Nekromanti Grundegenskaper och färdigheter

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,016
Location
Stockholm
I många nyare rollspel har försök att kullkasta den traditionella uppdelningen Grundegenskaper - Färdigheter gjorts, ibland med lyckat resultat, ibland med mindre lyckat. Jag har tänkt i andra banor, nämligen att behålla den traditionella uppdelningen, men döpa om begreppen för att passa mina syften. Hädanefter är:

Grundegenskaper = Färdighetskategorier
Färdigheter = Specifika Färdigheter

Färdighetskategorier delas upp i t ex "Smidighetsbaserade Färdigheter", "Styrkebaserade Färdigheter" osv. Värde på dessa representerar modifikation på tärningsslag som görs för alla färdigheter som faller under respektive kategori. Värdet/modifikationen som man har i en Färdighetskategori, en modifikation, motsvarar värdet på samtliga färdigheter som har med grundegenskapen att göra, och som man är otränad i. Således slås slag för otränade eller ospecifierade färdigheter, modifierade med värde på aktuell Färdighetskategori. Om man vill specialisera sig på en färdighet, exempelvis klättra, förändrar man den ursprungliga modifikationen på aktuell Färdighetskategori till en en ny modifikation för en Specifik Färdighet.

Så, kort:

* Alla Färdighetskategorier har ett värde i form av en modifikation (som motsvarar en rollpersons fallenhet för färdigheter inom kategorin), som används generellt till alla otränade färdigheter som faller under Färdighetskategorin.

* Alla tränade färdigheter har ett värde i form av en modifikation, som höjts från modifikationsvärdet på aktuell Färdighetskategori den baseras på, till en modifikation för en Specifik Färdighet.

* Alla slag slås med samma tärning(ar) när man vill gör göra något, modifierat antingen med värde på generell Färdighetskategori (otränade eller ospecifierade färdigheter) eller Specifik Färdighet (tränade färdigheter). Oavsett vilken modifikation man tillämpar i sitt färdighetsutövande, ska man generellt sett övervinna en svårighet.

En fördel med detta är att om en Specifik Färdighet inte finns beskriven, så "uppfinner" man den under spelmötet, d v s att man gör en bedömning av vilken Färdighetskategori den skulle tillhört och tillämpar modifikationsvärdet för aktuell kategori. Dessutom så har man mer nytta av naturliga fallenheter i färdighetsanvändandet än vad som är brukligt i andra rollspel, d v s man är inte helt värdelös på något om detta något faller under en Färdighetskategori man har ett högt värde i.

...ok, i viss mån är detta en variant på DoDs grundchans, med lite influenser från Västmark, men med en annan vinkling ( Färdighetskategorier och Specifika Färdigheter som modifikationer på tärningsslag över en svårighet. Använd antingen den ena, eller den andra). Vad tycks?

Hmm, jag förväntar mig få eller inga svar, tror bara det är jag som begriper "storheten" med det här... :gremwink:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
  • Attributet Dexterity används som bas för alla Dex-baserade färdigheter. Har man exempelvis 3D i Dex så har man det även i färdigheterna.
  • Alla färdigheter ökar på den basen. Har du Blaster 4D så innebär det att 3D kommer från Dex, och 1D har lagts till det för att reflektera skjutträningen, summa 4D.
  • Alla slag sker på samma sätt, oavsett om det är för attribut eller färdigheter: över eller lika med en svårighet eller ett likadant slag. Faktum är att till och med skadeslag fungerar på samma sätt: skadeslaget ställs mot målets Strength (modifierat med rustning), och ju högre över Strenght som skadeslaget kommer desto mer ont får målet.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,025
Location
Linköping
Schyssta prylar även om man i vanlig ordning egentligen kopierat nåt gammalt utan att veta om det...

* Alla tränade färdigheter har ett värde i form av en modifikation, som höjts från modifikationsvärdet på aktuell Färdighetskategori den baseras på, till en modifikation för en Specifik Färdighet.

