Nekromanti GothCon, Indierummet och vidare!

Möller

Hubert Hortlax
Eftersom ingen annan gjorde det ännu startar jag nu denna tråd om hur indierummet på GothCon ska utvecklas. Först vill jag dock passa på att tacka Bunny och Pilzemann för ett ypperligt arrangemang iår!

Indierummets framtid pratades det friskt om nere på Göteborg men det blir såklart lite lösryckt då alla inte pratar direkt med alla. Så jag tänkte ge min bild och så får ni ge er.

Indierummet får gärna flytta till större och mer exponerade lokaler. Det var trångt iår och vissa stunder fick flera spelgrupper söka sig ut i korridorerna för att hitta bord. Dessutom är det inte helt lätt att hitta till indierummet.

Men jag säger får gärna och inte måste för att jag tycker att nuvarande lokaler har vissa kvaliteter som helst inte ska gå förlorade vid byte. Nuvarande är centralt - nära cafeterian - så när man väl hittar dit är det lätt att återvända. Det är intimt. Det är förfan skitkul att titta på när de vid ena bordet slåss med stolar och de vid andra åkallar Ktulu, samtidigt! Dessutom så har nuvarande rummet en fin naturlig vid entrén att visa upp spel och snacka med nykomlingar samt nära till toa, te och hörn att dumpa grejer i.

Jag tror inte att vi ska ockupera en hel korridorände med flera klassrum. Det fyller vi inte ut och risken blir att än färre »bara går förbi« (som jag vet några gjort såväl iår som tidigare). Jag skulle vilja ha en lokal vid rollspelsmakarrummet (alternativt våningen ovanför med butikerna) där man kan ha en 5-6 bord istället för 3 som nu. Där man ändå kan breda ut sig i korridoren precis bredvid. Där exponeringen för alla konventsbesökare blir maximal (nästan alla besöker butikerna minst en gång, tror jag).

Dessutom vill jag att vi marknadsför oss lite bättre. Snygga affischer ska inte vara omöjligt.

w176

Förlorad dotter
Jag, Wilper och Gmovid duskuterade jusrt indierummet på spelmötet och jag kom och tänka på följande sak.

På Sävcon har indierummet ett stort rum, vilket jag tror hjälper för att folk ska våga titta in och stanna kvar. Folk kommer liksom in genom dörren, och tittar på spelen som står uppställa och på osss på lite avstånd, ungefär som skygga djur, innan de vågar sig närmare.

Att komma in i indierummet på Gothcon är att som att komma in en smockfull bastu fullt med nakna människor som babblar glatt på konstiga språk en meter bort. Det blir för mycket, för intimt,på en gång. Man kommer för nära om man är lite skygg och blyg av sig för att våga närma sig.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Lokaler som tillåter mer isolerat spelande vore en fördel. När vi spelade Homestuck-hacket var grannbordet så pass högljudda och skrattlystna att det stundtals blev svårt att höra vad vi snackade om vid vårt bord. Likaså kände jag att mitt Poison'd-spelledande ibland hämmades en aning av att vi befann oss inte allt för långt från barnrummet med ett flertal förbipasserande småbarnsföräldrar i korridoren.

Sjunde inseglet

Swordsman
Till nästa år får ni gärna försöka fixa en lokal med både bord för diskussioner och spel samt några rum man kan gå till för spel som mår bättre av att slippa höga ljud och betraktare.

Kanske kan vissa bord reserveras för spel och andra för fika om ni behåller samma lokal nästa år?

Det vore inte heller helt fel att låta folk som är intresserade av att spelleda meddela det och slänga in lite promotion för spelen under Indierummet i Gothcon-foldern och på hemsidan så att besökare lockas bort till Indierummet för att prova något av de coola spel som finns där (gratis och utan förbokningar).

Är man helt oinsatt är ju indie bara ett begrepp för bleka alternativpoppare och smal film. Indiens styrka är att det finns många spel som vid ett ögonkast verkar helt fantastiska. :gremsmile:

MrG

Swashbuckler
Om Indierummet ska utvecklas så tror jag man behöver ett mål för vad man vill med utvecklingen. Speciellt om man vill ha mer lokaler/salar, som är GothCons trängsta faktor.

