tl;dr:
Årets höjdpunkter: Att det var en så gemytlig och välkomnande stämning i Indierummet, så många nya forumiter och så mycket härlig spelvilja; att höra att det blir en andra utgåva av EB.
Årets lågpunkter: Att jag inte fick spela Den yttersta domen med Genesis och Han; att jag inte fick spela nåt med Arvid; att jag fick så lite spelsnack i Indierummet; att jag inte blev något klokare ang. Svavelvinter.
Årets (livets?) spelpass: Den yttersta domen med (skånegänget-Ymir+Korpa).
GothCon iår var nog mitt bästa GothCon ever: awesome spel och awesome sällskap. Frånsett Pass 1 hängde jag all min tid kring Indierummet, och kände mig riktigt välkommen i år, mer än tidigare år. Alla mina sex pass var bra; däremot plågades jag av att jag var riktigt osövd hela konventet.
Onsdag & torsdag
[Resemontage]. Puben var trevlig, och det var kul att hälsa på alla. krank avslöjade planer på en andra utgåva av Evolutionens barn, vilket gjorde mig _riktigt_ glad. Jag drogs in i några schysta konversationer, men var för trött och seg för att orka stanna länge.
Fredag
Svavelvinter med mitt LoST-gäng. P.g.a. omständigheter fick vi en SL som inte var bekant med reglerna, så vi friformade äventyret. Helt okej äventyr, och jag gillade rollpersonerna, men eftersom jag anmält mig enkomt för att jag var intresserad av systemet var det svårt att undgå att bli besviken - min RPs fantastiska scener framemot slutet till trots. När jag senare gick förbi FL-båset och handlade spelet var FL-gänget inte där, och jag blev inte något klokare på de mekaniska detaljerna.
A Taste for Murder med Genesis, Vicotnik, walruz, en av mina oforumiter och - vem var det som spelade William? Jag har hjärnsläpp! Det var hursom riktigt kul, och en av de bättre omgångarna jag har spelat. Vi hade bra driv i spelet, och det tog inte alls så lång tid som det kan göra på sex. Butlerns diaboliska plan var jävlart det bästa jag stött på i ATfM-sammanhang. Tror dessutom det var första gången jag spelade med Vicotnik och Genesis, så det var kul.
Konventets höjdpunkt var, för tredje året i rad, Den yttersta domen skånegänget (Bunny, Wilmer, Svarte faraonen och Markehed). Det var sjukt trist att inte få spela med Ymir i år, men Korpa kunde ta hans plats och passade in i gruppen riktigt bra. Vi spelade äventyret "
Det är hit man kommer när man kommer hem", ett rent familjedrama om kärlek, hemlängtan, brustna hjärtan och lögner: soldaten Timura som "dog" i Tjernobylzonen för två år sedan kom hem till sin familj, bara för att finna sin mor död, sin trolovade nu trolovad till hennes äldsta syster och en far som stöter bort henne.
Jag vet inte ens vad jag ska säga om det här passet. Det är det bästa passet DYD jag nånsin spelat. Det skulle behövas en hel tråd för att få ur mig allt jag vill säga. Att försöka lista höjdpunkter känns meningslöst, för listan med det som utelämnas skulle bli den kortare. Vi spelade en sann tragedi, men ändå en med flera ljuspunkter och som slutade med positiva vibbar. Alla rollpersoner gjorde hemska saker som sårade varandra, men som spelare kunde vi förstå att de inte hade kunnat göra något annat. Allt var bra, allt var fint och allt var ömt och vackert. Jag nöjer mig att beskriva eftereffekterna: jag och Korpa satt i två timmar och snackade om spelpasset på tåget till Stockholm; jag blev gråtmild bara av att komma ihåg två scener (Aleksandra som övertalade Timura innan rättegången, samt Timuras epilogscen). Den enda besvikelsen var att Ymir inte var med.
Tack för att jag fick vara med och spela det här.
Lördag
Lördagen fick bli sovmorgonsdag. Som resultat av det var lördagen den första dagen jag inte gick runt med huvudvärk.
Korpa raggade upp mig till att spela Sjunde inseglets Kult-hack till AW, tillsammans med gizmo och Mahlex. Det var riktigt fett. Våra rollpersoner var helt paj, och riktiga as eller tragiska mänskospillror. Jag blev riktigt imponerad, både av hacket i sig och av hur jäkla bra Inseglet var som spelledare. Som all AW är det inte helt optat för one-shot-spel, men det lämnade mersmak. Jag hade kul, och hade gärna spelat mer av vår berättelse.
På kvällen droppade in ett gäng på tre och ville spela Panty Explosion. Möller och en av lulepolare hoppade in också, och vi körde en omgång. Vi hade en lärare som i hemlighet var en spindeldemon som drack skolflickors blod, ninja-ättlingen Hiromi som snodde Umes kille, Kotori som kom ut till sin bästa kompis Ume, ett Cthulhu-dyrkande ockult sällskap, bröstförstoring med hjälp av mentala krafter, och allmänt skolflickegnabb. Det såg ut som att kompisgänget skulle implodera p.g.a. Hiromis beteende, men de höll väl samman hyfsat, iaf. Även fast vi bröt efter sex scener fick vi en tillfredsställande berättelse, och alla verkade ha riktigt kul. De som droppade in för att spela tog mig alla i handen och tackade. PE blir alltid bra, men det är inte alltid det blir riktigt bra. Det här var det senare fallet.
Söndag
Fiasco i räserfart med Vicotnik, Markehed, Wilmer & avatarex. Vi spelade med Transatlantic som playset, och drev på _riktigt_ ordentligt. Vi satte och klippte scener sjukt aggresivt och mysspelade ingenting alls, så vi brände igenom akterna på 25 minuter styck. Intro, set-up, spel och en halvtimmes paus för att kolla utdelningen av Draken (fint initiativ!) m.m. tog oss två timmar. Det var ett kul pass, men väldigt annars från hur Fiasco brukar bli. En spännande upplevelse att spela det i sån fart.
På tågstationen upptäckte jag att jag snott Hans märkta mugg, istället för min egna omärkta; so it goes. Jag och Korpa spenderade lejonparten av resan till Stockholm med att snacka om hur jäkla bra DYD-passet hade varit. Jag har ännu inte släppt det.
Måndag
Vinkade av Korpa vid sex och kom hem till
Luleås grådass vid lunch. Hann vila nån timme, och drog sen iväg och spelade Medan världen går under med wilper, Enhörning och w176. Messias misslyckades med att leda de rättrogna ut ur Robot-babylon och in i den Ändlösa öknen, och alla utom häxorna i den hemliga oasen blev robotifierade och uppkopplade till techno-Nirvana. Sen snackade vi lite om w176:s planer att hacka DYD för att spela Harry Potter på 1850-talet. Det kommer bli sjukt häftigt.
Syns i sydsydväst nästa år, folk. Då ska vi ta igen spelet vi missade iår.