Nekromanti GothCon 2012

Sodivra

Champion
Fredag:

1. Stod inte som arrangör för indierummet efter 7 år.
Bäst: Kände mig så avslappnad och fri.
Jonatan och Bunny gjorde ett bra jobb.
Sämst: Kände mig mindre viktig och cool.
Funderade iallafall på hur vi kunde göra indierummet bättre till nästa år. (Större lokaler!)

2. MC:ade Apocalypse World:
Bäst: Att spelet flöt under hela sessionen.
Att jag märkte att jag verkligen kunde MC:a AW på konvent nu.
Att alla bjöd på sig själva.
Att få träffa nya forumiter (Fryksdal, Stövelkatten, gizmo)
Att jag kunde bjuda in alla spelarna och hålla dem aktiva, trots att de hade olika stilar.
Att sitta och eftersnacka med riktigt nöjda spelare efteråt.
Att känna mig stolt över min bästa MC-insats, efter omständigheterna.
Sämst: Att jag inte tog ett steget längre för att få med den spelare som var mest ovan vid spelstilen.

2. Spelade Apocalypse World
Bäst: Att få vara spelare med Jonatan och ha Glenn som MC
Sämst: Att jag kände att jag behövde dra i min kompis för att få med honom, att jag gav råd till vår MC

3. Sov hemma
Bäst: Sov gott
Sämst: Tog ett tag att komma på plats

Lördag:

4. Bangade Twilight Imperium
Bäst: Att jag gjorde rätt val och stack och spelade rollspel
Sämst: Att jag inte fattade ett beslut tidigare

5. Hoppade in på Utpost.
Bäst: Att få spela med forumiter jag bara träffar en gång om året.
Att våga köra utan att ha koll på förutsättningarna.
Sämst: Att jag inte hoppade in tidigare

6. Spelade A taste for murder
Bäst: Att slåss med Genesis
Sämst: Att vi var så trötta, tappade fart

7. Verbal Combat
Bäst: Att jag inte var rädd för publiken som jag varit förut
Att jag hade en riktigt snygg dräkt
Att jag fick möta Jens i första rundan
Sämst: Att jag inte tänkte ut mer i förhand
Att jag inte satsade mer på min karaktär
Att jag fick storstryk av Jens i första rundan

8. Once upon a time
Bäst: Att jag bejakade och körde på istället för att negga och spela Murderous Ghosts
Att det var så chill
Sämst: Att det aldrig tog slut

9. Murderous Ghosts
Bäst: Att få prova ett ballt spel
Sämst: Att jag behövde lära mig spelet medans jag spelade, vilket gjorde det lite ryckigt

10. Sova hemma
Bäst: Att det var så skönt
Sämst: Att jag kom sent

Söndag:

11. Psychodràme
Bäst: Att sluta snacka och gå på en epic quest för en tredje spelare
Att få prova Psychodràme
Att våga släppa lite prestation
Att prova något nytt
Sämst: Att det var så lite tid

12. Snacka spel med Simon
Bäst: Kändes helt rätt
Sämst: Att det var så lite tid

Sammanfattning:
Träffade många rollspelare jag träffar sällan och tycker om att träffa. Gjorde saker jag brukar göra som är gött. Träffade några nya människor, provade lite nya grejer, det var värt det. Kände mig lite elitistisk eller intern emellanåt när jag valde och valde bort, tog för mig av spelarplatser eller avböjde att delta eller spelleda. Överlag en bra och härlig helg. Glad att träffa er alla.

Lyckades inte spela med GnomviD, eller i ett MrG-scenario. Nästa år!

Hur var det för dig?

Xyas

Swashbuckler
Fredag:
Bangade Gothcon trots påtryckningar, och åt ägg.

Lördag:
Ångrade mig och åt ägg.

Söndag:
Åt ägg.

Genesis

Ni dés ni maître
Dagarna flyter in i varandra i mitt huvud, så jag vet fan inte vad jag spelade när. Men jag hann med Utpost (x2), A Taste for Murder (x2), Psychodrame (x3), Best Friends och InSpectres. Nio pass på två och en halv dag är inte så pjåkigt.

Bäst:
Butlerns diaboliska intrig i ATfM.
Oförmågan att förlåta som dömde alla till döden i Utpost.
Stövelkattens rörande mänskliga och sympatiska gestaltning av den Italienske bögdvärgen Constantino i Psychodrame.
Octaviens (Bearnie) dödsscen i Psychodrame.
Mitt och Arvidos bråk i ATfM.
Bandets sista spelning i Best Friends.
Alla underbara människor i Indierummet.

Sämst:
Att jag inte hann med Den yttersta domen med Gnomvid.
Att vi inte kunde ta ordentligt med tid under Psychodrame med Arvid.