Är tanken att ha en mysig mötesplats för rollspelare att snacka rollspel på, så tror jag man vill in vid rollspelstillverkarrummet eller vid cafeterian.

Vill man att så många som möjligt ska få testa lite annorlunda rollspel så ska man nog in på schemat och arrangera ett par indiescenarion, det verkar ut funka för Mouse Guardhacket.

Är målet att ha en så välbesökt drop-in aktivitet som möjligt så... Så måste jag få lite koll på hur stort Indierummet är idag. Är det en klick som spelar i rummet hela konventet, eller stor rotation på spelare? Rollspelsbaren siktade och hade en stor rotation på vad för folk som spelade hos oss, så här kan jag ge grymt mycket med tips :gremwink: Vi sket i lokaler i övrigt och spelade där vi hittade oss plats över hela konvetet, istället hade vi satsat på att tigga till oss en bra plats att få tag i folk, skulle jag starta om Rollspelsbaren skulle jag vilja sitta bredvid arrangörsreceptionen för att ta tag i alla lag som inte fick spela på pass... Vi hade inga gäng som bara spelade med oss, men väldigt många som spelade en eller två gånger per konvent. Vi lyckades också dra en hel del som ville testa rollspel vilket kändes som ett delmål för oss.

Så vad vill ni i Indierummet att Indierummet ska vara i framtiden? Förändra utifrån det, så ni inte byter ut rummet mot något ni inte vill ha :gremwink:

-Gunnar (som slutade med Rollspelsbaren för att det fanns nya drop-in och det hade blivit färre som arrangerade scenarion)

Dimfrost

Special Circumstances
Det skulle vara intressant med ett närmare samarbete mellan rollspelstillverkarrummet och indierummet. Nu fick vi beskriva var indierummet låg för några vilsna själar som trodde att det skulle ligga i närheten av oss. Det finns ju många beröringspunkter.

Sjunde inseglet

Swordsman
MrG said:
Rollspelsbaren siktade och hade en stor rotation på vad för folk som spelade hos oss, så här kan jag ge grymt mycket med tips :gremwink: Vi sket i lokaler i övrigt och spelade där vi hittade oss plats över hela konvetet, istället hade vi satsat på att tigga till oss en bra plats att få tag i folk, skulle jag starta om Rollspelsbaren skulle jag vilja sitta bredvid arrangörsreceptionen för att ta tag i alla lag som inte fick spela på pass...
Det här låter ju grymt smart såvida det finns spelledare i Indierummet som har tid och lust att ta sig an dessa scenariolösa spelgrupper.

"Fick ni ingen spelledare till Mutant? I så fall kanske ni vill spela ett annat coolt postapocalyptiskt rollspel som heter Apocalypse World? Om det finns muterade bävrar? Javisst, om ni vill det..." :gremsmile:

RasmusL

Champion
Var inte på GC så har ingen koll på egentligen något alls. Är även både dålig på att spela och spelleda rollspel och har ingen erfarenhet av eller inblick i rollspelscommunityt i Sverige utöver vad läser när jag smyger runt här på forumet. Trots detta (eller på grund av?) vill jag ställa en fråga som har lite att göra med hur ni vill profilera detta omtalade "indierum":

Finns det en risk att (eller är det ens negativt om det skulle ske?) de "erfarna" rollspelarna/spelledarna späds ut för mycket om rummet blir för stort/för exponerat? Vad jag förstått låter det som att en hög koncentration av kompetenta spelare/spelledare bidragit till den höga graden av nöjdhet. Jag gissar att det anses vara positivt att locka nya spelare till hobbyn som sådan samt öppna folks ögon för mindre produktioner men om besökare möts av en majoritet oerfaret, nervöst och stappligt spel, finns det då inte en risk att marknadsföringen får motsatt effekt? Likaså för grupper med oerfarna spelare som ger sig på att pröva indiespel utan att kunna luta sig på vanan hos de med mer erfarenhet?

