Känns väldigt fel att skriva sin konventsrapport i den här tråden, men alla andra har ju gjort det, så jag ska inte starta någon ny. Så! Jag har väntat lite för länge med att skriva konventsrapporten. Risk för att jag glömt mycket. Men ja, GothCon 2025! Som alltid ett gott con, trots lite trist väder (vi hade det jättefint dagarna innan!).
@Lukas bestämde sig för att inte sova hos mig i år, och
@Murmelgnu och Elsa skulle inte ha tid med söndagsbrunch på Masala Zone enligt traditionen, så det kändes lite åff, men vi bestämde oss för att ta Masala Zone på torsdagen innan pubben istället. Jag, Emil, Elsa, Anne och
@Bunny slog oss ned på kvarterskrogen och käkade indiskt och småpratade innan vi åkte iväg till pubben. Gemytligissimo! På pubben snackade jag med flertalet bekanta, och fick även ett ansikte på
@lupmet och @clarence_redd, som läggs till i min forumitsamling. Småpratade med dem och
@guldfink en stund; tre vliga herrar!
Fredagens spel inleddes med en omgång Livsform med Elsa, Benjamin och Anne. Vi följde Karin Efraimsson, som vid 60 bast inledde starkt med en otrohetsaffär med en yngre kollega. Hon var inte den mest sympatiska person, och hennes livsbana stakades nog ut redan i tonåren, när hon övergav sin bästa vän för att hänga med de populära tjejerna. Rödfärgandet av håret blev något symboliskt, då det markerade hennes förändring till ett nytt jag, och eventuellt ännu mer symboliskt när det i slutet visade sig att hon kanske hade dödat sin barndomsvän strax därefter. Hennes mest konsekventa beteende var att låtsas som om hennes problem inte existerade, och i sista scenen sade hon åt sin man att hon skulle åka iväg och handla, men tog istället sin väska och gav sig iväg på en resa tillsammans med sin älskare. Jag tyckte under spelet att det var en helt okej men inte spektakulär historia, men nu när jag ser tillbaka på den så tycker jag mycket om den. Eftersom det var Elsa som spelade nutiden och hon inte spelat förr inledde hon med att prata i tredje person, vilket jag inte gjort förut i spelet, och det kändes lite underligt. Det var intressant, men jag tror att jag föredrar första person för det här spelet.
Andra spelpasset var ett speltest av Jonas spel Aftonen, som liksom Gastkammaren är "Som Fiasco fast bra" och liksom Gastkammaren är riktigt bra! Till skillnad från Gastkammaren ser man här tydligt Fiasco-arvet. Jag, Jonas, Anne, Alexi och Elsa spelade en midsommarfest i ett hushåll styrt av den militäriska Beata och jag spelade den hunsade brodern Bosse. Sverigedräkter, alkohol, sexuella spänningar, gamla hemligheter och viktigast av allt: golv! Min rollperson Bosse hade fortfarande känslor för sin exfru Berit, som också följt med, och då han hade svårt att tala om sina känslor uttryckte han sig mycket i samtal om snickeri, bland annat det viktiga trädecket som Beatas man Dan hade snickrat ihop, och det blev en fin scen där Bosse brast ut i gråt när han talade om parketten han lagt i kolonistugan som Berit fått i skilsmässan. Spelet hade lite egenheter i pluppekonomin av sorten som man först märker i speltest (vi fick lite för mycket pluppar, lite för snabbt), men förutom det tyckte jag att det var klockrent och ser redan fram emot att få testa det igen.
Fredagens kvällspass blev ett speltest av mitt nuvarande projekt Skavsår. Det har muterat en del från den första ganska tama versionen och börjar nu kännas som ett spel jag kan stå för. Jag,
@Joel, Anne, Benjamin och Tilly gestaltade överlevarna från en veganotantrisk domedagskult efter att världen misslyckats med att gå under. Min rollperson hade hoppat av i förtid och jobbade på ett sunkigt hamburgarhak, Annes och Joels rollpersoner kunde inte erkänna sina känslor för varandra efter att det naturliga tantriska sexet i kulten tagit slut, och Benjamins rollperson var den ende som fortfarande trodde på de metafysiska grumligheter som flödade fram ur Tillys rollperson, en kultledare som skyllde allt på alla utom sig själv. Episka ögonblick var när Joel spenderade en styrka för att kunna ringa till Anne och berätta om sina känslor, och när Benjamin behövde lyckas med ett tärningsslag för att kunna äta en hamburgare. En bra omgång, allt som allt, och ett system som till 90% gjorde precis vad det skulle.