Kan färdigheter ha negativ modifikation eller tänker du dig 0 och uppåt? Om man hamnar framför en dator för första gången och SL uppfinner färdigheten "Datorkunskap" så bör man kanske inte få 0 i den färdigheten som läggs till "Intelligensbaserade färdigheter" utan få negativ modifikation med tanke på hur bortkomna datoranvändare som inte vet vad de pysslar med är. (Jag vet hur jag själv ser ut när jag försöker bemästa Photoshop med extrempinsamma resultat :gremlaugh: ).
Här tänkte jag länka in ett jätteroligt och passande strip från One upon a table med jag kunde inte hitta det. :gremtongue:

Hmm, jag förväntar mig få eller inga svar, tror bara det är jag som begriper "storheten" med det här... :gremwink:

Heh, men lycka till med systemskapandet. Jag har egentligen inget att säga...
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,016
Location
Stockholm
The D6 System, som används i Star Wars d6, använder just den principen. Där har man visserligen en snarlik gammal nomenklatura (attributes och skills), men de används som du säger:

Så, liksom många andra bra idéer, så var den här redan använd. Sorry.

Tusan, du har ju rätt. Det fungerar i det närmaste på exakt samma sätt. Aldrig att man får hitta på ngt eget (som du gjort i Västmark)... *snyft*

Nåja, min kombination av redan använda regler kommer att vara bäst...Så det så! :gremwink:
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,016
Location
Stockholm
Kan färdigheter ha negativ modifikation eller tänker du dig 0 och uppåt? Om man hamnar framför en dator för första gången och SL uppfinner färdigheten "Datorkunskap" så bör man kanske inte få 0 i den färdigheten som läggs till "Intelligensbaserade färdigheter" utan få negativ modifikation med tanke på hur bortkomna datoranvändare som inte vet vad de pysslar med är.

Jo, jag har negativa modifikationer, om ens allmänna värde/modifikation för den kategori som (den otränade) färdigheten ingår i är negativt (Det kan det vara. Orkar inte förklara hur nu). Och du har rätt, det borde skilja sig åt med vissa slags färdigheter, även om just Datorkunskap inte är aktuellt i mitt rollspel...

Här tänkte jag länka in ett jätteroligt och passande strip från One upon a table med jag kunde inte hitta det.

Tusan! Leta upp den, och posta till mig privat, genast! :gremwink:

Heh, men lycka till med systemskapandet. Jag har egentligen inget att säga...

Jodå, all input jag får ger mig nya funderingar. Och tack!
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,025
Location
Linköping
Tusan! Leta upp den, och posta till mig privat, genast! :gremwink:

För mycket jobb, jag berättar istället (reserverar mig för mindre felaktigheter). Först lite förkunskapskrav om serien: One upon a table följer en spelargrupp på 6 pers (1 SL, 5 spelare), man få se dem både IRL runt spelbordet och deras in-game-karaktärer som de ser ut i fantasyvärlden.

Ruta1 (fantasy)
Tjuven och Alvjägaren står vid en häst och tjuven klappar hästen på huvudet och säger någonting till hästen om att rida (curse my memory).

Ruta2 (IRL nu)
SL: vad har du i färdigheten Rida (eller hästskötsel eller vad det nu hette)?
Tjuvens spelare: ööh, jag har inte den färdigheten.

Ruta3 (fantasy igen)
Tjuven och Alvjägaren står vid hästens rumpa och tjuven säger någonting om att rida till hästens rumpa...

Det där blev nog inte lika kul som att läsa strippet antar jag... :gremtongue:
 

peta

Warrior
Joined
25 Feb 2003
Messages
347
Location
Göteborg
Som Krille nämnde nedan använder StarWars d6 liknande system. Finns även ett gratis system som heter Saga som använder ett liknande system.

En lite tråkig nackdelen med liknande system är att 'oviktiga färdigheter' såsom kunskapsfärdigheter och personlighetsfärdigheter oftast blir än mer 'oviktiga' eftersom man ändå har en juste gundchans.
 

Mattis

Swordsman
Joined
23 Feb 2002
Messages
508
Location
Uppsala
Jag har gjort något liknande. Jag hade kvar grundegenskaperna, men lät dem endast fungera för att bestämma modifikationer på dessa färdighetsgrupper som du talade om.

Rollformuläret kan du beskåda här , för att se upplägg på grupperna. (systemet var tänkt att fungera till Trudvang, så på mitt formulär så är bakgrunden en bild ur Osthem. p.g.a. copyrightsaker så är inte den med i denna version av formuläret)
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Vet inte om jag förstod allt...

...men jag ser en uppenbar nackdel:

Antalet färdigheter som baseras på styrka är ganska få, för att inte säga helt obefintliga. I de flesta rollspel jag sett har smidighet och intelligens varit direkt avgörande för merparten av färdigheterna, vilket starkt har bidragit till dessa två egenskapers mervärde.

/Skuggvarg
 
Top