I många nyare rollspel har försök att kullkasta den traditionella uppdelningen Grundegenskaper - Färdigheter gjorts, ibland med lyckat resultat, ibland med mindre lyckat. Jag har tänkt i andra banor, nämligen att behålla den traditionella uppdelningen, men döpa om begreppen för att passa mina syften. Hädanefter är:
Grundegenskaper = Färdighetskategorier
Färdigheter = Specifika Färdigheter
Färdighetskategorier delas upp i t ex "Smidighetsbaserade Färdigheter", "Styrkebaserade Färdigheter" osv. Värde på dessa representerar modifikation på tärningsslag som görs för alla färdigheter som faller under respektive kategori. Värdet/modifikationen som man har i en Färdighetskategori, en modifikation, motsvarar värdet på samtliga färdigheter som har med grundegenskapen att göra, och som man är otränad i. Således slås slag för otränade eller ospecifierade färdigheter, modifierade med värde på aktuell Färdighetskategori. Om man vill specialisera sig på en färdighet, exempelvis klättra, förändrar man den ursprungliga modifikationen på aktuell Färdighetskategori till en en ny modifikation för en Specifik Färdighet.
Så, kort:
* Alla Färdighetskategorier har ett värde i form av en modifikation (som motsvarar en rollpersons fallenhet för färdigheter inom kategorin), som används generellt till alla otränade färdigheter som faller under Färdighetskategorin.
* Alla tränade färdigheter har ett värde i form av en modifikation, som höjts från modifikationsvärdet på aktuell Färdighetskategori den baseras på, till en modifikation för en Specifik Färdighet.
* Alla slag slås med samma tärning(ar) när man vill gör göra något, modifierat antingen med värde på generell Färdighetskategori (otränade eller ospecifierade färdigheter) eller Specifik Färdighet (tränade färdigheter). Oavsett vilken modifikation man tillämpar i sitt färdighetsutövande, ska man generellt sett övervinna en svårighet.
En fördel med detta är att om en Specifik Färdighet inte finns beskriven, så "uppfinner" man den under spelmötet, d v s att man gör en bedömning av vilken Färdighetskategori den skulle tillhört och tillämpar modifikationsvärdet för aktuell kategori. Dessutom så har man mer nytta av naturliga fallenheter i färdighetsanvändandet än vad som är brukligt i andra rollspel, d v s man är inte helt värdelös på något om detta något faller under en Färdighetskategori man har ett högt värde i.
...ok, i viss mån är detta en variant på DoDs grundchans, med lite influenser från Västmark, men med en annan vinkling ( Färdighetskategorier och Specifika Färdigheter som modifikationer på tärningsslag över en svårighet. Använd antingen den ena, eller den andra). Vad tycks?
Hmm, jag förväntar mig få eller inga svar, tror bara det är jag som begriper "storheten" med det här...
Grundegenskaper = Färdighetskategorier
Färdigheter = Specifika Färdigheter
Färdighetskategorier delas upp i t ex "Smidighetsbaserade Färdigheter", "Styrkebaserade Färdigheter" osv. Värde på dessa representerar modifikation på tärningsslag som görs för alla färdigheter som faller under respektive kategori. Värdet/modifikationen som man har i en Färdighetskategori, en modifikation, motsvarar värdet på samtliga färdigheter som har med grundegenskapen att göra, och som man är otränad i. Således slås slag för otränade eller ospecifierade färdigheter, modifierade med värde på aktuell Färdighetskategori. Om man vill specialisera sig på en färdighet, exempelvis klättra, förändrar man den ursprungliga modifikationen på aktuell Färdighetskategori till en en ny modifikation för en Specifik Färdighet.
Så, kort:
* Alla Färdighetskategorier har ett värde i form av en modifikation (som motsvarar en rollpersons fallenhet för färdigheter inom kategorin), som används generellt till alla otränade färdigheter som faller under Färdighetskategorin.
* Alla tränade färdigheter har ett värde i form av en modifikation, som höjts från modifikationsvärdet på aktuell Färdighetskategori den baseras på, till en modifikation för en Specifik Färdighet.
* Alla slag slås med samma tärning(ar) när man vill gör göra något, modifierat antingen med värde på generell Färdighetskategori (otränade eller ospecifierade färdigheter) eller Specifik Färdighet (tränade färdigheter). Oavsett vilken modifikation man tillämpar i sitt färdighetsutövande, ska man generellt sett övervinna en svårighet.
En fördel med detta är att om en Specifik Färdighet inte finns beskriven, så "uppfinner" man den under spelmötet, d v s att man gör en bedömning av vilken Färdighetskategori den skulle tillhört och tillämpar modifikationsvärdet för aktuell kategori. Dessutom så har man mer nytta av naturliga fallenheter i färdighetsanvändandet än vad som är brukligt i andra rollspel, d v s man är inte helt värdelös på något om detta något faller under en Färdighetskategori man har ett högt värde i.
...ok, i viss mån är detta en variant på DoDs grundchans, med lite influenser från Västmark, men med en annan vinkling ( Färdighetskategorier och Specifika Färdigheter som modifikationer på tärningsslag över en svårighet. Använd antingen den ena, eller den andra). Vad tycks?
Hmm, jag förväntar mig få eller inga svar, tror bara det är jag som begriper "storheten" med det här...