Nekromanti Grundregler vs. splattböcker

Winterquist

Veteran
Krille said:
Generellt sett är marginalerna mindre på tillbehör. Det är regelböckerna som är förlagens kassakor i den här industrin. Resten är i princip marknadsföring för regelböckerna.
Men borde det inte vara tvärt om? Att sälja huvudspelet billigt så man kan inleda sin hjärntvätt, och sedan sälja splattböcker till överpris.

Ungefär som knark. Första silen gratis...

//e

Torbjörn

Swordsman
Re: Orimlig prisskillnad för Traveller?!

Men borde det inte vara tvärt om?
Rimligtvis jo. Precis som du säger borde det vara så att man försöker locka till sig spelare, inte skrämma iväg dem. Logiken att introduktionen är "dyr" men fortsättningen "billig" haltar lite. Precis tvärtom mot tex online rollspel, där du spelar gratis i x antal dagar, för att "bli fast" i spelet, för att sedan betala en månadsavgift som tillverkarna håvar in pengar på.

Torbjörn - dock inget emot att tillbehören är billiga.

Krille

Super Moderator
Grundläggande rollspelsekonomi

Winterquist said:
Men borde det inte vara tvärt om? Att sälja huvudspelet billigt så man kan inleda sin hjärntvätt, och sedan sälja splattböcker till överpris.

Då skulle ingen köpa splatböcker, och de säljer kasst nog som det är. Regelsplatböcker säljer i storleksordningen två böcker per regelbok, bakgrundssplatböcker i storleksordningen fem till ett, och äventyrssplatböcker i storleksordningen tio till ett. Generellt räknat, alltså. Och lägre försäljningssiffror innebär lägre upplagor.

Lägre upplagor innebär högre styckkostnad för trycket. Kom ihåg att det framförallt är startkostnaden som kostar för tryck. Säg att det kostar 50 lök att sätta igång ett tryck utan att ens trycka ett exemplar, och 10 lök att trycka tusen ex därefter (inte exakta siffror, men i den storleksordningen). Att trycka 1000 ex kostar därmed 60 kr styck, men att trycka 2000 ex kostar 35 kr styck.

Det gör att man faktiskt kan ha ett rätt bra subventionerat pris på regelböckerna och ändå ha bra marginal. För ett tag sedan kunde man räkna ut priset på en rollspelsbok genom att ta sidantalet kronor för en grundregelbok och sidantalet gånger två kronor för en splatbok. Nu börjar det bli populärt med färgtryck och billigt öststatstryck, vilket skruvar upp ekvationen något, men poängen är att på grund av regelbokens större till mycket större upplaga kan man både subventionera priset och ha "god" marginal, men splatböcker kan man inte göra något av det alls.

Skulle man nu höja priset på splatböckerna så skulle dessa sälja ännu mindre. Om försäljningen minskar så ökar styckkostnaden. Så om den minskade försäljningen beror på ökat pris så innebär det att marginalen är oförändrad. Oförändrad marginal gånger minskad försäljning är lika med minskad inkomst. Och det innebär att förlaget får in mindre pengar, kanske inte ens så mycket att trycket betalar sig.

Nightowl

Champion

Winterquist said:
Krille said:
Generellt sett är marginalerna mindre på tillbehör. Det är regelböckerna som är förlagens kassakor i den här industrin. Resten är i princip marknadsföring för regelböckerna.

//e
Problemet är att det inte funkar så. Rollspelare *behöver* inte mer än grundboken. Du kan inte fortsätta att suga på den första silen resten av ditt missbruk

Tillbehör är bara intressanta om man A, har grundboken, B, faktiskt använder grundboken, C, är intresserad av just det ämnet som tillbehöret handlar om. Varje kategori snävar av det hela.

Dessutom, är man en spelgrupp kan alla vilja skaffa grundboken. Tillbehör skaffar den som är intresserad av det ämnet (vilket ofta innebär den som är SL, som oftast är den som är mest förtjust i spelet). Äventyr skaffar en ytterst liten minoritet, och de är för de mesta spelledarna i olika grupper.

Det här gäller förstås traditionella rollspel som HAR tillbehör...

Slutligen är grundböcker dyrare att framställa. Duh. Så att sälja dem till självkostnadspris eller lägre, vilket man oftast gör med tillbehör, leder till större förluster... ofta när rollspelsfirman är NY.

