Jag har mer kommit att inse att gruppens koncept är viktigare än de enskilda karaktärerna. Många har säkert upplevt hur ett antal i sig intressanta karaktärer blir menlösa eller tar ut varandra om deras relationer och anledning att hänga ihop inte definierats. Tyvärr brukar man hänga på gruppskapandet i slutet - som en sista punkt innan man börjar spela.
Jag tycker man borde börja med att definiera en grupp, dess mål, bakgrund och sammansättning. Sedan kan man fylla i med karaktärer. Som spelare tror jag man ofta gynnas av att fylla i en ram snarare än tänka helt fritt - begränsningar föder kreativitet.
Men finns det några bra existerande karaktärsgenereringssystem som utgår från gruppen? Om ni skulle göra ett eget, hur skulle det se ut?
Jag tycker man borde börja med att definiera en grupp, dess mål, bakgrund och sammansättning. Sedan kan man fylla i med karaktärer. Som spelare tror jag man ofta gynnas av att fylla i en ram snarare än tänka helt fritt - begränsningar föder kreativitet.
Men finns det några bra existerande karaktärsgenereringssystem som utgår från gruppen? Om ni skulle göra ett eget, hur skulle det se ut?