Någonstans under natten blev det lördag, och vi tog oss in i tid för GothConfrukost och inledde med ett pass Kaffe tillsammans. Det blev jag, Anne, Alexi, Alexis kompis Nils,
@Cissi och Lukas. Kaffe tillsammans på sex pers är intressant, för det är ett antal där det naturligt börjar bildas parallella konversationer, så vi hade flera personer som berättade sina livshistorier bredvid varandra, och en del grejer fick man upprepa för någon annan. Det är en intressant effekt och gör lajvkopplingen i spelet ännu tydligare, då ingen deltagare har en fullständig överblick över vad som händer. Med inspiration från en konversation under gårkvällen spelade jag en musiker som spelade dragspel på en bayersk temarestaurang och sjöng "Du borde köpa dig en tyrolerhatt" samt bayerska folkvisor varje kväll. Dessutom hade han skrumplever och hade misshandlat sin fästmö. Att sätta spelet i ett sjukhuscafé var intressant och gav ett tydligt tema till spelet, där vi hade en doktor, två sjuksköterskor, en sjukhuspräst, en patient och en anhörig.
Lördagens andra pass var Joels Arvet, ett första speltest av ett spel om … ja, titeln avslöjar det väl. Jag, Joel, Anne, Alma och Tilly. Det hade en del intressanta mekanismer där man kunde sätta sanna eller osanna scener, där de senare var en viss rollpersons bild av det förflutna, vilket senare kunde skrivas över av någon annans sanna scen, vilket triggade avslöjandet av hemligheter. Jag gillade tematiken och den generella mekaniken, även om vi fann vissa bitar av incitamenten och scenstrukturen lite aviga. Vi spelade ut arvet efter Herman Kohl, en tysk industrimagnat på 1920-talet. Det var komplexa otrohetsaffärer, det var kommunister och spioner, det var oegentligheter i bokföringen och det var gayklubbscenen i 20-talets Tyskland. Jag spelade Katia, en romantisk och intelligent ung kvinna som på något sätt lyckades vara ett svin mot sin bror genom hela spelet (och jag som spelare var ett svin mot Anne!) utan att någonsin egentligen behöva stå för konsekvenserna av sitt agerande, och hon ärvde också hela rasket.
Innan kvällspasset hann jag klämma in en snabb omgång Förefter vi växte upp med Anne, Alice och Jacob. Vi träffade Esteban och Elise, två msuikintresserade ungdomar som drömde om framgång, den ene som rockstjärna och den andra som musikalartist. Esteban blev en halvkänd rockstjärna men utan egentlig lycka annat än kemiskt inducerad sådan, medan Elise blev kassörska på ICA. Det var en fin liten berättelse om hur de återfann varandra och sina drömmar. Ingen avancerat, och vi klockade väl in på två timmar eller så, så ingen större djupdykning, men ändå mysigt! Trevligt att spela med Alice, också, som dykt upp i Indierummet tidigare, men. Det var några år sedan!
Till sist kvällspasset på lördagen. Det blev en omgång Anatman med Kim, @cereuleanfive, Anne och Joel. Berättelsen handlade om en värld där mänskligheten i stort sätt hade gått under, med endast tre överlevare i en värld annars befolkad av androider. En av de tre överlevarna hade dock fått sitt sinne uppdelat i mängder av olika kombinationer och fördelat på en större befolkning, så det fanns ett hundratusental människor, men som alla bestod av olika delar av Saïds sinne. En annan levde sitt liv i en sorts evig Truman Show, ständigt övervakad av makten och av hela befolkningen, som bestod av hans bror, och den tredje levde ett liv i skymundan med att försöka få tillbaka världen på rätt köl. Förutom dessa hade vi Väktaren, som hanterade ett enormt bibliotek av sparade mänskliga sinnen, från vilka han försökte filtrera bort det mentala virus som en gång förgjort mänskligheten, samt presidenten, som var en samling minnen och tankar som vart fjärde år flyttades in i en ny kropp.
Omgången blev något kort, och kanske inte helt lyckad, speciellt i det att presidenten aldrig riktigt kom in i huvudberättelsen, och inte riktigt Truman Show-personen heller, som till och med blev i princip blockad i en scen. Världsbygget var intressant, men det skedde väldigt snabbt och kaotiskt, och jag hade rätt svårt att hänga med på det i början, innan jag lyckades greppa bitarna och göra min egen twist på det, som fick det att funka för mig, men eventuellt ytterligare förvirrade de andra. Anatman är ett svårt spel, och det är på sätt och vis skönt att känna att vi kan få en omgång vi inte är helt nöjda med, trots att vi alla var duktiga spelare, eftersom det visar att det verkligen inte är helt trivialt att få till något coolt, vilket får de lyckade omgångarna att kännas mer som bedrifter. Det var intressant på den fronten, och det var inte en katastrofomgång, men på det stora hela hade vi nog kunnat vara bättre, framförallt på att synkronisera oss som grupp. Sömnbristen på nattpasset den sista konventsdagen gjorde säkert sitt, också.
Söndagen åkte jag in till konventet och satt och tjôtade med Ron och Kim en stund, innan jag följde med Ron till has buss hem till Norrköping. Slutet goth, allting goth, som vi säger. Men det här var ju bara uppvärmningen. Snart kommer LinCon, som är n dag längre. Då jäklar ska det spelas! Vi ses väl där?