Jag påstår inte att det skulle bli på det här viset (jag har som sakt varken någon erfarenhet eller uppfattning i frågan) men tanken väcks ändå när man börjar prata om att exponera massorna för något som klassas som "indie" (finns det kanske till och med ett egenvärde i att låta indie vara relativt okänt?).

Sodivra

Champion
Jag pratade med Pilzeman om det här idag. "Pilze" sa jag. "Jag kanske ska vara arrangör nästa år igen, för jag har en massa vilja och idéer till indierummet" "Det är okej" sa han. "Du kan vara med och bestämma vare sig du är arrangör eller inte", så ta inte det jag skriver som officiella utsagor, men kanske nästan.

...

Så, vi får ta kontakt med GothCon och be om större lokaler. Vi har ganska bra cred hos staben, och en arrangör sa spontant att vi behöver ju något större, så det ska nog gå och ordna.

Jag är mest sugen på att be om två klassrum + korridorsplatser på andra våningen i norra, och hänga en humongous banderoll från fönstren, typ:

INDIERUMMET
Välkommen på drop-in rollspel!

Jag gillar norra, men det är mest för att jag brukar spendera nästan all min GothCon-tid där. Jag har knappt varit i södra, men om man kan hänga grejer från fönstren där också, så... :gremwink:

Att styra upp mer därinne löser sig nog med större yta tänker jag. Vi kan ha en stor fin whiteboard med vilka spel/spelledare som finns tillgängliga, bättre display av spel, och det blir lättare att positionera sig så att man ser vad det dyker upp för folk om man är spelledare.

...

MrG tar upp indierummets syfte, vilket jag inte har tänkt så mycket på. Jag vet att syfte är en fett viktig grej att inte glömma, men vi är väl rätt nöjda med hur det funkar, egentligen? Vi behöver bara mer plats.

Jag upplever att det är en ganska stark syntes av häng och spel. Vi spelar ju med varandra mycket - Man umgås genom att spela, sen blir det dötid då man hänger med någon annan där, och sedan droppar det in någon spelare och då startar man något nytt!

Stå i caféterian känns ganska opepp för mig som snabbt blir trött av buller, men vad säger ni andra?

...

Elmrig, skulle det ösa in nya spelledare i Indierummet skulle jag nog främst bli glad! Visst, spelledarna i Indierummet är erfarna och skickliga, och det är klart att vi känner oss stolta över att vi kan göra våra besökare nöjda, men vi träffas ju främst där för att det är så jäkla kul. Skulle det ösa in nya spelledare så tror jag inte att de skulle vara så oerfarna, är man oerfaren på indiespel så är man nyfiken och kommer som spelare istället tror jag. Men det är mycket impro, deltagande och demokrati i spelen, och man behöver verkligen inte vara en experten eller den ofelbare spelledaren för att spelleda dem. Skulle någon ny känna sig osäker så tror jag vi kan hjälpa till med det... Är det inte det som gizmo, Korpa (och självaste Pilzeman, till mig personligen) har beskrivit angående att "komma in" i Indierummet?

...

Det här är inte för att lägga locket på någon diskussion, bara rapportera av vad som pågår i "kommandocentralen". Jag vill gärna höra er föra vidare era resonemang och delta i mer diskussion!

Korpa

Umenörd
Baserat på min konventserfarenhet (Gothcon och andra konvent) så känner jag ingen större pepp att stå i cafeterian. Det är trångt, livat, bullrigt och man får trängas med bräd- och kortspelarna. Däremot skulle det behövas affisch eller liknande vid cafeterian för att hjälpa folk att uppmärksamma Indierummet.

På söndagen fick jag besök av en kompis och hans kompis. Hon kände inte till Indierummet men kommer söka upp det nästa år för att spela nu när hon vet att det finns. Det är synd att det var så hemligt. :/

Sedan så har jag för mig att Indierummet inte stod med i foldern, men jag lusläste den inte heller, och det är något som bör åtgärdas isf.

