Olle Linge
Snigel
Hej!
Jag håller på att lägga grunden till ett system jag pillat med ett tag och nu behöver jag lite granskande hjälp. Det gäller grundegenskaperna. För att förstå hur de används, krävs det att jag förklarar lite annat om systemet, men jag ska försöka hålla det kort och koncist.
Färdighetsutövning fungerar på så sätt att man tar en grundegenskap (vanligen 1-5) + en aspekt (-3 till +3) + ett tärningsslag (vanligen 2-12) och med detta ska man övervinna en svårighetsgrad. Mitt syfte med det här systemet är att ta bort det problem jag anser färdigheter utgör. Hur många färdigheter man än har i en del system, blir det ändå så att det fattas, rollpersonen blir inkompetent på områden han inte borde vara.
Detta brukar ”lösas” genom att ha en baschans eller något åt det hållet, som ger en bonus om man har högt i grundegenskapen. Nu fungerar mitt system så att det är grundegenskapen som använda och i undantagsfall modifierar man med något jag kallar aspekter. En aspekt kan vara till exempel ”Dålig syn, -2” eller ”Stångvapen, +1”. Dessa fungerar då som en modifikation på grundegenskapen.
Kravet på grundegenskapssystemet är att det måste vara heltäckande utan modifikationer och kombinationer. Eftersom det inte finns färdigheter i den meningen att t.ex. Stångvapen är ett medelvärde av säg styrka och motorik, måste man kunna använda en och endast en grundegenskap till varje given handling. Direkt insåg jag att jag inte kommer undan med detta och har därför infört två specialvärden, som är en slags pseudogrundegenskaper. De baseras på andra grundegenskaper och är sådant som använda väldigt mycket och inte går att placera under endast en grundegenskap. De två jag funnit behov för hittills är hantverksförmåga och stridsförmåga.
Här kommer förslag på sex stycken egenskaper plus de två specialegenskaperna.
Mentala
Bildning
Psyke
Karisma
Fysiska
Motorik
Styrka
Uthållighet
Special
Stridsförmåga
Hantverksförmåga (begåvning, estetik, hantverk, dåligt namn?)
Vad vill jag ha hjälp med, då?
1) Är dessa egenskaper heltäckande för ett fantasyspel? Är det så att det finns någon viktig handling som inte går att placera under någon av de åtta kategorierna eller några andra komplikationer som dyker upp vid något tillfället jag inte tänkt på?
2) Finns det ett bättre ord än ”Hantverksförmåga”? Det låter aningen krystat. Egenskapen täcker allting som tillverkas, från hus till oljemålningar.
3) Finns det några andra saker jag har missat eller inte tänkt på? Jag tror att det kommer dyka upp många missförstånd på grund av att jag inte förklarat ordentligt, så var jättesnälla och läs ordentligt vad jag har skrivit för att undvika onödigt käbbel.
4) Känns Egenskaperna balanserade? Är det någon som är alldeles för dominerande eller täcker upp ett för litet område? Om så, vill jag gärna ha förslag på vad man kan göra istället. Om man till exempel anser att ”Motorik” är för brett, vad kan man dela upp den i? Alla mina formuleringar är inte hundraprocentiga, men det är det bästa jag lyckats åstadkomma och det är inte säkert att det finns ord som räcker till i svenska språket.
Så, snälla hjälp snigeln att hitta ut ur detta!
Jag håller på att lägga grunden till ett system jag pillat med ett tag och nu behöver jag lite granskande hjälp. Det gäller grundegenskaperna. För att förstå hur de används, krävs det att jag förklarar lite annat om systemet, men jag ska försöka hålla det kort och koncist.
Färdighetsutövning fungerar på så sätt att man tar en grundegenskap (vanligen 1-5) + en aspekt (-3 till +3) + ett tärningsslag (vanligen 2-12) och med detta ska man övervinna en svårighetsgrad. Mitt syfte med det här systemet är att ta bort det problem jag anser färdigheter utgör. Hur många färdigheter man än har i en del system, blir det ändå så att det fattas, rollpersonen blir inkompetent på områden han inte borde vara.
Detta brukar ”lösas” genom att ha en baschans eller något åt det hållet, som ger en bonus om man har högt i grundegenskapen. Nu fungerar mitt system så att det är grundegenskapen som använda och i undantagsfall modifierar man med något jag kallar aspekter. En aspekt kan vara till exempel ”Dålig syn, -2” eller ”Stångvapen, +1”. Dessa fungerar då som en modifikation på grundegenskapen.
Kravet på grundegenskapssystemet är att det måste vara heltäckande utan modifikationer och kombinationer. Eftersom det inte finns färdigheter i den meningen att t.ex. Stångvapen är ett medelvärde av säg styrka och motorik, måste man kunna använda en och endast en grundegenskap till varje given handling. Direkt insåg jag att jag inte kommer undan med detta och har därför infört två specialvärden, som är en slags pseudogrundegenskaper. De baseras på andra grundegenskaper och är sådant som använda väldigt mycket och inte går att placera under endast en grundegenskap. De två jag funnit behov för hittills är hantverksförmåga och stridsförmåga.
Här kommer förslag på sex stycken egenskaper plus de två specialegenskaperna.
Mentala
Bildning
Psyke
Karisma
Fysiska
Motorik
Styrka
Uthållighet
Special
Stridsförmåga
Hantverksförmåga (begåvning, estetik, hantverk, dåligt namn?)
Vad vill jag ha hjälp med, då?
1) Är dessa egenskaper heltäckande för ett fantasyspel? Är det så att det finns någon viktig handling som inte går att placera under någon av de åtta kategorierna eller några andra komplikationer som dyker upp vid något tillfället jag inte tänkt på?
2) Finns det ett bättre ord än ”Hantverksförmåga”? Det låter aningen krystat. Egenskapen täcker allting som tillverkas, från hus till oljemålningar.
3) Finns det några andra saker jag har missat eller inte tänkt på? Jag tror att det kommer dyka upp många missförstånd på grund av att jag inte förklarat ordentligt, så var jättesnälla och läs ordentligt vad jag har skrivit för att undvika onödigt käbbel.
4) Känns Egenskaperna balanserade? Är det någon som är alldeles för dominerande eller täcker upp ett för litet område? Om så, vill jag gärna ha förslag på vad man kan göra istället. Om man till exempel anser att ”Motorik” är för brett, vad kan man dela upp den i? Alla mina formuleringar är inte hundraprocentiga, men det är det bästa jag lyckats åstadkomma och det är inte säkert att det finns ord som räcker till i svenska språket.
Så, snälla hjälp snigeln att hitta ut ur detta!