Det drar ihop sig för ett nytt spelmöte i mytisk järnålder, och det kommer nog att bli en skogsvandring. Vandringarna förut har varit transportsträckor från punkt A till punkt B med lite slumpmässiga möten i. Vildmarksäventyr a la D&D Expert. Det finns trollgrottor och en mytisk underjord även i Eddas värld, men det är inga dungeons.
Nu funderar jag på om det går att göra den djupa och mörka granskogen som en dungeon. Något att utforska, mysterier att lösa, varelser som bebor skogen och hävdar ägarskap för delar av den, varelser som sätter ut fällor för andra varelser.
I den mytiska järnåldern använder man vattendragen och ett par säkra vägar för att ta sig mellan boplatserna och handelsplatserna. Skogen är inte människornas. Det är oknyttens och fefolkens och vilddjurens plats. Skogen är kanske Eddas dungeon?
Tittar på Gygax gamla tabeller för att skapa dungeons och funderar på vilka element som kan tillämpas i skogen. Hur gör man vägval? Vad är motsvarigheten till dörrar och hinder? Vilka sorters utmaningar finns där, och vilka sorters segrar? Vilken ära går att vinna?
Har ni några ideer?
Nu funderar jag på om det går att göra den djupa och mörka granskogen som en dungeon. Något att utforska, mysterier att lösa, varelser som bebor skogen och hävdar ägarskap för delar av den, varelser som sätter ut fällor för andra varelser.
I den mytiska järnåldern använder man vattendragen och ett par säkra vägar för att ta sig mellan boplatserna och handelsplatserna. Skogen är inte människornas. Det är oknyttens och fefolkens och vilddjurens plats. Skogen är kanske Eddas dungeon?
Tittar på Gygax gamla tabeller för att skapa dungeons och funderar på vilka element som kan tillämpas i skogen. Hur gör man vägval? Vad är motsvarigheten till dörrar och hinder? Vilka sorters utmaningar finns där, och vilka sorters segrar? Vilken ära går att vinna?
Har ni några ideer?