Nekromanti Grizzly vs flygande haj!

Nightowl

Champion
Ok, en nördfråga från www.rpg.net: om en grizzlybjörn möter en flygande haj (så ingen får ett övertag i sitt element) och de är i en miljö som de bägge är ovana vid, säg centrala Piteå, vem vinner?! Och varför?

Erik

Rosen

Myrmidon
de är i en miljö som de bägge är ovana vid, säg centrala Piteå,

o_0
Är den flygande hajen en viting i full Jaws-storlek så satsar jag nog på den; den har käkar, kroppsmassa och rörlighet till sin fördel. Plus att det kommer att strömma till Pitgubbar med bössor som vill skjuta björnen...

--
Åke

Ackerfors

Alas, your rapids!
För tillfället kommer jag inte ihåg vad den eminenta showen på Discovery heter, men i den gjorde de en rekonstruktion av en fight mellan en flodhäst och en fet haj. Inte jättefet, men fet nog. Hur som helst, flodhästen fetspöade skiten ur hajen, då flodhästen var svårfångad för hajen och hajen i sin tur inte tålde särskilt mycket.

Jag tror däremot att om de har koll på att det är fight på g (i programmet fick hajen första attacken) så kan det bli jämnt, men att hajen till slut går vinnande ur bataljen. Däremot spöar inget en flodhäst.

Jambu

Swordsman
Tja, det finns ju luft i Piteå, så den flygande hajen borde kunna attackera och flyga iväg, attackera och flyga iväg. Fast å andra sidan är ju grizzlys vana vid att fånga saker (fisk) jättefort... Fast det är ju hajar också... Sen så får man ju undra vad det är för sorts haj... Låt oss anta att den bara är en generisk haj.

*Skriver upp några logiska värden...*

*Slår MÅNGA tärningar*

Hajen slåss tappert, men efter att ha blivit rejält skadad (och därmed fått modifikation på alla sina slag) så gör grizzlyn slut på den. Björnen är dock svårt skadad och dödas senare av zoo-skötar-polisen som kallats till platsen.

Johan K

Gammal & dryg
För tillfället kommer jag inte ihåg vad den eminenta showen på Discovery heter,
Kan det vara Mythbusters måntro ???
Det går ju på Discovery & är förbannat skoj !!

Hjalle

Swashbuckler
Den flygande hajen kickar ass med björnen tills denna får in en tursam träff som oturligt nog knäcker hjärnan på hajen, varpå rätt mycket slår slint och den råkar flyga ner sig i ett träsk. Björnen repar sig sakta tack vare en diet på sopor och MAN-FLESH!

Eller?

-Hjalle, hejar iallafall på illern.

Johan K

Gammal & dryg
Jag tror bestämmt att grizleyn kommer att fetdänga hajen hela vägen till tre-riksröset..
Med motiveringen att björjen dels kan jabba hajen ganska rejelt samt att den kan säkerligen bitas lovligt rejält åxå... Hajen jhar juh iof en lvl-68-jättemun, men det är ju allt den har... :gremsmirk:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Nixpix [ant]

Inte Mythbusters, det hade jag kommit ihåg. Mitt minne är inte mycket att fira.

Johan K

Gammal & dryg
Re: Nixpix [ant]

Inte Mythbusters, det hade jag kommit ihåg.
Mmkay !
Då kanske man skulle hålla ögonen öppna utiffall man skulle hålla ögonen öppna utifall det skulle komma nån form av repris nån dag.

Mitt minne är inte mycket att fira.
Du är inte ensam, tro mig... :gremwink:

/ Johan K, som har ett minne som en guldfisk inimellanåt..

Ackerfors

Alas, your rapids!
Use google and thou shalt find

Efter att ha sökt lite på Google hittade jag vad det var för spektakel. Det var visst något special-special när det var hajvecka på Discovery. Programmet hette Animal Face-Off och det var en flodhäst mot en bull shark (vet inte om det är tjurhaj på svenska).

Läs mer här.

Rickard

Urverk speldesign
Jag tror jag ser scenariot framför mig.. Likt döden i mörkret glider hajen tyst fram i luften mot den ovetandes grizzlybjörnen, men så börjar konceptmusiken för hajen att ljuda..

ta-dam, ta-dam, ta-DAM!

...och grizzlyn vänder sig om och svänger ut med sina väldiga ramar och ba' RAOW, SLASH! ...och hajen har några extra gälar att andas med.. Hajen attackerar men björnen glider undan och POW, CRUNCH! ...och björnen och slagit ner hajen till backen, greppat en björnkram och krossat benen i fisken..

och se'n ba'

FRAAAASS!!

...från björnens mun när denne grillar fisken med sin eldkvast..

/Han som tycker muterade björnar rular

Cohen

Swordsman
Efter att ha sett på Battle of the Beasts på discovery, har jag märkt att det i de överlägset flesta fallen är djuret som är störst som vinner. Om de slåss till döden.

Därför säger jag att om hajen väger mer än björnen kommer den att vinna.
Om hajen är mindre än björnen kommer björnen att vinna, förutsatt att hajen inte använder sig av möjligheten till hit and run som den får p.g.a. sin flygförmåga.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
En svår fråga, som måste begrundas ur alla möjliga vinklar.