GnomviD

Heresiark
Även om w176 överdriver lite tror jag att det kan vara fruktfullt att dra lite paralleller mellan indierummen på GothCon och SävCon, för de skiljer sig ganska mycket från varandra. Några beröringspunkter som dykt upp i tråden är värda att diskutera. Nu har GothCon och SävCon otroligt olika förutsättningar, så vissa av sakerna får tas med en handfull salt.

(Jag förstår om inlägget kan verka kritiskt, och att jag mest pekar på skillnader och förbättringpunkter. Jag menar inte alls att dissa Indierummet, Bunny & Pilzemans arbete, eller nåt annat. Det finns anledningar till att jag år efter år åker till andra sidan landet för att sitta i Indierummet, och årets indierum var nog det trevligaste jag har varit i. Läs mig välvilligt, helt enkelt.)

Funktion: på SävCon jobbar vi väldigt nära med arrangörerna och har en väldigt tydlig funktion: alla lag som inte blir uppskrivna att spela nåt på varje givet pass skickas till oss i Indierummet. Vi fångar upp alla som faller genom de organisatoriska sprickorna och arrangörerna använder oss för att se till att alla får spela så mycket som möjligt.

Det här innebär ett par saker: 1) vi följer pass-strukturen; 2) vi spelar nästan bara med besökare, hellre än med varandra; och 3) alla vet vilka vi är. De är värda att diskutera i ordning.

1) Att vi följer passtrukturen (men fortfarande är drop-in-vänliga, såklart) innebär att vi i början av varje pass samlar ihop våra spelledare och alla lag som vill spela med oss. Vi pitchar spel till alla lag som är samlade och kan pussla ihop rätt lag med rätt SL. Kommer det någon ensam eller med en kompis kan vi ofta få in dem i ett annat lag, och eftersom vi vet hur många lag som kommer vet vi om vi har spelledare över som kan hoppa in i lag och fylla ut platser.

Fördelen är att det blir tillgängligt för besökare och utomstående, men i gengäld får vi väldigt sällan får spela pass med varandra.

2) Att vi nästan bara spelar spelar med besökare är både positivt och negativt. Alla som var nere på GothCon känner nog av hur schyst det är att kunna droppa in i Indierummet och veta att man kan hitta bra spelpass med bra spelare. På SävCon är det långt ifrån lika självklart, och vi har nog alla haft pass vi gärna skulle ospelat. Dessutom blir det inte samma bikupa av spelsnack som på GothCon.

I gengäld får vi spela med väldigt många nya ansikten och presentera nya spel för nya mänskor. På SävCon är vår funktion - det vi far dit för - att introducera folk till nya spel, och att spela med varandra är inte något vi söker efter. Allt sånt tar vi hand om på knytkonventen.

Att direkt applicera den mentaliteten på GothCon vet jag inte riktigt. För mig personligen är det årets enda chans att träffa och spela med er sydbottningar, och det är nåt jag verkligen uppskattar med indierummet på GothCon; Indierummet är ju lite av en wrnu-klubb, och det är en otroligt trevlig klubb om man är med i den. Där måste vi göra avvägningen om indierummet ska vara till för oss, för besökarna, eller om vi ska försöka göra någon kompromiss. Med tanke på hur många forumiter som brukar vara därinne tror jag att internspel kommer lösas hursom.

3) Att alla vet vilka vi är är otroligt tacksamt. Arrangörerna för SävCon gör väldigt mycket arbete åt oss, och majoriteten av besökarna spelar minst ett pass i indierummet. Det är fantastiskt, och vi behöver sällan oroa oss för att hitta spelare. Att det kan bli såhär är för att arrangörerna ger Indierummet en plats i konventets struktur och verkligen pushar det.

Så ser vår funktion ut på SävCon. Huruvida den är något att eftersträva på GothCon lämnar jag upp till diskussion, men för att uppnå den krävs ett gott samarbete med arrangörerna. Vissa saker - att oschemalagda lag blir lagda i indierummet - är ju omöjligt iom olika organisation av konventen, men att samarbeta närmre med GothCon-ledningen tror jag är ett måste.

Tillgänglighet: det här är nog mest viktigt för att locka folk till drop-in, att göra så att folk känner sig välkomna och kan greppa vad som finns i rummet. När man kommer in i Indierummet på GothCon möts man av ett bord med spel som ligger huller om buller. Man måste ta kontakt och fråga någon om vad de olika spelen är, vad som finns, hur lång tid och spelare, etc. På SävCon brukar vi styra upp en whiteboard med alla spel på, samt antalet spelare som krävs, som så. Det gör det tydligt och överskådligt vad det finns för spel och har flera gånger lett till att folk har kommit in, kollat igenom menyn och sen frågat oss om vad de olika spelen var.

Till huller-bordet brukar vi alltid ha ställ att ställa upp böcker på och till Nordsken senast fixade Debbie ihop skyltar och spelmenyer. Det är svårt att säga exakt hur mycket det gör, men jag vill tro att ett mer samlat och organiserat intryck gör det lättare för utomstående att närma sig det hela. Jag minns själv att jag upplevde Indierummet på GothCon som svårt att komma in i och förstå till en början.

Att ha gemensamma samlingar i början av varje spelpass tror jag också kan göra det lättare för folk att närma sig rummet. Jag diskuterade det här tidigare.

Vad gäller lokaler tror jag definitivt att de kan bli bättre. De nuvarande är små, trånga och saknar grejer som whiteboards och andningsutrymme. Att spela flera pass i samma rum eller att spela i korridorer är ingen höjdare, som sagts tidigare.

Organisation: indierummet i sydsydväst skulle nog må bra av att tajta ihop sig. Bunny försökte styra ihop det här innan konventet, men responsen blev lite svag. Jag utgår från att folk har hört av sig, för allt funkade ju, men som oarrangör hade jag ingen aning av hur många som skulle komma och hur allt skulle samordnas. Det är alltid nyttigt och viktigt att bygga gemensamma förväntningar, så att alla vet vart vi ska sträva. Eftersom indierummet på GothCon är såpass spritt över landet tror jag att det är ännu viktigare att få en bra kommunikation och se till att alla är införstådda på vad som ska ske och hur.

Dessutom tror jag att en god kommunikation och efterdiskussion (som sker här) är viktigt för att å ena sidan bygga en varaktig organisation (fast det finns ju redan), men också för att delegera ut arbete. Finns det en fungerande kommunikation innan konventet kan man delegera arbete och få bort en del slit från arrangörerna. Dessutom blir det tydligare en känsla av att det är vi tillsammans som bygger indierummet, hellre än att det finns några arrangörer och att resten av oss kommer ner för att delta i deras arr (jag överdriver, men ni förstår poängen).

Jag vet inte exakt hur mycket av det här som är applicerbart på Indierummet på GothCon, men det här är i alla fall ett perspektiv från nordnordost. Jag hoppas det kan stimulera några tankar, iaf.

Rickard

Urverk speldesign
Mycket bra skrivet. Här är de saker som jag tycker var viktigast.

× Anpassning till rollspelspassen.
× Tajtare samarbete med GothConstaben, vilket i princip även innebär bättre organisation av indierummet hos oss själva.
× Tillgänglighet. Allt som stod där var mycket tänkvärt.

Jag tycker att det hända något med indierummet i år. Vi fick besökare redan klockan 10 på fredagsmorgonen och det kändes som om det alltid var minst 20 personer aktiverade av indierummet per timme. Nu är det dags att ta nästa kliv.

/Han som dock inte höll med om att besökare i indierummet behövde ta kontakt med någon, för det har blivit någon sorts standard att bemöta folk och pitcha spel och han tyckte att folk turades om med det väldigt bra

Rickard

Urverk speldesign
Kanske ska sägas att i indierummets anda så är alla välkomna med att bidra. Så även om man bara har någon sorts uppfattning om indierummet är det ändå värt att skriva en kommentar om det.

/Han som kände av att nuvarande rum var för litet, då luften ibland tog slut ... vilket naturligtvis är något positivt då indierummet för några år sedan hade varit lagom stort för de antalet besökare vi då hade

w176

Förlorad dotter
Bara som ett tankexpeiment:

Vad skulle hända om indierummet tog 20 kr i betalning för varje spelpass (för hela gruppen)?

Gothcon har en kultur av att delta i ett pass kostar pengar, och när man har betalat förväntar man sig kvalitet. Indierummet kostar inte pengar, och vad signalrerar det till spelare?

"Konstiga muppar som spelar konstiga spel som gratis spelleder? Är det kvalitet?"

Det finns en massa man kan göra gratis på gothcon. Typ, spela kassa brädspel mitt i natten i kafeterian, pilla sig i naveln, gå i butiker eller sova, och genom att inte ta betalt kanske vi signalerar att vi är en jämförbar aktivitet. Något man kan göra när man inte har något bättre för sig i bästa fall.

Skulle folks inställning till spela i indierummet förändra om vi tog en tjuga i betalning från varje grupp? Det är så pass lite pengar att det är billigt, och jag tror ingen skulle tveka över priset.

Att ha ett pris som är billigt skulle säkert vara bra om vi ska ha förhandsbokade lag också.

Att Indierummet faktiskt drar in pengar på samma sätt som vilket annat spelpass som helst kanske skulle vara en god argument för att ge oss bättre lokaler.

Det skulle också ge Indierummet en liten budget att skriva ut saker för, göra affisher för, m.m.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Vad gäller budgeten så har jag för mig att GC har hjälpt oss med utskrifter och sådant i vilket fall som helst.

Men det hade kanske varit en poäng att ta någon sorts betalning i vilket fall, och slussa den vidare till GothCon. Som det är nu så sponsrar alla betalaktiviteterna Indierummets spelledarmutor.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Personligen så är jag inte allt för tjust i tanken på att ta betalat för att spela ett pass i indirummet.
De invändningar jag har mot det är:
1. Jag vet aldrig vad jag kommer spela för spel i indirummet då jag anländer utan hänger på när något spel verkar dra igång.
2. Att ta betalt vi början av spelpasset anser jag vara avtändande samt att det bidrar till att pengarna kommer in för sent för att kunna användas till att promota indirummet.
3. Ett av de bekymmer som jag upplever med de planerade passen är att man måste få ihop en hel grupp för att kunna delta i dem till skillnad från indirummet där man kan dyka upp som ensam spelare och ändå få en plats vid spelbordet.

Sodivra

Champion
Några snabba svar till GnomviDs inlägg:

Funktion:
Jag är positiv till att sätta rummet mer på fronten! Jag har ingen aning ifall Vi pallar nog att plocka upp alla som har missat sina pass på GothCon, men det har iallafall förr hänt att arrangörerna skickat lag utan plats till oss.

Mitt förslag är att vi uppmuntrar dom att göra det, och föreslår att vi ställer upp någon sorts skylt vid receptionen som gör reklam för oss. Vi kommer kanske behöva mer spelledare, men det är ju kul att spelleda i rummet och vi växer redan, så det känns som en kul utmaning.

Jag själv vill absolut fortfarande ha tid att spela med folk jag bara träffar en gång om året, och orkar inte spelleda hur mycket som helst på en dag ändå. Det känns också bra att hålla rummet lite lyxigt och roligt för oss internt, för att behålla glädjen och livskraften i det.

Men vi satsar på att serva fler besökare, säger jag! Vad tycker ni?

Tillgänglighet
Ja!

Organisation
Jag har försökt organisera Indierummet bättre i flera år, ha mer koll på vem som kommer, vilka spel som kommer spelas, och försökt hålla oss till spelpasstider.
Det har aldrig riktigt varit lönt, så jag gav upp på det.

...

Nu börjar vi komma in lite på hur indierummet arrangeras. Vi är många som gör indierummet tillsammans, och kanske skulle vi behöva fler än 1-2 arrangörer som driver projektet? En för intern kommunikation (kontakta och samla ihop spelledarna), en för extern kommuniktation (snacka med GothCon, göra reklam) och en för själva rummet, (ta med te, prylar, spelmenyer) När jag har gjort alla de här sakerna så har det känns ganska knäckande efter ett tag, men om vi börjar bli ett mer tight crew så blir också sådant mycket lättare.

Två arbetsuppgifter till: Välkommna och spelleda. Jag gillar det här att detta är något som alla gör. Vi kanske kan trycka upp lite indierums-buttar för att välkommna bättre.

...

Mitt förslag är att förutom att fråga GothCon om andra lokaler så erbjuder vi oss att ta emot fler spelare om de skickar dem till oss, och så kan vi diskutera det tillsammans. De har ju fått statistik på vårt spelande i år, så de vet lite mer vad vi går för.

Sodivra

Champion
w176 said:
Bara som ett tankexpeiment:

Vad skulle hända om indierummet tog 20 kr i betalning för varje spelpass (för hela gruppen)?
Hm, jag tycker att det är knäppt att ta betalt för rollspelspassen, inte att bjuda på dem gratis. :gremsmile:

GothCons vänner samlade i år in närvaro i Indierummet för någon sorts studiecirkel-grej. Det kanske är meningen att drop-in ska finanseras på det sättet istället.

Jag är inte så sugen på att ta betalt om vi inte behöver, men jag välkomnar att vi diskuterar vad det skulle kunna innebära, vad det skulle kunna leda till.

MrG

Swashbuckler
Arvidos MC said:
Hm, jag tycker att det är knäppt att ta betalt för rollspelspassen, inte att bjuda på dem gratis. :gremsmile:

GothCons vänner samlade i år in närvaro i Indierummet för någon sorts studiecirkel-grej. Det kanske är meningen att drop-in ska finanseras på det sättet istället.

Jag är inte så sugen på att ta betalt om vi inte behöver, men jag välkomnar att vi diskuterar vad det skulle kunna innebära, vad det skulle kunna leda till.
Varför allt annat rollspel behöver ta betalt är som jag uppfattat det främst för att lokalerna kostar skjortan, så att ta en peng för att få mer lokaler låter logiskt i mina öron. Speciellt som jag själv aldrig vågade be om mer än en sal för Rollspelsbaren som till och från höll upp till sex sju grupper igång utspritt där vi fick plats ;-) Det GothCons vänner samlade in var inte bara drop-in, utan något som alla rollspel (och övriga arr tror jag) fyllde i. Så ingen bonus där för drop-in rollspel :gremwink:

Visst känns det knäppt att ta extra betalt för rollspelspassen, det tror jag alla GothCons-rollspelsarrangörer känner, men annars har inte vi några lokaler :gremtongue:

Och när det gäller att erbjuda lag som inte fått någon spelledare, så har en konsekvens för oss varit att GothCon till och från bett oss om ett spelledarpass på scenario för varje spelledare i Rollspelsbaren. Det ledde till att vi började göra våra egna scenario och det i samband med att det kom fler drop-inrollspel har gjort att vi idag bara kör scenarion. Så det är kan vara en utveckling som leder till flera följesteg. Visserligen gillar vi scenarion, så vi var aldrig helt svårflörtade med det.
Fast en till konsekvens är att GothCon senaste två åren har haft en lösning där de för lag som inte fått spelledare erbjudit ett spelledarlöst scenario, det har gjort den möjligheten trängre. Nu arbetar också flera arrangörer på att hjälpa GothCon att lösa spelledarbristen så förhoppningsvis kommer det om några år inte finnas några lag som inte får spelledare.

Samma sak så har GothCon talat om att förändra anmälningsstrukturen så att man ska kunna anmäla sig till rollspel både som lag och inviduellt, det tar bort de problem någon såg med att Indie skulle haka på passtukturen.

-Gunnar (som diggar Indierummet även om jag inte hann vara där själv i år)