Lycan

Hero
Det här konventet hade lite dålig karma på något sätt. Bad vibrations. Jag sov dåligt, jag blev sjuk, vår inplanerade Twilight Imperium-match blev inte av, saker försvann, folk var griniga, osv.

Som tur var hade vi utdelandet av rollspelsdraken som motvikt till allt det dåliga. Helt fantastiskt initiativ.

- L

Rickard

Urverk speldesign
xyas said:
Fredag:
Bangade Gothcon trots påtryckningar, och åt ägg.

Lördag:
Ångrade mig och åt ägg.

Söndag:
Åt ägg.
Bäst!

/Han som inte kan komma med en historia som kan slå den berättelsen

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Ymir said:
Jag trodde Wilmers ex av Apocalypse Wörld låg på min vind... :gremconfused:
Då vet vi svaret på det mysteriet! Wilmer har undrat mycket över var det finns. Det kan inte vara exemplaret på GothCon, det är alldeles för helt.

Johan K

Gammal & dryg
Yehepp, då sitter man här framför datan igen då & undrar va´fasen som hände...
Jag dök upp med ett gäng vänner på torsdagen, vi anlände till konventet vid 16-tiden på torsdagen. Då var det ganska lugnt & fint, inget var direkt framme. Några få satt & lirade lite spel, sedan utan att m,an märkte det så började plötsligt allt flyta på snabbare & snabbare. Folk blev fler & plötsligt så var man incheckad på konventet & man började det stora kram & spelkalaset... Spelen blev spelade, kanske inte så många men ändå.. Det stora värdet här är att det var kanske inte så mycket att man spelade mycket spel, utan att det var mer att man bara gick omkring & mös med allt folk som var där.
Utan att veta att tiden gick fort, så var det plötsligt söndag & det var dags att åka hem. Var tiden tog vägen vette fan, men att jag haft det trevligt är jag säker på!

/ Johan K, som gör hatten av för er alla som var där!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag tänker inte försöka dagsplacera så mycket, för det är alldeles för virrigt i mitt huvud.

Torsdagen var en massa åka bil med trevligt folk och Han. Sedan Gothconpub, där jag hade roliga diskussioner med framför allt Blasphemy. Gick hem och sov hos Mahlex.

Det här Mahlexsovandet kände jag var en av de ganska många saker under konventet som avskärmade mig en del från min vabliga spelgrupp. Hade inte så mycket med dem att göra alls. Vet inte riktigt hur jag känner inför det.

Det enda jag vet hände på fredagen var vårt spelande av Bortomscenariet Blod och pussel. Det var väldigt trevligt, även om jag har en del respons jag kommer att ta med Robert i tråden. Lite Cube, lite Saw, och ganska mycket player skill snarare än character values. Vilket passade mig ypperligt. Det gick bra för oss.

Mera lösa saker:

Jag anlände till konventet sjukt opepp. Det var tråkigt, för jag kände en press på mig att tycka att konventet var roligt. Jag kände liksom inte för någonting. Jag ville inte spela, inte spelleda, jag hade väldigt lite jag ville köpa. Behållningen var iaf till en början nästan uteslutande det här med att få träffa folk, och inte ens det var jag så jävla pepp på. Mitt ospelande avskärmade mig ytterligare från Möller, Vicotnik och Lu-kaazh.

Jag och Mahlex umgicks en del, vilket var trevligt för det gör vi inte så ofta längre. Vi tog ett par långa mornar där vi diskuterade rollspel, system och allt möjligt. På en del sätt var det här mer en resa för att umgås med Mahlex än det var en konventsresa, kändes det som.

Jag träffade Xhakhal igen, som blev en annan ljuspunkt i tillvaron. Hängde, pratade serier och nörderier, och käkade. Det var mysigt och trevligt och gav mig energi. Jag ser fram emot nästa gång vi träffas.

Blev spelledd av Stövelkatten i Null State. Han lyckades inte ens döda min rollperson. patetiskt, säger jag er. Patetiskt. Kort därefter blev jag spelledd av Anarchlown. Det var väldigt roligt. Dels för att han hade bättre regelkoll än mig (visade sig att jag spellett fel ett tag...) och dels eftersom den gruppen hade en massa saker de etablerat sedan tidigare Null Statespelanden, och även om jag inte hängde med på allt så var det awesome att höra på och spela med folk som skapat saker i mitt spel.

Pratade en del om Second Edition av Evolutionens Barn, fick många bra idéer. Känns pepp.

Fick en awesome idé till Null State av Stövelkatten; jag ska skriva och fixa en ordentlig "Operatörshandbok" med fina satellitkartor i färg och sådant.

Förnyade min fiendeskap med Han. Vilken rutten typ han är, alltså.

Köpte starterboxar till Mechwarrior Dark Ages och undrade varför de trodde att man ville ha stridsvagnar och infanteri när man köper Mechwarrior. Köpte tre lådor Gale Force Nine-terräng. Köpte Twilight Imperium: Rex. Köpte grundboken till Firestorm Armada och ett par arméer; ser fram emot att få spela lite rymdflottestrid.

Det är vad jag kommer på just nu.

G

Guest

Guest
Mitt första gothcon avklarat och jag är så jäkla full med energi! Vill spela mer rollspel nu direkt.

Jag snackade antagligen mest bort helgen med olika folk men hann i alla fall lira Apocalypse World, Null State, Poison'd och två sessioner Psychodrame.

Apocalypse World. Riktigt bra flyt och engagerande karaktärer. Som vanligt vänder sig alla emot mina karaktärer... Blev riktigt pepp på att börja lira det här hemma i rikets huvudstad.

Poison'd - vilken gorefest! En intensiv spelsession ombord på ett piratskepp präglat av maktvakuum.
Jag tog makten och omvände nästan hela besättningen till satanism och dog sedan när Möllers RP sköt mig i ryggen när satanistpiraterna våldförde sig på Wilmers karaktär som spikat upp sig på ett kors.

Psychodrame var verkligen ett spel som jag föll pladask förr. Så jäkla ballt att ett spel som emulerar långsam fransk dramafilm kan vara så engagerande. Man sitter på helspänn och spänner sina grisöron för att hänga med.

SL:ade Null State - one down, two to go - vilket var skoj. Fick kritik för att jag var blödig och bara hade ihjäl två av fem rollpersoner. Men tänk på deras familjer och deras lidande! Jag vill ju hävda att mitt SL:ande åtminstone påverkade tio stycken fiktionella personer med kraft!

En annan grej jag tycker ha präglat konventet var spelet "Trygg-Torkel" som Han hade med sig och senare tappade bort. Många hann spela det och jag hoppas Han lägger upp highscorelistan.
Han lyckades dessutom tappa bort spelet ett tag vilket ledde till att spelet "Jakten på Trygg-Torkel" började skrivas i bilen hemåt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tillägg: Självklart, mina spel. VÄRMEDÖD hann inte komma med posten. Sålde några ex av Evolutionens Barn och Null State. Åkte hem med några kvar, tyvärr. Jaja, tar med dem till LinCon, nu när det verkar som att jag ska dit...

Lukas

Mannen i Gult
Efter mitt första GothCon har jag kommit till den här slut satsen:
GothCon är fullkomligt överskattat och värdelöst.

LÖGN

GothCon var riktigt jävla awesome, Det var länge sedan jag hade så här kul. Jag har provat på en massa spel med en massa olika nya människor. jag kan omöjligt nämna alla personer som var delaktiga i att skapa den fantastiska stämningen men jag tänker nämna några guldkorn:

*Korpa: trots att jag började med att skälla ut dig för ett tidigare varulvspel (slump är DÅLIGT) så visade du dig senare vara en jäkligt trevlig spelare, du var en av de två spelare jag spelade mest spel med. och det var skit kul.

*Zappelina: Du var inte så länge på konventet men vi hann spela en omgång zombie cinema och den omgången var episk. Vi körde riddarromantik setting och det var riktigt jäkla roligt.

*Genesis: ÄNTLIGEN fick jag prova Utpost(det var kul även om jag tycker det finns några saker som kunde ha varit bättre). Men som alltid så bidrog du med en massa energi borde i spel och till stämningen i allmänhet.

*Arvidos MC: Jävlar vilken energi du tillför i spel, borde i utpost (där du gjorde ett fantastiskt jobb med att komma med mitt i) men också med "A taste for murder" slut scenen som så tog du och Genesis över totalt och levererade en av de mest underhållande sekvenserna som jag någonsin upplevt i ett rollspel.

*Pilzeman och Bunny: Pilze har jag träffat förut så jag visste att han var trevlig, men jag hade aldrig träffat bunny han visade sig vara riktigt trevlig han med. Er två vill jag tacka lite mer än alla andra för att ni tog på er att anordna Indierummet. Utan er hade Gothcon varit en flopp.

Det viktigaste jag känner att jag tagit med mig från Gothcon är förstårelsen över hur kraftfullt och coolt det är att våga ställa sig upp och höja rösten. Mina spelare kommer nog få en chock nästa gång jag spelar med dem :gremtongue:

Saker jag är missnöjd med:
*Jag fick inte prova Panty explosion: vilket var jävligt synd eftersom det verkar så himla kul.