Till att börja med, flygförmåga. Flygförmåga är en stor fördel för hajen, som kan svepa ner, ta tuggor av björnens huvud och sedan flyga upp igen utan att björnen fattar vad som hände. Åtminstone inte första gången. Men det är inte så bra som det kan verka. De flesta flygande rovdjur, till exempel ugglor, har klor, som de slår in i sitt byte. Sedan krossar de i praktiken lungorna på det lilla livet. Hajen har bara en mun, vilken inte kan användas mot grizzlyn, för den är för stor (grizzlyn, inte munnen). Så hajen kan bara nafsa, inte greppa eller störtdyka (tror jag, för den har ingen vettig näbb heller).

Sedan får vi också betänka att björnen har ordentliga framben, ja, nästan riktiga armar. Hajen har å sin sida bara en mun. Detta gör att björnen kan vifta med sina huvudsakliga vapen åt många olika håll, medan hajen måste svänga med hela kroppen för att styra sitt bett. Dessutom tror jag att en träff från björnens sida är farligare för hajen än vad ett bett är för björnen (förutsatt att hajen inte biter av ena benet eller något sådant). Om hajen blir slagen kommer den nog att falla till marken, och jag vet inte hur den skulle göra för att få upp farten till att kunna flyga igen. Den skulle bara ligga där som en fet jumbolax för björnen att kalasa på. Och lax är ju favored enemy för grizzlybjörnar.

Å andra sidan måste björnen gå upp på två ben för att vifta med ramarna. Problemet är det att björnar av naturen är fyrbenta och bara går upp på två ben när de blir förbannade eller ska slåss mot flygande hajar. Om hajen alltså flyger in i björnen med tillräcklig kraft kommer björnen att välta. Om jag vore hajens coach skulle jag nog tipsa honom om att flyga in bakifrån, för då skulle björnen inte se honom komma och kanske hinna stålsätta sig inför attacken. När björnen väl har ramlat omkull är det en smal sak för att hajen att gå in i feeding frenzy och käka upp honom.

I stort sett tror jag det hela går ut på huruvida hajen är snabb nog att undvika björnens ramar och smyga sig på den bakifrån. Detta påminner lite om den teknik som används av ninjor i strid. Eftersom hajen (ninjan) slåss mot en björn följer att björnar måste vara motsvarigheten till pirater. Detta kan tyckas märkligt. Björnar kan ju inte segla. Men de påminner på många andra vis om pirater, till exempel genom att vara brutala i strid, ha en svajande (även kallad lunkande) gångart och inte anstränga sig mer än nödvändigt. Eftersom björnen dessutom slåss mot en haj blir den än mer piratisk -- många pirater har mist armar och ben till hajar, alltså är hajarna en naturlig fiende till pirater. Det hela handlar helt enkelt om huruvida pirater eller ninjor är häftigast. Eftersom svaret är pirater blir slutsatsen att björnen står som vinnare.

Eksem

Champion
Re: Nixpix [ant]

" Johan K, som har ett minne som en guldfisk inimellanåt.. "

Ironiskt nog har just Mythbusters konstaterat att guldfiskar inte har så dåligt minne som man brukar påstå.

haltageten

Dum inuti huvudet
Jag flyttar platsen från Piteå till något varmare ställe typ, inte någonstans där det är så kallt. Jag menar om hajen kommer upp direkt ur vattnet för att bitas så kommer det bli frost på den stackaren och så kommer han inte kunna röra sig och sen blir det fryst hajfile för björnen.

Så nu leker vi med tanken att björnen är skitstor som en riktigt skitstor björn brukar vara, inte som någon billig kopia av Balo. Han ska ha riktiga labbar som hade delat Mowgli i typ tjugoen små blodiga bitar när han träffat den spinkiga saken.

Hajen ska vara en sån där riktigt stor haj. Som den i Deep blue sea. Har ni sett den, nähä, aja den är i alla fall skitstor. Den skulle lätta kunna sluka en helikopter eller två om den bara ansträngde sig lite. Att bli biten av den skulle vara som att jaga älg med bazooka. Det skulle bara säga splash och sen skulle det bara finnas lite blod kvar. Vingarna ska vara jätte små. Så att det ser töntigt ut. För en flygande haj kan inte se häftig ut. Tänk er bara hur dess hållning skulle se ut!?

Så nu har vi två jätte bestar a'la japan. Fast björnen kommer ju lätt vinna. För björnar är mycket ballare. Hajen hade gjort en dykattack mot björnen som hade duckat. Tagit tag i svansen på den jäveln. Svingat den ett par varv runt skallen. Kastat iväg den i en stor byggnad. Mycket förstörs och det är panik bland alla människor. Hajen hade flugit upp i luften och gjort ett par nafs mot björnen. Då hade björnen ställt sig upp på bakbenen. Gett hajen två feta Dela-upp-Mowgli-i-tjugoen-bitar slag och sänkt den jäveln med typ fyra extra gälar och gjort om han till en tandlös stackars val med fjorton luft hål.

- Jocke, har en tendens att överdriva.

Jaggernaut

Hero
Tja ifall björnen ser ut såhär:

Så tror jag på den. Förutsatt då att den vore levande igen. Fast ändå en odöd björn är inte heller att leka med :gremcrazy:

<font size="1">Sedan har ju Bobbis kommit med den bästa förklaringen hittills.</font size>

/Jaggernaut - Nalle Puh i den otecknade versionen

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Use google and thou shalt find

Hette det verkligen det? Jag är nästan helt säker på att det hette "Battle of the Beasts".

- Vulf