Nekromanti Greyhawked och andra obskyra rollspels slang termer

Zadrith

Hero
Rymdhamster;n97369 said:
Nej, varför det?
På den tiden för länge sedan då Livets ord förfasade sig över Kult brukade jag säga att den stora skillnaden mellan livets ord-tokarna och vi rollspelare var at vi förstod att sagorna, både deras och våra, var påhittade. Men jag kanske hade fel. :wink:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Zadrith;n97382 said:
På den tiden för länge sedan då Livets ord förfasade sig över Kult brukade jag säga att den stora skillnaden mellan livets ord-tokarna och vi rollspelare var at vi förstod att sagorna, både deras och våra, var påhittade. Men jag kanske hade fel. :wink:
Du glömmer den andra viktiga förmågan som skiljer: vi förstår och kan använda sarkasm. Well, somliga av oss i alla fall :)

Zadrith

Hero
Rymdhamster;n97383 said:
Du glömmer den andra viktiga förmågan som skiljer: vi förstår och kan använda sarkasm. Well, somliga av oss i alla fall :)
Jag skulle vilja påstå att det är en öppen fråga vem av oss som förstår, inte förstår, använder eller bara ignorerar sarkasmen, eftersom alla de tre senaste inläggen enligt min uppfattning är sarkastiska :p

anth

Vetefan
"Rollspelsdomstolen i San Fransisco"

Ett stående skämt i min gamla grupp, är att är man inte nöjd med en persons regeltolkning hotar man med att kontakta rollspelsdomstolen för att avgöra saken.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Visserligen mestadels i kamratkretsens makarsammanhang, men bibeltolkning är det etablerade begreppet för att försöka uttolka väldigt mycket ur ett enda tärningsslag - till exempel om man träffade, var man träffade, hur mycket skada man gjorde, vilken typ av skada man gjorde, huruvida man träffade rustning eller inte, om rustningen höll...

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Zadrith;n97391 said:
Jag skulle vilja påstå att det är en öppen fråga vem av oss som förstår, inte förstår, använder eller bara ignorerar sarkasmen, eftersom alla de tre senaste inläggen enligt min uppfattning är sarkastiska :p
Bara tre? Jag tror du har missat ett par.

Björn den gode

Swashbuckler
Dumbledored, inte min uppfinning utan fick den från gamla forumet men den har haft förvånansvärt mycket användning. Den snäva betydelsen är "När spelledaren ringer upp dig ett par månader efter att kampanjen är avslutad och berättar att din rollperson var bög."

Men i överförd betydelse kan den användas för alla stora grejer som misslyckas med att komma fram i spel. "Ja alltså det där med att hen var kontraterrorist blev verkligen dumbledorat nu när hen dog så tidigt."

Necross

Swashbuckler
Krille;n97311 said:
"Brutala Bävern", det generiska värdshuset som alltid finns i varje by.
Du menar "Svarta Katten"? (Konkurrenten heter ofta "Gulblå svinet")

chrull

Stockholm Kartell
Necross;n97623 said:
Du menar "Svarta Katten"? (Konkurrenten heter ofta "Gulblå svinet")

Ni pratar om Snigeln & Grodan...

God45

#PrayersForBahakan
Ni menar "Colour animal inn" kedjan? Näst mest spridda interdimensionella kedjan efter McDonalds.

Ond bråd död

Swashbuckler
Värdshuset heter oftast Spinning Dwarf för mig. Har för mig att det ursprungligen kommer från en tabell för att slumpa fram värdshusnamn och att den var den töntigaste vi rullade fram.

Fjodor Pollett

Swordsman
"Vi slår ihjäl dem och tar deras pengar" - replik som signalerar att nu är det dags att sluta med försnacket och faktiskt börja spela

Baron Läderhink - Ersättningsnamn när man inte kommer ihåg vad skurken du jour egentligen hette

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
"En urgröpt kvur" - började som ett universalverktyg i DoDs Femte Konfluxen, men har sen dess kommit att representera ett teoretiskt verktyg som skulle lösa alla föreliggande problem på bästa möjliga sätt. Ungefär samma betydelse som unoptanium, alltså.

chrull

Stockholm Kartell
Fjodor Pollett;n97683 said:
"Vi slår ihjäl dem och tar deras pengar" - replik som signalerar att nu är det dags att sluta med försnacket och faktiskt börja spela
"Vi slår ihjäl dem och tar deras grejjer" är vanligt hos oss. Eller "Jamen... Vi förföljer väl honom och dödar honom?" Oftast sägs de sakerna som svar på spelledarens "vad gör ni?". Ibland är de till och med seriöst menade.

Krille

Super Moderator
Jackbaura sig, eller bara baura sig: När rollpersonerna torterar folk för att få reda på kritisk information.