Nekromanti Grundskada.

Big Marco

Läskig
Re: Överpenetration

Saken också den att stickskador är djupa men sällan speciellt stora ytrmässigt, jmf med kross- och huggskador. En starkare individ gör sålunda inte speciellt mycket mer skada, eftersom överpenetration tar vid (är spjutet genom armen så är det - bara för att du trycker på en halvmeter till genom såret så ger det inte nämnvärt mer i skada. Hugg- och krossvapen däremot slår sällan genom mål på samma sätt.

Glöm inte att stickskadorna oftast är de farligaste du kan drabbas av i Eon samt att många av stickvapnen har höga skadevärden från start, jämfört med andra vapentyper.

Spjutet är ett otroligt underskattat vapen i Eon, säger jag bara. ,-)

Att RÖR är den dominerande faktorn för skadeverkan för stickskador är för att det symboliserar precisionen med vapnet - att träffa på bra ställen.

-Marco Behrmann
-Neogames AB

Vindhand

Myrmidon

Att RÖR är den dominerande faktorn för skadeverkan för stickskador är för att det symboliserar precisionen med vapnet - att träffa på bra ställen.

Borde inte det hanteras av färdighetsvärdet?

Kullendorff

Warrior
Ursäkt ..

Ooooppss

Sorry för det inlägget.
Såg idag när jag vaknade vad som skrivits.
Jag står iofs bakom andemeningen, men inte uttrycksättet som jag använde mig av. Så jag ber återigen om ursäkt för mitt burdusa sätt - en liten läxa om att inte logga på när man kommer hem kl 5 på morgonen så där lite lagom intoxikerad.
;]

Hoppas att du inte tog för illa up.

MvH
Kullendorff

"För övrigt anser jag att NeoGames kan börja ge oss rimliga releasedatum"

Roblin

Warrior
Re: Stackars Mats...

dom bara slår vilt omkring sig och struntar blankt ifall någon slår dom... :C) änna...

Anfall är bästa försvar, i fallet med Mats är det nog det iaf!

Jag kan inget om troll i Eon, men det verkar ganska märkligt, om det är som du säger.

-roblin-

Emil

Hero
Jag trot nog styrkan har en aning med saken att göra... det är ju ändå frågan om att med muskelkraft accelerera ett föremål så bra som möjligt. Mer muskelkraft borde göra detta bättre.

Accelera något i svängning med armen ja, men inte rakt framåt. Det blir lite som att trycka med armarna på en vägg. Då är det inte din styrka i armarna som innebär hur hårt du trycker. Snarare din kroppstyngd och benverksamhet.

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.alfaweb.nu/eonse" target="_new">http://www.alfaweb.nu/eonse</A>

Vindhand

Myrmidon
Då är det inte din styrka i armarna som innebär hur hårt du trycker. Snarare din kroppstyngd och benverksamhet.

"Styrka" (som egenskap) avser väl hela kroppen, inte bara armarna? Ens ben rör sig ju inte utan muskler...

Orchson

Veteran
Godtagen, och dessutom...

Ursäkten varmt mottagen.
För övrigt håller jag med dig i din signatur.

Neogames lovar och lovar, men inte ser vi röken ens av hälften av de böcker vi vill se. It's an outrage I tell you.

Vad jag har förstått så går EON väldigt bra, är väldigt populärt, och många som handlar och är intresserade av det. Då borde man tycka att de kanske skulle ta hand om sina kunder en smula? Men neee-heeej då. Tragiskt.
Men, men. Jag tror jag talar för alla när jag säger att även om de nu i stort sett misshandlar sina kunders förtroende, så lär de knappast tappa oss ändå.

EON är för bra misstänker jag.

"Folk som tar mig på allvar borde spärras in."

Orchson

Veteran
Kross, bara.

Jag tror annars att det verkar logiskt att bara använda kross som grundskada till alla skador.
I dag gjorde en spelare till mig en jägarinna. Jägarinnan har 17 i rörlighet och 10 i styrka. Vilket innebär att hon gör enormt höga skador med sitt jaktspjut, medan hon knappt kan göra en fluga förnär med en morgonstjärna som har ungefär samma skadeverkan, fast kross. Det hela är lite konstigt.