*Jag missade att spela Psychodrame: vilket var spelet nästan alla berömde så kraftigt i bilen på väg hem.

*Inget AW med pilzeman: vi får ta det nästa gång, jag lovar

*Ha borde Krank och Han i samma bil: Vad tänkte vi egentligen?

* Att konventet tog slut: JAG VILL TILLBAKA.

//Lukas som tror att han just skrivit sitt längsta inlägg hittills på forumet.

Rickard

Urverk speldesign
Trygg-Torkel [GothCon 2012]

Jag råkade ... tappa bort Trygg-Torkel, typ ... på en efterfest. Det här är sista gången jag tar med spel till GothConpuben. Förra gången fick jag mina spel snodda (läs: jag söp bort dem). Här är i alla fall vinnarna i årets Rollspel.nu-tävling i Trygg-Torkel.

Hall of Fame
Lu-kaazh
18550 (dödade Hornper)

Stövelkatten
5727 (förstörde universum)

Ubereil
870

Vicotnic (hade sex med jungfru Maria och sedan förgrep sig på dödsgudinnan)
630

krank (stövelkatten spelledde)
273

Hall of Shame
Svarta faraonen
-632

Han
245

Gizmo
252 (försökte ha sex med professor Higgins flera gånger, dödade honom och sedan försökte ha sex med en vandöd version av honom igen.)

/Han som åkte hjulångare innan han åt en stormhatt, vilket var en rätt meningslös berättelse

Wilmer

Hero
Om boken har mitt namn i sig och är nött och vattenskadad så är det mitt ex. Hur tar jag mig in på din vind Ola?

Wilmer

Hero
+
Yttersta Domen. En av de bästa spelsessionerna i mitt liv (som vanligt).

Söta små indiespel: Fiasco och Poison'd.

Kom ihåg liggunderlag för första gången och slapp sova och vakna i smärta. Hade en sovsal där folk varken luktade illa eller snarkade för mycket.

De Vita Svalorna på Berget Vostram: solitt traddigt mysterieäventyr.

-
krank lyckades undvika mina försök att spela AW med honom.

Inget Twilight Imperium trots planer på minst två matcher. Såg typ 5 andra grupper som spelade.

Blasphemy

Swashbuckler
Mitt GothCon var olika alla andra jag varit på mest... för jag nästan inte var på det. När jag väl var där så gjorde jag inte det jag brukade.

Anyway... för att göra en lång historia kort.

Brukar ju sitta bakom Neogamesbordet och sälja spel men eftersom dels Kim inte kom upp från Gotland med alla saker (då det körde ihop sig med den lokala butiken) och dels den tenta som jag har på tisdagen så blev min tid på Gothcon ringa.

TORSDAG

Kom till GothConpuben (Shaguliterna - nu är bäst!) och hamnade i en lång diskussion med Krank och tror faktiskt att jag förstår vad han menar mer med sin spelstil nu även om vi har helt olika åsikter om hur en rollspelsvärld skall vara uppbyggd. Träffade även massor med annat roligt folk såsom Malmöfolket, några galna lulebor (som självklart hade efterfest) och många andra som jag inte minns namnet på. Han även diskutera spelsystemet Volt med dess skapare och blev helt frälst av ett T20 system där man använder två T20. Varför har inte jag tänkt på det tidigare. Det var en underbar afton som tyvärr tog slut allt för snabbt.

FREDAG

Tentaplugg! Döda mig nu!

LÖRDAG

Tentaplugg... men på kvällen gick jag till GothCon och satt dels i spelmakarrummet och pratade rollspelsdesign med allt och alla. Fick tårta av Fenixfolket och en Trakorienkarta från de på fria Ligan och pratade med Kalejdoskopfolket om ditt och datt.

Hittade även Indierummet där jag köpte ett Null state och pratade med Stövelkatten, Gizmo, Krank mfl.

I cafeterian köpte jag snask samt snusk av Ackegård och hamnade i ett djärvt kortspelsparti med ett spel som var ungefär som rappakalja men med bilder... kan dock inte komma ihåg vad det hette.

Slutligen fick jag bege mig hemåt. Men en mycket trevlig kväll och skönt att inte vara fångad bakom en bänk med spel utan att faktiskt vandra runt lite.

SÖNDAG

Tentaplugg...

So thats it...

Annorlunda Gothcon men tiden jag var där var superrolig. Tack till alla som jag mötte för att ni var så snälla, glada och föredömligt trevliga.

Sodivra

Champion
Lu-kaazh,

Vilket härligt inlägg du skrev, alltihopa! Jag saknar också konventet. Jag försöker ofta vara häftig och spektakulär, men egentligen vill jag bara vara tillsammans. Hoppas vi träffas igen!