Exempelvis såhär
"Hur ser era favoritsätt ut på att ta fram grundgenskaper och Färdigheter? Ska det byggas upp, slås fram?"
Jag föredrar enkla byggsystem. Om det är komplexa byggsystem så kunde man lika gärna slumpa, och slumpa tycker jag egentligen inte om. Några exempel som jag gillar:
<ul type="square">[*]Castle Falkenstein. Spelaren väljer en egenskap som han är överdängans bra på, fyra som han är rätt bra på och en som han är dålig på. Resten är han medelbra på. Castle Falkenstein har för övrigt bara egenskaper, som fungerar som både grundegenskaper, färdigheter och för- och nackdelar. Physique (motsvarande grundegenskapen Styrka och Fysik) är en egenskap, Fencing (motsvarande färdigheten Svärd) är en egenskap och Social Graces (motsvarande fördelen Social status) är en egenskap.
[*]True20. True20 är en d20, fast bra. d20 har sex attribut (skala 3-18) och attributmodifikationer (skala -5 till +5). True20 inser att d20s attribut bara används för att räkna fram attributmodifikatinonerna, så de skippar attributen. En rollperson har 0 i alla modifikationerna, och får sex poäng att fördela på dem. Man kan ta minuspoäng i något attribut för att få fler poäng att spendera. Gränserna -5 och +5 gäller dock.
[*]Lite eget skryt: T10-systemet. I T10-systemet får man plocka ut tio färdigheter. En blir man överdängans bra på (+6), tre blir man bra på (+4), och sex blir man hyfsat bra på (+2).[/list]
Skalor som är avpassade till varandra. Det spelar faktiskt inte mig någon roll om skalan på färdigheter är 1-5, 1-10, 1-20 eller 1-100, så länge som skalan är anpassad till slumpgeneratorn. Jag föredrar att slumpgeneratorn har ungefär ett halvt till ett helt värdesspann. Det vill säga, om summan av alla värden som spelar roll (kan vara grundegenskaper eller färdigheter eller båda) ligger på spannet 1-10 så bör slumpgeneratorn ha ett spann på mellan 1-5 och 1-10.
Om systemet är av typen "slumpgenerator plus en klase värden över en svårighet" så kan slumpgeneratorns spann gärna vara något mindre (närmare 1-5 i exemplet ovan). Om systemet är av typen "slumpgenerator under ett värde" så kan slumpgeneratorns spann gärna vara något högre (närmare 1-10 i exemplet).
Ska man lista alla Färdigheter eller ha några grunder man själv kan arbeta ut precis det man vill ha?
Jag vill ha ett färdigt spel. Tvingas jag bygga ut det jag vill ha för att kunna spela så har jag inte ett färdigt spel. Åtminstone de nödvändiga färdigheterna kan gott vara med.
Hur ser kombinationen Grundegenskap Färdighet ut och ska den ens finnas?
Hur som helst respektive om du vill det.
Castle Falkenstein har redan nämnts: det har bara egenskaper. Social Graces hade varit en fördel i andra spel, men i Castle Falkenstein är det en egenskap, precis som Physique eller Fencing.
Warhammer Fantasy Roleplay har binära färdigheter. Färdigheten i sig har inte något värde, utan tillåter en att slå ett grundegenskapsslag i situationer som täcks av färdigheten. Har jag färdigheten får jag slå slaget, har jag den inte så får jag inte slå det. En del färdigheter kan dessutom ge bonusar på grundegenskapsslaget, men färdigheten i sig har inget värde.
Inte nödvändigtvis.
Vampire använder ploppar som ett sätt att notera värden. Varje plopp är lika med en tärning. Man tar lika många tärningar som ploppar i attributet och lika många tärningar som ploppar i färdigheter och häller ut hela konkarrongen. Alla tärningar som är högre än 7 räknas som en framgång, och får man minst en framgång så brukar det gå bra.
Castle Falkenstein har skalan Dålig, Medel, God, Suverän, Exceptionell och Extraordinär.
Även FUDGE har en värderad skala, från Terrible, Poor, Mediocre, Fair, Good, Great, Superb och Legendary (plus ett par till i vardera änden av skalan. FUDGEs värdeordskala är aningen vettigare än Castle Falkensteins, eftersom Castle Falkensteins skala egentligen är ett annat sätt att säga 2, 4, 6, 8, 10 respektive 12. I Castle Falkenstein tar man värdeordet, gör om till en värdesiffra, ökar på värdesiffran med kort(!) och gör om värdesiffran till ett värdeord.
I FUDGE slår man sex stycken särskilda tärningar med +, - eller ingenting på. Sen tar du ditt värdeord, och varje plustärning flyttar upp ett steg i skalan och varje minustärning flyttar ner ett steg i skalan, och där du stannar är så bra du faktiskt gör ifrån dig i den givna situationen. Är det bra nog (mer än svårigheten eller motståndarens värde) så lyckas du.
Warhammer Fantasy Roleplay har en binär skala. Antingen har man färdigheter eller så har man dem inte. Men man har inte några siffror i dem.
Vad mer bör man tänka på?
Mamma. Och hennes köttbullar.
Möjligen kan du tänka på att tärningar inte är de enda möjliga slumpgeneratorerna.
Och till sist: Behövs det mer än Egenskaper, färdigheter, skade och stridssystem i reglerna ett rollspel. Egentligen?
Nej.