Jag håller med om att olika skador skall användas, det är självklart i mina ögon. Men olika grundskador är nog fel. Man kan aldrig komma ifrån att en stor och/eller stark varelse gör mer skada, oavsett om det handlar om stick, hugg eller kross.

(vulg)

Veteran
Re: Men lägg av...

Stickskada behöver inte ha så mycket med styrka att göra. Om du feting stark och har kass RÖR kan du lyckas med att bara lämna ett jack i dörren och flytta dig själv en armslängd bakåt.

Dessutom så är en Stark person som lägger all sin krafr i sina slag dömd att förlora mot sin klenare motståndare som använder kroppens naturliga rörelser i slagen och spänner sig vid rätt tidpunkt(nästan/images/icons/smile.gif)

(vulg) går i en österländsk kampart:)

Orchson

Veteran

*Nickar*

Ja, jo. Det stämmer nog, men det representeras väl redan av målpunkter? Vilket är en stridskonst. Om man inte har en aning om hur de olika organen i magen sitter, men ändå är fruktansvärt smidig, så borde väl (rimligtvis) inte den extra smidigheten hjälpa? Visserligen skulle man kunna träffa väldans bra, om man nu visste vad man ska sikta på, men det vet man ju knappast eftersom man nu inte har målpunkter.

Jag kan jämnföra med bågskytte. Även om Solon Teri är en utmärkt och överlägsen bågskytt, så kan han inte träffa en lada om det är tjock dimma i vägen, han vet inte ens om att den är där.

Inte heller vet en person utan målpunkter vad det är han skall sikta på, så extra skador för hög precision kan egentligen inte tilldelas.

Om extra styrka inte hjälper, på grund av överpenetration, så borde inte heller en hög smidighet göra det, eftersom man inte ens åstadkommer en överpenetration. Det är nog till och med så, att en överpenetration är en värre skada, det är en skada kroppen har enorm svårt att läka. Men läkandet av sådant är en annan fråga och hör inte hemma här egentligen.

Jag står fast vid min punkt. Styrka ger förmågan att lägga in kraft bakom anfallet. Om man inte kan lägga in styrka bakom anfallet gör man rimligtvis ingen skada. Och ju mer styrka som läggs in bakom anfallet, desto högre skadeverkan.

Om detta ter sig i krosskador, nya stickskador, extraskador eller chock är en annan fråga.

Orchson

Veteran
Spelar ingen roll är jag rädd...

Ett krossvapen tvingar en att använda styrka mer, det är sant. Men att man inte skulle göra mer skada med ett spjut om man är väldigt stark är, om du ursäktar uttrycket, befängt.
En akrobat, vilken som helst, är väldigt smidig. Och du menar då att de skulle kunna penetrera ett träd djupare än vad till exempel Magnus Samuelsson, världens starkaste man, skulle med ett spjut?

I think not.

Jag menar, det här faktumet representeras ju av fysikens lagar om kraft och minsta motstånd. Träffar man vinkelrätt så är det mindre motstånd, det är sant. Men lägger man in mer kraft så ökar ändå skadan.
Och använd helst inte det att man träffar bra med hög rörlighet som ett argument, för i sådana fall borde det gälla alla vapen. Ha i åtanke att man kan lika väl träffa vinkelrätt med ett svärd, eller en morgonstjärna. De vapnen bör i sådana fall representeras av exakt samma regler.

Orchson

Veteran
Men hallå...

Och en högre tyngd och benmuskler represenreras av vad då?

Jo just det, styrka.
Kom inte och säg att om man trycker på en vägg så har det inget med styrka att göra, för det har precis allt med det att göra.

Faktum är, att det är det enda det har med att göra.
Styrka represenerar inte bara styrkan i armarna, för då hade nog attributet kallats: Armstyrka.
Men det heter den inte, utan den heter styrka.
Och som det står i grundreglerna, om du ursäktar mig för att vara en paragrafryttare en smula, så är styrkevärdet dels muskelmassa, dels styrketeknik. Så inte heller tekniken står rörligheten för, utan det är bara styrkeattributet som avgör det.

Orchson

Veteran
Sant, men...

Det är sant att en stark motståndare lätt förlorar mot någon som har teniken.

Men det representeras av just stridskonster och höga färdighetsvärden.
Och visserligen kan en stark person göra precis som du sade, men frågan är då:
handlar det inte om ett misslyckat anfall? Lyckas man, så lyckas man. Oavsett. Och lyckas man med träffen, och man träffar, kanske inte helt perfekt, så gör man ju skada. Och är man då starkare än sin smidigare kollega så gör man med största sannolikhet mer i skada.

Tänk på att lägger man in tjugo kilo tyngre bakom en träff, och dessutom ökar hastigheten i anfallet. Så gör man med största sannolikhet mer skada.

Om man sedan är väldigt skicklig med vapnet, eller innehar tekniker som kan hjälpa en, så kan man mycket väl göra mer än sin starkare kollega, men det representeras som sagt redan av stridskonster och höga färdighetsvärden.

(vulg)

Veteran
true...

Du har förståss rätt, jag ville bara påpeka att... ööh... Jag tycker inte riktigt om idén att överföra strid in i rollspels regler som EON:s då det inte stämmer med verkligheten och alltså i sin tur leder till såna här inlägg om att regler inte är realistiska så... jag har nog tappat bort mig lite/images/icons/wink.gif

(vulg) går i en österländsk kampart:)

Vindhand

Myrmidon
Egentligen... (ot)

...tror jag att det viktigaste är skicklighet. Styrkan är bara ett verktyg för att göra anfall m.m. och kan egentligen inte kompensera för bristande teknik. En stark amatör kan nog drämma till hårdare med en yxa än en svag person av samma kompetensnivå. Den tränade krigaren skulle däremot kunna hugga hårdare än dem båda eftersom han har vanan och tekniken för det... även om han kanske inte är fullt lika stark som den starkare av amatörerna.

Naturligtvis har styrkan inverkan men jag tror den inverkar mer på hur tunga vapen man kan använda med lätthet. Sedan är det teknik som gäller.

Detta har då ingenting med Eon att göra... det är bara min lilla fundering /images/icons/smile.gif

Vindhand

Myrmidon
Re: Ninja kampsporten!

själv då tränar du nån kampsport?

Naginata... D.v.s. strid med japansk hillebard/glav.

Bujinkan Budo Taijutsu med nära tusenåriga anor;)

Hum... jag har hört rätt varierade åsikter om autenticiteten i den sportens historia... nåja... jag är inte kunnig nog att uttala mig :)

Orchson

Veteran
Nin-po.

Ninjiutsu heter väl Nin-po egentligen? Min flickvän går i Nin-po (jag är för övrigt helt övertygad att skulle jag fajtas mot henne skulle jag åka på så mycket däng att jag inte skulle kunna sitta stå eller ligga på flera veckor).

Jag personligen har gått i Judo, Jiu-jutsu och streetfight.
Det är alltid roligt att utbyta erfarenheter, men detta kanske inte är rätt ställe.

Orchson

Veteran
Spelbalans...

Jag instämmer till 100%. Även om Magnus samuelsson är väldans stark, så klarar han knappast att slå rakt igenom tre stycken stenblock, jag tvivlar i alla fall på det.

Emellertid klarar skickliga karate-killar att banka sönder upp till åtta tio stycken med ett enda slag, vilket är mycket imponerande. Likandant så kan säkert en Magnus hålla fast både den ene och den andre, men håller han fast en Aikido-mästare? Not a chance. Däremot klarar nog densamme att hålla fast magnus.

Så, styrka är nog mest vilket vapen man klarar av att använda.
Å andra sidan, om nu Magnus Samuelsson skulle kunna Aikido lika bra som den där mästaren, vem håller fast vem efter det?
Jag vet inte, jag bara ponerar egentligen. För att spelbalansen skall kunna upprätthållas ordentligt, så måste nog grundskadan stick få finnas kvar. En arketyp som finns i rollspel är ju den mycket smidige alviska vapenmästaren som kan döda på en eller ett par träffar hur enkelt som helst.
Vad jag menar med det där är att man måste kunna göra en mycket dödlig krigare utan att han är enormt stor och stark. Och visserligen har Neogames mycket utförligt gjort det lättare för svagare karaktärer att kunna utdela dödande anfall utan att för den skull vara mycket starka. Tyvärr tror jag inte att det räcker riktigt. Jag har kvar grundskadan stick trots att den i mina ögon är fullkomligt orimlig. Realismen får som sagt tidigare inte komma i vägen för spelglädjen.