Nekromanti Gott öl

Troberg

Sinister eater
För att inte skräpa ner tråden om amerikanskt öl, så tänkte jag starta en tråd om gott öl istället.

Tipsa om era favoriter, och beskriv gärna dem så att man kan jämföra med sina egna preferenser.

Mina favoriter:

* Guinness. En klassiker som knappast behöver någon introduktion. Enda anmärkningen är tryckfelet på burkarna numera, där de påstår att den ska serveras kall. Serverar man den kall så smakar den ju ingenting!

* Strömsholms bryggeri: Slussvakten. Ett smakrikt, men lättdrucket sommaröl. Det är en sådan öl man har när man klipper gräset (tyvärr saknar dock båda mina åkgräsklippare (Förresten, finns det någon här som är bra på att serva åkgräsklippare, då båda är ur funktion för tillfället?) flaskhållare...).

* Strömsholms bryggeri: Gråskägg. En riktigt rökig, tung öl, som får Guinness att verka som fjortisdricka. Det här är inget som man bälgar i sig, det här är en riktigt god öl som man sitter och smuttar på.

* Ruddles. En smakrik, halvmörk historia med riktigt stora, glada bubblor i. En öl som känns glad.

Organ

Out of time, out of mind
Troberg said:
För att inte skräpa ner tråden om amerikanskt öl, så tänkte jag starta en tråd om gott öl istället.

Tipsa om era favoriter, och beskriv gärna dem så att man kan jämföra med sina egna preferenser.

Mina favoriter:

* Guinness. En klassiker som knappast behöver någon introduktion. Enda anmärkningen är tryckfelet på burkarna numera, där de påstår att den ska serveras kall. Serverar man den kall så smakar den ju ingenting!
När det gäller burkar med sånna där inbyggda kolsyre-mofjutter så måste de (väl?) vara kalla för att skummet ska utvecklas.

/Anders

Troberg

Sinister eater
Organ said:
Troberg said:

Mina favoriter:

När det gäller burkar med sånna där inbyggda kolsyre-mofjutter så måste de (väl?) vara kalla för att skummet ska utvecklas.

/Anders
Funkar fint rumstempererat också.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
<ul style="list-style-type: disc">[*]Tjockhult Tjinook (Nynäshamns ångbryggeri)
En lager med en twist, detta är en trevlig hö med god hinkabilitet. Finns att köra på Oliver Twist eller Akkurat i Stockholm, den finns endast där då folk från de pubarna gjorde ölen tillsammans med NÅB.[*]Hops Kill (Brewdog)
En otroligt fin red ale troligen en av mina absoluta favoriter, den är bitter och om man gillar det så är den underbar.[*]Modus Hoperandi (SKA Brewing)
En IPA på burk som inte smakar skit, riktigt trevlig och finns nu på systemet. Gillar man IPA så kommer man troligen gilla denna öl.[*]American Dream (Mikkeller)
Bara en riktigt trevlig öl, fungerar till det mesta. Rund och fin hinkabiliteten är mycket hög.[*]Magic 8 Ball (Magic Rock Brewing)
En Black IPA vilket är lite motsägelsefult. Men det är en fantastiskt god öl. Man får humlen från en IPA men fylligheten från en mörkare öl. Lite som att blanda en Brown ale med en IPA, om ni har chansen att prova den så gör det.[*]Dark Arts (Magic Rock Brewing)
En till från MRB och den här är en stout. En mycket trevlig och fyllig sådan men en hint av choklad, lakrits, fikon och svarta vinbär. Det låter knäppt men det smakar gott. Har inte druckit en dålig öl från MRB än.[/list]

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Troberg said:
Organ said:
Troberg said:

Mina favoriter:

/Anders
Funkar fint rumstempererat också.
Angående Guinness, så har jag alltid fått för mig att det är en mycket smakrik och kraftig öl. Men när jag var på ölprovning för ett tag sedan och provade olika sorters IPA, suröl (Prova! En rolig upplevelse!), porter, osv så kändes Guinness blaskig och avslagen.

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Spider Jerusalem said:
<ul style="list-style-type: disc">[*]Modus Hoperandi (SKA Brewing)
En IPA på burk som inte smakar skit, riktigt trevlig och finns nu på systemet. Gillar man IPA så kommer man troligen gilla denna öl.[*]American Dream (Mikkeller)
Bara en riktigt trevlig öl, fungerar till det mesta. Rund och fin hinkabiliteten är mycket hög.[/list]
+1

Eksem

Champion
Ja så är det. Guinness är relativt sett svensk lagerkultur på 70, 80, 90-talet en kraftig och smakrik öl; relativt sett mikrobryggeri- och ölnördsboomen en någorlunda tam och blaskig historia.

Cybot

Mest spelbar
Eksem said:
Några bolisfavvisar:

Rochefort 10
Tjock och mustig med djupa smaker, fruktig och stark.
Min favorit ocksä.
En Rochefort 10 till en mustig köttgryta är så sjukt gott.

chrull

Stockholm Kartell
Jag var väldigt svag för "klassikerna":
Westvleteren 12
Thomas Hardy's Ale (lagrad 3-15 år helst)
Närke Kaggen Stormaktsporter
3 Fonteinen Oude Geuze

Sen backade jag ju aldrig för en riktigt bra ESB heller, typ Bedarö Bitter.

chrull

Stockholm Kartell
Drygt inlägg byggt på avundsjuka, bli inte upprörd:

Några av era listade favoriter hugger i hjärtat. Att folk kan ha vissa öler som favoriter är bortom mitt förstånd. Några skulle jag inte ens kalla för "bra öl".

Men det är nog lika delar avundsjuka som frustration. Kan man dricka öl borde man ju göra det ORDENTLIGT liksom. Inte bara ta första bästa med konstig etikett...

... för att ta ett EKSEMpel: Berzeel? På riktigt? Bland alla fantastiska sura mediciner och ambrosiaks så väljer du kanske den sämsta. Bara italienare och svenskar gör Gueze som är sämre än Berzeel och kan fortfarande kalla det öl. Cantillon! 3 Fonteinen! Girardin!

Jag ändrar min lista. Det finns ingenting som är bättre än en Girardin Black Label med några få år på nacken!

Eksem

Champion
Jag valde ett exempel baserat på att det är lätt att hitta den på bolis, annars är det inte så användbart som exempel tänkte jag :C

Troberg

Sinister eater
Sereg said:
Angående Guinness, så har jag alltid fått för mig att det är en mycket smakrik och kraftig öl. Men när jag var på ölprovning för ett tag sedan och provade olika sorters IPA, suröl (Prova! En rolig upplevelse!), porter, osv så kändes Guinness blaskig och avslagen.
Vilken temp hade den? Är den kall smakar den ingenting...

chrull

Stockholm Kartell
Troberg said:
Sereg said:
Vilken temp hade den? Är den kall smakar den ingenting...
Jämfört med en ordentlig Amerika-IPA eller en ordentlig Gueze kommer Guinness inte smaka så mycket vare sig den är kall eller varm.

Gillar man Guinness rekommenderar jag förresten att man försöker komma över en flaska belgo-guinness eller nigerie-guinness!

chrull

Stockholm Kartell
Eksem said:
Jag valde ett exempel baserat på att det är lätt att hitta den på bolis, annars är det inte så användbart som exempel tänkte jag :C
Men du valde FEEEEEEEEEEL :gremsmile: