Själv tycker jag att köpta äventyr är:
* Mindre intressanta, eftersom rollpersonerna alltid är utbytbara,
* Oftast rälsade, antingen med en räls eller många rälsar, eller i sällsynta fall gjorda som fisktankar, vilket jag heller inte är så förtjust i (men det är roligare än rälsning),
* Mer tidskrävande att sätta sig in i än att hitta på själv,
* Samt ofta inte helt överensstämmande med vad jag tycker är coolt, och svåra att anpassa efter vad spelarna tycker är coolt.
Plus att de kostar pengar, såklart. Jag är mitt inne i Undergångens arvtagare, och jag måste säga att jag tycker att kampanjen suger. Vi lyckas ha roligt ändå (oftast genom att bryta rälsen och sabba äventyren, eller skita i äventyren och spendera en massa tid på våra egna, mer intressanta tangenter), men jag skulle önska att spelledaren bara slängde kampanjen ut genom fnstret och improviserade istället. Vi har kört två sådana sessioner, och de rockade!
Jag har köpt en äventyrsbok i mitt liv, och det gör jag aldrig om. Speciellt inte eftersom jag nu spelleder spel som faktiskt talar om hur man skall spelleda dem, istället för att försöka få folk att lista ut det indirekt genom äventyrsböcker.
EDIT: För övrigt, krank, kan inte jag få låna Mechanical Dream av dig? Jag vägrar att tro att det skulle vara så svårt att spelleda. Jag kommer säkert att ändra uppfattning om jag får läsa det.