Re: Att dela in egenskaper i kategorier
Jag har en annan uppdelning. Färdigheterna delas upp i tre kategorier, som hanteras på exakt samma sätt, men representerar lite olika saker.
Egenskaper: Grundläggande fysiska förutsättningar som Styrka, Intelligens, Smidighet.
Tillgångar: Relationer till omvärlden, till exempel Status, Rikedom, Kontakter.
Kunskaper: Saker man lärt sig, till exempel Skjutvapen, Köra bil, Spela trumpet.
Den främsta orsaken till uppdelningen är att man har olika "normalvärden" i de olika kategorierna och därför behöver netala olika mängder Erfarenhetspoäng för att få ett annat värde. I Egenskaperna är ett normalvärde ett genomsnittligt värde (som råkar vara 7, men det är inte så noga); om man inte betalar några poäng får man bara det genomsnittliga värdet. I kunskaperna är normalvärdet det lägsta möjliga färdighetsvärdet; om man inte betalar några poäng kan man ingenting om kunskapen.
Ni kommer att kunna läsa mer när version 2 av Millennium är klar.
/tobias
Om den fyller någon funktion är den bra. Om den inte gör det är den meningslös. En funktion kan vara något så enkelt som att man vet vilken lista man ska titta i beroende på vad man ska spela. Den krigiska karaktären tittar i listan över strid osv...Är sådana uppdelningar utav egenskaper i kategorier bra? Eller går man bara tillbaka till problemet som kanske finns med grundegenskaper?
Jag har en annan uppdelning. Färdigheterna delas upp i tre kategorier, som hanteras på exakt samma sätt, men representerar lite olika saker.
Egenskaper: Grundläggande fysiska förutsättningar som Styrka, Intelligens, Smidighet.
Tillgångar: Relationer till omvärlden, till exempel Status, Rikedom, Kontakter.
Kunskaper: Saker man lärt sig, till exempel Skjutvapen, Köra bil, Spela trumpet.
Den främsta orsaken till uppdelningen är att man har olika "normalvärden" i de olika kategorierna och därför behöver netala olika mängder Erfarenhetspoäng för att få ett annat värde. I Egenskaperna är ett normalvärde ett genomsnittligt värde (som råkar vara 7, men det är inte så noga); om man inte betalar några poäng får man bara det genomsnittliga värdet. I kunskaperna är normalvärdet det lägsta möjliga färdighetsvärdet; om man inte betalar några poäng kan man ingenting om kunskapen.
Ni kommer att kunna läsa mer när version 2 av Millennium är klar.
/tobias