Krille
Super Moderator
Nu var det iofs ett tag sedan, men jag vill minnas att D&D i de gamla röda boxarna var upplagda just så där: börja med ett soloäventyr och börja spela, och lär dig grundläggande dungeoneering och hur man slår ihjäl goblins och klarar saves. Sen får man bygga en level 1-gubbe och plocka de grunks som behövs. Sen får man veta hur man äventyrar med den, inklusive caller.RasmusL said:...och om man ändå tagit sig så långt så är det för mig oförståeligt att man inte anpassar själva texten i avsnitten för detta. Om jag ändå måste läsa igenom skiten innan vi kan börja spela är hela fluence play-grejen totalt bortkastad, särskilt som reglerna inte förklarar sig genom spel och den tyngsta läsningen och förståelsen måste tillgodogöras i de tidiga avsnitten.Krille said:Man skulle kunna dela in boken i avsnitt efter level: en med de lägsta levlarna, en med de medelhöga levlarna, en med de höga levlarna och en med de episkt superhöga levlarna.
Sen skulle man kunna dela in boken rent fysiskt till fyra böcker.
Och eftersom det är coolt med låda så kan man stoppa en bok i en låda, kanske med en dedikerad bok till spelledaren plus kartor och tärningar och ploppar och allt annat som behövs.
Och om det är för radikalt så kan man kanske bara göra en box med uppstarten för de lägsta levlarna och en bok med resten...
...varför är de här tankarna läskigt bekanta?
Samtidigt får spelledaren veta hur man bygger dungeons, hur man befolkar dem och hur man skapar skatter.
Hur man hanterar vildmarken får man inte veta alls, utan det kommer på level 4 i den blå boxen, då man är tuff nog att klara sig utomhus. Och så vidare.