Nekromanti Grundregler vs. splattböcker

Arfert

Facit
Re: Grundläggande rollspelsekonomi

Så är det... och butikerna tänker likadant... om det inte kommer ut tillbehör relativt snabbt så anses ett spel vara "dött".. även om det finns gott om grundböcker kvar i lager. Och oberoende om grundboken är relativt komplett, så att extraböcker egentligen är onödiga.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
1000T said:
Alla är överens om att det är äventyr som är ditt rollspels livsblod (om du inte är en kostymsnubbe från ekonomiavdelningen möjligen), dvs att allt annat är ju på sitt vis bara kringutrustning för att stödja äventyren, samt att det är ju via äventyret som du förmedlar historien, alltså den kreativitet som motsvarar att se en film eller läsa en bok.
Jag vill egentligen bara inflika att man inte alls behöver vara en kostymsnubbe från ekonomiavdelningen för att inte gilla köpäventyr - jag t.ex köper sällan såna eftersom de har en tendens att vara riktigt tråkigt rälsade. OK, jag kan hålla med om vi snackar det brädspelsliknande D&D4e till exempel, där är köpäventyr riktigt bra - men överlag tycker jag nog att folk fokuserar för mycket på färdigskrivna äventyr. Det är väl mycket roligare att hitta på själv, så blir det dessutom anpassat för den egna spelgruppen?

1000T said:
Tja, den enda hållbara lösningen* jag kan se är att erkänna och acceptera att rollspel inte lämpar sig för storskalighet och publikt noterade företag med normala vinstkrav.
Näpp. Med lite tur blir det som man kan hoppas att det blir i övriga mediabranschen: Företagen går omkull och det blir mer utrymme för hemmapulare. Se bara på den veritabla explosion av schyssta rollspel som print-on-demand inneburit. Visst blir det svårare för ett enskillt spel att hålla uppe produktion av splatbooks och nya editions - men sånt är väl ändå ganska tråkigt? Fram för en diversifierad marknad, med fler olika spel och färre böcker till varje spel! Och alltihop print-on-demand så att ingenting nånsin behöver gå out-of-stock och ingens kreativitet hindras av brist på kontakter eller ekonomiska resurser! Hurra!

...eh, ja. *hrrrm*

1000T said:
*) På sikt kan vi förvisso hoppas på MMO's med djup och sann inlevelse.
Jag tror inte på en sådan utveckling; om inte annat för att den största crowden på MMO's är precis samma crowd som är i majoritet i övriga rollspelsbranschen: dungeonbashers. Loot och exp, liksom. Det kanske blir MMO's med rollspelsinslag, lite som D&D som ju mest är brädspel med rollspelsinslag (inget fel för det, för all del, jag älskar D&D4e och hade skitkul när jag spelade det), men jag ser knappast några djupimmersionistiska MMO's i framtiden.

Eller ja, det fanns ju typ ett. Uru Live. Man spelade sig själv, tröäffade folk, 90% av spelet var att man träffades och pratade strunt i fantastiska miljöer. Jag har sällan känt sådan inlevelse i ett datorspel. Tyvärr fanns det förutsägbart nog inte tillräckligt många spelare, så de lade ner...

Pom

Swashbuckler

Winterquist said:
På många sätt tycker jag sf-bokhandelns priststrategi är konstig. De har fortfarande inte börjat rea 3.5-artiklar!? Jag fattar inte!? Och nu tror jag faktiskt tåget har gått. Det blir nog svårt att få dem sålda, ens till inköpspris.
SF-bok har haft en rollspelsrea under sommaren där tyngdpunkten utgjordes av diverse tredjeparts d20-saker. Något lite finns nog kvar i skrivande stund. Jag hittade en del kvasiintressanta saker för några tior.

Men du har rätt i att det inte har varit någon omfattande rea på core rules och annat högvilt från WotC.

Pom

Swashbuckler
Jag har på många sätt motsatta ideal jämfört med krank (att köra D&D4 som brädspel tycker jag t ex inte kräver äventyr - det räcker med dungeongeneratorn i DMG och de handfasta reglerna för att konstruera balanserade strider), men jag måste ändå hålla med honom och mot dig.

Det var decennier sedan jag köpte äventyr. Urlånga kampanjer är min fetisch och där är det ytterligt sällan fråga om äventyr med början och slut. Inte heller brukar publicerade äventyr passa i mina kampanjer. Jag tror inte jag är unik på forumet i detta.

Jag är också rätt säker på att även det lilla fåtal rollspelsproducenter i världen som uppbär månadslön för sitt värv med få undantag är just entusiaster. Det finns ingen chans att man klarar pressen i den branchen om man inte älskar det man gör.

Inte heller är det giltigt att förutsätta att en rollspelsprodukt som säljer bra automatiskt är dålig.

krank

Pom said:
Urlånga kampanjer är min fetisch
Min med. Bland det coolaste som finns är kampanjer som man vet kommer att ta slut och som har en klar upptrappning och så, men som inte består av enskillda äventyr utan mer en enda gigantisk röra av plotter och SLP:er och agendor och skit, och som sträcker sig ut över år efter år efter år efter år.

Tyvärr får jag aldrig spelleda såna, eftersom mina spelare flyttar ifrån mig.

EDIT: Fast jag har faktiskt köpt en del äventyr. Framförallt till spel jag inte riktigt förstått hur de ska spelas. Jag äger ju allt som kom utanför Kanada till Mechanical Dream (måste få tag på grejerna som aldrig kom hit...) inklusive äventyrsmodulen "The Thirteenth Wheel", till exempel. Inte för att jag blev klokare av den, MD är som bekant ett av de där spelen som är dödscoola men som antagligen bara kan spelas av skaparen och kanske nån pårökt snubbe i kanada... Sedan äger jag ett par äventyr till CoC också, men det är mest för att jag tycker att settingen är cool men har exakt noll idéer till äventyr.

CapnZapp

Myrmidon
krank said:
jag t.ex köper sällan såna eftersom de har en tendens att vara riktigt tråkigt rälsade. OK, jag kan hålla med om vi snackar det brädspelsliknande D&D4e till exempel, där är köpäventyr riktigt bra
Jag är övertygad om att effekten är oavsiktlig, och dessutom fattar jag du talar ur en helt annan vinkel, men just den formuleringen är käpprätt tvärtemot min åsikt. :p

Det är till spel som Call of Cthulhu och WFRP jag helst hade sett riktigt påkostade kampanjer, som jag hade kunnat spelleda. Jag har mycket lättare för att spendera 500:- än jag har för att sätta av en månad av min tid.

D&D däremot är ju essensen av vad jag tycker är dåligt med dagsläget bland äventyr. Dvs de görs knappt (i förhållande till antalet böcker med powercreep som enda säljargument), och 95-99% av dem som görs är usla och ytliga. Och, som lök på laxen, rättfärdigas detta av kapitalister på ENWorld och rpg.net...

Vad gäller 4E vet jag inte vad jag ska säga. De officiella äventyren hittills (tre tror jag) verkar ju ha omfamnat det allra sämsta med gygaxiansk utflippad otrovärdig monsterslakt...

Nej, det är genom kampanjer som Masks of Nyarlathotep och Enemy Within som man bäst lär känna en rollspelsvärld. Därför: hurra för Järnringen och Undergångens Arvtagare (och förhoppningsvis Ikonernas Nåd)!

Synd bara att detta behöver ske i direkt motsats till gängse ekonomisk teori...

Hej så länge,

Johan K

Gammal & dryg
Well, tanken är ju god... Det håller jag med dig om.
Dock så är jag inte så sugen på att betala mer än vad man för för produkten, alltså att man betalar för vad man får. Är inte så ämlans sugen på att betala för mycket för en produkt. Iaf inte mer än att folk tjänar lite på att jag köper valfri produkt.

krank

1000T said:
Det är till spel som Call of Cthulhu och WFRP jag helst hade sett riktigt påkostade kampanjer, som jag hade kunnat spelleda. Jag har mycket lättare för att spendera 500:- än jag har för att sätta av en månad av min tid.
Medan jag tänker "vaddå sätta av en månad? Går det att INTE tänka ihop kampanjer nästan varje vaket ögonblick? Kan ingen berätta för mig hur man gör, så jag slipper gå och ruva på en massa halvfärdiga kampanjer jag aldrig får spelleda eftersom jag aldrig hittar spelare som håller sig kvar tillräckligt länge?"

När vi i mitt gamla gäng träffas och ska spela brukar det nästan bli bråk om vem som ska få vara spelledare...

=)

1000T said:
D&D däremot är ju essensen av vad jag tycker är dåligt med dagsläget bland äventyr. Dvs de görs knappt (i förhållande till antalet böcker med powercreep som enda säljargument), och 95-99% av dem som görs är usla och ytliga.
Klart de är. De är ju D&D-äventyr. De är som baksidestexten till ett brädspel...

1000T said:
Vad gäller 4E vet jag inte vad jag ska säga. De officiella äventyren hittills (tre tror jag) verkar ju ha omfamnat det allra sämsta med gygaxiansk utflippad otrovärdig monsterslakt...
Sämsta och sämsta... SOm brädspel betraktat är ju D&D riktigt bra och roligt. Man måste däremot fatta att det inte SKA spelas som inlevelsefokuserat simulationistiskt rollspel, utan som ett brädspel med... vissa rollspelsinslag. Det handlar om taktik och sifferpillande, och har mycket lite gemensamt med andra former av rollspel.

1000T said:
Nej, det är genom kampanjer som Masks of Nyarlathotep och Enemy Within som man bäst lär känna en rollspelsvärld.
Lär känna och lär känna...

Jag kan fan inte komma ihåg senast jag faktiskt spelade en rollspelsvärld som den var skriven... *fundera* Det kan nog ha varit... uh... In Nomine, nångång kring '99 eller så. Kanske 2000.

