Har några ideer om systemdesign... (OK, så det var inte en stor nyhet. Jag menar, vad skulle jag göra på detta forumet om jag inte hade det? )
Vad gäller att fästa saker på papper har jag inte kommit längre än till grundegenskaperna, men jag tänkte i alla fall höra vad ni tycker om följande indelning:
Kroppsbyggnad: RPns styrka, storlek i termer av ren muskelmassa, och skadetålighet. Har också en betydelse för gifttålighet då gifters verkan ofta beror på hur stor koncentration man får i sig.
Hälsa: RPns allmänna "fitness" och motståndskraft mot sjukdomar, utmattning, temperaturer och annat otrevligt.
Snabbhet: RPns reflexer samt grovmotorik.
Fingerfärdighet: RPns skicklighet i att arbeta med sina händer... det vill säga allt från fickstöld till att göra Fabergéägg.
Skönhet: Eller, ja, bristen på den. Hur bra RPn ser ut och hur "trevlig" han/hon verkar.
Kvicktänkthet: Hur bra RPn är på att komma på saker snabbt. (Komma på *bra* saker att göra/säga tycker jag är upp till spelaren... däremot är inte alla spelare lika snabba i repliken som de karaktärer de spelar.)
Insikt: Hur bra RPn förstår sig på andras tankar och känslor. Man är inte nödvändigtvis sympatisk för att man har hög Insikt, men man kan få andra att tro att man är det Jag har också valt att baka in estetisk talang här, enligt principen att bra konst är sådan som talar till "konsumentens" känslor...
Uppmärksamhet: Inte bara hur väl RPn's fem eller flera sinnen fungerar, utan också hur mycket han medvetet observerar sin omgivning och lägger saker på minnet.
Vilja: RPns allmänna självdisciplin, mod, och motståndskraft mot smärta, skrämseltaktik och trötthet etc.
Utstrålning: Hur starkt intryck RPn gör på sin omgivning. Skillnaden mellan detta och Skönhet är att en RP med hög Utstrålning inte nödvändigtvis gör ett *sympatiskt* intryck... det kan lika gärna röra sig om en oljig lönnmördartyp som får alla runt omkring att rysa av skräck. Täcker även ledarskapsförmåga och andra sorters social interaktion som grundar sig på att dominera andra.
Så där, det var det hela
Vad gäller att fästa saker på papper har jag inte kommit längre än till grundegenskaperna, men jag tänkte i alla fall höra vad ni tycker om följande indelning:
Kroppsbyggnad: RPns styrka, storlek i termer av ren muskelmassa, och skadetålighet. Har också en betydelse för gifttålighet då gifters verkan ofta beror på hur stor koncentration man får i sig.
Hälsa: RPns allmänna "fitness" och motståndskraft mot sjukdomar, utmattning, temperaturer och annat otrevligt.
Snabbhet: RPns reflexer samt grovmotorik.
Fingerfärdighet: RPns skicklighet i att arbeta med sina händer... det vill säga allt från fickstöld till att göra Fabergéägg.
Skönhet: Eller, ja, bristen på den. Hur bra RPn ser ut och hur "trevlig" han/hon verkar.
Kvicktänkthet: Hur bra RPn är på att komma på saker snabbt. (Komma på *bra* saker att göra/säga tycker jag är upp till spelaren... däremot är inte alla spelare lika snabba i repliken som de karaktärer de spelar.)
Insikt: Hur bra RPn förstår sig på andras tankar och känslor. Man är inte nödvändigtvis sympatisk för att man har hög Insikt, men man kan få andra att tro att man är det Jag har också valt att baka in estetisk talang här, enligt principen att bra konst är sådan som talar till "konsumentens" känslor...
Uppmärksamhet: Inte bara hur väl RPn's fem eller flera sinnen fungerar, utan också hur mycket han medvetet observerar sin omgivning och lägger saker på minnet.
Vilja: RPns allmänna självdisciplin, mod, och motståndskraft mot smärta, skrämseltaktik och trötthet etc.
Utstrålning: Hur starkt intryck RPn gör på sin omgivning. Skillnaden mellan detta och Skönhet är att en RP med hög Utstrålning inte nödvändigtvis gör ett *sympatiskt* intryck... det kan lika gärna röra sig om en oljig lönnmördartyp som får alla runt omkring att rysa av skräck. Täcker även ledarskapsförmåga och andra sorters social interaktion som grundar sig på att dominera andra.
Så där, det var det hela