Björn den gode said:
(säg att MrG rekommenderar något, då är det ju bara att jag anmäler mig tex)
Hoppas det inte var ironi, för här kommer mina rekomendationer ;-) Slänger med hur jag skulle lägga upp passen också (och drömmer om att jag skulle ha tid att spela)
Arvet på St Marys pass 1
Skulle bara fattas annat, men inte bara för att jag skriver det ;-) Samproduktionen med gänget bakom Operation Fallen Reich gör att vi dubblar poolen med bra spelledare, vi har grymt snygga handouts (Niklas som gjorde Bröderna af Schmidt med mig). Och jag diggar att scenariot går att spela med egna karaktärer, så rekomenderar att ni tittar förbi Fallens karaktärsgenerering
Fyra och styrman pass 2
Om vi inte speltestar det ska jag försöka fixa barnvakt för nått av de passen. Kurragömmaklubben har skrivit grymt bra saker tidigare och det här verkar bli ett sånt scenario som bara kan bli av på konvent. De begränsar också antal lag efter deras mängd husspelledare.
Alla vill ha Evi pass 3
Här tror jag inte man ska kunna gå fel utifrån programtext, det låter kul!
Stormens öga pass 4
Hoppas hoppas hoppas att det är vad som texten utlovar att det är en bunt karaktärer som sitter fast i ett värdhus under en storm. Jag hoppas på Stormvarning utfärdas i fantasysetting!
Mad science vs you pass 5
Det här kan vara hur bra eller dåligt som helst, men man ska ha någon chansning med ;-) Jag diggar settingen och skulle ge det en chans
Staten-X pass 6
Även om jag blev besviken när de skrev paranoia, men det inte verkade vara några kloner och ingen dator som sin vän. Dystopier på konvent slår sällan fel.
Kalla hjärtan pass 7
Western brukar vara garant för bra scenarion (och Henrik har jag bara hört bra om som scenarioskrivare). Plus att Western har en bra egen spelledarpool som oftast täcker deras behov.
Okej, det var det spontana...
Resten kan också vara bra, mina reservationer är:
Vid korsvägen jag känner inte till Mundana och vet inte om jag gillar det
Skuggor över Kambodja älskar jag blurbens sista mening, men det verkar vara militärer som karaktärer och då blir det oftast tvådimensionellt, tyvärr
Dä var bättre förr reprisscenario från SSK tror jag, och jag tycker verkligen inte att DoD var bättre förr, jag var med och kör hellre nostalgin hemma (för då kan vi snabbt bryta och spela nått bättre), annars gör oftast Krille väldigt kvalitativa saker
Det illyriska blodet fastnade jag bara inte för blurben, den sa mer om spelet och krav på spelarna än om vad det skulle handla om. Lustigt egentligen för upplägget borde vara i min stil. Så hoppas de nästa gång har mer stämningstext och mindre meta.
Utöver scenariona:
Gäster med Gälar och
Verbal Kombattror jag båda kommer bjuda på mycket skratt, så luckor där är nog inte helt fel. Tekniskt sett inte rollspel (jag skrev fel på Verbal Kombat i inskicket till programmet
)
Annars är jag lite häpen över mängden drop-in, tycker egentligen att mycket kunde klumpas ihop... Ska du välja en tycker jag självklart att Rollspelsbaren är bästa alternativ (men efter typ snart 15 år i den så vad annat skulle jag säga), fast annars hoppas jag att man skulle kunna lägga ihop baren, Indierummet, Kaleidoskopspel, och varför inte även ha en mottagning för saker som Alea, och Jeep-jepparna? Dunge av Doom tycker jag förresten verkar ha lika mycket rollspelselement som Kellys hjältar, och då har Kellys häftigare bräde ;-) Och Witch trail är mer lajv än rollspel (enligt mig).
Och jag tycker om karaktärerna som är skrivna till Arvet, men det är kul att slå fram egna och te är gott, så lägg gärna in Arvet senare än första passet och passera Fallen Reich och slå fram några karaktärer.
Själv hinner jag inte spela något, med tre/fyra pass som arrangör och resten med barnvagn. Men sonen ska ha med sin egna d20, även om han är lite ung att vara med och spel ännu.
Mina top tre tips (om det känns konstigt att låta mig planera era konvent) är Arvet, Fyra plus styrman och Kalla hjärtan.
-Gunnar (väntar på sista systemtilläggen sedan är Arvet helt färdigt)