Nu när jag tänker på det vettefan när jag spelade ett köpt rollspel överhuvudtaget. Själv köper jag ju bara rollspel som inspiration till mina egna projekt (med få undantag - CoC vill jag fortfarande testa att spelleda, men det blir också med helt utbytt regelsystem eftersom det som finns med suger), och de flesta jag brukar spela med har egna världar och regelsystem. Vissa av dem använder delar av något köpt rollspel, men det är mycket sällan någon av oss nöjer oss med det statiska vi köpt.

Genesis

Ni dés ni maître
Själv tycker jag att köpta äventyr är:

* Mindre intressanta, eftersom rollpersonerna alltid är utbytbara,
* Oftast rälsade, antingen med en räls eller många rälsar, eller i sällsynta fall gjorda som fisktankar, vilket jag heller inte är så förtjust i (men det är roligare än rälsning),
* Mer tidskrävande att sätta sig in i än att hitta på själv,
* Samt ofta inte helt överensstämmande med vad jag tycker är coolt, och svåra att anpassa efter vad spelarna tycker är coolt.

Plus att de kostar pengar, såklart. Jag är mitt inne i Undergångens arvtagare, och jag måste säga att jag tycker att kampanjen suger. Vi lyckas ha roligt ändå (oftast genom att bryta rälsen och sabba äventyren, eller skita i äventyren och spendera en massa tid på våra egna, mer intressanta tangenter), men jag skulle önska att spelledaren bara slängde kampanjen ut genom fnstret och improviserade istället. Vi har kört två sådana sessioner, och de rockade!

Jag har köpt en äventyrsbok i mitt liv, och det gör jag aldrig om. Speciellt inte eftersom jag nu spelleder spel som faktiskt talar om hur man skall spelleda dem, istället för att försöka få folk att lista ut det indirekt genom äventyrsböcker.

EDIT: För övrigt, krank, kan inte jag få låna Mechanical Dream av dig? Jag vägrar att tro att det skulle vara så svårt att spelleda. Jag kommer säkert att ändra uppfattning om jag får läsa det.

krank

Genesis said:
EDIT: För övrigt, krank, kan inte jag få låna Mechanical Dream av dig? Jag vägrar att tro att det skulle vara så svårt att spelleda. Jag kommer säkert att ändra uppfattning om jag får läsa det.
Det kan du säkert. Du får väl ta och åka in till hufvudstaden nån helg och hälsa på så kan du få låna hela klabbet. Under förutsättning att du, om du tycker att det faktiskt verkar spelbart, spelleder mig i det nån gång.

De flesta brukar ha problem med att MD är så "konstigt". Mitt problem är mest samma problem jag har i de flesta settings som inte är nutid, vår värld: Inspirationstorka. Jag har samma problem med nästan samtliga fantasyspel jag läst, från DoD och Eon till Gemini. Det verkar som att min "grej" är nutida skräck och att jag bör hålla mig till det =)

Jag har ärligt talat inga problem att tro att vilken fantasy/ångpunksspelledare som helst borde kunna skapa schyssta grejer till MD. Reglerna suger ju, men det gör de ju i alla spel.

Nightowl

Champion
Jag är inte riktigt säker på att min och Genesis' spelstilar har så mycket i övrigt annars, men jag har heller inte mycket till övers för färdiga äventyr. Det är den delen av rollspel jag allra enklast kan göra själv, så varför skulle jag betala för dem? Det närmaste jag kommer som jag fortfarande finner intressant är bitar av bakgrund som kan användas direkt i äventyr, så länge det inte är av monstruöst dålig Tulli-kvalitet.

Men jag har brukat köpa dem ibland - framförallt i början av min karriär (?) som rollspelare - och här sätter Genesis verkligen fingret på något väsentligt:

Speciellt inte eftersom jag nu spelleder spel som faktiskt talar om hur man skall spelleda dem, istället för att försöka få folk att lista ut det indirekt genom äventyrsböcker.

Oooh! Burn! :gremlaugh:

Erik, you earn a cookie.

Grog

Swordsman

Krille said:
Regelsplatböcker säljer i storleksordningen två böcker per regelbok, bakgrundssplatböcker i storleksordningen fem till ett, och äventyrssplatböcker i storleksordningen tio till ett.
Att äventyrsspaltböcker säljer dåligt beror som Nightowl sa på att endast en person per spelgrupp köper den. Att bakgrundssplatböcker säljer dåligt beror på att de är skrivna av serietidningsrunkande 18-åringar med He-Man komplex och perverterad böjelse för vampyrer, i total avsaknad av litterär förmåga.

Alltför många dåliga produkter har skrämt mig bort från den typen av splat. Numera tittar jag alltid vem som skrivit verket. Och varför inte? Det är så jag väljer skönlitteratur och film.

/Grog - det ska vara underhållande att läsa rollspels