utan att det faktiskt var de personerna. Jag får forska närmare i detta, men kan åtminstone konstatera att arketyperna är unisex.
× En forumit fick till det på GothCon.
× GothCon-maten bestod för min del mest av mackor. Kycklingmackor. Ingen rörde till synes seafood-mackorna (jag avstod på grund av allergi).
× Jag kan inte spelleda skräck. Alla mina spelgrupper skrattar. Dock blev jag riktigt underhållen under alla tre spelmötena och om jag ska vara kritisk så blev två av tre spelmöten lyckade, vilket jag tycker är ett godkänt betyg.
× Nya forumiter träffade:
Xhakhal,
Marcus J och
flurtis,
Marco Behrmann,
Pilzerman,
Vicotnik,
Genesis och tvåinläggs
Archin.
× Man träffar folk man känner typ hela tiden på konvent nu för tiden. Flera känner även igenom mig för att de har sett en bild på mig. En kille kom fram till mig och frågade vad jag hette i efternamn och det visade sig sedan vara min speltestare till EDoD. Det var skitkul att få träffa honom på riktigt.
× Mina SMS till flickvännen måste ha gett en konstig helhetsbild av GothCon. "Jag har druckit absinth", "Har sovit 6 timmar på ett träbord", "Har varit vaken i 22 timmar nu och spelat sagokortspel".
/
Han som nu har sovit tolv timmar