entomophobiac
Low Prep High Play
Jag har länge funderat på varför man i rollspel så ofta glömmer bort det nästan väsentligaste av allt: gruppen som helhet. Ofta, åtminstone i fantasy spel, så slänger man fram en halvlöjlig förklaring och sätter igång med spelet istället för att fokusera på de möjligheter en intressant grupp kan ge.
En tanke jag haft är att spelarna gemensamt, efter det att de skapat sina rollpersoner, på samma sätt skapar för och nackdelar, samt lite historisk fakta och annat, om gruppen som helhet. Man kan likt budgetpoängen i Spycraft ge varje rollperson en klumpsumma som samtliga spelare sedan gemensamt får spendera på de saker som behövs.
Gruppen kanske är "Edsvuren", har en god gemensam "Vän" (den gamla tanten i byn som bjuder dem på paj när de hälsar på) och en ondsint nemesis (grannbyns stadsvaktskapten) som gör allt för att sätta käppar i hjulen för dem.
Sedan får också varje rollperson särskilda egenheter som kan påverka gruppen. En kanske är gruppens hackkyckling och därav får vissa för- och nackdelar, precis som komikern, ledaren och andra mer uppenbara roller som varje grupp bör uppfylla.
Kanske har vissa av personerna ett särskilt förflutet. Kanske är det några som egentligen är något annat än vad de utger sig för att vara.
Helt enkelt en mängd faktorer som för gruppen samman på flera plan - inte bara "ni känner varandra... ni sitter på en bar". Vissa saker kanske ligger så djupt nedgrävda att de inte avslöjas förrän det spelats under ett antal scenarier. Såsom en stackares obesvarade känslor för någon annan rollperson, som fått denne att göra mängder av uppoffringar utan någon respons.
Men jag har funderingar kring ett eventuellt regelverk kring en sådan sak. Det naturliga är kanske ett Ad/Disad system där dels gruppen har vissa sådana saker, men också vardera medlem gentemot gruppen, istället för helt individuella saker. För- och nackdelar som bara verkar gentemot den övriga gruppen.
Skulle detta fungera? Skulle det sammanföra gruppen på ett mer djuplodat sätt, och se till att intrigerna kanske i större grad blir sociala än prestationsorienterade som i de flesta andra rollspel?
Har ni förslag? Eller vill ni såga mig?
Speak to me!
En tanke jag haft är att spelarna gemensamt, efter det att de skapat sina rollpersoner, på samma sätt skapar för och nackdelar, samt lite historisk fakta och annat, om gruppen som helhet. Man kan likt budgetpoängen i Spycraft ge varje rollperson en klumpsumma som samtliga spelare sedan gemensamt får spendera på de saker som behövs.
Gruppen kanske är "Edsvuren", har en god gemensam "Vän" (den gamla tanten i byn som bjuder dem på paj när de hälsar på) och en ondsint nemesis (grannbyns stadsvaktskapten) som gör allt för att sätta käppar i hjulen för dem.
Sedan får också varje rollperson särskilda egenheter som kan påverka gruppen. En kanske är gruppens hackkyckling och därav får vissa för- och nackdelar, precis som komikern, ledaren och andra mer uppenbara roller som varje grupp bör uppfylla.
Kanske har vissa av personerna ett särskilt förflutet. Kanske är det några som egentligen är något annat än vad de utger sig för att vara.
Helt enkelt en mängd faktorer som för gruppen samman på flera plan - inte bara "ni känner varandra... ni sitter på en bar". Vissa saker kanske ligger så djupt nedgrävda att de inte avslöjas förrän det spelats under ett antal scenarier. Såsom en stackares obesvarade känslor för någon annan rollperson, som fått denne att göra mängder av uppoffringar utan någon respons.
Men jag har funderingar kring ett eventuellt regelverk kring en sådan sak. Det naturliga är kanske ett Ad/Disad system där dels gruppen har vissa sådana saker, men också vardera medlem gentemot gruppen, istället för helt individuella saker. För- och nackdelar som bara verkar gentemot den övriga gruppen.
Skulle detta fungera? Skulle det sammanföra gruppen på ett mer djuplodat sätt, och se till att intrigerna kanske i större grad blir sociala än prestationsorienterade som i de flesta andra rollspel?
Har ni förslag? Eller vill ni såga mig?
Speak to me!