Nekromanti GothCon, Indierummet och vidare!

GnomviD

Heresiark
Han said:
/Han som dock inte höll med om att besökare i indierummet behövde ta kontakt med någon, för det har blivit någon sorts standard att bemöta folk och pitcha spel och han tyckte att folk turades om med det väldigt bra
Oja! Det jag ville få fram är att det kan vara bra att folk kan komma in i rummet och skaffa sig en uppfattning om vad som finns och sker utan att behöva prata med nån. Jag själv är sån att jag ogärna stör folk om jag kan hjälpa det. Går jag på affär väntar jag mig ett "kan jag hjälpa dig?" och sen, efter att jag sagt "jag kikar bara", ska jag kunna gå runt och bilda mig en uppfattning och själv ta kontakt om jag undrar över nåt.

Det är bra att folk är pepp på att välkomna och snacka med nykomlingar, men det finns ett egenvärde i att som besökare slippa snacka med folk. :gremsmile:

GnomviD

Heresiark
Arvidos MC said:
Funktion:

[en massa bra saker som jag håller med om]

Men vi satsar på att serva fler besökare, säger jag! Vad tycker ni?
Jag tycker ja! Indierummet på GothCon är nog stort för att vi ändå ska kunna få en mysig intern känsla - det var folk i år som jag knappt hann prata nåt alls med - och det är alltid kul att introducera främlingar för nya spel. Och det är väl på sätt och vis det vi vill, att visa på andra sätt att spela rollspel än folk kanske är vana vid, och vidga deras vyer?

Arvidos MC said:
Organisation
Ja på allt. Bara ja. Delegering ger en känsla av delaktighet och gör att vi alla investerar mer i rummet som arrangemang.

Arvidos MC said:
Två arbetsuppgifter till: Välkommna och spelleda. Jag gillar det här att detta är något som alla gör. Vi kanske kan trycka upp lite indierums-buttar för att välkommna bättre.
Även det här är nåt Debbie slängt ihop åt oss uppe i NNO. Det är schyst. Delvis är det bra för besökare, som ser vem de kan vända sig till; återigen ger det ett samlat intryck. Och delvis är det schyst för oss själva, då det ger en känsla av samhörighet.

(Personlig reflektion: det är praktiskt att ha "Spela djärvt!" på bröstet när man spelar med nya spelare. Det är ett mantra vi NNO:are brukar upprepa under spel, och det har skett fler än en gång att spelare har blivit påminda om det för att de sett butten.)

Arvidos MC said:
Mitt förslag är att förutom att fråga GothCon om andra lokaler så erbjuder vi oss att ta emot fler spelare om de skickar dem till oss, och så kan vi diskutera det tillsammans. De har ju fått statistik på vårt spelande i år, så de vet lite mer vad vi går för.
Ja, det tror jag helt på. MrG har en massa bra råd som jag tycker vi bör ta till oss. Att få en skylt/representant (även om den sysslan lär bli rätt träig) vid receptionen - samt att få dem att skicka pengahämtande spelare åt vårt håll - vore sjukt bra.

Jag tror att något vi måste fundera på är om vi ska satsa på att följa passtrukturen (som jag diskuterade tidigare), om vi ska satsa på drop-in-spel, eller om vi ska försöka anamma bägge. Eftersom vi brukar bli såpass många i rummet redo att spelleda tror jag på att en blandning av de två kan bli riktigt kraftfull.

MrG

Swashbuckler
GnomviD said:
Ja, det tror jag helt på. MrG har en massa bra råd som jag tycker vi bör ta till oss. Att få en skylt/representant (även om den sysslan lär bli rätt träig) vid receptionen - samt att få dem att skicka pengahämtande spelare åt vårt håll - vore sjukt bra.

