Re: Vad är evolutionsteorin egentligen
Jag personligen tycker att dessa filosofiska resonomang är intresanta men anser att det nog är väldigt svårt (omöjligt) att föra i vetenskapligt bevis om hur universum kom till. Frågan blir ju nästan absurd när man betänker hur allt har kommit till. Om jag har förstått dagens i stort accepterade forskare så bildades även tiden och rummet vid Big Bang för 10-14 miljarder år sedan. Vad fanns innan detta? Kul, galet och helt bortom min fattningsförmåga.
Det är väl det man menar med uttrycket "den starke överlever". Engelskans "survival of the fitest". Eller.Till att börja med vill jag inflika den traditionella kommentaren om att det inte alls är den starkaste som överlever, utan den bäst lämpade.
Oj. Sådana saker kan inte jag. Jag menade mer art som använder (felaktigt) i dagligt tal.Ovän av oordning påpekar att ödlor och fåglar inte är arter, utan en familj respektive en klass.
Otroligt intressant. Menar du nylon som vanlig nylonstrumpenylon. Fast detta måste väl anses som en utveckling inom arten (eller familjen eller klassen eller vad nu nylonbakterierna klassas till)Paradexemplet är de nylonätande bakterierna, som alltså har utvecklat ett enzym som låter dem leva av ett material som inte existerade för 70 år sedan.
Detta är ju i mycket en filosifisk/religös fråga: hur har världen uppstått, meningen med livet osv. Mycket av kritiken från ID-folket är just av den filosofiska naturen där man pekar på att världen är designad och frågar sig om verkligen så komplexa strukturer kan uppstå. Är det inte mest troligt att en designer ligger bakom osv. Du har väl hört det förut.Invändningar mot evolutionen (för det är denna som ifrågasätts från religiöst och pseudoreligiöst håll, inte evolutionsteorin) finns det gott om. Invändningar mot evolutionen baserade på fakta och förankrade i verkligheten lyser med sin frånvaro.
Jag personligen tycker att dessa filosofiska resonomang är intresanta men anser att det nog är väldigt svårt (omöjligt) att föra i vetenskapligt bevis om hur universum kom till. Frågan blir ju nästan absurd när man betänker hur allt har kommit till. Om jag har förstått dagens i stort accepterade forskare så bildades även tiden och rummet vid Big Bang för 10-14 miljarder år sedan. Vad fanns innan detta? Kul, galet och helt bortom min fattningsförmåga.