Erik

Ed: Fast min sista kommentar var bullshit eftersom jag inte tog upplagan med i beräkningen. Jag suger gurka. Ignorera mig. >_<

Bjorn

Hero
Re: Grundläggande rollspelsekonomi

Både splatböcker (vare sig vi snackar äventyr, bakgrundsmoduler, klass-add-ons eller whatever) och grundregelböcker är ju egentligen oförskämt billiga både jämfört med produktionskostnaden och även om man jämför med vad andra nöjesprodukter kostar i förhållande till potentiell njutning.

Sedan så är ju de flesta grundböcker i förhållande till omfånget klart billigare än de flesta moduler men det är ju precis som der Krillmeister förklarar rätt så väntat.

Sedan kan jag tycka att många rollspelsbolag inte är tillräckligt sluga och illistiga i sin prissättning. Det finns inget som säger att t.ex. "uppstartskostnaden" för trycket behöver fördelas jämt mellan exemplaren i upplagan. Det känns som att man ofta missar en oportunity att sälja mer genom att difrentiera sina priser över tid eller i olika "paket".

/Bjorn

Winterquist

Veteran

Det låter ju rimligt. Man ökar inkomsterna genom att man håller nere på produktionskostnaderna.

Men om vi har splatt-boken som marknadsföringstrick tycker varjefall jag inte det är så lyckat. I butik står det massor av splatt-böcker med ryggen ut - så man ser inte vilket tufft spel de marknadsför. Hela den massiva hyllan av ww-splatt-böcker ger mig snarare känslan av att: "Här har vi ett spel som inte säljer". Eller: "Aha, denna gång har WW inte lyckats återskapa det begär som Masquerade hade".

Så fortfarande, jag trodde verkligen att splatt-böcker var gjorda för att man skulle tjäna pengar på dem. Att man genom huvudboken skapade en känsla av "gotta have them all". Inte att de skulle vara dyra reklampelare.

Men för att återknyta till huvudämnet. På många sätt tycker jag sf-bokhandelns priststrategi är konstig. De har fortfarande inte börjat rea 3.5-artiklar!? Jag fattar inte!? Och nu tror jag faktiskt tåget har gått. Det blir nog svårt att få dem sålda, ens till inköpspris.

Bara för att man säljer sina prylar i butik behöver man ju inte kapitulera helt mot nät-konkurrenterna?

//e

Storuggla

Champion

"Men för att återknyta till huvudämnet. På många sätt tycker jag sf-bokhandelns priststrategi är konstig. De har fortfarande inte börjat rea 3.5-artiklar!? Jag fattar inte!? Och nu tror jag faktiskt tåget har gått. Det blir nog svårt att få dem sålda, ens till inköpspris."

Om de inte reas ut så beror det på två saker: Antingen så säljer de fortfarande (för alla har trots allt inte konverterat till 4E av olika anledningar) eller så är det en rea planerad. Eller så har rollspelsansvarige sjukledigt, eller något :gremwink:

Storuggla, so it's closer to three

Winterquist

Veteran

Problemet är att det inte funkar så. Rollspelare *behöver* inte mer än grundboken. Du kan inte fortsätta att suga på den första silen resten av ditt missbruk
Det handlar inte om vad man "behöver", utan om vad man "begär". Det är en avsevärd skillnad. Hade jag bara köpt saker som jag "behöver", hade jag haft mycket pengar kvar i slutet på månaden.

//e

Winterquist

Veteran

Storuggla said:
Om de inte reas ut så beror det på två saker: Antingen så säljer de fortfarande (för alla har trots allt inte konverterat till 4E av olika anledningar) eller så är det en rea planerad. Eller så har rollspelsansvarige sjukledigt, eller något :gremwink:
Jag har absolut ingen statistik, men hyllmetrarna här i Gbg tycks inte minska. Och jag är där inne ganska ofta.

Men de vet säkert vad de gör. Och de får säkert sålt sin Traveller grundbok för 120 spänn mer än adlibris. Dock inte till mig. Oavsett hur ädelt syftet är, så vägrar jag sätta på mig dumstruten.

//e

Arfert

Facit

hade kunnat funka om folk till exempel köper klassiska äventyr (som är lätta/billaiga att producera)... men nu vill de ju ha feta böcker. Som de inte köper så många av.

Ofta har ju alla i en spelgrupp grundboken, men bara spelledaren den feta extraboken...

Krille

Super Moderator

Winterquist said:
Men om vi har splatt-boken som marknadsföringstrick tycker varjefall jag inte det är så lyckat.
Det är inte splatböckernas framsida som marknadsför. Det är deras existens. Ett spel med många splatböcker inger trygghet och förtroende. Det är ett spel man kan lita på.

Av någon anledning verkar rollspelare tänka "åkej, ett spel med många splatböcker, det måste vara ett bra rollspel!" respektive "va, inga splatböcker? det måste vara ett sånt där skitkasst indiespel, det kan vi inte köpa."

Perverst nog funkar det.

Nightowl

Champion

Winterquist said:
Det handlar inte om vad man "behöver", utan om vad man "begär". Det är en avsevärd skillnad. Hade jag bara köpt saker som jag "behöver", hade jag haft mycket pengar kvar i slutet på månaden.

//e
Jo, men det *funkar* inte så. "Behöver" är naturligtvis "behöver för att spela spelet". Vafan trodde du?

Erik

Nightowl

Champion

Krille said:
Winterquist said:
Men om vi har splatt-boken som marknadsföringstrick tycker varjefall jag inte det är så lyckat.
Det är inte splatböckernas framsida som marknadsför. Det är deras existens. Ett spel med många splatböcker inger trygghet och förtroende. Det är ett spel man kan lita på.

Av någon anledning verkar rollspelare tänka "åkej, ett spel med många splatböcker, det måste vara ett bra rollspel!" respektive "va, inga splatböcker? det måste vara ett sånt där skitkasst indiespel, det kan vi inte köpa."

Perverst nog funkar det.
Ännu viktigare verkar det vara att det kontinuerligt kommer ut böcker.

Ett spel som det med jämna mellanrum kommer ut böcker till är supportat och inte "dött". Tekniskt sett är förstås inte ett spel dött förrän ingen längre spelar det, men det går förstås fortare om det slutar komma nya spelare - om inte förr finns det inga spelare kvar när de gamla dör i ålderskrämpor. Och att det kommer nya grejer till spelet är ett bra sätt att hålla intresset vid liv. Det rör på sig, så att säga.

Erik

Nightowl

Champion

Arfert said:
hade kunnat funka om folk till exempel köper klassiska äventyr (som är lätta/billaiga att producera)... men nu vill de ju ha feta böcker. Som de inte köper så många av.

Ofta har ju alla i en spelgrupp grundboken, men bara spelledaren den feta extraboken...
Tja, fast klassiska äventyr är det ju heller ingen annan än SL som köper. Det skulle inte bli så klassiskt om alla spelare sitter med varsin dungeonkarta. :gremtongue:

Erik

Winterquist

Veteran

Sorry, var inte meningen att göra dig irriterad.

Vad jag menar är att all marknadsföring och konsumism handlar om "begär" inte "behov".

För att spela rollspel behöver du egentligen inte något annat än din fantasi. Men det skapas ett "begär" att ha den senaste utgåvan av ditt eller datt.

I övrigt hur det "funkar", har jag ingen aning om...

//e

Nightowl

Champion

Winterquist said:
Storuggla said:
Och de får säkert sålt sin Traveller grundbok för 120 spänn mer än adlibris. Dock inte till mig. Oavsett hur ädelt syftet är, så vägrar jag sätta på mig dumstruten.
Det tycker jag du gör fullständigt rätt i, för övrigt. Visst, existerande butiker erbjuder en viss service - men i det här fallet behöver du ju inte service som varu-kunnande. Jag utgår från att du vet vad Traveller är och att du vill ha Traveller...

Jag bor själv ganska många mil från ära, redlighet och fungerande spelbutiker, så jag köper alla mina grejer på postorder. Då är ju faktor ett priset, men annat ingår också. T.ex. hur bra jag hittar på deras sajt, vad det finns för info där, etc. Om jag inte vet att jag ska ha just Traveller, typ, för då är Pricerunner din vän.

Erik

Nightowl

Champion

Winterquist said:
Sorry, var inte meningen att göra dig irriterad.

Vad jag menar är att all marknadsföring och konsumism handlar om "begär" inte "behov".

För att spela rollspel behöver du egentligen inte något annat än din fantasi. Men det skapas ett "begär" att ha den senaste utgåvan av ditt eller datt.

I övrigt hur det "funkar", har jag ingen aning om...

//e
Ursäkten godtas, jag borde väl inte fräst ifrån heller. Men grejen är att det du behöver bokstavligen inte mer än grundboken till spelet för att spela spelet. Visst, du kan spela något annat eller hitta på ett spel om samma sak men det är hårklyverier. Men du *behöver* inte rymdskeppsmodulen om ni inte flyger rymdskepp. Traveller kan sälja till alla som är intresserade av den modellen av spejsopera, och som nämnts kan det mycket väl vara en i varje grupp. Traveller: Feta rymdskepp kan sälja till den som gillar specifikt att bygga egna rymdskepp (en stor grupp i trad-Traveller, men ändå inte en majoritet, inklusive spelarna som skaffar grundboken men kan låna spelledarens rymdskeppsbok). Traveller: Planeten Plutt kan bara säljas till den som vill spela på planeten Plutt (och det är mycket möjligt att SL inte vill att folk ska ha den och läsa om planeten Plutts hemligheter). Äventyret med Sateliten som Försvann är enbart av intresse för de som vill spela det äventyret, och det är en ännu mindre grupp och SL blir definitivt hätsk om spelarna köper egna böcker.

Eftersom du hårdrog det med knarkjämförelsen: det är som att tro att man borde sänka priset på bilar, så att man kan sälja fräcka fluffiga tärningar, rattmuffar och sätesöverdrag svindyrt.

Erik

Och det är förstås möjligt att den existerande markningsföringsmodellen skulle kunna ändras - men du har fått en rad skäl till varför det är opraktiskt.

Winterquist

Veteran

Nightowl said:
Eftersom du hårdrog det med knarkjämförelsen: det är som att tro att man borde sänka priset på bilar, så att man kan sälja fräcka fluffiga tärningar, rattmuffar och sätesöverdrag svindyrt.
Knarkjämförelsen var dålig, men av helt andra skäl. Det skapar ett fysiskt-behov, medan rollspel skapar ett psykologiskt. Bilmetaforen är kass då en rattmuff är way billigare än en bil. Däremot kan du skapa ett begär att köpa fler bilar, fråga Jay Leno eller någon i en citra-klubb.

Och det är förstås möjligt att den existerande markningsföringsmodellen skulle kunna ändras - men du har fått en rad skäl till varför det är opraktiskt.
Nä, jag har faktiskt inte fått något skäl till att det skulle vara opraktisk?

Rollspelsbranschen går väl inte helt rackans bra, så den existerande modellen behöver väl förändras? Det finns nog ett skäl till att ww ger ut glassiga gratisvarianter med äventyr och lätta regler till sina spel? Och här passar faktiskt knarkmetaforen ganska bra. Dock håller ww:s tjack inte toppkvalitet i mitt tycke.

//e

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag bröt ut den här deltråden ur diskussionen om prissättningen på Traveller, eftersom den hade lämnat det ämnet.

/tobias

CapnZapp

Myrmidon
Tyvärr är hårda kalla ekonomiska fakta numera välkända inom branschen. Visst kan man hoppas på att just ditt favoritförlag tas över av en glad entusiast (alternativt en multimiljardär utan vinstkrav) och att ditt rollspel förses med alla de tillbehör du vill ha...

Framförallt finns det en rejäl paradox i och med äventyren.

Alla är överens om att det är äventyr som är ditt rollspels livsblod (om du inte är en kostymsnubbe från ekonomiavdelningen möjligen), dvs att allt annat är ju på sitt vis bara kringutrustning för att stödja äventyren, samt att det är ju via äventyret som du förmedlar historien, alltså den kreativitet som motsvarar att se en film eller läsa en bok.

Men samtidigt är det där minst pengar finns. Först och främst är äventyret bara ägnat åt SL: där tappar du 3/4 eller 4/5 av kundkretsen redan direkt. Sedan tappar du en avsevärd andel av återstoden, i och med att olika SL har olika tycke och smak.

Ut detta perspektiv är det inte alls svårt att förstå varför rollspelshyllorna fylls av bedrövligt torftiga listor på +1 vapen och fräcka extraförmågor...

Lösningen?

Tja, den enda hållbara lösningen* jag kan se är att erkänna och acceptera att rollspel inte lämpar sig för storskalighet och publikt noterade företag med normala vinstkrav.

I princip samtliga bra rollspelsprodukter jag känner till är producerade av entusiaster, för entusiaster. Det kan röra sig om Games Workshop på åttiotalet likaväl som Järnringens UA-kampanj i nutid. De få riktigt bra grejor som skapats av ett internationellt aktiebolag känns snarast som undantagen som bekräftar regeln: misstag i hanteringen där ekonomin för en sekund "tappades" bort...

Rollspel(-säventyr) borde tillverkas som bättre böcker: av inspirerade genier på sina kammare, där sedan utgivningen hanteras av ett förlag.

*) På sikt kan vi förvisso hoppas på MMO's med djup och sann inlevelse. Då kommer också pengarna att finnas där. Men i dagsläget känns det som att detta ligger så långt in i framtiden att det lika kunde vara en Gibson-roman... (nästan; tröstar han sig med)...