Re: Snarare mer bildad
"Om jag vill köpa en motorcykel så blir jag rätt förvirrad om "motorcykel" kallas för "bil".. Man har väl ändå ett enda ord för en grundegenskap, färdighet eller föremål för att kunna beskriva det kort och överskådligt?"
Jo, men om det nu bara finns en enda grundegenskap som används som grund till kunskapsfärdigheter och till de tankenötter som inte täcks av några kunskapsfärdigheter så förstår man ju att det är grundegenskapen för intelligens, bildning, hjärnkontoret eller vad man nu väljer att kalla det.
Är Smidighet något annorlunda än Vighet och Rörlighet? Nej, inte så länge som de används till samma saker; nämligen att stå som grund för färdigheter som Hoppa och Klättra och i de fall där man måste slå för att se hur väl rollpersonen klarar sig i situationer där det krävs hög smidighet, fastän utmaningen inte täcks av någon enskild färdighet.
"Du motsäger dig själv lite.. Varför ska det vara annorlunda i ena fallet än det andra? Bara för att ena är social och den andra kräver intelligens.. Själv skulle aldrig jag "stelbent" hitta på gåtor som spelarna inte skulle ha en chans att lösa.."
Mina rollpersoner har dechiffrerat språk, vilket är en handling som tar ganska lång tid även om man vet hur man gör, och därför tyckte jag det var bäst att slå för det istället för att göra det som en gåta som spelarna skall lösa. Dechiffrering finns dock inte i alla rollspel som färdighet och därför blev det rena INT-slag som jag tyckte var bäst att slå.
På samma sätt slår jag Kar-slag om en rollperson leder en armé eller är borgmästare för en stad och utövar sin personliga utstrålning på många människor under en längre tidsrymd än vad som är rimligt att spela igenom.
"Jag tycker även att du skriver ner mitt sätt att spelleda genom "-rull rull rull- Ja, det lyckas.".. Jag har aldrig skrivit att det är så jag spelleder.."
Förlåt, jag tänkte att vi kunde enas om att det inte var ett bra sätt att sköta Karismaslag på. Jag menade verkligen inte att det skulle vara det sättet som du spelade på.
"spelaren t.ex. får dra en bluff och sedan modifierar jag hans färdighetsvärde utefter hur trovärdig lögnen var och slår mot Bluffa"
Det är ungefär så jag gör också, bara det att jag dessutom agerar mer lättlurad och ger längre betänketid åt spelaren när rollpersonens Bluff-värde är högt, och agerar mer misstänksam och svårlurad (samt ställer motfrågor och liknande) när Bluff-värdet är lågt. På så vis blir också illusionen mer övertygande runt spelbordet. Jag vill ju inte att ett slemmigt troll och en flörtig Casanova skall kunna dra samma raggningsrepliker för damerna och enbart kunna skiljas åt på deras tärningsresultat. Då känns det konstigt för övriga spelare.
Men, som sagt (och det vill jag verkligen betona) -jag försöker inte trycka ner dig på något sätt, jag vet ju att du har full koll vad du pysslar med som SL. Nu riktar jag mig enbart mot nybörjare som inte vet hur de skall sköta sina Bluff-slag. Du kommer med förslag på ditt håll, jag med förslag på mitt håll. Jag ser det inte som en tävling mellan oss, snarare som ett instruktivt och inspirerande samtal som ska få nybörjare att tänka efter hur de själva skall sköta den här typen av slag.
"Tärningarna tar jag till när spelaren inte tolkar sin karaktär som den ska, precis som med Lisa spelare.. Vi spelleder på olika sätt men kommer ändå fram till samma sak.."
Jäpp. Var och en får pröva sig fram till det som passar dem bäst, men jag tycker det är bra att man kan diskutera sånt här, eftersom jag själv som nybörjare tyckte det var lite jobbigt att man fick uppfinna allt från början, och jag hade få SL-kompisar att byta åsikter med.
"Blir Han på japanska Hansan"
Ha ha! Yes! Här kommer några balla efternamn till Han:
Det tyska efternamnet Delsman
Det sydafrikanska Tlanga
Det medelhavs-glamorösa Di Kapp
/Riz