Nekromanti Gothcon 2008

Krille

Super Moderator
Spelresultat

Spela Roll 1 vann Yukikaze: Blodshämnd, med CIVIL och Spela Roll 2 tätt i hasorna.

Sill vann överlägset Dä va bättre förr med sina hoplootade 46 084 silvermynt och 2 kopparmynt. Närmsta konkurrenterna var Haugnirs Hjältar (37 646 sm, 4 km) och LOST (28 363 sm, 7km).

Färjestad BK slog Frölunda Indians med 3-1.

VildKatt

Warrior
Jag har en liten sammanfattning här.

Nya forumiter påträffade i år;
Genesis
Marco Behrmann
Pilzeman
Archin

Fler? Hojta då till, för gudar, vad dålig koll jag har! :gremcrazy:

VildKatt

Warrior
Re: Spelresultat

Hahahaha! Sill?
Det råkar inte vara ett gäng från Skåne-regionen? I sådana fall tror jag att jag måste klappa dem lite på axeln eftersom jag delvis är ektiv inom den grupperingen. :gremwink:

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: En spelledares rapport

Inga snygga tjejer på konventet. Är det för att jag inte är singel? Det blir dock mer och mer tjejer för varje år, verkar det som.
Jag såg flera stycken. Men det kanske är för att jag är singel :gremgrin:

/Kalle

Man Mountainman

Storsvagåret
Det trevligaste med GothCon var som vanligt att träffa alla nördar som man annars träffar så sällan, och även att träffa ett par nya nördar, som exempelvis Genesis. Det näst trevligaste var att Arvid äntligen fick ut sitt spel, Berättelser från Staden. Jag tycker att det är skitroligt att vi forumiter äntligen har börjat publicera spel. Snart kommer jag också att sälla mig till skaran. Jag lovar :gremtongue:

Spelat har jag inte gjort så mycket, men jag hann i alla fall med lite prettofriform i form av Frispels scenario "öppna ditt hjärta och den ljusnande framtid är vår", som var lagom artsy-fartsy för min smak. Jag testade också, i ett tillstånd av extrem trötthet, DeBracys spel "Narren och Världen", men om denna upplevelse tänker jag skriva en separat tråd.

Summa summarum, ett bra konvent. Jag fick till och med tillfälle att snacka med Dimfrost om Heidegger, även om jag vid tillfället var så full att jag inte minns vad som faktiskt sades.

/Kalle

MrG

Swashbuckler
GothCon 2008, snabbt sammanfattad*

Torsdag:
Tänkte gå på GothConpub, men Mange föreslog kinamat (då Rollspelsbaren skulle ha kinatema) och det drog ut på tiden, men var gott nog för att vara värt det. När jag kommer tillbaka till konventet öppnar precis incheckningen och min fru sitter i den så det dröjde en stund innan vi kunde ta oss hem och sova.

Fredag:
Frukost/spelledarsamling på Tintin och sedan kör vi "Våra måndagar i baracken", härlig friform, BEDLAM är ett kul men väldigt intesivt lag, fast helt rätt för scenariot. Prickar passets längde på fem timmar.
Lunch på Pasta ETC, med hela närvarande Rollspelsbaren, sjukdom och skjutsproblem har gjort att vi bara var fyra pers. När vi kommer tillbaka sätts alla (eller de flesta i alla fall) på att spelleda och vi plockar in två "konsulter" också att hjälpa till (gamla vänner som varit med förr). Kinatemat är förresten väldigt uppskattat, vi (Jens) hade bakat in alla våra koncept i lyckokakor som spelarna fick dra.
Min första servering fick en extra touch av att laget (Ghetto) inte fått plats på Noir och var Noirsugna, inte för att jag kan rollspelet direkt, men genren är jag bekant med och kokar ihop en längre grej i öststatsmissär och med flashbacks. Jättetrevlig och rätt långt, speciellt som jag insåg att de som spelade Noirscenariot i korridoren vi satt verkade hålla på kortare tid än vad vi gjorde.
Jag var bara tillbaka i nån timme vid barens bord, sedan slutade nästa pass och jag tar ett gäng (Laser) som inte fått spela Cthulhu, den gången tog jag både begrepp och så körde vi utifrån blurben i foldern (enda frågetecknet var tyska sydvästafrika som ingen av oss kände till att det ens fanns).
Bryter nån gång mellan midnatt och ett och somnar gott på konventet.

