Re: GRUNDegenskaper
Enligt min åsikt så ska grundegenskaperna användas (om de nu ska finnas) för att man ska sätta regeltermer på intressanta sätt för rollpersoner att vara olika varandra.
Jag kan i och för sig inte säga emot dig här. Däremot tycker jag att det alltid handlar om att avväga fördelar mot nackdelar. Nackdelarna med många grundegenskaper kan vara att de är svåra att hålla reda på, samt att vissa grundegenskaper tenderar att få väldigt liten regelmässig betydelse.
I redan nämnda Ögjl har jag 10 grundegenskaper. Här tycker jag det är okej, för mitt system bygger på Färdighet+Grundegenskap, och då tycker jag att det är vitkigt att ha stor variation på grundegenskaperna, för annars hamnar man lätt i fällan att man alltid använder samma Grundegenskap till samma Färdighet, och då försvinner lite av systemets syfte, Samtidigt har jag satsat på variation i systemet. Förutom tidigare nämnda Kreativitet har jag även tagit med Finmotorik och Kondition. Bredd snarare än djup, alltså.
Vilken väg man skall gå, få grundegenskaper för enkelhet eller många grundegenskaper för variation, beror därför i mångt och mycket på vilket system man ska ha. Det är dumt att ha många grudnegenskaper bara för att upptäcka att vissa av dem aldrig kommer till nytta. Skälet till att jag klumpade ihop grundegenskaper så ivrigt i mitt svar var att frågan faktiskt usprungligen ahndlade om hur man skulle kunna skära ned på antalet grundegenskaper.
de sociala egenskaperna brukar bli rätt viktiga, eftersom de är så centrala i allt rollgestaltande.
Visst, men å andra sidan: behöver rollgestaltande sociala egenskaper för att fungera? är det inte snarare så, att sociala egenskaper och färdigheter existerar för att man ska slippa gestalta sin roll. Om man har en dålig Övertalningsförmåga ska man kunna slå för Övertala och ändå lyckas i spelet. Är man skicklig på rollgestaltning behöver man ju inga sociala Egenskaper eller Färdigheter, och är man oskicklig så är det nog bara jobbigt att ha en massa egenskaper som ritklinjer som man ändå inte kan följa. Bättre då att ha dem som färdigheter under Karisma.
/Dnalor, din finne på hornhinnan