Wastelands:
Systemet känns märkligt och icke-intuitivt, åtminstone för mig.
Jag tror det beror på vad man är van att spela. Det är ingen outgrundlig anledning som gjort att man 'delat upp' smidighet i reflexer och motorik - anledningen är att det inte är
självklart att den som är snabb också har finmotorisk kontroll. I verkligheten har de två egenskaperna inte nödvändigttvis med varandra att göra. Gondica och Western går ännu längre; de delar upp den 'självklara' egenskapen Smidighet i tre separata egenskaper (Smidighet, Reflexer och Fingerfärdighet i Gondica, Snabbhet, Koordination och Motorik i Western), och dessutom är de tre olika uppdelningar.
Jag inser inte varför det är mer intuitivt att dela upp Styrka, Fysik och Storlek från den 'självklara' grundegenskapen Kroppsbyggnad än det är att dela upp Motorik och Snabbhet från den lika 'självklara' grundegenskapen Smidighet?
Därmed inte sagt Wastelands uppdelning är bättre. I likhet med de flesta i den här tråden anser jag att det måste bero på vad man vill spela.
Alla uppdelningar av en människas egenskaper blir förstås abstraktioner, och hur mycket man abstraherar och VAR man abstraherar beror på spelet. I ett spel som följer klassiskt fantasy-mönster med grottröj och dunka-dunka kan man mycket väl tänka sig att baka ihop alla mentala egenskaper till en enda egenskap, medan det finns en uppsjö fysiska egenskaper.
Sedan kan man lägga olika 'raster' över människan för att abstrahera; i gamla Judge Dredd RPG hade alla en uppsättning värden som visade deras färdighet inom särskilda områden - Shooting, Driving, Technical, Melee - och 'färdigheter' var allt-eller-inget-grejer som antingen gav en bonusar inom ett begränsat område, eller lät en göra grejer som ingen kunde göra annars.
En som är van vid Drakar-sättet att tänka kune måhända irritera sig över att det inte finns något övergripande värde som gör att man kan kalla en person 'smidig' vilket sedan ger en högre chans i såväl Driving som Melee, men det är ingen bugg, det är en feature. Egenskaperna i Judge Dredd täcker in nästan alla situationer som de (tämligen begränsade) rollpersonerna kan utsättas för. Dessutom kommer vi in på något annat: differentiering av rollpersonerna.
I den mån egenskapsbeskrivningar används för att visa hur annorlunda RP är, så kan man lika väl använda 'jag är den i gruppen som är bäst på att köra prylar' fungera precis lika väl som 'jag är den i gruppen som är uthålligast' och bättre än 'jag är den i gruppen som har bäst finmotorik vilket aldrig visar sig i något jag gör i spelet utan bara i andra hand och utspritt över ett antal situationer definierad av andra faktorer också'.
Faktum är att man kan beskriva rollpersoner utefter deras arketypiska naturer i den sortens äventyr man vill skriva och kalla det grundegenskaper. I ett länge sedan avsomnat hemmaprojekt hade alla RP 'förmågor': Athletic/Fysisk, Intellectual/Intellektuell, Practical/Praktisk, Social/Social (duh) och Spiritual/Andlig. Om man inte bemödade sig om att skilja på relevanta färdigheter var man lika spänstig som stark och uthållig (alla gick under Athletic Ability), eftersom 'fysiskt kapabel hjälte' var en god nog differentiering för mig.
Erik