Lördag:
Frukost följt av barack, KKKristen alltid kul att spela med, lite dumt med brandlarm men spelet flöt bra i alla fall.
Lunch på Pasta etc igen (men nära och gott är bra skäl att återupprepa det). När vi kommer tillbaka är det åter snabbt fyllt i baren av lag som inte fått spellederade, skäms över att vi fylls och missar några som förbokat några timmar senare. Själv tar jag ett lag som åkt på sitt första konvent, anmält sig till fem pass och fått spela ett. Utifrån det så ger jag dem ett långpass och kryddar åter med Noir (det som de sett fram emot mest). En kul kontrast från de som jag spelat kvällen innan, då det här gänget hade spelat i två år och förmodligen var födda ett tag efter att gänget jag hade kvällen innan hade börjat spela rollspel.
Hinner med ett kortare scenario till när jag kommer tillbaka med Frispel och får dem att "hitta på" saker som är historiskt korrekta, de gav mig komplimanger efteråt för min skicklighet att manipulera spelare utan att det märks.
Håller i Verbal Kombat, bra tournering, men vi måste komma ihåg röstlapparna igen till nästa år. Åker själv ut i första fajten, men ser en god vän ta hem det istället som klass 9A.

Söndag:
Frukost - Barack - Avslutning
Jag hade bara bra lag med scenariot, men sista (Laser) var en perfekt matchning till hur scenariot var skrivet och det var bara en fröjd att spelleda det.
Innan avslutningen kommer en spelare fram till mig och lämnar över en påse godis, deras lags pris för bästa det spelat på konventet och på prisutdelningen får min fru stutsa upp och hämta pris för sitt lag. Rätt kul med sånna känslor.

Årets insikter:
-Flashback är da skit, borde använda mer sånt när jag spelleder
-Rollspelsbaren har fullt tryck när arrangörerna inte får ihop folk och när vi inte hade nått större utbyte innan så hade vi svårt att hoppa in och hjälpa till, enda var Western som vi lyckades låna ut spelledare till, å andra sida kunde vi göra bra improvisationer av scenariona
-Ghettogänget pratade jag med om varför man åker på konvent - för att få nya idéer och kreativt utbyte. Jag har nog haft det i bakhuvudet, men det fick mig också att fundera på att jag borde även hinna spela
-Jag känner mig kluven om vad vi borde göra med Rollspelsbaren, vi har gjort ungefär samma sak i tolv år, men det är fortfarande väldigt uppskattat och när man får till riktigt bra saker improviserat som fyller nästan ett helt pass och har lyriska spelare... ska jag satsa på att skriva eller hålla ihop bra spelledare?

-Gunnar (*snabbt var nog fel begrepp)

Barwut

Veteran
För första gången på 10 år så var det kallt och snö på Gothcon. Men det ska vara första gången någon gång... :gremsmile:
Var även första gången jag var på Gothconpuben...(fick där årets komplimang... :gremlaugh: "du verkar mogen så du är väl 25 år ngt.." tack...jag önskar verkligen att det var sant..)

Kunde tyvärr inte vara med på söndagen, men jag har verkligen haft kul på både fredag och lördag. Mycket skrattande iallafall... :gremgrin:
Och längtar redan till nästa år...

Kramar Barwut / Mia-Marie

Ulfgeir

Swashbuckler
Inhandlade kortspelet En Garde, samt expansionen till Spank the monkey, tyvärr på svenska då mitt grundspel är på engelska.

Spelade settlers, puerto rico, roborally, carcassonne the city, tantrix, bang, guillotine, spank the monkey och chez guevara.

spelade även Det var bättre förr, men var inte imponerad. bästa med scenariot var munkarnas böneramsa... Sorry Krille. Hade roligare retrospelning för något år sddan där vi fulla som ägg började spela dimön.

Sedan lyckades jag bli vrålsjuk under söndagen, så ligger hemma med massa feber. :gremfrown:

/Ulfgeir

Johan K

Gammal & dryg
HÄR finns foton ifrån mig på åters GC !!

Tjipp !
HÄR har ni mina foton ifrån GothCon.
Är det nått foto som ni vi ta bort, läga till en kommentar om fotot som jag sedan lägger till bilden eller nått anant så är det bara att pm:a mig.
Mycket nöje !

/ Johan K, som tror på att byta titel till Positiv konventspapparazzi vore en bra titel för en annan..

Johan K

Gammal & dryg
Jag känner mig kluven om vad vi borde göra med Rollspelsbaren, vi har gjort ungefär samma sak i tolv år, men det är fortfarande väldigt uppskattat och när man får till riktigt bra saker improviserat som fyller nästan ett helt pass och har lyriska spelare... ska jag satsa på att skriva eller hålla ihop bra spelledare?
Nu äntligen fick jag hchannsen at spela ifrån eran bar !
Så om du får fråga mig så hoppas jag verkligen att du & ni andra bartenders håller ihop ! För fy i satan va´kul jag hade.
Vette katten var den tiden tog vägen, när jag satt vi er... För plödsligt så var den borta & det kändes som vi vara varit där i några minuter.

/ Johan K, som presenterar sina GC bilder här.

