Nightowl
Champion
På senare tid har jag börjat dela in spelmaterial i gruff, fluff och stuff.
Gruff är regelverket, men det kan också innefatta sådant som världens tema , som genomgångar av hur man kampanjar och rollpersonar i världen, etc. Det är det tyngsta att åstadkomma som spelkonstruktör, tycker jag.
Fluff är stämningsskapande grejer. Det har ingen substans, men det behöver det inte ha heller.
Stuff är prylar att använda i gruffet. Det arketypiska exemplet är en lista med besvärjelser, men olika raser, klasser, vapen, färdigheter, etc. räknas också som stuff.
Jag har på senare tid märkt att:
1, Gruff blir mer och mer intressant att jobba med, men känns mer och mer irrelevant att göra, konstigt nog. Liksom, finns det inte bra regler redan? Och behövs ens dom?
2, Fluff ansåg jag en gång i tiden vara det roligaste att *läsa* i spel, men det gör jag inte längre. I takt med det har jag också förlorat förmågan att verkligen njuta av att skriva fluff.
3, Mer och mer har jag börjat gilla att läsa om stuff, och samtidigt insett hur det kan ge en viss mängd fluff (man kan skapa stämning med en vapentabell!) såväl som gruff (jag har grunnat jättemycket på hur något som feats skulle kunna förbättras av något i stil med hur Magic-kort fungerar, som Krille föreslog i någon tråd).
Gruff, det är potatismos, fluff, det är krispiga chips med pepperonismak - men stuff, det känns mer och mer som perfekta potatiskroketter med sådana där små fläskbitar i, ni vet.
Erik
Gruff är regelverket, men det kan också innefatta sådant som världens tema , som genomgångar av hur man kampanjar och rollpersonar i världen, etc. Det är det tyngsta att åstadkomma som spelkonstruktör, tycker jag.
Fluff är stämningsskapande grejer. Det har ingen substans, men det behöver det inte ha heller.
Stuff är prylar att använda i gruffet. Det arketypiska exemplet är en lista med besvärjelser, men olika raser, klasser, vapen, färdigheter, etc. räknas också som stuff.
Jag har på senare tid märkt att:
1, Gruff blir mer och mer intressant att jobba med, men känns mer och mer irrelevant att göra, konstigt nog. Liksom, finns det inte bra regler redan? Och behövs ens dom?
2, Fluff ansåg jag en gång i tiden vara det roligaste att *läsa* i spel, men det gör jag inte längre. I takt med det har jag också förlorat förmågan att verkligen njuta av att skriva fluff.
3, Mer och mer har jag börjat gilla att läsa om stuff, och samtidigt insett hur det kan ge en viss mängd fluff (man kan skapa stämning med en vapentabell!) såväl som gruff (jag har grunnat jättemycket på hur något som feats skulle kunna förbättras av något i stil med hur Magic-kort fungerar, som Krille föreslog i någon tråd).
Gruff, det är potatismos, fluff, det är krispiga chips med pepperonismak - men stuff, det känns mer och mer som perfekta potatiskroketter med sådana där små fläskbitar i, ni vet.
Erik