Jag tror att något vi måste fundera på är om vi ska satsa på att följa passtrukturen (som jag diskuterade tidigare), om vi ska satsa på drop-in-spel, eller om vi ska försöka anamma bägge. Eftersom vi brukar bli såpass många i rummet redo att spelleda tror jag på att en blandning av de två kan bli riktigt kraftfull.
Jag kan ge några råd till, att sitta själv i cafeterian och göra pr för något är tråkigt, var två i så fall, annars fastnar man i att sitta och läsa och missar att hugga folk. Å andra sidan kanske inte en representant behövs ens, kan GothCon promota att folk ska få ett spelledarlöst scenario, kan de säkert promota ett scenario med spelledare också. Enda frågan ni behöver hitta svar på är varför ni i så fall inte istället kan läsa in er på scenariot och spelleda det, det är en lite mer svårsåld tanke men går säkert. Vi brukade beklaga att vi inte hunnit läsa alla scenarion, men kunde ordna något i den stilen.

Att köra både pass och drop-in funkar, men tar mer på krafterna eller kräver mer folk. Matrytmen brukar också bli helt annorlunda för de som kör pass jämnfört med de som håller i dropinnet (drop-in brukar vara som dödas mitt under passen). Vill man promota något som ett system eller en spelstil når man mycket fler nya människor på sceanrion än drop-in, medan drop-in får mer stammisar. Vill man dock någon gång arrangera scenarion är nu rätt tid. Om jag fattat allt rätt får GothCon för stunden inte in lika mycket arr som tidigare och det inte längre är ett arr per två förslag som de tar med utan närmare att alla arr kommer med. Grymt bra för udda arrangemang. De har då också mycket färre arr som slåss om uppmärksamheten. I år verkade också topparna ha gått över, inget drog extremt mycket mer än alla andra.

-Gunnar (som har arrat drop-in och scenario samtidigt, innan jag fick barn)

Genesis

Ni dés ni maître
Min rent själviska åsikt är att Indierummet är ett skitbra ställe där man kan bara dyka upp och lira med skönt folk. För mig handlar mycket om att spela med andra gamla indierävar och forumiter, eftersom jag inte har chansen att göra det annars. Om indierummet börjar ha arrade pass och ta betalt och grejer så kommer det att sabba en del av det roliga och inbjudande med det för mig. Men jag är såklart bara en snubbe. Jag är inte intresserad av att ta ansvar, arra pass, anmäla mig i förväg eller något sådant. Jag dyker upp med ett gäng spel i handen och försöker ragga folk att spela med, och kan jag fortsätta göra det är jag nöjd.

Lukas

Mannen i Gult
Genesis said:
Min rent själviska åsikt är att Indierummet är ett skitbra ställe där man kan bara dyka upp och lira med skönt folk. För mig handlar mycket om att spela med andra gamla indierävar och forumiter, eftersom jag inte har chansen att göra det annars. Om indierummet börjar ha arrade pass och ta betalt och grejer så kommer det att sabba en del av det roliga och inbjudande med det för mig. Men jag är såklart bara en snubbe. Jag är inte intresserad av att ta ansvar, arra pass, anmäla mig i förväg eller något sådant. Jag dyker upp med ett gäng spel i handen och försöker ragga folk att spela med, och kan jag fortsätta göra det är jag nöjd.
+1

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
MrG said:
Enda frågan ni behöver hitta svar på är varför ni i så fall inte istället kan läsa in er på scenariot och spelleda det, det är en lite mer svårsåld tanke men går säkert.
För att Indierummet går ut på att visa upp indiespel och det gör folk för att de är entusiastiska över dem. Att sätta sig och spelleda nån annans scenario har inte så mycket med den saken att göra.

Att lira nåt i samma stil/med samma färg går ofta väldigt bra däremot.

Sodivra

Champion
DeBracy said:
MrG said:
Enda frågan ni behöver hitta svar på är varför ni i så fall inte istället kan läsa in er på scenariot och spelleda det, det är en lite mer svårsåld tanke men går säkert.
För att Indierummet går ut på att visa upp indiespel och det gör folk för att de är entusiastiska över dem. Att sätta sig och spelleda nån annans scenario har inte så mycket med den saken att göra.

Ja, alltså... Det är ju inte drop-in som är vårt syfte, det är att spela indiespel. Drop-in är ett format som passar vårt syfte.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Mmm. Hade jag varit intresserad av den verksamheten hade jag anmält mig som random spelledare till GothCons pöl av sådana.

Genesis

Ni dés ni maître
DeBracy said:
För att Indierummet går ut på att visa upp indiespel
Är det här verkligen indierummets syfte? Jag säger inte att det inte är det, men är det något som är sagt? För mig handlar indierummet som sagt mest om att folk som gillar indiespel kan träffas och spela tillsammans, precis som att GothCon handlar om att folk som gillar rollspel skall kunna träffas och spela tillsammans. Att indierummet är öppet och välkomnande för alla som vill prova på tycker jag är självklart, men är rekrytering syftet? För det har det aldrig varit för mig, men så har jag aldrig arrangerat indierummet, heller.

Rickard

Urverk speldesign
Vad hade vi för omsättning egentligen? Vi var ju tretton stycken spelledare på plats, väl?

Möller, Pilzeman, Arvidos, Han, krank, Korpa, GnomviD, Genesis, Stövelkatten, den där som arrade Kult, Max Raven, Sjätte inseglet, Bearnie.

Nu vet jag inte många av de här som faktiskt fick spelpass. Jag spelledde tyvärr bara elva personer totalt. Hade gärna velat trycka in två spelpass till. Säg att alla spelledde hälften av det, så är det ändå 85 personer som vi har engagerat under konventet.

Bara den väldigt lösa uppskattningen säger att det inte var så himla dåligt pinkat. Sedan droppade det in personer direkt klockan tio på fredagsmorgonen, så vi var ju igång direkt. Själv tyckte jag allting flöt på väldigt bra och jag kände att alla tog sitt delade ansvar. Alla visste vad de skulle göra.

Det som går att göra bättre av det vi har gjort nu är att ha kontaktinformation till alla spelledare och större lokaler. Nu var det dåligt väder, för annars hade vi kunnat sitta ute och spelleda; någonting vi har gjort under tidigare år. Det hände också en gång att vi inte kunde engagera en grupp då alla spelledare gått iväg och käkat samtidigt. Vi bad dem att återkomma om en timme. Vet inte om den spelgruppen dök upp igen.

Detta är mina tankar utöver det GnomviD sade om presentationen av spel. Jag gillar förvisso att man kan komma dit, slänga upp sina spel på ett bord och sedan hänga. Jag gillar det improviserade i att vi skapar egna flyers på plats. Det säger någonting om själva indierummet. Fast om vi fortsätter så, kommer vi nog inte att kunna förbättra oss. För det kommer att krävas om vi nu vill ta emot fler folk; om vi nu vill ha större lokaler.

Indierummet har förändrats sedan första åren. Det har blivit mer populärt. Jag tror varken GothConstaben eller vi själva har insett det.

/Han som gillade känslan av samhörighet som fanns i indierummet i år

MrG

Swashbuckler
DeBracy said:
MrG said:

Det var inte mig eller någon här i tråden som du behövde sälja tanken till, utan till konventsbesökare som inte fått plats på det som de ville spela och i vissa lägen är lika lockade av ett parti Carcason som att testa något rollspel de inte hört tals om. Det var det jag menade i alla fall. Tänk efter så ni kan förklara varför ni erbjuder indie istället för att vara en del av spelledarpoolen.

-Gunnar (som kanske var otydlig, men har haft samma sak med varför vi inte läst scenarion men erbjudit dem som impro)

Sodivra

Champion
Vad hade vi för omsättning egentligen? Vi var ju tretton stycken spelledare på plats, väl?
Ska vi köra lite statistik?

Jag spelledde
- Apocalypse World (jag + 5 spelare)
- Murderous Ghosts (jag + Pilzeman).
Kan också lägga till att en Glenn dök upp och spelledde
- Apocalypse World (han + mig, Pilzeman + 1 spelare)

Sodivra

Champion
MrG said:
Det var inte mig eller någon här i tråden som du behövde sälja tanken till, utan till konventsbesökare som inte fått plats på det som de ville spela och i vissa lägen är lika lockade av ett parti Carcason som att testa något rollspel de inte hört tals om.
Bra poäng.