Pilzefrau

hon/henne
Forumiter träffade: En massa, det hela kompliceras av att jag är väldigt dålig på att introducera mig som forumit.

Det stämmer, hade ingen aning om att Abegh'aila-personen var forumit. Vid närmare eftertanke tror jag inte att jag ens fattade vad du hette. Men så kan det gå.

Pilzefrau

hon/henne
Re: En spelledares rapport

Jag betvivlar visserligen att någon försöker följa länken till min profil i ditt inlägg, men ändå. Jag kände mig för obetydlig för att rätta dig när du sa fel på mitt användarnamn på konventet, men när du stavar fel så att länken pekar fel blir jag lite störd. Det finns alltså inget r i Pilzeman.

/Pilze, besserweisser

Dimfrost

Special Circumstances
Det är alldeles för stor risk att flera spelare erövrar lika många stater och att brädet sedan fylls upp, så att man måste avgöra det hela med en helt slumpmässig battle. Det återstår att se hur det gäller för färre spelare än 6, dock.

/Dimfrost

Sodivra

Champion
Korvathon 2008

Det här skrev jag på ett annat forum först. Robin, boom, Karin, Glenn, Kai och Arhan är personer därifrån.
Jag har två väldigt häftiga spelrapporter från GothCon också, de kommer i mån om tid. Datorn är sönder, och det är mördartenta om en vecka. Och så har jag en nyhet, där väntar jag bara på att redaktionen ska godkänna den. Anyway, Korvathon!

Det finns mångas berättelser om vad som hände i Korvathon GothCon 2008. Det här är en utav dom.

Det är berättelsen om hur jag fick min titel Korvsamuraj.

...

Korvathon och Blitzkorv är två tävlingar där korvpersonalen för topplista över vem som kan äta mest korvar / äta tio korvar så snabbt som möjligt. Det är fredag, konventet har börjat, ingen har ställt upp än.

Visst, jag var riktigt hungrig och skulle spelleda snart, så jag körde en blitz på arton minuter. Jag tog en extra korv för att ha ett Korvathon-resultat på elva korvar, så att jag skulle hamna ovanför alla andra som körde blitzen i antal. Ha! Jag kunde ta fler korvar, men fick höra att förra året hade någon ätit 17 korvar. Fuck that tänkte jag, det kändes redan motigt.

Några andra ställde upp och äter ett fjolligt antal korvar.

Fredag kväll: Robin ställer upp, med Boom som domare och coach. Han proppade med möda i sig 14 korvar och är nu ledare, jag kom precis in för att se honom triumferande gå om mig. Vafan tänkte jag, kan han äta 14 så kan jag lugnt äta 17.

Lördag morgon drack jag enbart nyponsoppa till frukost, ett tips jag hade fått inför bufféfrossa på förra årets Gothcon. Jag gick upp klockan 9 och härdade ut till klockan 16 på en liter nyponsoppa. Sedan var jag redo. För korv.

Så vem möter jag vid korvståndet, mitt uppe i ett korvathon, om inte Kai. Han hade just kört (eller höll på att avsluta?) en blitz. 8-10 korvar nere eller så. Robins rekord på 14 korvar höll fortfarande. Till saken hörde att vi hade fått veta att ett stort pris skulle delas ut till mästarna i de två grenarna: Ett hemligt spelpaket värt 1900 spänn. Det var mer än ära som stod på spel. Men jag hade kommit överens med Robin om att dela spelen med honom om jag skulle vinna, det är inte värt vår vänskap att stjäla 1900 spänn spel från honom.

Vad gällde blitzen så hade tre personer försökt och alla fått en en tid på drygt 8 minuter. (Vilket fick mina 18 minuter att te sig tämligen patetiska)

Jag beställer de första 8 korvarna. Korv nummer fyra och åtta har ketchup, en belöning. Efter de 8 första ttar det emot lite. Utmärkt, det ska det börja göra halvvägs lärde jag mig när jag åt 1000-gramsburgare. Jag borde klara 17. Jag beställer 9 till, tre med ketchup på som en belöning.

11 korvar nere. Jag har kommit ikapp mig själv, och är still going strong. Kamratandan är uppe mellan mig och Kai.

13 korvar. Jag har nu kommit ikapp Kai, som är utmattad efter blitzen, och har spenderat det mesta av tiden att prata och titta på sina egna korvar. Han lovar att han kommer vinna det här, no matter what.

15 korvar. Jag är regerande mästare, så länge jag inte kommer spy, då diskas jag. Kai blir alltmer nervös. En kille återkommer om och om igen och skryter om sina korverövringar och psykar oss om vart annat. Tydligen hade han ställt upp i blitzen, och var övertygad om ett de ledande resultaten var från förra året egentligen, för han är ju bäst, hallå liksom...

17 korvar. Målet är nått. "Nej, nu måste jag äta sjutton korvar! Jag hatar dig din jävel!" utbrister Kai, som sitter på korv nummer 13. Nu är det tufft, men jag ska pressa. Jag beställer in 3 korvar till. 20 är jämnt och bra, och sedan kan jag pressa mig till 21, en fin siffra. Jag ersätter vattnet med juice, mer socker.

18 korvar. Nu är det fan slutspurt, men allt eftersom försvinner ändå korvarna. Kai kvider, men är besluten att iallafall spöa Robin. Människor tittar förbluffat på oss när de får veta hur mycket vi ätit.

19 korvar. Riktigt hårt. Den första kräkreflexen. Nu finns det en risk att förlora allt om jag inte spelar coolt. 20 får bli min sista korv.

20 korvar. Den andra kräkreflexen. Ingen panik. Det finns inte plats egentligen, men med lite magjympa och en rap så blir det plats och jag får ner den. Mitt race är över, och jag går in som etta till Frog's Theme på mobilen. Strax därefter så sväljer Kai det sista på korv 14, och hamnar på delad andraplats med Robin.

Två timmar med gnaga korv, blöta upp korvbröd i vatten, juice och sockertillskott i slutet, med wonderkarin som domare. Det är kväll och i natt stänger tävlingen, och på listan står det "Arvid 20" ovanför "Kai 14" och "Robin 14". Oh yeah. Glenn och Robin springer på mig just nu, och deras ansikten säger "lolwut". Runt ståndet i kioskkön talar de om den som åt tjugo korvar.

Några timmar senare (Och en ordentlig spya) passerar jag korvståndet igen, lagom för att höra "Det är hans tjugoförsta korv" och se någon peka på en kraftig karl som nöjt proppar i sig en korv.

Och senstår det "Paul 21" längst upp på listan, och det är för sent för att göra något åt det.

Fan.

Men! Nästa gång jag passerar korvståndet stoppar han mig och vi möts som gentlemen. Vi pratar om korvätarteknik, vilken korv som är den första riktigt äckliga och korvätarlegenderna jag har hört. Tydligen så hade någon ringt upp honom och sagt att hans gamla rekord hade spräckts. Han hade inte trott sina öron, vem är det som kan äta 20 korvar, så han kom upp för att försvara sitt rekord. Men han är riktigt trevlig. Jag talar om ryktena om de som tidigare ätit 24, ja 28 korvar, men han bara ler och säger "Fast egentligen är det ingen som har bevittnat dom där legenderna".

Två krigare och deras krigshistorier. Det finns ett band mellan oss, en ömsesidig respekt för en värdig motståndare. Och eftersom jag dessutom åt precis rätt antal korvar (hade jag försökt på mig 21 så hade jag spytt och diskats) så är jag ändå nöjd med andraplatsen.

...

Hur som helst, när jag tittar mot topplistan för blitzen så ser jag att klungan på drygt åtta minuter-ätarna har halkat ner. Nu står det på första och andra plats:

Fredrik 3.32
Arhan 5:49

Det här tänder definitivt en aktning för Arhan, som tydligen är en riktig jävel på att äta fort, men Fredrik...?

Vad är det för ett monster som äter 10 korvar på tre och en halv minut? Jag kan verkligen inte föreställa mig det.

Var jag däremot kan föreställa mig är hur Arhan efter att ha tokspöat 8-minutrarna gloatar järnet i en halvtimme.... bara för att senare ha sin förstaplats totalt otippat krossad av en helt bisarr tid på tre och en halv minut.

Korvarna förlåter inte. De skonar ingen.

...

Detta är bara en av många berättelser från Korvathon, bara en krigares synvinkel bland många. Det finns många andra med sina egna berättelser: Kai, Robin, Arhan, Karin, boom och Glenn. Okej, Glenn ställde inte upp, men han hade redan börjat planera allt kul vi skulle ha med mina nya spel. Stackars grabb.

Storuggla

Champion
Re: Korvathon 2008

"Tydligen så hade någon ringt upp honom och sagt att hans gamla rekord hade spräckts. Han hade inte trott sina öron, vem är det som kan äta 20 korvar, så han kom upp för att försvara sitt rekord."

... say what?

Storuggla, det vore kul om han sprang från jobbet...

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Det stämmer, hade ingen aning om att Abegh'aila-personen var forumit. Vid närmare eftertanke tror jag inte att jag ens fattade vad du hette. Men så kan det gå.
Hey... om jag fattat rätt var det alltså idel forumiter som lirade Bläck alltså? Wilper som spelledare, Pilzeman, Marcus J och Genesis som spelare. Helcrazy... och där satt man utanför rummet och hade ingen aning. Förstås. Ni måste börja se ut som på era avatarer! :gremtongue: