Jag är team "både och" när det gäller struktur mellan drop-in och föranmälan. Jag har till exempel märkt när vi kört Slay Beyond Slay (som bara det är en bråkdel av GothCon) att det varit bra att erbjuda både föranmälda spel och drop-in. Vissa typer av arrangemang mår bäst av att ha föranmälan (speciellt "de större" spelen, t ex) och vissa grupper föredrar att ha föranmälan; speciellt om man reser dit kan det ju vara det som påverkar om man ens reser. Men på samma sång är drop-in bra för att det delvis tillåter arrangörer/spelledare att hålla något beroende på dagsform (blir man pepp och har ork att spelleda är det ju bra t ex), kan vara bra för nybörjare och framförallt tillåter spontanitet.
Jag är ju också ett stort fan av en slags "organiserad drop-in", så har vi t ex kört en del på Slay Beyond Slay, där vi har en tydlig starttid för arrangemanget, så får de som vill vara med och köra. På större konvent är det ju t ex möjligt att ha satta tider (t ex, drop-in arrangörer/grupper möts varje varannan timme i entrén till Norra). Då finns det något att förhålla sig till, samtidigt som det inte är allt för rigitt. Plus att man kan ha arr som startar på andra tider än de "vanliga" rollspelspassen, så orkar man inte vara uppe klockan 10 kan man få spela, eller vill köra något efter att ha käkat middag har man en chans som inte är nattpass.