En svår fråga, som måste begrundas ur alla möjliga vinklar.
Till att börja med, flygförmåga. Flygförmåga är en stor fördel för hajen, som kan svepa ner, ta tuggor av björnens huvud och sedan flyga upp igen utan att björnen fattar vad som hände. Åtminstone inte första gången. Men det är inte så bra som det kan verka. De flesta flygande rovdjur, till exempel ugglor, har klor, som de slår in i sitt byte. Sedan krossar de i praktiken lungorna på det lilla livet. Hajen har bara en mun, vilken inte kan användas mot grizzlyn, för den är för stor (grizzlyn, inte munnen). Så hajen kan bara nafsa, inte greppa eller störtdyka (tror jag, för den har ingen vettig näbb heller).
Sedan får vi också betänka att björnen har ordentliga framben, ja, nästan riktiga armar. Hajen har å sin sida bara en mun. Detta gör att björnen kan vifta med sina huvudsakliga vapen åt många olika håll, medan hajen måste svänga med hela kroppen för att styra sitt bett. Dessutom tror jag att en träff från björnens sida är farligare för hajen än vad ett bett är för björnen (förutsatt att hajen inte biter av ena benet eller något sådant). Om hajen blir slagen kommer den nog att falla till marken, och jag vet inte hur den skulle göra för att få upp farten till att kunna flyga igen. Den skulle bara ligga där som en fet jumbolax för björnen att kalasa på. Och lax är ju favored enemy för grizzlybjörnar.
Å andra sidan måste björnen gå upp på två ben för att vifta med ramarna. Problemet är det att björnar av naturen är fyrbenta och bara går upp på två ben när de blir förbannade eller ska slåss mot flygande hajar. Om hajen alltså flyger in i björnen med tillräcklig kraft kommer björnen att välta. Om jag vore hajens coach skulle jag nog tipsa honom om att flyga in bakifrån, för då skulle björnen inte se honom komma och kanske hinna stålsätta sig inför attacken. När björnen väl har ramlat omkull är det en smal sak för att hajen att gå in i feeding frenzy och käka upp honom.
I stort sett tror jag det hela går ut på huruvida hajen är snabb nog att undvika björnens ramar och smyga sig på den bakifrån. Detta påminner lite om den teknik som används av ninjor i strid. Eftersom hajen (ninjan) slåss mot en björn följer att björnar måste vara motsvarigheten till pirater. Detta kan tyckas märkligt. Björnar kan ju inte segla. Men de påminner på många andra vis om pirater, till exempel genom att vara brutala i strid, ha en svajande (även kallad lunkande) gångart och inte anstränga sig mer än nödvändigt. Eftersom björnen dessutom slåss mot en haj blir den än mer piratisk -- många pirater har mist armar och ben till hajar, alltså är hajarna en naturlig fiende till pirater. Det hela handlar helt enkelt om huruvida pirater eller ninjor är häftigast. Eftersom svaret är pirater blir slutsatsen att björnen står som vinnare.