Sodivra

Champion
Genesis said:
DeBracy said:
För att Indierummet går ut på att visa upp indiespel
Är det här verkligen indierummets syfte?
Från början var det uttalat så, men då var indiespel = spel som någon på The Forge (here be dragons!) skrivit + gratis spel man kan ladda ner på nätet. (Lite forumhistoria)

Jag spelleder i indierummet av två anledningar:

1. Den där glimten i ögat när spelarna inser att "kan man spela så här också!"
2. Spela med forumiter jag bara träffar en gång om året, och återse personerna i 1) ett år senare.

Sodivra

Champion
Innan jag (varandes indierummets pappa) skickar iväg ett mail till GothCon så undrar jag vad Bunny har för tankar och önskningar. (varandes indierummets ena arrangör)

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Genesis said:
Är det här verkligen indierummets syfte? Jag säger inte att det inte är det, men är det något som är sagt? För mig handlar indierummet som sagt mest om att folk som gillar indiespel kan träffas och spela tillsammans, precis som att GothCon handlar om att folk som gillar rollspel skall kunna träffas och spela tillsammans. Att indierummet är öppet och välkomnande för alla som vill prova på tycker jag är självklart, men är rekrytering syftet? För det har det aldrig varit för mig, men så har jag aldrig arrangerat indierummet, heller.
Rekrytering tycker jag är att ta i, men jag kan saxa från beskrivningen av Indierummet 2009: ”Hos oss får du chansen att spela udda och djärva små spel i Forgedesignfåran (www.indie-rpgs.net), Forgederivat och svenska gratisrollspel (www.rollspel.nu) Kom och få en ögonöppnare för vad rollspel kan vara.”

Jag har inte varit med från början, men jag känner mig ganska säker på att det var den här entusiasmen för att få visa upp spelen som gjorde att Indierummet kom till.

På senaste åren kanske det här inte varit lika explicit och Indierummet har blivit lite mer av institution. Kanske det idag är mer ett chans att ta pulsen på vad som händer och är hett inom scenen? I så fall är det bra att vara medveten om det om man vill utveckla arrangemanget.

Genesis

Ni dés ni maître
Arvidos MC said:
Jag spelleder i indierummet av två anledningar:

1. Den där glimten i ögat när spelarna inser att "kan man spela så här också!"
2. Spela med forumiter jag bara träffar en gång om året, och återse personerna i 1) ett år senare.
Det där stämmer nog in på mig också. Bra sagt.

MrG

Swashbuckler
Arvidos MC said:
... (varandes indierummets pappa) ...
Var det bara du, eller var Jonas rummets mamma? Jag har fått för mig att det var ni i par som skapade rummet.

Och efter följt tråden så skulle jag ha det här rådet:

Med tretton spelledare och en vilja att öppna ögonen för fler för nya sätt och spela rollspel tycker jag att ni ska ha rummet som vanligt, men också ett arrangemang. Det borde ni lugnt hinna med tidsmässigt (i alla fall om man tar något snitt på vad du och Han spellett och förmodar att alla har varit i den stilen) och det är ett mycket mer effektivt sätt att få nya att hitta en.

-Gunnar (som lite egoistiskt vet att jag inte har någon chans att klämma in drop-in med barnen, men att jag nog skulle kunna förhandla lös ett spelpass, eller ett speltestutbyte)

Sodivra

Champion
Jag, Zaphod, Dnalor och Snow startade "IndieCon" 2003. Det var astramsigt och knappt någon kände till det, men det var ganska kul.

Sedan spelledde jag och Jonas My life with Master och Dogs in the Vineyard på BSK 2005, och sedan slog vi liksom ihop de här två koncepten till Indierummet på GothCon 2006...

(Fascinerande att rota i forumhistorien!)

Efter ett tag så försvann Jonas, och jag arrade med Dnalor (tror jag?), wilper/DeBracy och Genesis...